Asuntosijoittamisen into hiipuu
Sijoittajat laittavat koko ajan enemmän ja enemmän myyntiin sijoitusasuntoja, sillä tuotot ovat huonoja ja vuokralaisia on yhä vaikeampi löytää. Huvittavaa, että kuinka porukka luuli oikeasti, että tuollainen on joku varma kultakaivos xD
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa asuntosijoittajista on buumereita. Buumerit päässyt rahastamaan halvalla ostamistaan tai ilmaisena perimistään asunnoista. Voivoi jos nyt hinnat ei hemmottele ja joutuukin myymään tyhjän asunnon tarvitsijoille halvalla.
Oletko sitten tyytyväinen?
Kyllä, asunnot on asumista varten eikä välistävetämistä. Vitsikästä kun vielä ei kukaan myy halvalla kun koittaa saada omat ja vähän päälle myydessä. Haluaa siirtää omat hölmöt ahneuksissaan tehdyt ostokset muille.
Mitäs se vuokralainen siellä asunnossa sitten tekee jos ei asu?
Asuntosijoittaminen kohottaa asumisen hintaa tarpeettoman korkealle, sijoittajat pyrkivät rahastamaan ja maksimoimaan voittoja itselleen toisten perustarpeilla, mikä on alhaista ja halveksittavaa toimintaa!!
Ilmaiseksiko minun pitäisi ihmisten antaa asua asunnossani? Ainahan on vaihtoehto ostaa oma jos ei tykkää olla vuokralla.
Tiedätkö että vuokralla voi asua paljon halvemmalla kun ei vuokraa yksityiseltä. Saat asua rauhassa ja kukaan ei aja pois. Kaikki asiat hoidetaan fiksusti ja ei tarvitse olla jonkun yksityisen ihmisen kanssa tekemisissä vaan ihan firman työntekijöiden kanssa hoidetaan asiat.
Kyllä sitä saa yksityiselläkin asua rauhassa. Ihan on itsestä kiinni. Ja fiksusti voi yksityisen kanssa asiatkin hoitaa, se on itseasiassa vuokranantajan harras toive.
Yksityinen voi myydä asunnon kun taas noi firmat ei myy. Lisäksi vuokra paljon halvempi kuin yksityisellä sekä kaikki laitteet vaihdetaan uuteen paljon helpommin ja kaikki korjaukset sujuu kun sitä rahaa on.
En ikinä muuttaisi yksityiselle vuokralle. Meidän kaupungissa säätiö ja rakentaa koko ajan uutta ja asunnon saa heiltä melko helpolla ja pääsee vielä uuteen asuntoonkin. Voit asua siinä vaikka koko eliniän.
Tyhmä se on joka maksaa yksityiselle kiskurivuokraa.
Itse taas en enää mielelläni ota yksityistä vuokralle koska useat ihmiset ovat todella pimahtaneita. Kun on pakko hajottaa kaikki lamppuja ja listoja myöten, joku sisäinen pakko kai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sijoittaminen on osoittautunut huijaukseksi, niissä ei tavallinen ihminen pysty voittamaan yhtään mitään. Perinteinen pankkitili ja niiden korot on kaikkein varmin tapa pitää rahansa edes jollainlailla säästössä.
Olet totaalisen väärässä. Vai mikä on oma kokemuksesi sijoittamisesta?
minulla on "vasta" 26 vuoden kokemus sijoittamisesta ja en ole mitenkään huijaukseksi sijoittamista kokenut. Päinvastoin, juuri siksi minä olenkin miljonääri. Suurimman osan työelämästäni olen ollut keskimääräistä alhaisemmalla palkalla töissä.
Sinäkään et ole sijoittajan "urallasi" ehtinyt kokemaan oikeasti pitkää karhu markkinaa, vain lyhyehköjä romahduksia/korjausliikkeitä, joita on aina seurannut myös nopea nousu.
Kuitenkin esimerkiksi vuodesta 1968 vuoteen 1982, eli 14 pitkää vuotta, oli yhtämittainen lasku markkina, lyhyehköjä korjausliikkeitä lukuunottamatta.
Sen jälkeen taas on ollut lähes yhtämittainen nousumarkkina jo 40-vuoden ajan, 1-2 vuoden korjausliikkeitä lukuunottamatta.
Tällä kertaa asiat saattavat olla toisin, kyse ei nyt välttämättä ole vain korjausliikkeestä tai hetkellisestä romahduksesta, vaan koko systeemi tason valuviasta, jota on rakennettu ainakin 2008 lähtien.
Koko talousjärjestelmä, eikä vähiten arvopaperi markkinat, on vivutettu lähes ilmaisella velkarahalla todella huolestuttavaan tilaan, eikä keskuspankit ole tulossa pelastamaan sijoittajia kuten 2008. Lisäksi kotiin päin vetäminen on lisääntymään päin. Kiina kotiuttaa omistuksiaan länsimaista ja vice versa, ostajia on yhä vähemmän markkinoilla.
Velkaa on nyt joka paikassa enemmän kuin olisi mitenkään tervettä. Tähän yhtälöön kun lisätään nousevat korot ja pikkuhiljaa raketoivat ruoan, energian, polttoaineiden ja monen muun hinnat, aletaan kyllä olla melkoisen jyrkänteen harjalla. Tulevaisuutta on paha ennustaa, mutta kaikki merkit viittaavat nyt kyllä pitkään alamäkeen.
Tunnelin päässä näkyy valoa mutta se taitaakin olla risteilyohjus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa asuntosijoittajista on buumereita. Buumerit päässyt rahastamaan halvalla ostamistaan tai ilmaisena perimistään asunnoista. Voivoi jos nyt hinnat ei hemmottele ja joutuukin myymään tyhjän asunnon tarvitsijoille halvalla.
Kyllä, asunnot on asumista varten eikä välistävetämistä. Vitsikästä kun vielä ei kukaan myy halvalla kun koittaa saada omat ja vähän päälle myydessä. Haluaa siirtää omat hölmöt ahneuksissaan tehdyt ostokset muille.
Asuntosijoittaminen kohottaa asumisen hintaa tarpeettoman korkealle, sijoittajat pyrkivät rahastamaan ja maksimoimaan voittoja itselleen toisten perustarpeilla, mikä on alhaista ja halveksittavaa toimintaa!!
Ilmaiseksiko minun pitäisi ihmisten antaa asua asunnossani? Ainahan on vaihtoehto ostaa oma jos ei tykkää olla vuokralla.
Tiedätkö että vuokralla voi asua paljon halvemmalla kun ei vuokraa yksityiseltä. Saat asua rauhassa ja kukaan ei aja pois. Kaikki asiat hoidetaan fiksusti ja ei tarvitse olla jonkun yksityisen ihmisen kanssa tekemisissä vaan ihan firman työntekijöiden kanssa hoidetaan asiat.
Kerrohan miksi yksikään vuokranantaja ajaisi vuokralaisensa pois? Jos nyt asunnon myyntiä ei lasketa tällä kertaa mukaan.
Asiallista vuokralaista ei kukaan vuokraisäntä todellakaan "aja pois". Vuokralaisissa on kyllä uskomattomia sekopäitä.
Juuri näin.
Hyvä asukas on kultakimpale, josta vuokranantaja haluaa pitää kiinni.
Onhan se hauska ajatuskuvio, että maailmassa on orjia, elli köyhiä, joita voi lypsää ikuisesti.
Kuka tuosta ei tykkäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä saa yksityiselläkin asua rauhassa. Ihan on itsestä kiinni. Ja fiksusti voi yksityisen kanssa asiatkin hoitaa, se on itseasiassa vuokranantajan harras toive.
Yksityinen voi myydä asunnon kun taas noi firmat ei myy. Lisäksi vuokra paljon halvempi kuin yksityisellä sekä kaikki laitteet vaihdetaan uuteen paljon helpommin ja kaikki korjaukset sujuu kun sitä rahaa on.
En ikinä muuttaisi yksityiselle vuokralle. Meidän kaupungissa säätiö ja rakentaa koko ajan uutta ja asunnon saa heiltä melko helpolla ja pääsee vielä uuteen asuntoonkin. Voit asua siinä vaikka koko eliniän.
Tyhmä se on joka maksaa yksityiselle kiskurivuokraa.Itse taas en enää mielelläni ota yksityistä vuokralle koska useat ihmiset ovat todella pimahtaneita. Kun on pakko hajottaa kaikki lamppuja ja listoja myöten, joku sisäinen pakko kai?
Ketä ne sun vuokralaiset sitten on jos ei yksityisiä ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan miksi yksikään vuokranantaja ajaisi vuokralaisensa pois? Jos nyt asunnon myyntiä ei lasketa tällä kertaa mukaan.
Juuri se myynti lasketaan mukaan. Sehän on itsestään selvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On taas kokoomuslainen ylimielisyys ja lapsellinen ääriasentoihin vetäminen huipussaan. Etkö sä ole saanut tarpeekses ahneudesta ja kuullut semmoisesta kuin KOHTUULLISUUS !!???
Mielestäni on erittäin kohtuullista että olen käynyt töissä, tienannut rahaa, maksanut veroja ja sitten minulle on jäänyt säästöön sen verran että olen voinut ostaa sijoitusasunnon. Joku saa siitä kodin itselleen ja minä tienaan pikkuisen ylimääräistä. Olisiko osakkeet jotenkin parempi sijoitus vai onko niissäkin liikaa kokoomusta? Vai olisiko parempi makuuttaa rahaa tilillä?
Pörssiosakkeet eivät ole ainakaan ihmisten perustarve! Sijoita niihin ja ota minun puolesta sieltä niin paksut voitot kuin kykenet, mutta älä ole mukana kohottamassa jo ennestään kohtuuttoman kalliita asumiskustannuksia!
Katsopas millä (osa) pörssiyhtiöistä tekevät rahansa (ja näin voivat jakaa osinkoa omistajilleen).
Energia, Ruoka, vesi, .... Eli ihan niillä "perustarpeilla". Miten siis niillä "niin paksut voitot kuin kykenee" on ok mutta asumisessa ei? Logiikkasi ei toimi.
Noissa voi säätää omaa kulutustaan jonkinverran, mutta asua on pakko 100%:sti joka kuukausi!! Ei voi vähentää asumistaan tai lisätäkään sitä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo jonkin aikaa seurannut tuulipukujen sijoitusintoa. Sehän on perinteinen kuplan merkki, kun kaikki puhuu sijoittamisesta ja antaa vinkkejä toisillensa.
2020 koronadipin jälkeen alkoi tarkoituksellinen piensijoittajien rahojen imurointi. Rikkaat on myyny sijoituksiaan pois pää märkänä.
Emmekä ole. Olemme ostaneet hyviä yhtiöitä ihan samalla tavalla kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta on tämä. Yksityinen asuntosijoittaja on jo asunnon hankintahinnassa maksanut rakennuttajalle tietyn katteen ja yrittää tämän jälkeen saada vielä vuokratuottoa. Iso vuokranantaja on rakennuttanut koko kerrostalon ja voi pitää maltillisempaa vuoratasoa saaden silti kohtuullista vuokratuottoa. Lisäksi yksityisen vuokranantajan kanssa asioidessa on aina tunteita pelissä toisin kuin fiman kanssa asiat on asioita ja hoidetaan asiallisetsti.
On tosiaan tunteita pelissä kun saa viestin, jossa asukas ilmoittaa sammuneensa viime lauantaina suihkuun eikä kotivakuutus ole enää voimassa. Tai jotain muuta vastaavaa.
No mitä tuolla on tekemistä asian kanssa. Ei kotivakuutus mitään sammumisia korvaisi vaikka olisikin voimassa.
Jotenkin on samanlaiset fiilikset kuin ennen 90-luvun laman alkua.
Asuntojen jne hinnat nousseet sekä ihmiset ottaneet isoja lainoja. Se oli kovaa aikaa monille, toivottavasti ei tule kohta uusintana samoja juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Asuntojen jne hinnat nousseet sekä ihmiset ottaneet isoja lainoja. Se oli kovaa aikaa monille, toivottavasti ei tule kohta uusintana samoja juttuja.
90-luvun rytinöillä ei kannata pelotella. Ihan niin brutaalia menoa tuskin tulee ellei maailmassa tapahdu jotain todella mullistavaa ja arvaamatonta.
Jos Kiina aloittaa sodan ja kiina eristetään venäjän tyyliin niin kaikki on toki mahdollista.
Kyllähän toi Kiina vähäsen pelottaa. Twitterissä kaikenlaista huhua liikkeellä sodan valmisteluista Kiinassa ja varautumisesta lännen pakotteisiin. Tiedä sitten onko totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On taas kokoomuslainen ylimielisyys ja lapsellinen ääriasentoihin vetäminen huipussaan. Etkö sä ole saanut tarpeekses ahneudesta ja kuullut semmoisesta kuin KOHTUULLISUUS !!???
Mielestäni on erittäin kohtuullista että olen käynyt töissä, tienannut rahaa, maksanut veroja ja sitten minulle on jäänyt säästöön sen verran että olen voinut ostaa sijoitusasunnon. Joku saa siitä kodin itselleen ja minä tienaan pikkuisen ylimääräistä. Olisiko osakkeet jotenkin parempi sijoitus vai onko niissäkin liikaa kokoomusta? Vai olisiko parempi makuuttaa rahaa tilillä?
Pörssiosakkeet eivät ole ainakaan ihmisten perustarve! Sijoita niihin ja ota minun puolesta sieltä niin paksut voitot kuin kykenet, mutta älä ole mukana kohottamassa jo ennestään kohtuuttoman kalliita asumiskustannuksia!
Katsopas millä (osa) pörssiyhtiöistä tekevät rahansa (ja näin voivat jakaa osinkoa omistajilleen).
Energia, Ruoka, vesi, .... Eli ihan niillä "perustarpeilla". Miten siis niillä "niin paksut voitot kuin kykenee" on ok mutta asumisessa ei? Logiikkasi ei toimi.
Noissa voi säätää omaa kulutustaan jonkinverran, mutta asua on pakko 100%:sti joka kuukausi!! Ei voi vähentää asumistaan tai lisätäkään sitä!!
samaten voi asumisessa dille. Voi asua syrjemmässä, enemmän keskustassa, väljemmin tai ahtaammin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sijoittaminen on osoittautunut huijaukseksi, niissä ei tavallinen ihminen pysty voittamaan yhtään mitään. Perinteinen pankkitili ja niiden korot on kaikkein varmin tapa pitää rahansa edes jollainlailla säästössä.
Inflaation syödessä olemattoman tuoton - et ole ihan talousnero mutta omiahan ovat rahasi
Tililtä ei mene ainakaan merkintäpalkkioita, säästöjen arvo ei heittele mielivaltaisesti tuuliviirin heiluttelemana, eikä varsinkaan tarvitse miettiä ajoituksia, jotka ei onnistu kuitenkaan!!
Oletko ikinä kuullut ajallisesta hajautuksesta?
Kyllähän siinä ajallista hajautusta tulin kun ostelin erissä vuosien varrella niitä samojenkin yhtiöiden osakkeita, mutta ei se mitään auttanut!!
Ja mitä yhtiötä sitten ostit?
Tämä olisi aika oleellinen tieto.Fiskars, Elisa, Verkkokauppa, Apetit, Kesko B, Fortum, Sampo, Tieto, Nordea, Nokia ja Outokumpu. Wärtsilää tuli vähän kerran osakeosinkona, jotka möin piakkoin pois.
Eikö nämä ole ihan hyviä yhtiöitä, mutta ei siltikään onnistunut.
Mikä sun sijoitusstrategia oli? Eihän ole mitään järkeä ostaa vakaita hyvin osinkoja maksavia (ainakin Elisa, Kesko, Fortum, Sampo, Nordea) ja sitten myydä ne pois vain, koska ovat tappiolla?? Nordea oli pitkään juuri tuolla ajalla miinuksella, koska heillä oli niitä rahanpesuskandaaleja. Osinkoja tuli kuitenkin koko ajan. Nyt pari vuotta ainakin omani ovat olleet plussalla. Kyllä sun ongelma oli siinä, ettei sulla selvästikään ollut mitään ajatusta tuossa mukana.
Nyt oli juttua miten pääkaupunkiseudulla asuntokauppa romahti. Uudiskohteissa taisi olla yi 60% romahdus vuoden takaiseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkään ajatellut, että yksilöihin ei kannata sijoittaa. Kaksioissa on kaksi maksamassa ja kolmio on jo perheasunto. Onneksi olen ajatellut näin ja saan omani luultavasti pois.
Yksilöihin ei kannata sijoittaa siitä yksinkertaisesta syystä, että ihmiskauppa on laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkään ajatellut, että yksilöihin ei kannata sijoittaa. Kaksioissa on kaksi maksamassa ja kolmio on jo perheasunto. Onneksi olen ajatellut näin ja saan omani luultavasti pois.
Olis siis tosiaan kannattanut aikoinaan muuttaa kaksioon, niin olisi saanut sen toisen maksajan. Nyt mennyt yli 20 vuotta kolmiossa ainoana maksajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inflaation syödessä olemattoman tuoton - et ole ihan talousnero mutta omiahan ovat rahasi
Tililtä ei mene ainakaan merkintäpalkkioita, säästöjen arvo ei heittele mielivaltaisesti tuuliviirin heiluttelemana, eikä varsinkaan tarvitse miettiä ajoituksia, jotka ei onnistu kuitenkaan!!
Oletko ikinä kuullut ajallisesta hajautuksesta?
Kyllähän siinä ajallista hajautusta tulin kun ostelin erissä vuosien varrella niitä samojenkin yhtiöiden osakkeita, mutta ei se mitään auttanut!!
Ja mitä yhtiötä sitten ostit?
Tämä olisi aika oleellinen tieto.Fiskars, Elisa, Verkkokauppa, Apetit, Kesko B, Fortum, Sampo, Tieto, Nordea, Nokia ja Outokumpu. Wärtsilää tuli vähän kerran osakeosinkona, jotka möin piakkoin pois.
Eikö nämä ole ihan hyviä yhtiöitä, mutta ei siltikään onnistunut.
Mikä sun sijoitusstrategia oli? Eihän ole mitään järkeä ostaa vakaita hyvin osinkoja maksavia (ainakin Elisa, Kesko, Fortum, Sampo, Nordea) ja sitten myydä ne pois vain, koska ovat tappiolla?? Nordea oli pitkään juuri tuolla ajalla miinuksella, koska heillä oli niitä rahanpesuskandaaleja. Osinkoja tuli kuitenkin koko ajan. Nyt pari vuotta ainakin omani ovat olleet plussalla. Kyllä sun ongelma oli siinä, ettei sulla selvästikään ollut mitään ajatusta tuossa mukana.
Pelkkä trollihan se on. Yhtään noista ei oikeasti omistanut. Ei edes ymmärtänyt että kaikki voi netistä katsoa historiallisen kurssikehityksen. Kaikkien niiden yhtiöiden kurssikehitys vuosilta 2014-2021, jotka katsoin läpi oi kyllä ylöspäin ja joukossa useita joiden arvo noussut reilusti yli 100%...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä se on joka maksaa yksityiselle kiskurivuokraa.
Kyllä ne firmatkin voi talojaan myydä. Harvinaisempaa toki. Yleensä niihin halpoihin ja oikeasti hyviin (ei missään ongelmalähiöissä) oleviin asuntoihin on kyllä niin paljon tulijoita, että ei niihin niin vain mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvun rytinöillä ei kannata pelotella. Ihan niin brutaalia menoa tuskin tulee ellei maailmassa tapahdu jotain todella mullistavaa ja arvaamatonta.
Jos Kiina aloittaa sodan ja kiina eristetään venäjän tyyliin niin kaikki on toki mahdollista.
Kyllähän toi Kiina vähäsen pelottaa. Twitterissä kaikenlaista huhua liikkeellä sodan valmisteluista Kiinassa ja varautumisesta lännen pakotteisiin. Tiedä sitten onko totta.
Kiinan sotakin voi toteutua monella tavalla, Taiwan toki todennäköisin. Yhdysvallat on vasta viime vuosina herännyt kunnolla Kiinan uhkaan ja alkanut siirtää painopistettään, myös sotilaallisesti, Aasian suuntaan.
En silti usko suoraan Kiinan ja Yhdysvaltojen yhteenottoon, mutta epäsuoraan isoonkin yhteenottoon jonkin välikappaleen avulla sekä kiristyvään talouspolitiikkaan puolin ja toisin.
Ihan kuin kaikessa muussakin sijoittamisessa, ihmiset alkavat puhua ja harjoittaa sitä vasta kun kuulee tai näkee muiden menestyneen siinä, jolloin ovat aivan liian myöhään liikkeellä. Eli ostavat huonoja sijoituksia ylihintaan, pettyvät ja kokevat että peli on huijausta. Sitten taas kun olisi oikea aika sijoittaa niin ei kiinnosta kunnes joku muu menestyy siinä ja sama toistuu yhä uudelleen.