Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimallista juttua Aamulehti

Vierailija
23.05.2022 |

-Meidän näkemyksemme on, että tapaamisten pitäisi perustua asiakkaan yksilölliseen tarpeeseen. Yhden kanssa tapaaminen on tarpeen viikoittain ja toisen kanssa taas vähän harvemmin. Nyt kaikki asiakkaat laitetaan samalle viivalle.

Esimerkiksi jos tänä keväänä ylioppilaaksi kirjoittanut nuori ilmoittautuu työttömäksi, työllisyyspalveluiden pitää haastatella hänet kesän mittaan seitsemän kertaa ennen kuin hän siirtyy syksyllä jatko-opintoihin. Kyllä julkista rahaa voisi toisinkin käyttää, Saari pohtii -

Aika erikoinen kuvio tuo nuoren haastattelurumba. Seitsämänkertaa kesässä, kuitenkin opiskelu jatkuu syksyllä. Meniköhän ihan putkeen tämä laki nyt. Uskomatonta resurssien tuhlausta.

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kato kun mä autoilen omalla autolla töihin joka on kasvanut perseeseen kiinni. Saikutan, pidän tunnin kahvitauot + tupakkatauot, haen laatikon olutta joka viikko, haukun työttömiä ja olen mallikansalainen.

Vierailija
82/88 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutavaa näpertelyä. Tavataan tai "kontaktoidaan" enemmän, mutta työkalut perinteiset työnhakukurssi jne.

Viime syksynä järjestettiin tilaisuus, jonne etsittiin työttömiä kertomaan, mitä he haluavat te-toimistolta, millaista palvelua jne. He halusivat näitä perinteisiä työnhakukursseja, erilaisia rekrytapahtumia ja lyhyitä koulutuksia (hygieniapassi jne,). Mitään lisää tai uutta he eivät keksineet, joten mitä kannattaa tarjota, jos mitään ei haluta?

Ehkä työtön ei osaa visioida sitä, mikä olisi mahdollista. Meillä päin esimerkiksi nuo hygienipassikoulutukset ym. oli varattu vain niille, joilla oli jo tiedossa työpaikka esim. ravintolassa. Nimenomaan pitäisi suunnata työttömille lyhyitä kursseja ja koulutuksia, joilla oppisi uusia taitoja, vaikka tapetoinnista exceliin. Eikö näiden te-keskusten asiantuntijoiden pitäisi tuntea alueensa työpaikat ja se, mitä osaamista siellä kaivataan? On jotenkin surullista, että yksittäisen työttömän pitäisi tietää paremmin ja osata sitten vaatia oikeaa koulutusta jossain teennäisissä innovaatioseminaareissa. Olisitte palkanneet osaajan kontaktoimaan näitä ihmisiä ja selvittämään asiaa, kun ette itse osanneet.

Te-keskukset lakkautettiin 2009. Turha niitä on takaisin haikailla.

Yksittäisen työttömän olisi pitänyt kertoa pelkästään omalta osaltaan, millaista koulutusta, tukea, apua hän - nimenomaan hän itse - tarvitsisi työllistyäkseen. Ei innovoitu tai visioitu, kysyttiin siltä tavalliselta työttömältä hänen omia tarpeitaan ja toiveitaan.

Me kysyimme, mitä he haluavat työvoimatoimistolta. Me emme kysyneet, mitä osaamista he olettivat alueen työpaikkojen tarvitsevan. Kaksi aika erilaista asiaa.

Työttömillä ei ollut uudenlaisia tarpeita tai toiveita, vaikka kaikenlaisia uusia palveluja heille esiteltiinkin. He osaavat hakea töitä itse, vaikka työttömyyttä olisi takana 4 vuotta.

Ei työttömät halua mitään uudenlaisia tempputyöllistämisiä. He haluavat työpaikkoja ja enemmän sellaisia koulutuksia joiden avulla voi löytää oikean työpaikan.

Omalla paikkakunnalla koulutuksiin hakee hirveästi porukkaa. Ei ole harvinaista, jos hakijoita on 100 - ja kurssille valitaan 16. Siksi niitä samoja kursseja ja koulutuksia toivotaan lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kato kun mä autoilen omalla autolla töihin joka on kasvanut perseeseen kiinni. Saikutan, pidän tunnin kahvitauot + tupakkatauot, haen laatikon olutta joka viikko, haukun työttömiä ja olen mallikansalainen.

Ai niin, vapaa-ajalla vedän lonkkaa soffalla tai istun ison mahan kanssa terassilla oluella. Lähellä 60 vuotta tulee aivoinfarkti niinkuin suvussa on tapana.

Vähän vielä makkaraperunoita syön muuten vapaa-ajalla.

Vierailija
84/88 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kato työnantaja rekrytoi mut kato

Vierailija
85/88 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina täällä löydetään kaikki muut syyllisiksi omaan työttömyyteen. Koskaan ei katsota peiliin.

Jep. Olen katsonut peiliin ja löydän sieltä hoitoalalla kuritetun työkyvyttömän yksilön. Vahinko vaan että kelan mielestä olen täysin työkykyinen.

En vaan ole sellaista työnantajaa löytänyt joka palkkaisi tälläisen masentuneen käsivammaisen työntekijän .

Työkkärin ja kelan mielestä työtä haittaavista vammoista ei saisi työhaastattelussa puhua mutta en ole niin kiero että osaisin valehdella ta:lle työkyvystäni ja sitäpaitsi se aika nopsaan selviäisi kyllä muutenkin jos työt aloittaisin jossain ja saisin potkut sekä karenssin.

Vierailija
86/88 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina täällä löydetään kaikki muut syyllisiksi omaan työttömyyteen. Koskaan ei katsota peiliin.

minkälainen kivakommentaattori sinun peilistäsi näkyy?? katsotko koskaan??

Vierailija
87/88 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinostaisi tietää paljonko on aikomus saada lisää 9 e orjia yrityksiin aktiivimallilla? Ne piip ilmaistyöt vääristää työmarkkinoita.

Vierailija
88/88 |
26.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-alallahan on hommia. Palkat pitäisi vain saada kuntoon, eli markkinatalouden pitäisi toimia: kun on pulaa tekijöistä, palkkojen pitäisi nousta.

Olen akateeminen pätkätyöläinen ja pätkätyötön. Voisin hyvin vaihtaa alaa ravintola-alalle kokiksi, jos työstä saisi säällisen korvauksen. Työkkärin osuus siinä välissä olisi luoda muuntokoulutus siihen välille, että pääsisi alkuun.

Toki kokin homma on fyysisestikin raskasta ja olen pienikokoinen ja jo viisikymppinen. Joten ei ehkä realistista. Mutta haluja olisi töitä tehdä, ei vain oikein ole väylää enää omaehtoisesti kouluttautua, kun olen kaikki opintotuet saanut mitä voidaan myöntää. Myös koulutusrahan. Monta kertaa olen jo aikuisiällä kouluttautunut uuteen ammattiin.