Mikä gluteenittomassa ruokavaliossa oikein ärsyttää?
Olen huomannut, että gluteeniton ruokavalio provosoi joitain ihmisiä, vähän samaan tapaan kuin vegeruoka joskus 15 v sitten. Mikä siinä ärsyttää, jos kyse ei kuitenkaan ole siitä, että odotetaan juhlissa gluteenitonta tarjontaa tms.?
Itselläni on paha ibs ja gluteeniton ruokavalio on ainoa asia, joka siihen auttaa. Keliakiaa on suvussa, mutta minulta sitä ei ole löytynyt. Keliakialle altistava geeni minulla kuitenkin ihan tutkistusti on. Epäilen ibs-oireideni olevan gluteeniherkkyyttä.
Pistää ärsyttämään, kun joku kommentoi ruokavaliota ni ikävästi. Tekisi mieli kysyä, että pitääkö minun istua seuraava viikko vatsavaivoineni pöntöllä, sitäkö sinä haluat? Ettei sinulle vain tulisi paha mieli?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska nykyään gluteenittomasta ruokavaliosta on tullut trendi. Moni haluaa sitä noudattaa ja gluteenittomia tuotteita vaaditaan silloin, kun itseä sattuu huvittaa. Toisinaan taas nämä samat ihmiset iloisesti syödä mussuttaa normipullia ja pistoja, "joo, ei se haittaa, jos vaan silloin tällöin syön myös gluteenia". Tai nää pahimmat "en mä nyt tota sun varaamaan gluteenitonta otakaan, kun mä haluan tätä tavallista".
Se ärsyttää.Tätä näkee työpaikkaruokalassa paljon. Tilataan gluteeniton ruoka, mutta kun jälkiruokana onkin jotain "tavallista" herkkua, niin siinä gluteeni ei haittaa yhtään..
Itsestäni voin kertoa, että siedän pieniä määriä gluteenia, niin kuin luultavasti moni muu. Kokonainen patonki tai pasta-annos aiheuttaa vatsakipuja, il
"Mielestäni ei voi vaatia gluteenittomia tarjottavia esim juhlissa, jos ei oikeasti ole gluteeniton ruokavalio jatkuvasti käytössä ja ihan oikeista terveydellisestä syystä.
Tutkitun ja todetun keliaakikon gluteeniton ruokavalio ei varmasti ketään ärsytä."
Pakko lisätä, kannattaisi jo luopua tuosta luulosta että vain keliaakikoille ei sovi gluteeni. Suolistosairauksien määrä on lisääntynyt ja gluteeni ei sovi ollenkaan, voi ibs:sässäkin laukaista niin pahan kotauksen että ripulia on joka paikassa. Myös autoimmuunikilpirauhassairaudessa gluteeni ärsyttää kehoa.
Ei minua ole koskaan ärsyttänyt. Joskus olen kokeeksi ostanut gluteenittomia tuotteita, kun ovat olleet tarjouksessa. Kiitollinen saa olla, että pystyy syömään "normaalisti". Niin olivat hirveitä ja mauttomia eväitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketoilijat syövät pitkälti ulkomailta tuotua ruokaa, mantelijauhoa tms, pähkinöitä, oliiviöljyä, muut erikoistuotteensa siihen ruokavalioon.
Syökööt mitä tahtovat mutta paasaus ja käännyttäminen ärsyttää. Miettinyt heidän lapsiaan, miten voivat syödä koulussa, kavereilla, synttäreill
Älä arvostele ketoilijoita, kun et edes tiedä, mitä he syövät.
Tiedän, seuraan ketorouvaa. Tosin syö paljon kasviksia, joitakin. Kovin on rajoittunutta ja ahdasta elämä. Terveellä ihmisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketoilijat syövät pitkälti ulkomailta tuotua ruokaa, mantelijauhoa tms, pähkinöitä, oliiviöljyä, muut erikoistuotteensa siihen ruokavalioon.
Syökööt mitä tahtovat mutta paasaus ja käännyttäminen ärsyttää. Miettinyt heidän lapsiaan, miten voivat syödä koulussa, kavereilla, synttäreill
Tiedän, seuraan ketorouvaa. Tosin syö paljon kasviksia, joitakin. Kovin on rajoittunutta ja ahdasta elämä. Terveellä ihmisellä.
"Tiedät" yhden rouvan syömiset ja sen perusteella tiedät, mitä ketoilijat syövät. Kerro, miten se on kovin rajoittunutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ole koskaan ärsyttänyt. Joskus olen kokeeksi ostanut gluteenittomia tuotteita, kun ovat olleet tarjouksessa. Kiitollinen saa olla, että pystyy syömään "normaalisti". Niin olivat hirveitä ja mauttomia eväitä!
Gluteeniton syöminen ei edellytä noiden erityistuotteiden syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä mitä syö.
Joku muu sopimattomuus, allergia tai "en tykkää" on kohtuullisen helppo huomioida, mutta gluteenittoman tarjottavan valmistaminen vaatii enemmän ja kun sen vaivan sitten näkee sen yhden gluteenittoman takia, niin kyllä se vähän ärsyttää, jos hän juuri tänään syökin gluteenillisen pullan, kun näytti niin hyvältä.
Ei ole kohteliasta tivata syytä, miksi kukakin jotain ruokavaliota noudattaa, joten gluteenittomaksi ilmoittautuvaan joutuu aina suhtautumaan keliaakikkona ja tekemään ja tarjoamaan gluteenittomat ruoat yms. sen mukaan. Jos siis vain välttelee gluteenia, päästää juhlien järjestäjät yms. jumalattoman paljon helpommalla, kun vain valitsee tarjolla olevista ne aineksiltaan gluteeinittomat tai vähä-gluteiiniset, jos sen verran pakki kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska nykyään gluteenittomasta ruokavaliosta on tullut trendi. Moni haluaa sitä noudattaa ja gluteenittomia tuotteita vaaditaan silloin, kun itseä sattuu huvittaa. Toisinaan taas nämä samat ihmiset iloisesti syödä mussuttaa normipullia ja pistoja, "joo, ei se haittaa, jos vaan silloin tällöin syön myös gluteenia". Tai nää pahimmat "en mä nyt tota sun varaamaan gluteenitonta otakaan, kun mä haluan tätä tavallista".
Se ärsyttää.Tätä näkee työpaikkaruokalassa paljon. Tilataan gluteeniton ruoka, mutta kun jälkiruokana onkin jotain "tavallista" herkkua, niin siinä gluteeni ei haittaa yhtään..
Keliaakikkona tämä ärsyttää todella. Asiasta perillä olematon voi rinnastaa meidät noihin trendi tyyppeihin. Me emme todellakaan syö sitä normijauhojälkkäriä.
Usein tarjolla on vain vähän gluteiinitonta ja sitten sen tuhlaavat ihmiset, joilla ei edes ole keliakiaa.
-keliaakikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tiedät" yhden rouvan syömiset ja sen perusteella tiedät, mitä ketoilijat syövät. Kerro, miten se on kovin rajo
Yks ketorouva järjestää nettikurssejakin, elää niillä yrittäjänä.
Tavallinen ihminen voi ruokatauollakin syödä kananmunan, paistettua kalaa, pihviä , kasviksia (jopa hiilihydraattia sisältäviä) tekemättä siitä isoa numeroa, katsokaa, näin pitää syödä, ei leipää. Katsokaa, tämä lilluu voissa ja oliiviöljyssä.
On se rajoittunutta jos terve ihminen periaatteesta ei voi ottaa pientäkään kakun palaa tai keksiä kun on jauhoja ja lisäaineita
Miksi pitää tehdä hirmuinen numero syömisistään?
Vierailija kirjoitti:
Minulla keliakia ja siis gluteeniton ruokavalio. Oireita en juuri gluteenista saa, mutta suolinukka tuhoutuu ja altistaa suolistosyövälle.
Ihan jos menen kylään kahville, en odota että tarjolla olisi minua varten mitään. Juhlissa on kiva, jos on edes pienesti huomioitu.
Eniten itsellä meni tunteisiin tilanne, jossa koko kunnan työyhteisö n.300 henkilöä oli kutsuttu koulutukseen ja kutsussa maininta aamukahvitarjoiluista. Kahvitarjoiluna oli täytetyt sämpylät, mutta gluteenittomille ei oltu varattu yhtään mitään - ei siis edes keittiöstä asiaa tiedusteltaessa.
Meillä oli varattu gluteeniton sämpylä, mutta kun kaikki muut sai myös kakkua niin mitään gluteenitonta makeaa ei ollut, ei edes keksiä tms. Mulle ei käy yhtään gluteeni niin jäin sitten ilman. Ja vegaanit oli huomioitu kyllä makeissa, vaikka se on vain oma valinta. Hmph.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikko oli tulossa toteamaan samaa. "Normiruokaa" täälläkin syödään. Suomalaiset viljat toki pannassa mutta eipä noita rajoitteita muuten ihmeemmin tarvitse miettiä jos kotiruokaa syö eikä eineksiä.
Mulla on ihokeliakia enkä todellakaan siedä yhtään gluteenia. Kutisevia pieniä vesikelloja tulee iholle ympäriinsä ja ihottuman paraneminen kestää useamman kuukauden. Ja niitä näppyjä voi tosiaan tulla ihan minne tahansa... Ei ole herkkua parannella sellaista.
Koen olevani vaivaksi kun mulla on tällainen vaiva ja joudun oikeasti vaatimaan täysin gluteenitonta ruokaa. Siksi en useinkaan syö ravintolassa ja mulla on omat eväät kun menen kylään. On myös tosi hankalaa alkaa selittää mitä viljoja en siedä ja että oireisiin riittää jo se, että käytetään samaa voirasiaa ja veistä leipää voidellessa.
Kaikista paras juttu melkein olisi jos gluteenittomuudesta tulisi sillä tavalla normi että tuotteet olisi niin hyviä ettei niitä erota gluteenisista ja että normina olisi gluteenittomuus. Jossain tuoteselosteessa kyllä olisi hyvä edelleen lukea että on gluteeniton. Suomessahan on tosi paljon diagnosoimattomia keliaakikkoja. Toki gluteeniviljoja sisältäviäkin tuotteita edelleen saisi jos välttämättä haluaisi mutta en näe ongelmaa siinä että gluteenittomuus olisi valtavirtaa. Tosi harvassa tuotteessa oikeasti tarvitaan gluteenia. Sitkonkin voi saada aikaiseksi esimerkiksi ksantaanin avulla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Suomessa mutta maailmalla olen törmännyt myös esimerkiksi leipään joka ei poikkea yhtään tavallisesta vehnäleivästä, ehkä jopa parempaa! Tämän firman tuotteet ovat kaikki tosi hyviä. Suomessa sitten tarjolla niitä kamalia sementtilimppuja ja kuivakoita pullia.
https://geniusfood.com/en-gb/product/bloomin-great-tiger-bloomer/
Vierailija kirjoitti:
Usein tarjolla on vain vähän gluteiinitonta ja sitten sen tuhlaavat ihmiset, joilla ei edes ole keliakiaa.
-keliaakikko
Gluteeniton ruokavalio ei ole vain keliaakikoiden oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Se ärsyttää.
Tällaiseen en ole törmännyt. Etkä kyllä sinäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-keliaakikko
Siitä ei kumminkaan ole mitään hyötyä jos ei ole keliakiaa.
Minulla on fosforirajoitus ja muita sairaudesta johtuvia rajoituksia, ja tämä se vasta kuulostaakin joltain yksisarvisdieetiltä. Lisäksi saan syödä kaikkea fosforipitoista pieniä määriä. En arvatenkaan puhu ruokavaliostani, koska muiden syömiset ärsyttävät ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-keliaakikko
Siitä ei kumminkaan ole mitään hyötyä jos ei ole keliakiaa.
Ai miten niin?
Kestän pieniä annoksia gluteenia, joten saatan syödä jälkiruoan yhtenä päivänä. Gluteeni saa suolistoni voimaan pahoin suurina annoksina.