Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä gluteenittomassa ruokavaliossa oikein ärsyttää?

Vierailija
21.05.2022 |

Olen huomannut, että gluteeniton ruokavalio provosoi joitain ihmisiä, vähän samaan tapaan kuin vegeruoka joskus 15 v sitten. Mikä siinä ärsyttää, jos kyse ei kuitenkaan ole siitä, että odotetaan juhlissa gluteenitonta tarjontaa tms.?

Itselläni on paha ibs ja gluteeniton ruokavalio on ainoa asia, joka siihen auttaa. Keliakiaa on suvussa, mutta minulta sitä ei ole löytynyt. Keliakialle altistava geeni minulla kuitenkin ihan tutkistusti on. Epäilen ibs-oireideni olevan gluteeniherkkyyttä.

Pistää ärsyttämään, kun joku kommentoi ruokavaliota ni ikävästi. Tekisi mieli kysyä, että pitääkö minun istua seuraava viikko vatsavaivoineni pöntöllä, sitäkö sinä haluat? Ettei sinulle vain tulisi paha mieli?

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ongelmaa ei olisi, jos kyse olisikin vain niistä joilla on oikeasti keliakia ja jotka voivat kuolla suolinukkavaurioon.

Mutta ongelma on ne muodin perässä juoksevat, jotka

a) vaativat teatraalisesti gluteenitonta ruokaa ilman ennakkoilmoitusta ja haukkuvat ravintolan, jos gluteenitonta ei ole

b) tilaavat ennakolta gluteenitonta ruokaa esim. juhliin osallistuessaan, mutta sitten eivät kuitenkaan syö sitä vaan ottavat "juhlan kunniaksi" samaa kuin kaikki muutkin, jolloin joudun heittämään kalliit gluteenittomat kakut ja leivokset roskiin

c) pilaavat tuollaisella ämpyilyllä oikeiden keliaakokoiden maineen, kun kaikki luulevat, että ei se gluteenittomuus nyt niin tarkkaa ole

Vierailija
82/86 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usein tarjolla on vain vähän gluteiinitonta ja sitten sen tuhlaavat ihmiset, joilla ei edes ole keliakiaa. 

-keliaakikko

Gluteeniton ruokavalio ei ole vain keliaakikoiden oikeus.

No kyllä esim. juhlissa on törkeää ottaa gluteenittomille varatut tarjottavat, jos itse et ole ilmoittanut ruokarajoitteitasi niitä etukäteen kysyttäessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska nykyään gluteenittomasta ruokavaliosta on tullut trendi. Moni haluaa sitä noudattaa ja gluteenittomia tuotteita vaaditaan silloin, kun itseä sattuu huvittaa. Toisinaan taas nämä samat ihmiset iloisesti syödä mussuttaa normipullia ja pistoja, "joo, ei se haittaa, jos vaan silloin tällöin syön myös gluteenia". Tai nää pahimmat "en mä nyt tota sun varaamaan gluteenitonta otakaan, kun mä haluan tätä tavallista".

Se ärsyttää.

Niin TÄMÄ! Ei mua ärsytä ollenkaan sellaiset gluteenittomat, joilla on keliakia tai niinkuin sinulla, ap, ärtyvän suolen oireyhtymä. Mutta juuri nämä huvikseen gluteenittomat, jotka vaativat erityiskohtelua ja kuitenkin  vetävät normipullaa.

Vierailija
84/86 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minkä saakelin takia ei saa syödä sellaista ruokaa kuin haluaa??? HÄH? 

Vierailija
85/86 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska nykyään gluteenittomasta ruokavaliosta on tullut trendi. Moni haluaa sitä noudattaa ja gluteenittomia tuotteita vaaditaan silloin, kun itseä sattuu huvittaa. Toisinaan taas nämä samat ihmiset iloisesti syödä mussuttaa normipullia ja pistoja, "joo, ei se haittaa, jos vaan silloin tällöin syön myös gluteenia". Tai nää pahimmat "en mä nyt tota sun varaamaan gluteenitonta otakaan, kun mä haluan tätä tavallista".

Se ärsyttää.

Niin TÄMÄ! Ei mua ärsytä ollenkaan sellaiset gluteenittomat, joilla on keliakia tai niinkuin sinulla, ap, ärtyvän suolen oireyhtymä. Mutta juuri nämä huvikseen gluteenittomat, jotka vaativat erityiskohtelua ja kuitenkin  vetävät normipullaa.

Mitkä ihmeen "huvikseen" gluteenittomat? Kai jokainen syö siten kuin oma terveytensä vaatii. Aina ei tarvita jotain "diagnoosia" Jotkut osaavat syödä oman kehonsa tarpeen mukaan ilman lääkärin "siunausta"

Vierailija
86/86 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se varmaan ärsyttää, kun gluteenittoman ruuan valmistaminen keliaakikolle vaatii paljon ylimääräistä työtä, kun taas muista syistä gluteenia välttelevien ruoka on helpompi valmistaa (esim. ei tarvitse hommata erillistä voi/margariinipakettia eikä kokata eri aikaan kuin muu ruoka). Olisi kaikkien kannalta parempi, kun nämä ruokavaliot voitaisiin selkeästi erottaa toisistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä