Miksi autoilu ei ole ollenkaan vähentynyt bensan hintojen noususta huolimatta?
Ostarillakin oli vaikeata löytää parkkipaikkaa lauantaina. Ei näytä haittaavan kohonneen hinnatkaan.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen ihmisten on ostettava ruokaa, käyttötavaraa ja henkilökohtaisten tarpeitten mukaan muutakin.
Miten muuten ajattelet ihmisten käyvän ostamassa niitä muuten kuin autolla? Polkupyörällä tai kävellen selkärepussa kulkee aika pieni määrä tavaraa, ja suuri säkillinen vessapaperia on helpoin kuljettaa autossa, omassa. Kun sellainen on tullut hankittua, niin sitten ajetaan.
Työmatka on edelleen sama kuin ennenkin, sukulaiset ynnä muut läheiset asuvat edelleen siellä, missä ovat asuneet ennenkin ja kaupat ovat yhtä kaukana kuin ennenkin.
ihmiset tilaavat nykyisn elintarvikekaupoista kotiinkuljetuksen.
Maalla ei ole mitään kotiinkuljetuksia.
Ajot on tippuneet minimiin jo aikoja sitten, eli eivät voi enää vähentyä. Pakko on ihmisten käydä kaupassa ja työssä, jos ei kävellen tai julkisilla pääse niin sitten autolla.
Kertoo siitä ettei bensa ole vielä liian kallista. Kunhan tykätään vinkua ja esittää köyhää.
pois työelämästä, ni rahat riittää hupiajeluun, kun joku muu maksaa elämisen. sitten kannattaa tulpata egr venttiili, ja ohjelmoida ureahärvelit pois käytöstä. hiukkaspönttö myös pois. kas näin säästää paljon rahaa, jonka voi tankata ja jatkaa kruisailua. ja viimeisenä: en ole noita typeriä lakeja ja sääntöjä keksinyt, niin ei niitä tarvitse silloin noudattaakaan. olen vapaakasvatettu, joten alan kiljumaan, uhriutumaan ja polkemaan jalkaa, jos jotain kielletään.
Varmaan siksi kun töissä ja kaupassa on pakko käydä.
Olen vähentänyt 60000km/vuosi -> 55000km/vuosi. Nyt ei tule käytännössä mitään turhaa ajoa, kaupassa käynnit ja muut asiat hoidan työmatkoilla.
Punavihreän kuplan henkilöiden mielikuvat autoilusta on sieltä toisen asteen koulun lopuilta, kun ensimmäisillä kavereilla alkoi olla autokortti ja sitten niiden kyydissä ajeltiin "kylillä" yöt läpeensä. Sen jälkeen kaveripiiri hajautui kun ihmiset lähtivät opiskelemaan eri kouluihin ja jatkoivat siitä uralle. Viherpunikki päätyi Helsingin keskustaan, jossa ei tarvinnut autoa koskaan hankkia.
Kun ei koskaan muuta mielikuvaa jäänyt, niin päällimmäiseksi hänelle jäi se että kaikki autoilevat ihmiset ajelevat vapaa-aikanaan tuntikausia huviajoa ihan vain ajamisen ilosta. Ihan kuin silloin alle parikymppisenäkin.
Se vähän syrjenpään päätynyt autoileva opiskelijatoveri taas sai huomata kuinka parissa vuodessa alkaa autoilu maistua niin puulta että ei enää aja kuin vain pakon edestä, eli töihin ja kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi kun töissä ja kaupassa on pakko käydä.
Ylen siteraamien tutkijoiden väittämä on että ei polttoaineen hintojen nousu vaikuta köyhien elämään, joten ei sitä pidä meillä kompensoida, kuten muissa länsimaissa. Noiden älykköjen lausunnoista tuli muutama päivä sitten Ylellä "ekonomien" ja "asiantuntijoiden" mielipide. Ihan kuin kaikki olisivat samaa mieltä kuin nuo kaksi harhaista naista.
Olen vähentänyt mutta siitä huolimatta saattaa päivän aikana tulla ajoa 100-200km vaikka olen työtön.
On vähennetty. Lähi-kauppakeskukseen pyöräillään ellei ole isompia ostoksia tehtävänä. Mahdollisuuksien mukaan yhdistellään asiointeja, ei enää yhden asian takia lähdetään autoilemaan. Mietitään voisiko mennä pyörällä. Haaveet toisen auton hankinnasta on kuopattu kokonaan. Mutta käytännössä nämä ei vaikuta meidän kilometrimääriin mitenkään, koska suurin osa tulee työmatkoista ja edelleen tulee halvimmaksi ihan itse autoilla hakemaan ne viikon ruokaostokset sieltä Prismasta. Ja edelleen nelihenkisen koiraperheen on halvempi liikkua omalla autolla kuin julkisilla, jos matkaa on sen verran ettei pyörällä pääse.
Ainakin itse olen vähentänyt autoilua. Kaikki turhat ajot pois. Ei ole varaa enää tehdä turhia reissuja.
Väheneekö hengittäminen jos hengittäminen laitetaan verolle?
Koska kukaan yli 20-vuotias ei sillä autolla ajele huvikseen, jokaisella matkalla on joku tarkoitus. Kesällä varmasti autoilu vähenee ja Suomen matkailusektori sen tulee huomaamaan. Sääliksi käy esim. Leviä, joka on tehnyt kymmenien miljoonien investoinnit parina viime vuonna.
Autoilu on vähentynyt. Sitä ei huomaa kaupungissa, sen huomaa maaseudun seututeillä.
Ajeluretket ja "turhat" ajot on karsittu pois. Esimerkiksi viikonloppuisin liikkuu vähemmän autoja. Vähemmän mökille menijöitä.
Totta kai markettien pihoilla on ruuhkaa tavanomaiseen tapaansa, ehkä enemmänkin, koska kaikki tulevat peltomarketeihin ostamaan kerralla sen tarjouskahvin + muut loppuviikon sapuskat.
Kaupassa käyminen on viimeinen asia, josta autoilua vähentävä vähentää. Marketteihin autoilu loppuu vasta sitten, kun bensaa ei ole edes käynnistää autoa tai autoa ei ole.
Itse olen autoilun vähentämisen lisäksi laskenut ajonopeutta. Minulla on pieni dieselauto, joka vääntää hyvin alhaisilla kierroksilla, ja vie polttoainetta rauhallisessa maantieajossa todella vähän. Tosin säästämiseni ei miellytä kaikkia, etenkään monia hyvätuloisia (mökille tulevia PK-seutulaisia?) jotka pyrkivät kalliilla katumaasturillaan ohi minusta, joka ajan alle 80 km/h satasen alueella.
Pakko ajaa autolla. Töihin on 15km matkaa ja isompaan kauppaan 10km. Lähikauppa pieni k-market on kilometrin päässä meiltä, mutta siellä asioiminen tulee kalliiksi. Lapsen hoitopaikka on 2km päästä kotoa ja sen matkan pystyy kulkemaan pyörällä tai rattaiden kanssa kävellen. Julkista liikennettä ei kulje kuin harvoin ja kesällä vielä harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen autoilun vähentämisen lisäksi laskenut ajonopeutta. Minulla on pieni dieselauto, joka vääntää hyvin alhaisilla kierroksilla, ja vie polttoainetta rauhallisessa maantieajossa todella vähän. Tosin säästämiseni ei miellytä kaikkia, etenkään monia hyvätuloisia (mökille tulevia PK-seutulaisia?) jotka pyrkivät kalliilla katumaasturillaan ohi minusta, joka ajan alle 80 km/h satasen alueella.
Tollanen hidastelu on todella ärsyttävää ja liikennettä haittaavaa.
Aiheuttaa lisäksi vaaratilanteita, kun useat joutuvat ohittamaan.
Minäminä ajattelusta pitäisi päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tollanen hidastelu on todella ärsyttävää ja liikennettä haittaavaa.
Aiheuttaa lisäksi vaaratilanteita, kun useat joutuvat ohittamaan.
Minäminä ajattelusta pitäisi päästä eroon.
Niinpä! Samaa mieltä että minäminä ajattelusta eroon, jos joku ajaa hitaammin, niin hidasta sinäkin. Älä kaahaa ohi vain koska minäminällä on kiire. Ympäristökin kiittää pienemmistä ajonopeuksista.
Rouva K lähti juuri hoitamaan kolmen haudan kesäkukkaset.
Tälle lenkille tulee matkaa noin 70 kilometriä.
Multapussit, kukat ja työvälineet tietysti mukana.
Jos tämäkin keikka hoidettaisiin julkisilla, muilla kuin taksilla, hommaan menisi aikaa vähintään 7-8 tuntia, jos yleensäkään onnistuisi.
Siksi omalla autolla.
Tuo jarrupöly kuulostaa jo aika paksulta