Mikä gluteenittomassa ruokavaliossa oikein ärsyttää?
Olen huomannut, että gluteeniton ruokavalio provosoi joitain ihmisiä, vähän samaan tapaan kuin vegeruoka joskus 15 v sitten. Mikä siinä ärsyttää, jos kyse ei kuitenkaan ole siitä, että odotetaan juhlissa gluteenitonta tarjontaa tms.?
Itselläni on paha ibs ja gluteeniton ruokavalio on ainoa asia, joka siihen auttaa. Keliakiaa on suvussa, mutta minulta sitä ei ole löytynyt. Keliakialle altistava geeni minulla kuitenkin ihan tutkistusti on. Epäilen ibs-oireideni olevan gluteeniherkkyyttä.
Pistää ärsyttämään, kun joku kommentoi ruokavaliota ni ikävästi. Tekisi mieli kysyä, että pitääkö minun istua seuraava viikko vatsavaivoineni pöntöllä, sitäkö sinä haluat? Ettei sinulle vain tulisi paha mieli?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska nykyään gluteenittomasta ruokavaliosta on tullut trendi. Moni haluaa sitä noudattaa ja gluteenittomia tuotteita vaaditaan silloin, kun itseä sattuu huvittaa. Toisinaan taas nämä samat ihmiset iloisesti syödä mussuttaa normipullia ja pistoja, "joo, ei se haittaa, jos vaan silloin tällöin syön myös gluteenia". Tai nää pahimmat "en mä nyt tota sun varaamaan gluteenitonta otakaan, kun mä haluan tätä tavallista".
Se ärsyttää.Tätä näkee työpaikkaruokalassa paljon. Tilataan gluteeniton ruoka, mutta kun jälkiruokana onkin jotain "tavallista" herkkua, niin siinä gluteeni ei haittaa yhtään..
Tavallaan ymmärrän, eikä ärsytä, vaikka itse syön aina gluteenitonta terveyssyistä.
Joillain gluteeni ei aiheuta vakavia oireita, eli voivat syödä sitä pienempiä määriä. Miksei nämä voi sitten syödä vaikka gluteenia sisältävä jälkkäriä, jos ei sille ole hyvää korviketta? Jo gluteenin vähentäminenkin auttaa monia ihmisiä.Tarjolla on se gluteenitonkin jälkkäri, mutta se ei tietenkään ole yhtä hyvää..
Ja monissa juhlissa tai illanistujaisissa vielä juuri varta vasten valmistettu tälle yhdelle "gluteenittomalle" tyypille, joka sitten yhtäkkiä keksii, että hei enpäs otakaan, kun ei se ole niin justiinsa! Aika törkeää käytöstä sellainen mun mielestäni.
Esim. moni jäätelö on gluteenitonta, ei tietenkään kaikki. Tuota voisi ainakin tarjota jälkiruokana gluteenittomalle ilman, että asiasta tehdään mitään numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla keliakia ja siis gluteeniton ruokavalio. Oireita en juuri gluteenista saa, mutta suolinukka tuhoutuu ja altistaa suolistosyövälle.
Ihan jos menen kylään kahville, en odota että tarjolla olisi minua varten mitään. Juhlissa on kiva, jos on edes pienesti huomioitu.
Eniten itsellä meni tunteisiin tilanne, jossa koko kunnan työyhteisö n.300 henkilöä oli kutsuttu koulutukseen ja kutsussa maininta aamukahvitarjoiluista. Kahvitarjoiluna oli täytetyt sämpylät, mutta gluteenittomille ei oltu varattu yhtään mitään - ei siis edes keittiöstä asiaa tiedusteltaessa.
Meillä työnantaja hankkii kahvihuoneeseen aina pullaa ja keksiä. Viime kesänä oli kerran hankkinut kaksi pakettia 'a 12kpl gluteenittomia keksejä, me työpaikan kaksi gluteenitonta/keliaakikkoa söimme/saimme kumpikin yhden. Aina ei ymmärrä ihmisten ajatuskulkua.
Itse pyrin välttämään gluteiinia sisältäviä viljoja suolistovaivojen takia. Olen tämän myötä luopunut kokonaan monista ruoista, joista tosin on olemassa gluteiinitomat versiotkin. Esim. pizzaa, hampurilaisia tai leivonnaisia en enää syö. Sellaista 100% kauraleipää, jossa käytetty kaura on kuitenkin ollut kosketuksissa muihin viljoihin kuitenkin syön, mutta tuo onkin ainut saastunut syömäni tuote. Tavoitteenani on luopua kuitenkin jossakin vaiheessa leivästäkin kokonaan.
Myös esim.moni Taffelin sipsi on samalla kertaa laktoositon, gluteeniton ja vegaaninen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska nykyään gluteenittomasta ruokavaliosta on tullut trendi. Moni haluaa sitä noudattaa ja gluteenittomia tuotteita vaaditaan silloin, kun itseä sattuu huvittaa. Toisinaan taas nämä samat ihmiset iloisesti syödä mussuttaa normipullia ja pistoja, "joo, ei se haittaa, jos vaan silloin tällöin syön myös gluteenia". Tai nää pahimmat "en mä nyt tota sun varaamaan gluteenitonta otakaan, kun mä haluan tätä tavallista".
Se ärsyttää.Tätä näkee työpaikkaruokalassa paljon. Tilataan gluteeniton ruoka, mutta kun jälkiruokana onkin jotain "tavallista" herkkua, niin siinä gluteeni ei haittaa yhtään..
Itsestäni voin kertoa, että siedän pieniä määriä gluteenia, niin kuin luultavasti moni muu. Kokonainen patonki tai pasta-annos aiheuttaa vatsakipuja, ilmavaivoja ja ripulia.
Nämä vatsavaivat eivät ole ruokapöytään sopivia keskusteluaiheita, mutta kannattaisi odottaa, että gluteenitonta suosivilla on yleensä ongelmia vatsan toiminnan kanssa. Itse en ainakaan tiedä ketään, joka välttelisi gluteenia pelkän trendin vuoksi.
Ap
Mielestäni ei voi vaatia gluteenittomia tarjottavia esim juhlissa, jos ei oikeasti ole gluteeniton ruokavalio jatkuvasti käytössä ja ihan oikeista terveydellisestä syystä.
Tutkitun ja todetun keliaakikon gluteeniton ruokavalio ei varmasti ketään ärsytä.
Itse en vaadi juhlissa gluteenitonta, vaan kerään lautaselleni mitä pystyn syömään. Sitten kuitenkin joitain ärsyttää, kun jätän vaikka kakun syömättä. Jostain syystä erityisesti tuo kakku vaikuttaa ärsyttävän.
Samoin olen huomannut, että jos tilaan ravintolassa vaikkapa gluteenittoman hampurilaisen, se saattaa provosoida. Yleensä nämä ärsyyntyjät ovat vähän sellaisia perinteisiä ihmisiä.
Gluteeniherkkyys on ihan tieteellisesti todistettu ilmiö. Muutkin kuin keliaakikot voivat siis saada gluteenista oireita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Se ärsyttää.
No onko se niin kauheaa, jos joku nyt haluaa sitten sen leipänsä gluteenittomana, varsinkin jos itse ne leipänsä maksaa? Tietenkin tuollainen nirsoilu on ärsyttävää, jos järjestää juhlia ja sitten niistä tarjotuista herkuista saa vielä kuulla vähän jokaiselta, että oli väärin.
Mutta lopulta, jos tuttavissa on useita johonkin trendiin hurahtaneita, niin samako tuo jos heille sitten tekee niitä gluteenittomia juttuja tai muuta trendiruokaa.
Oikeastaan alkaa olla helppoa tehdä juhlapöytään kun laittaa vaan marjoja, vihanneksia, siemeniä ja hedelmiä. Suurimmalle osalle ne käy. Jopa näille ketoilijoille, gluteenittomille tai vegaaneille ja jopa diabeetikoille.
Laktoosi-intoleranssi sekin ärsyttää muutamia, kivut ovat sellaiset että ei voi käyttää laktoosia sisältäviä.
Ihme ettei ymmärretä.
Jokainen syököön itselleen sopivaa ruokaa. Johan nuo aikaisemmat juhlatarjoilukeskustelut tälläkin palstalla ovat hirveää riitelyä ja tarjoilujen haukkumista kun kaikille kelpaavia ja hyväksi katsovia tarjoilija ei tunnu olevan olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsestäni voin kertoa, että siedän pieniä määriä gluteenia, niin kuin luultavasti moni muu. Kokonainen patonki tai pasta-annos aiheuttaa vatsakipuja, ilmavaivoja ja ripulia.
Nämä vatsavaivat eivät ole ruokapöytään sopivia keskusteluaiheita, mutta kannattaisi odottaa, että gluteenitonta suosivilla on yleensä ongelmia vatsan toiminnan kanssa. Itse en ainakaan tiedä ketään, joka välttelisi gluteenia pelkän trendin vuoksi.
Ap
Mielestäni ei voi vaatia gluteenittomia tarjottavia esim juhlissa, jos ei oikeasti ole gluteeniton ruokavalio jatkuvasti käytössä ja ihan oikeista terveydellisestä syystä.
Tutkitun ja todetun keliaakikon gluteeniton ruokavalio ei varmasti ketään ärsytä.
Aivan samaa mieltä. Silloin kun on todelliset terveydelliset syyt tai eettiset syyt (jotka siis on ja pysyy olipa tarjolla mitä hyvänsä), niin ymmärrän ja kunnioitan ja otan varmana huomioon. Nämä ihmiset sitä paitsi eivät edes tee numeroa asiasta. Sitten on ne "mulla on erityisruokavalio se ja se ja se ja valivali" - ilman mitään todellisia perusteita, niin ottaa aivoon. Hirveällä vaivalla tehdään erv- tarjottavia mutta ei välttämättä kelpaakaan, kun on jotain "parempaa" tarjolla. Ai että.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista pahin ruokakultti on ketoilijat, voi luoja miten rasittava porukka
Mikä siinä sua ärsyttää? Itse ruokavalio vai sen noudattaja?
Tietysti tuon ruokavalion noudattajat. Gluteenitonta syövät eivät yleensä yritä saada toisia valitsemaan omaa linjaansa eivätkä moiti muita siitä, että nämä syövät vehnäpullaa. Saattavat he toki olla hieman kateellisia (ymmärrettävästä syystä), koska useimmiten kärsivät omasta rajoitetusta ruokavaliostaan, mutta se tarkoita, että he yrittävät saada muitakin kärsimään ja elämään samoin.
Ketoilijat selittävät jatkuvasti että "pasta ei ole ruokaa", "peruna ei ole ruokaa", "mihin tarvitset hiilihydraatteja, ne ovat turhia". Se on sellaista hyvinvoivan länsimaalaisen ihmisen valitusta, kun oikeasti on niin paljon valinnanvaraa, että voi leikkiä ja pelleillä ruokavaliolla. Haluaisin nähdä kuinka he menevät oikeasti nälänhätää kärsivien luo kertomaan, että "hirssipuuro ei ole ruokaa, mikset syö pekonia ja pihviä?"
Hyvänen aika, millaisissa porukoissa ap oikein liikkuu? Itselläni on paljon ruokarajoituksia, tosin ei gluteenista johtuvia, en kyllä välitä pätkääkään jos ketään ärsyttäisi, minä hoidan sairautta, enkä pyytele sitä anteeksi. Sen lisäksi pitää vielä tarkkaan suunnitella ja laskea ruuan koostumusta lähinnä hiilareita koska olen tyyppi 1 diabeetikko lapsuudesta saakka, Repikää siitä.
Antakaahan jokaisen syödä sitä mikä itselle parhaiten sopii. Tuollainen ärsyyntyminen toisten syömisistä on todella typerää.
Vierailija kirjoitti:
Se ärsyttää.
Mikä siinä ärsyttää? Jokainen saa syödä ihan mitä itseä huvittaa, miksi pitää edes kiinnostua moisesta.
En koskaan kerro olevani gluteenittomalla ruokavaliolla. Otan aina mukaan omat eväät tai sitten juon vain pelkän kahvin. Syön jo lähtiessä, ettei harmita, jos tilaisuudessa ei ole mitään sopivaa syötävää.
En ole huomannut itse kenenkään ärsyyntymistä gluteenittomasta ruokavaliostani + olen kasvissyöjä.
Minulla on keliakia ja ihmettelen todella, että miten ihmisiä ärsyttää niin se, että en voi syödä mitään missä on gluteiinia? Tai siis kyllä voisin, mutta aika kalliin hinnan joutuisin maksamaan siitä, että söisin vaikka sen tarjoamasi vehnäjauhoja sisältävän leivonnaisen tms. Vaikka yritän selittää, että minkälaisia oireita siitä minulle tulisi, niin silti minua pidetään usein epäkohteliaana, nirsona ja ylireagoivana itseeni keskittyvänä ihmisenä vaikka päinvastoin minusta se on huonoa käytöstä toiselta, että melkein väkipakolla ollaan työntämässä vaikka sitä pullaa minun suuhuni vaikka yritän selittää, että minkälaisia oireita siitä tulee. Ikään kuin sitä tarjoajaa ei yhtään haittaisi ne minun vatsakivut, ripuli ja muut ikävät oireet.
Aika outoa se on. Lähipiiristäni tuntuu 50% kärsivän gluteenista. Yli puolet heistä sanoo, että heillä ei ole keliakiaa, joka on vakava suolistosairaus. Yhdellä on todella ärtyvä suoli. Mitä nämä loput ovat? Ihme säätöä, tuntuu huomiohakuisuudelta.
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa se on. Lähipiiristäni tuntuu 50% kärsivän gluteenista. Yli puolet heistä sanoo, että heillä ei ole keliakiaa, joka on vakava suolistosairaus. Yhdellä on todella ärtyvä suoli. Mitä nämä loput ovat? Ihme säätöä, tuntuu huomiohakuisuudelta.
Aika monet kärsii vaivoja viljoista. Kun sitten Suomessa on sellainen ajatus, että ilman viljaa ei voi elää, niin tehdään kompromissi ja syödään gluteenittomasti. Kuvitellaan sen olevan jotenkin "parempi" vaihtoehto.
Varsinkin nykyään, on kallista tehdä kaikki gluteenittomana, jos ei tiedä onko edes tarpeen.