Miksi autoilu ei ole ollenkaan vähentynyt bensan hintojen noususta huolimatta?
Ostarillakin oli vaikeata löytää parkkipaikkaa lauantaina. Ei näytä haittaavan kohonneen hinnatkaan.
Kommentit (131)
Autoilu on vähentynyt. Ap on väärässä.
Miksi autoilua pidetään paheena kun taas lentämistä ei pidetä paheena?
Yksi edestakainen lento eurooppaan saastuttaa enemmän kuin mitä minun auto kymmenessä vuodessa.
Eikö hupi lentomatkusteluun pitäisi puuttua eikä yksityisautoiluun?
Ajelen ehkä tankillisen bensaa kuukaudessa. Polttoaineen hinnalla ei ole juurikaan merkitystä mun ajeluihin. Maksaako se kuukaudessa kympin enemmän vai vähemmän. Olen suunnitellut elämäni niin, ettei tarvitse autossa istumiseen tuhlata aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ajelen ehkä tankillisen bensaa kuukaudessa. Polttoaineen hinnalla ei ole juurikaan merkitystä mun ajeluihin. Maksaako se kuukaudessa kympin enemmän vai vähemmän. Olen suunnitellut elämäni niin, ettei tarvitse autossa istumiseen tuhlata aikaa.
Tuo olisi ihanteellinen tilanne mutta monelle se auto on pakollinen ihan jo sen takia ettei julkisilla pääse työpaikalle. Kyllä minäkin myisin auton heti pois jos julkisilla pääsisi työpaikalle mutta julkiset ei kulje ja työpaikalle on matkaa 12km eli päivässä tulee kilsoja noin 24km työmatkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina oletetaan, että autoilu on vain huvia? Tässä metsäisessä erämaassa on toimiva joukkoliikenne vain vihreiden päässä. Jos haluaa töitä tehdä, sinne työpaikalle on mentävä sitä työtä tekemään, bensanhinnasta huolimatta. Jokainen sentti lisää bensanhinnassa on pois ruokapöydästä.
Ripaus realismia tekisi hyvää valittajille ja muuten vaan tyhmiä kysymyksiä viljeleville.
Vihreiden äänestäjissä on paljon helsinkiläisiä sinkkunaisia. Ei mullakaan ollut autoa, kun asuin keskustassa, kävin lähinnä yliopistolla keskustassa, aikaa olisi muutenkin ollut käyttää matkoihin. Kun lapset tuli kuvioon, muutto Vantaalle rivarinpätkään, työpaikka mulla tällä hetkellä Espoossa, miehellä Pohjois-Helsingissä. Autolla molemmat kulkee työpaikalle kehäteitä kohtuullisen nopeasti (mies n. 15min/suunta, minä 25min/suunta), mutta sivuttaisliikenne julkisilla ottaisi paljon aikaa (n. 1h/suunta miehelläkin). Todellakin mennään kahden auton taktiikalla, koska lapsiarjen pyörittäminen on muutenkin tarpeeksi raskasta vaativien töiden lisäksi, että jos toinen vielä alkaisi istumaan pari tuntia päivässä bussissa, niin kyllä perheen hyvinvointi kärsisi ihan huomattavasti.
Ei siis tarvitse edes asua missään metsässä, että oma auto tulee tarpeeseen. Meilläkin lapsia päiväkodissa (viennit/haut ja töihin pitäisi ehtiä siinä välissä), lapsilla harrastuksia, jotka alkaa jo klo17 joinakin päivinä. Tietysti nuo lapsettomat vihernaiset on varmaan sitä mieltä, ettei lasten tarvitse harrastaa ja työssäkäynninkin voisi varmaan jättää väliin ja heittäytyä tukien varaan, niin ei tarttis autoa sitten, että ehtii työpäivän jälkeen päiväkodille ajoissa?
Olen vähentänyt autoilua mutta silti tarvitsen autoa monta kertaa viikossa vaikka olen työtön. Tänäänkin tulee ajoa lähes 100km.
Juu auto on ollut pois liikenteestä jo nyt 2kk.
Helpotusta asiaan ei näköpiirissä.
Päinvastoin.
Just luin että kesällä mahd. kipuaa 3/L.
Kirjoitetaankohan silloin iltalehdessä, että suomalaisten uusi kipuraja onkin 3,5/L ?
Ylimääräiset ja turhat ajot on karsittu jo aikoja sitten joten enää ei ole kuin pakolliset jäljellä ja ne on pakko ajaa
Minäkin lähdin eilen illalla ajelemaan lähes 100 kilsan päähän 24/7 auki olevaan ostoskeskukseen vain siksi kun oli tylsää. Tein 300e:n ostokset asiakasomistaja-alennuksella ja ajelin tyytyväisenä takaisin kotiin.
Ihan samanlailla joutuu maksamaan maksut jos auto seisoo pihassa kuin silloin kun joutuu liikkumaan ja jos soudun joka tapauksessa maksamaan autosta niin miksi maksaisin lisää julkisella liikkumisesta jos semmonen olisi edes tarjolla? Verot ja vakuutukset on joka tapauksessa maksettava vaikka auto olisikin vain pihassa. Jos tulee yllättävä tarve autolle niin ei silloin yleensä ole aikaa odotella päiviä että saisi taas vakuutusmaksut ja verot rullaamaan kun ne on joka autossa oltava maksettu ennen kuin saa ajaa
Minun autoiluni ei ole vähentynyt koska en aiemminkaan hupiautoillut. Autolla mennään sinne minne ei muuten päästä ja minne siitä huolimatta on tärkeä päästä (töihin, ruokaostoksille, lapsen vähän spesiaalimpaan hankalasti sijaitsevaan harrastukseen). Eikä bensan hinta muuta sitä että töissä on käytävä, ruokaa ostettava ja harrastus on lapselle edelleen tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä autoilusta suuri osa on melko välttämätöntä, että arki sujuisi keskivertokansalaiselle.
Aivan: https://cruisingnight.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=9…
Vierailija kirjoitti:
Olen vähentänyt autoilua.
Minäkin olen. Ennen saatoin pakata koirat autoon ja lähteä vain ajelemaan jonnekin. Nykyään ei tule mieleenkään tuollainen hupiajelu, päinvastoin koiran tarkkaan katsoa että kauppareissutkin hoidan työmatkalla kun ajan markettien ohi, erikseen en kauppaankaan mene.
Kysymys kuuluu: Miksi menit itse autolla sinne ostoskeskukseen, vaikka polttoaine on niin allista?
Ehkä sitä TURHAA autoilua ei alun alkujaankaan ei ole sellaista määrää kuin mitä OIKEA ideologia tykkää argumentoida. Ihmiset käyttävät autoa koska se on sillä kertaa heille paras vaihtoehto. Joku toinen kerta menevät julkisilla, jalan tai pyörällä. Miten tämä voi olla niin vaikeaa.
Auto on useimmille autollisille tarvekalu, sillä ajetaan tarvittavat ajot, maksoi polttoaine melkein mitä vain. Se on tietysti sitten pois muusta kulutuksesta.
Halutaanko, että suomalaiset käyttävät kaikki rahansa polttoaineeseen, eikä mihinkään muuhun, ei ravintolassa syömiseen, ei maksullisiin harrastuksiin, yms.? Em. alan yrityksille on kyllä varsin synkät näkymät, mutta yllättävän hiljaa ovat asiasta...
Kai siksi ettei ihmiset aja eivätkä ole ajaneet turhia ajoja. Ajaneet ja ajavat edelleen ne pakolliset joita ei voi muuten hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi polttoaineen ja sähkön verotusta ei kevennetä reilusti? Kaikkien hinnat laskisi jos polttoaineen ja sähkön verotusta kevennettäisi.
Tai sitten voitaisiin keventää ruuan hintaa koko rahalla. Muutoin ruokakorin hinta tippuu vain kosmeettisesti.
Viime kesänä tuli matkailu-autollakin yhden tai kahden yön reissuja. Nyt kerralla pitempään niin halvempi yötä kohden.
Miksi aina oletetaan, että autoilu on vain huvia? Tässä metsäisessä erämaassa on toimiva joukkoliikenne vain vihreiden päässä. Jos haluaa töitä tehdä, sinne työpaikalle on mentävä sitä työtä tekemään, bensanhinnasta huolimatta. Jokainen sentti lisää bensanhinnassa on pois ruokapöydästä.
Ripaus realismia tekisi hyvää valittajille ja muuten vaan tyhmiä kysymyksiä viljeleville.