Kokemuksia minnesotahoidosta
Löytyykö täältä ketään kyseisen hoidon käyneitä? Kantoiko raittius? Miten saitte sen kuukauden kulumaan hoidossa?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on kantanut, sillä haluanhan olla raitis. On erittäin hyvä hoito, mene ihmeessäsä jos olet valmis sitoutumaan vuoden mittaiseen hoitoon ja ymmärrät, että alkoholismi on kamala sairaus.
Millanen tilanne sulla oli ennen hoitoa? Mietin sitä, että olenko kuitenkaan riittävän pohjalla vielä.
Ei alkoholismi ole sairaus. Se on addiktio. Lue mieluummin vaikka "Korkki kiinni" (Allen Carr). Itse lopetin pelaamisen luettuani samaisen herran peliaddiktio-kirjan. Tiedän monta, jotka ovat lopettaneet tupakoinnin hänen kirjansa avulla (taitaa olla hänen suosituin kirjansa ja ensimmäinen noista).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on kantanut, sillä haluanhan olla raitis. On erittäin hyvä hoito, mene ihmeessäsä jos olet valmis sitoutumaan vuoden mittaiseen hoitoon ja ymmärrät, että alkoholismi on kamala sairaus.
Millanen tilanne sulla oli ennen hoitoa? Mietin sitä, että olenko kuitenkaan riittävän pohjalla vielä.
Hyvä tekosyy :) Ehkä sun pitää juoda vielä vähän, että pääset sinne pohjalle :)
-eri
Vierailija kirjoitti:
Ei alkoholismi ole sairaus. Se on addiktio. Lue mieluummin vaikka "Korkki kiinni" (Allen Carr). Itse lopetin pelaamisen luettuani samaisen herran peliaddiktio-kirjan. Tiedän monta, jotka ovat lopettaneet tupakoinnin hänen kirjansa avulla (taitaa olla hänen suosituin kirjansa ja ensimmäinen noista).
Googleta sinä alkoholismi ja tarkista onko se sairaus vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no mieti rauhassa vielä, sen verran tyyris hoito on, ettei kannata lähteä ellei ole halua oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kirjassa ei ole mitään vikaa, se ei ansaitse alapeukkua, mutta sun ylimielisyytesi sai alapeukun.
Heippa!
Mulla tuli alkukeväästä vuosi täyteen raittiina. Ja siis raitistuin juuri kyseisen hoidon avulla. Voin vannoa, että tämä on ollut itseni ja läheisteni kannalta parhain vuosi ikinä. Hoidossa aika kuluu nopeasti. Päivisin on terapiaa 8-17 ja sitten vielä iltarinki. Muun ajan voi käyttää kuten kukin haluaa, mutta kannattaa sekin hyödyntää vertaisten kanssa puhumalla. Itse kävin vapaa-ajalla kävelyllä ja saunassa, juttelin yms. Terapia on sen verran rankkaa, että ainakin itse olin valmis nukkumaan joka ilta ennen kymmentä. Joka päivä kirjoitin fiiliksiä ylös. Puhelinta ei meillä ollut käytössä ollenkaan tämän kuukauden aikana, paitsi 2h/vko ja se teki älyttömän hyvää. Turhan somen selailun sijaan piti ajatella ja tehdä töitä itsensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, tiedän, se on tautiluokituksessa ja jaada jaada jaa. Ongelma on kuitenkin siinä, että jos ajattelet sen krooniseksi sairaudeksi (kuten minnesota ja aa sen ajattelee), niin samalla teet itsestäsi uhrin, joka ei voi koskaan parantua (yksi aa: perusteeseistä). Samalla petaat myös täysin varmaa repsahtamistasi, jolle et tietenkään voinut mitään, koska "Olen sairas, enkä voi tälle mitään, on tää hirvee tauti!" Mielestäni on parempi ymmärtää addiktion mekanismi ja löytää keino siitä eroon pääsemiseksi. Tiedän, että tämä ajatus järkyttää aa -ihmisiä syvästi. He ovat lopuksi elämäkseen sidottuja kokouksiin ja aa -ajattelutavan sääntöihin.
Tylsäähän siellä oli. Hirtehistä huumoria ja AA:n mantroja aamusta iltaan. Melko hurmoshenkistä oli Lapualla vuosituhannen alussa, muista en tiedä. Kuukausi syytettiin itseä, pyydettiin anteeksi lähimmäisiltä yhtenä viikonloppuna, ja sitten kaikki on hyvin.
Jos olet jo myöntänyt itsellesi, että alkoholi on vienyt elämäsi ja elämänhallintasi, haluat apua ja olet valmis apua ottamaan vastaan, voi Minnesota toimia. Ensin kokeilisin ihan AA:ta ja omatoimista joka-aamuista päätöstä, että tänään en juo. Jos niistä ei ole ollut apua, on Minnesotahoito ihan varteenotettava vaihtoehto. Mutta ei sielläkään ihmeisiin pystytä, työ on tehtävä itse. Ja se suurin työ on se, että ymmärtää, ettei pärjää yksin, ja haluaa itse omasta päätöksestään olla juomatta.
Itse olin siis vuosituhannen alussa Lapualla. 11 kk jatkohoitoa tuntui rangaistukselta, kun piti kerran viikossa kokoontua ajattelemaan viinaa, syyllisyyttä, omaa huonoutta ja juopottelua. Jätin jatkohoidon kesken, eli en ole käynyt koko hoitoa. Kuukausi Lapualla riitti. Olen ollut raittiina siitä lähtien, mutta hyvällä en Minnesotahoitoa muistele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, tiedän, se on tautiluokituksessa ja jaada jaada jaa. Ongelma on kuitenkin siinä, että jos ajattelet sen krooniseksi sairaudeksi (kuten minnesota ja aa sen ajattelee), niin samalla teet itsestäsi uhrin, joka ei voi koskaan parantua (yksi aa: perusteeseistä). Samalla petaat myös täysin varmaa repsahtamistasi, jolle et tietenkään voinut mitään, koska "Olen sairas, enkä voi tälle mitään, on tää hirvee tauti!" Mielestäni on parempi ymmärtää addiktion mekanismi ja löytää keino siitä eroon pääsemiseksi. Tiedän, että tämä ajatus järkyttää aa -ihmisiä syvästi. He ovat lopuksi elämäkseen sidottuja kokouksiin ja aa -ajattelutavan sääntöihin.
Höpö höpö, tämä on sairaus, jolle juuri minä voin jotain. Minä, ei kukaan muu. En ole viiteen vuoteen käynyt missään ryhmässä, ei se ole pakollista hoidon jälkeen. Eikä tämä ole ainoa addiktioni ollut :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa kirjassa ei ole mitään vikaa, se ei ansaitse alapeukkua, mutta sun ylimielisyytesi sai alapeukun.
Mikä ylimielisyys? En ole alkoholisti itse, vaan ongelma oli pelaaminen, joten siinä mielessä en ole asiantuntija. Addiktioilla on kuitenkin samanlainen toiminta- ja syntymekanismi, joten ajattelin mainostaa opusta, joka kirjaimellisesti pelasti minut. Ymmärrän oikein hyvin sen tunteen kun tietää, että pitäisi lopettaa, mutta ei kuitenkaan lopeta ja kun itse toiminta (minulla pelaaminen) ei tuota enää mitään mielihyvää ja silti sitä jatkaa. Tiedän kaiken häpeästä ja piilottelusta ja valehtelusta myös. Kivat velatkin sain kaupan päälle :)
Mikko Koivulla oli joku hoito kun se pelasi Minnesotassa ja kalliiksihan se tuli.