Kun töihin meno on tappiollista -Minulle jäisi tarjotun työn palkasta sen verran, että saisin 30e perustoimeentulotukea
Nettopalkkani olisi siis 1350e, ja nykyisellään "nettoan" tuista 1380e.
Ongelma vain on se, että Kela ei katso työmatkakuluja menoiksi...Eikä mitään muitakaan työhön liittyviä kustannuksia.
Joten todellisuudessa jäisin tappiolle jos menisin töihin.
Onko muilla ollu samaa tilannetta?
Kommentit (84)
Tuohan on valhe. Matkakulut lasketaan toimeentulotuen menoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1300/kk tukia... Uskoo ken tahtoo.
Itse sain jotain 1600 eur, en muista tarkkaa summaa. Perhekokohan vaikuttaa, omassa tapauksessani oli aikuinen ja yksi lapsi.
Mä 2 lapsen äitinä saan 670e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se silloin tappiollista olisi. Tappiollista se olisi vain jos joutuisit maksamaan jotain, nyt selkeästi saat kuitenkin rahaa.
Tiedätkö miten perustoimeentulotuki toimii?
Minulle jäisi vähintään työmatkakulujen verran vähemmän rahaa käteen kuin nyt...Ja se olisi luultavasti noin 100e-150e luokkaa.
ap
Entä sitten. silti se ei ole TAPPIOTA. lähtökohtaisesti ihmisen pitääkin elättää itsensä. tuet ovat toissijaisia ja TUKEE kun ihminen ei itse pysty itseään elättämään.
Tätä ei varmaan ole nykyiselle sukupolvelle kerrottu, kaikki vertailevat tukia ja palkkoja, ikään kuin tukien nostamisessa ei olisi mitään väärää vaikka pystyisi töihin ja niitä olisi tarjolla.
Aika monihan saa vain jotain satasen pari enemmän (jos sitäkään) kun menee töihin ja laskee, ettei kannata esim 200e lisäansion takia raataa hulluna 40 tuntia viikossa ja kuunnella jonkun typerän pomon räksytystä.
Lisäksi monille on tarjolla vain osa-aika työtä jolloin joudut kuitenkin elämään tukien varassa, tällöin moni ajattelee, että ihan sama nostaa kaikki tukina kun palkka vain vähentää tukia samassa suhteessa.
Nämähän olisi helposti korjattavissa: korvaukset alas, osa-aika työt alas, matalapalkat ylös, jne...
Ei onnistu, kun näinä aikoina yrittäjät haluavat siirtää yrittäjäriskinsä työntekijöille mm nollatuntisopimuksilla.
Jollakin oli 1400/kk tulo, varmaankin netto.