Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun töihin meno on tappiollista -Minulle jäisi tarjotun työn palkasta sen verran, että saisin 30e perustoimeentulotukea

Vierailija
22.05.2022 |

Nettopalkkani olisi siis 1350e, ja nykyisellään "nettoan" tuista 1380e.

Ongelma vain on se, että Kela ei katso työmatkakuluja menoiksi...Eikä mitään muitakaan työhön liittyviä kustannuksia.
Joten todellisuudessa jäisin tappiolle jos menisin töihin.

Onko muilla ollu samaa tilannetta?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
23.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama juttu kun palasin vanhempainvapaalta töihin. Rahallisesti jäin todellakin muutaman satasen häviölle. Siihen päälle pikkulapsiarki kotona ja työmatkoihin kuluneet tunnit yms.

Noh, itse laskin sen investoinniksi tulevaisuuteen.

Ja ei, tuet eivät ole liian isot. Palkat ovat liian pienet elinkustannuksiin nähden.

Vierailija
42/84 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin vielä miettimään tuota Kelan toimintaa.

1. Autosta on muitakin kuluja kuin polttoaine. Huomioidaanko polttoainekulujen lisäksi työmatkojen osuus vakuutuksista, veroista, korjauksista, ylläpidosta, katsastuksesta?

2. Verotuksessa km vähennys on 0.25 senttiä kilometriltä. Mihin perustuu Kelan pienempi summa? /quote]

Vastaus vahvennettuun: Siihen, että vaikka saakin toimeentulotukea matkoihin, niin siitä huolimatta voi tehdä verovähennyksen omavastuun ylittävältä osalta.  Ei ne ole joko tai. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1300/kk tukia... Uskoo ken tahtoo.

Vierailija
44/84 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se silloin tappiollista olisi. Tappiollista se olisi vain jos joutuisit maksamaan jotain, nyt selkeästi saat kuitenkin rahaa.

Tiedätkö miten perustoimeentulotuki toimii?

Minulle jäisi vähintään työmatkakulujen verran vähemmän rahaa käteen kuin nyt...Ja se olisi luultavasti noin 100e-150e luokkaa.

ap

Entä sitten. silti se ei ole TAPPIOTA.  lähtökohtaisesti ihmisen pitääkin elättää itsensä. tuet ovat toissijaisia ja TUKEE kun ihminen ei itse pysty itseään elättämään.

Tätä ei varmaan ole nykyiselle sukupolvelle kerrottu, kaikki vertailevat tukia ja palkkoja, ikään kuin tukien nostamisessa ei olisi mitään väärää vaikka pystyisi töihin ja niitä olisi tarjolla.

Aika monihan saa vain jotain satasen pari enemmän (jos sitäkään) kun menee töihin ja laskee, ettei kannata esim 200e lisäansion takia raataa hulluna 40 tuntia viikossa ja kuunnella jonkun typerän pomon räksytystä.

Lisäksi monille on tarjolla vain osa-aika työtä jolloin joudut kuitenkin elämään tukien varassa, tällöin moni ajattelee, että ihan sama nostaa kaikki tukina kun palkka vain vähentää tukia samassa suhteessa.

Nämähän olisi helposti korjattavissa: korvaukset alas, osa-aika työt alas, matalapalkat ylös, jne...

Vierailija
45/84 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se ongelma on se, että palkka on hirveän matala. Tuolla palkalla saat muuten edelleen asumistukea.

Vierailija
46/84 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se silloin tappiollista olisi. Tappiollista se olisi vain jos joutuisit maksamaan jotain, nyt selkeästi saat kuitenkin rahaa.

Tiedätkö miten perustoimeentulotuki toimii?

Minulle jäisi vähintään työmatkakulujen verran vähemmän rahaa käteen kuin nyt...Ja se olisi luultavasti noin 100e-150e luokkaa.

ap

Entä sitten. silti se ei ole TAPPIOTA.  lähtökohtaisesti ihmisen pitääkin elättää itsensä. tuet ovat toissijaisia ja TUKEE kun ihminen ei itse pysty itseään elättämään.

Tätä ei varmaan ole nykyiselle sukupolvelle kerrottu, kaikki vertailevat tukia ja palkkoja, ikään kuin tukien nostamisessa ei olisi mitään väärää vaikka pystyisi töihin ja niitä olisi tarjolla.

Aika monihan saa vain jotain satasen pari enemmän (jos sitäkään) kun menee töihin ja laskee, ettei kannata esim 200e lisäansion takia raataa hulluna 40 tuntia viikossa ja kuunnella jonkun typerän pomon räksytystä.

Lisäksi monille on tarjolla vain osa-aika työtä jolloin joudut kuitenkin elämään tukien varassa, tällöin moni ajattelee, että ihan sama nostaa kaikki tukina kun palkka vain vähentää tukia samassa suhteessa.

Nämähän olisi helposti korjattavissa: korvaukset alas, osa-aika työt alas, matalapalkat ylös, jne...

Asuntosijoittamista rajoittamalla vuokra alas, sitten saadaa asumistuet alas ja tukien ja palkojen ero huomattavasti suuremmaksi, tämä vain yksi keino, mutta siis pakko rajoittaa varakkaiden super ylellistä porskutusta keinolla tai toiselle, muutoin tuolla istuu kohta kaikki, muutkin kuin huippuosaajat.

Vierailija
47/84 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on pahempi:

valtio maksaa siitä, ettei tee mitään VAI

kapitalisti ei maksa siitä, että tekee töitä

Vierailija
48/84 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te kuvittelette, että muilla on velvollisuus elättää teitä? Uskomatonta narsismia.

Vierailija
49/84 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex työntekijä sai 2400e plus ikälisät, kouluisäntä nimike muutettiin kohdevastaavaksi, nyt palkka 1800e ja ei ikälisiä.

Lisäksi tunnit leikattiin 8h on nyt 6h ja bruotto onkin 1400e, näin saatiin tässäkin palkka puolitettua.

Tämän lisäksi, nyt tehdään 6h aikana 2 koulua, ennen tehtin 8h aikana 1 koulu, näin se menee.

Kohta on kilpailutus ja jos joku keksii miten palkkaa saa vielä pienemmäksi niin varmaan voittaa kilpailutuksen.

Vierailija
50/84 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex työntekijä sai 2400e plus ikälisät, kouluisäntä nimike muutettiin kohdevastaavaksi, nyt palkka 1800e ja ei ikälisiä.

Lisäksi tunnit leikattiin 8h on nyt 6h ja bruotto onkin 1400e, näin saatiin tässäkin palkka puolitettua.

Tämän lisäksi, nyt tehdään 6h aikana 2 koulua, ennen tehtin 8h aikana 1 koulu, näin se menee.

Kohta on kilpailutus ja jos joku keksii miten palkkaa saa vielä pienemmäksi niin varmaan voittaa kilpailutuksen.

Jos ymmärsin oikein, niin tuossa myydään vain ihmistä, eikä mitään materiaalia, joten törkeäksi on mennyt ja suunta on vähintäänkin huolestuttava.

Näinhän kaikki joutuvat tukien piiriin ja voiton kerää nuo kyseenalaiset firmat, ei hyvä.

Vierailija
51/84 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saa noin paljon tukia?

Mä saan vain 670e vaikka on 2 lasta.

Menisin mielelläni töihin jos palkka olisi 1350e.

Tuossa laskukaavassa on jotain vikaa, koska itse en saa toimeentulotukea, vaikka palkka on n. 700e kuukaudessa.

Joskus saan tukea, koska palkka vaihtelee jonkin verran.

Vierailija
52/84 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä enemmän joudutte elättämään ihmisiä mitä pidempään tallotte palkkakehitystä, palkankorotuksia, työn arvostusta yms. asioita. Jatkakaa samaan malliin, saadaan muutama satatuhatta työtöntä ja toiset moiset sairaseläkeläisiä lisää heittämällä!

Vierailija
53/84 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa laskukaavassa on jotain vikaa, koska itse en saa toimeentulotukea, vaikka palkka on n. 700e kuukaudessa.

Joskus saan tukea, koska palkka vaihtelee jonkin verran.

En minäkään saa toimeentulotukea. Saan vain työmarkkinatuen 670e.

Vierailija
54/84 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi te kuvittelette, että muilla on velvollisuus elättää teitä? Uskomatonta narsismia.

En itse näin kärkkäästi olisi laittanut, mutta samaa mietin. Ne KELA:n tuet tulee meidän jokaisen kukkarosta, palkan maksaa yritys. Menkää töihin, jos paikan saatte, ihan jo sen takia, että silloin on helpompi hakea uutta ja paremmin palkattua työtä. Ja jo ihan oman nupin takia.

Vierailija
55/84 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin itse aikoinaan osa-aikaiseen työhon josta palkka 1400e/kk. Tuntui pieneltä mutta ajattelin että en enää jaksa mädäntyä kotona joten haluan tehdä jotain. Muutaman kuukauden paiskin töitä sillä peruspalkalla, sitten alkoi tulla kutsuja ylitöihin vähän väliä. Usein vielä "hälytystyönä" (ilmoitus alle vuorokausi ennen työvuoron alkua) ja äkkiä ansaitsinkin käytännössä jo lähes 2000e/kk. Tästä puoli vuotta eteenpäin ja teen täyttä päivää ja usein ylitöitä. Nyt palkka keskimäärin noin 2400 e/kk. Palkkaa siis tonni lisää kuussa vain sillä että olen osoittaunut olevani hyvä ja ahkera työntekijä ihan siellä käytännön työssä.

Nyt puistattaakin ajatus että olisin jäänyt kotiin kun tuilla olisi aluksi saanut sen saman. Nyt elämäni ihan erilaista kuin ennen kun käteen jää monta sataa enemmän joka kuukausi vaikka muutin jo isompaan ja parempaan asuntoon kuin entinen oli. 

Vierailija
56/84 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti menisit. Tuolla palkalla ja 2 lasta. Saat kuitenkin asumistuet. Elatusmaksut. Lapsinlisät yksinhuoltajan korotettuna. Päiväkoti paikan ilmasena. Edelen saisit tuolla tulolla sosiali etuksia.Sv lääkeisin maksusitomus apteekin. Kuin sairalan plk.masuihin.sairalan vuodeosastolla oloihin.Maksusitomus. Silmälasit maksusitomuksilla. jne, Mutta työ pitää järejessä elämässä kinni ja lapset päiväkoti saa virkikeitä.Kunoitavaa menisit töihin. Mutta tänä päivänä työn saati ei ole kenelekkään itsestään selvyys. Joten turha syytellä työttömiä !

Vierailija
57/84 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan varmasti menisit. Tuolla palkalla ja 2 lasta. Saat kuitenkin asumistuet. Elatusmaksut. Lapsinlisät yksinhuoltajan korotettuna. Päiväkoti paikan ilmasena. Edelen saisit tuolla tulolla sosiali etuksia.Sv lääkeisin maksusitomus apteekin. Kuin sairalan plk.masuihin.sairalan vuodeosastolla oloihin.Maksusitomus. Silmälasit maksusitomuksilla. jne, Mutta työ pitää järejessä elämässä kinni ja lapset päiväkoti saa virkikeitä.Kunoitavaa menisit töihin. Mutta tänä päivänä työn saati ei ole kenelekkään itsestään selvyys. Joten turha syytellä työttömiä !

En mä mitään asumistukea, elareita tai yh lisää saa. Eikä ole päiväkoti-ikäisiä lapsia.

Saan työmarkkinatukea 670e joten todellakin menisin töihin tuolla palkalla.

Vierailija
58/84 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet ovat liian hyvät, jos ei kerran kannata töihin mennä.

Onneksi seuraava hallitus on porvarihallitus, loppuu nuo tukien maksamiset työhaluttomille laiskiaisille.

Muutaman päivän kun näkee nälkää kunnolla, luulis että työt alkavat maistua.

Miten kummassa minä olen pärjännyt 1400 netto kuukausipalkalla.

Maksanut siitä vuokran ja kaikki laskuni.  Sekä sen bussilipun töihin 50 euroa /kk.

Kun tiukasti ja tuhlailematta elää, jää vielä pikkasen säästöönkin, ja lomailla olen voinut joka kesä kotimaassa ja naapurimaassa.

Eli miten kummassa ne muut matalapalkka-alalla voivat käydä töissä?

Ap on työnvieroksuja, totaalinen yhteiskunnan elätti.

Eikö sinua ap ja teitä muita hänen kaltaisiaan yhtään hävetä?

Vierailija
59/84 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet ovat liian hyvät, jos ei kerran kannata töihin mennä.

Onneksi seuraava hallitus on porvarihallitus, loppuu nuo tukien maksamiset työhaluttomille laiskiaisille.

Muutaman päivän kun näkee nälkää kunnolla, luulis että työt alkavat maistua.

Miten kummassa minä olen pärjännyt 1400 netto kuukausipalkalla.

Maksanut siitä vuokran ja kaikki laskuni.  Sekä sen bussilipun töihin 50 euroa /kk.

Kun tiukasti ja tuhlailematta elää, jää vielä pikkasen säästöönkin, ja lomailla olen voinut joka kesä kotimaassa ja naapurimaassa.

Eli miten kummassa ne muut matalapalkka-alalla voivat käydä töissä?

Ap on työnvieroksuja, totaalinen yhteiskunnan elätti.

Eikö sinua ap ja teitä muita hänen kaltaisiaan yhtään hävetä?

Minkä mittapuulla tuollainen 670 euron tuki, kuten yllämainitaan, on liian hyvä?

Tuntisitko oman elämäsi kovin hyväksi ja turvalliseksi tuon kokoisella tuella?

Vierailija
60/84 |
24.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet työnantajat toimivat yhteiskunnan tukien varassa. Palkan voi pitää äärimmäisen matalana koska luottavat siihen että työntekijä hakee kuitenkin tukina elämisrahat.

Sitten ihmetellään että miksi työntekijät vaihtuvat joillakin aloilla koko ajan