Miksi autoilu ei ole ollenkaan vähentynyt bensan hintojen noususta huolimatta?
Ostarillakin oli vaikeata löytää parkkipaikkaa lauantaina. Ei näytä haittaavan kohonneen hinnatkaan.
Kommentit (131)
Koska on pakko ajaa! Miksi muuten itse ajat, vaikka bensa on kallista?
Mun ajoilla nousseesta bensanhinnasta tulee kuukausitasolla 20-30€:n lovi aikaisempaan verrattuna, ja tuo raha on pois jostain muualta. 
Vierailija kirjoitti:
Ajan vain kesäisin, joten taas on yksi auto enemmän liikenteessä.
Sen kyllä huomaa liikenteessä, kesäautoilija...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen vähentänyt autoilua. En silti kokonaan ole autosta luopunut. Esim. sinne ostarille menen autolla, koska pitkä matka + ostokset on helpompi tuoda autolla kuin kävellen tai takatarakalla (viikon ruokaostokset).
Välissä voi mennä päiviä et auto seisoo pihalla. Sosiaalinen elämä on kaventunut, samoin se että enää ei tule lähdettyä esim. naapurikaupunkiin museoon, kahville, hotelliin tms. Eli kulutus vähentyy melkoisesti, juuri se mistä monen pienyrittäjän palkka on kiinni. Harmi.
No miten usen sä normaalisti kävit naapurikaupungin museossa tai hotellissa? Eikö tollanen nyt käy vähän tylsäksi joka tapauksessa?
Kyllä ihan kuukausittain joku pieni reissu johonkin. Mut sä et ehkä hahmota kokonaiskuvaa eihän kyse ole vain MINUN menemisistä. Se on ihan fakta että kun ihmisten maksukyky heikkenee, kulutus pienenee. Ja se vaikuttaa ekana pienyrittäjiin, ei isoihin ketjuihin.
Kuka sinä oot arvottaan mikä meno tai harrastus on toiselle tylsä ja mikä ei? Ihme kommentointia.
Miksi polttoaineen ja sähkön verotusta ei kevennetä reilusti? Kaikkien hinnat laskisi jos polttoaineen ja sähkön verotusta kevennettäisi.
Kaikki porskuttaa entiseen malliin, puheet kalliista hinnasta ovat siis tyhjää narinaa.
Ei tosiaan ole.
Asun isohkon autotien vieressä ja aivan samaan tapaan edelleen iltaisin/öisin nuoret ajelee prätkillään ja valtavilla bensa moottoreilla varustetuilla autoillaan.
Ihan kuin tuo tehokas ja bensarohmu autokanta olisi jopa lisääntynyt. Monilla näyttää olevan hieman vanhempaa M Bemaria, AMG Mersua jne jollakin 5 litraisella moottorilla varustettuna. No, ehkä isipappa makselee bensat firman kortilla ja ostaa autot vai ovatko niiden hinnat niin laskeneet, että jo nuorillakin on niihin varaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska nyt on nousukausi ja ihmisillä on paljon löysää RAHAA. Lisäksi körönä-ajalta on kertynyt paljon säästöjä, jotka ovat vielä mukavasti tuottaneet pörssissä. Pensaveroa voidaan siis huoletta vielä korottaa.
Kahden kerron sen väkeä. Siistit toimistotyötä tekevät sai etäillä kaksi vuotta kotona turvassa ja säästää hilloa.
Suorittavan tason tekijät (myyjät, hoitajat, siivoojat, poliisit, ruokatyöntekijät ym) kulki myös korona-aikana töihin ja maksoi bensansa ym työssäkäyntikulut, osa menetti työnsä kokonaan (ravintola-ala).
Se kerros on ihan oma valinta.
Juu niin on. Olen nykyään siellä kakkosessa. Mutta kukas meidät konkreettisesti hoitaa ja meidän jäljet siivoo jos kaikki valitsee vähän paremman kerroksen? Tai no, sehän on jo nähtävissä. Ei kukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen vähentänyt autoilua. En silti kokonaan ole autosta luopunut. Esim. sinne ostarille menen autolla, koska pitkä matka + ostokset on helpompi tuoda autolla kuin kävellen tai takatarakalla (viikon ruokaostokset).
Välissä voi mennä päiviä et auto seisoo pihalla. Sosiaalinen elämä on kaventunut, samoin se että enää ei tule lähdettyä esim. naapurikaupunkiin museoon, kahville, hotelliin tms. Eli kulutus vähentyy melkoisesti, juuri se mistä monen pienyrittäjän palkka on kiinni. Harmi.
No miten usen sä normaalisti kävit naapurikaupungin museossa tai hotellissa? Eikö tollanen nyt käy vähän tylsäksi joka tapauksessa?
Kyllä ihan kuukausittain joku pieni reissu johonkin. Mut sä et ehkä hahmota kokonaiskuvaa eihän kyse ole vain MINUN menemisistä. Se on ihan fakta että kun ihmisten maksukyky heikkenee, kulutus pienenee. Ja se vaikuttaa ekana pienyrittäjiin, ei isoihin ketjuihin.
Kuka sinä oot arvottaan mikä meno tai harrastus on toiselle tylsä ja mikä ei? Ihme kommentointia.
No monta museoo siinänsun naapurikaupungissa on, vai kerran kuussa kävit siinä samassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan vain kesäisin, joten taas on yksi auto enemmän liikenteessä.
Sen kyllä huomaa liikenteessä, kesäautoilija...
Jep, V8 myös kuuluu.
Olen vähentänyt nopeutta. Motarilla ajelin eilen satasta 120 sijaan. Työmatkalla köröttelin koko matkan 90, niin jää kilometrikorvausta enemmän käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska nyt on nousukausi ja ihmisillä on paljon löysää RAHAA. Lisäksi körönä-ajalta on kertynyt paljon säästöjä, jotka ovat vielä mukavasti tuottaneet pörssissä. Pensaveroa voidaan siis huoletta vielä korottaa.
Kahden kerron sen väkeä. Siistit toimistotyötä tekevät sai etäillä kaksi vuotta kotona turvassa ja säästää hilloa.
Suorittavan tason tekijät (myyjät, hoitajat, siivoojat, poliisit, ruokatyöntekijät ym) kulki myös korona-aikana töihin ja maksoi bensansa ym työssäkäyntikulut, osa menetti työnsä kokonaan (ravintola-ala).
Juu niin on. Olen nykyään siellä kakkosessa. Mutta kukas meidät konkreettisesti hoitaa ja meidän jäljet siivoo jos kaikki valitsee vähän paremman kerroksen? Tai no, sehän on jo nähtävissä. Ei kukaan
No, mä olen kolmosessa tai jopa nelosessa, joten hoitajat ja siivoojat kyllä löytyy, kun lyö kunnolla paalua tiskiin.
Mitäs sinä siellä autoinesi pyörit?
Ei ap voi yhden päivän perusteella vetää mitään  johtopäätöksiä.
LUokattoman huono aloitus
Suomessa on ihan riittävän paljon henkilöitä, jotka tinkivät ennemmin kaikesta muusta kuin autoilusta. Auto on viimeinen asia, josta luovutaan. Nämä ihmiset autoilevat, vaikka menovesi maksaisi 6 euroa litralta. Sitten he vain eivät enää söisi kuin puuroa eivätkä ostaisi mitään kulutustuotteita.
Pitää ymmärtää, että moni rakastaa autoa ja ajamista niin kuin perheen jäseniään. 
Itse olen autoilun lopettamisen myötä lopettanut mm. mökkeilyn, veneilyn, metsästyksen, kalastuksen, laskettelun, golfin, kotimaan matkailun, sukuloinnit, kaikki kulttuuririennot ja ravintolakäynnit, joihin ei jaksa kävellä eli noin reilun 1,5 km etäisyydellä olevat asiat. Onneksi asun Helsingin ydinkeskustassa.
Tämän myötä huomasin, että kulutukseni romahti ja että itseasiassa säästöni riittävät loppuiäksi, ilman työssäkäyntiä kun vielä realisoin vielä em. liittyvät asiat.
Palkitsin itseni vapaaherruudella 8 vuotta ennen eläkeikää ja vietän aika ison osan vuodesta etelän lämmössä.
Verotulojen ja kansantalouden osalta yhteiskunnalle menetys lienee lähemmäs miljoona euroa palkka- ja välillisiä veroja. (tienasin n. 150 ke/vuosi, tuosta kun maksaa palkkaverot ja kulutuksesta välilliset verot, niin n. 75% menee ns. isoon kukkaroon.)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen autoilun lopettamisen myötä lopettanut mm. mökkeilyn, veneilyn, metsästyksen, kalastuksen, laskettelun, golfin, kotimaan matkailun, sukuloinnit, kaikki kulttuuririennot ja ravintolakäynnit, joihin ei jaksa kävellä eli noin reilun 1,5 km etäisyydellä olevat asiat. Onneksi asun Helsingin ydinkeskustassa.
Omat sukulaiset myös lopettivat tai eivät välttämättä ole edes aloittaneet autoilua tai harrasteita. Asuvat korvessa Pohjois-Savossa. Onneksi on TV. Halpaa on. ;)
Ihan samaa olen ihmetellyt!
Ja oikea syy ei ole täällä se, että on pakko ajaa tms. Asun nimittäin kaupungissa, jossa todellakin on kaikki lähellä ja julkiset kulkee todella hyvin.
Täällä iso osa ihmisistä on liian tottuneita auton käyttöön ja laiskistuneet. Monet ei myöskään ymmärrä, että rahallisesti ja ajallisesti kannattaisi hankkia joko asunto työpaikan läheltä tai työ asuinpaikan läheltä.
Olen jo vähentänyt autoilun minimiin, teen etätyötä, lapset vien kävellen lähipäiväkotiin ja ruokaostokset tulevat kotiinkuljetettuna 2 kertaa kuussa, eli mitään säännöllisiä autoiluja ei ole. Mökillä käymme ja asioilla esim. apteekissa tarpeen mukaan, mutta mahdollisimman vähän ja pyrimme yhdistämään yhteen reissuun monta asiaa, jotta ei todellakaan tarvitse autoilla kuin kerta pari viikossa.