Mikä gluteenittomassa ruokavaliossa oikein ärsyttää?
Olen huomannut, että gluteeniton ruokavalio provosoi joitain ihmisiä, vähän samaan tapaan kuin vegeruoka joskus 15 v sitten. Mikä siinä ärsyttää, jos kyse ei kuitenkaan ole siitä, että odotetaan juhlissa gluteenitonta tarjontaa tms.?
Itselläni on paha ibs ja gluteeniton ruokavalio on ainoa asia, joka siihen auttaa. Keliakiaa on suvussa, mutta minulta sitä ei ole löytynyt. Keliakialle altistava geeni minulla kuitenkin ihan tutkistusti on. Epäilen ibs-oireideni olevan gluteeniherkkyyttä.
Pistää ärsyttämään, kun joku kommentoi ruokavaliota ni ikävästi. Tekisi mieli kysyä, että pitääkö minun istua seuraava viikko vatsavaivoineni pöntöllä, sitäkö sinä haluat? Ettei sinulle vain tulisi paha mieli?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä nyyttärit. Osa noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Minä en ole koskaan leiponut mitään noita, joten sitä varten en ala ostamaan mm. gluteenittomia jauhoja yms. Gluteenittomat tuokoot omat sapuskansa.
Vein yleensä aina omat eväät, kunnes kyllästyin. Nykyään kieltäydyn kaikista tilaisuuksista ja kutsuista, ei huvita keskustella ruokavaliostani.
Se ärsyttää, että ilmoitetaan, että pitää olla gluteeniton, mutta sitten selviää, ettei sen kanssa olekaan niin nökön nuukaa. Olen aivan turhaan ostellut uudet pakkaukset aineita leipomiseen, ettei vahingossakaan tule kontaminaatiota niiden aikaisemmin käytettyjen kautta ja olen viimeisen päälle varonut sitä kontaminaatiota syötäviä tehdessä. Sitten se on ollut aivan turhaa, ihan hyvin olisin voinut käyttää niitä kotona olleita aineksia, mihin on aikaisempien leipomisten ja ruoanlaiton yhteydessä saattanut joutua joku lähes olematon jauhonhippunen joutua. Puhumattakaan sitten näistä, jotka vetävät kaksin käsin niitä tavallisia syömisiä, missä on sitä gluteenia, vaikka ovat ilmoittaneet, että pitää olla gluteeniton.
Toisten on vaikea ymmärtää, että pieniä määriä sietää vaikka olisikin yliherkkyyttä. Itselläni on esimerkiksi todettu laktoosi-intoleranssi ja ihan testein lääkärissä. Siitä huolimatta siedän pieniä määriä tavallisia maitotuotteita, esim. tikkujäätelön, jos ei syö sitä tyhjään mahaan. Mutta toisaalta en siedä yhtään Arla-Ingmannin laktoosittomia, niistä tulee kunnon ripuli ihan vauhdilla. Samon jotkut eivät ymmärrä, että juustot ovat lähes aina laktoosittomia. Vehnääkin sekä sianlihaa välttelen suuria määriä, koska nivelrikkoisena nivelet voivat paremmin ilman näitä. Mutta joku pieni yksi keksi ei ole niin iso juttu. En pyydä juhliin itselleni mitään erikoista, vaan otan sen keksin. Mutta joskus tulee hirveä numero kun en ota kakkua ja voileipäkakkua ja kamala tyrkytys (inhoan voileipäkakkua, mutta en viitsi sitä sanoa).
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä nyyttärit. Osa noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Minä en ole koskaan leiponut mitään noita, joten sitä varten en ala ostamaan mm. gluteenittomia jauhoja yms. Gluteenittomat tuokoot omat sapuskansa.
Minä en keliaakikkona edes halua vieraiden tekemiä leivonnaisia. Sopii siis oikein hyvin minulle.
44 korjaa, siis lääkärin lähetteellä labrassa, ennen kuin joku nipottaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kieltäydyn kaikista tilaisuuksista ja kutsuista, ei huvita keskustella ruokavaliostani.
Ihmettelen tätä, että erityisruokavaliosta pitäisi keskustella. Miksi siitä ja erityisesti oireista tehdään väkisin koko pöytäseurueen keskustelunaihe? Tosi kiva vaikka uutena työntekijänä alkaa selittää kahvitauolla, millaisia oireita gluteeni aiheuttaa. Enpä ole huomannut, että laktoosi-intolerantikolla olisi samanlaista selittelyvelvollisuutta kuin keliaakikolla. Maitoallergisella ehkä, kun joillekin pitää vääntää rautalangasta, miksi laktoositon ei käy.
Se että täysin terveet ihmiset leikkivät sairasta että pääsee uhriutumaan ja hakemaan huomiota sairaudella mitä ei ole olemassakaan kyseisellä ihmisellä
Vierailija kirjoitti:
Esim. moni jäätelö on gluteenitonta, ei tietenkään kaikki. Tuota voisi ainakin tarjota jälkiruokana gluteenittomalle ilman, että asiasta tehdään mitään numeroa.
Nykyään on kaupassa myynnissä vehnäjauholla paksennettua jäätelöä. Säästetään kerma paremmin maksaville asiakkaille.
Maailman helpoin gluteeniton leivonnainen on perunajauhoihin tehty kääretorttu. Sisään kuningatarmarjasekoitusta ja kermavaahtoa. Siinäpä se! Ei tarvi ostaa erikseen mikään erikoisjauhoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomat tuovat mielellään omat sapuskansa, koska tavallinen leipoja ei yleensä tiedä, miten tarkkana leivonnassa pitää olla, ettei leipomuksiin päädy epähuomiossa pieniä määriä gluteenia.
Ketoilijat syövät pitkälti ulkomailta tuotua ruokaa, mantelijauhoa tms, pähkinöitä, oliiviöljyä, muut erikoistuotteensa siihen ruokavalioon.
Syökööt mitä tahtovat mutta paasaus ja käännyttäminen ärsyttää. Miettinyt heidän lapsiaan, miten voivat syödä koulussa, kavereilla, synttäreill
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kieltäydyn kaikista tilaisuuksista ja kutsuista, ei huvita keskustella ruokavaliostani.
Ihmettelen tätä, että erityisruokavaliosta pitäisi keskustella. Miksi siitä ja erityisesti oireista tehdään väkisin koko pöytäseurueen keskustelunaihe? Tosi kiva vaikka uutena työntekijänä alkaa selittää kahvitauolla, millaisia oireita gluteeni aiheuttaa. Enpä ole huomannut, että laktoosi-intolerantikolla olisi samanlaista selittelyvelvollisuutta kuin keliaakikolla. Maitoallergisella ehkä, kun joillekin pitää vääntää rautalangasta, miksi laktoositon ei käy.
Jaa'a niin, en tiedä. Mutta ei maksa vaivaa alkaa ennalta selitteleen, onko gluteenitonta ja muut ei käy. Tein itse evääni, kunnes huomasin miten helppoa ne syödä kotona eikä lähteä mihinkään. Nykyään onneksi kutsuja ei tule, ei tarvitse kieltäytyä. Viimeinen pisara oli pikkujoulut, ilmoitin vastatessa että gluteenitonta kiitos. Juu asia selvä, järjestyy. No oliko, ei ollut. Lähdin meneen kun selvisi asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholia kestämättömän migreenipotilaan pitää moneen otteeseen keski-ikäisten parissa selittää yhden illan aikana, miksei ilmainen alkoholi maistu. Kun sanoin yhdelle uteliaalle, että on sellainen estolääkitys että voi lähteä henki alkoholin kanssa yhdistäessä niin sitten jouduin selittämään tyypille annostuksen, vaikutustavan jne. Osa ihmisistä korkeillakin johtopaikoilla on yksiselitteisesti vailla sydämen sivistystä eikä ymmärrä kääntyä vaikka vessassa Googlen puoleen jos jokin asia migreenipotilaan lääkityksessä ihmetyttää.
Seuraavan kerran tentaajalta aion kysellä small talk tyyliin vaihdevuosi- tai potenssilääkitykset sivuvaikutuksineen. Minullahan ei ole kokemusta hormonaalisesta lääkityksestä, koska se nostaa migreenipotilaan veritulppariskiä. Siis minulla olisi ikäänkuin oikeis kysellä jos haluaisin vaikuttaa juntilta kyylältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska nykyään gluteenittomasta ruokavaliosta on tullut trendi. Moni haluaa sitä noudattaa ja gluteenittomia tuotteita vaaditaan silloin, kun itseä sattuu huvittaa. Toisinaan taas nämä samat ihmiset iloisesti syödä mussuttaa normipullia ja pistoja, "joo, ei se haittaa, jos vaan silloin tällöin syön myös gluteenia". Tai nää pahimmat "en mä nyt tota sun varaamaan gluteenitonta otakaan, kun mä haluan tätä tavallista".
Se ärsyttää.Tätä näkee työpaikkaruokalassa paljon. Tilataan gluteeniton ruoka, mutta kun jälkiruokana onkin jotain "tavallista" herkkua, niin siinä gluteeni ei haittaa yhtään..
Tavallaan ymmärrän, eikä ärsytä, vaikka itse syön aina gluteenitonta terveyssyistä.
Joillain gl
Monesti keliakiaa sairastava jää ilman, koska muotigluteenittomat vievät parhaat palat päältä.
Vierailija kirjoitti:
Ketoilijat syövät pitkälti ulkomailta tuotua ruokaa, mantelijauhoa tms, pähkinöitä, oliiviöljyä, muut erikoistuotteensa siihen ruokavalioon.
Syökööt mitä tahtovat mutta paasaus ja käännyttäminen ärsyttää. Miettinyt heidän lapsiaan, miten voivat syödä koulussa, kavereilla, synttäreill
Älä arvostele ketoilijoita, kun et edes tiedä, mitä he syövät.
Gluteenittomat tuotteet on parempia gluteenia sietävillekin.
Mua ei ärsytä sinänsä, mutta yhdellä ystävällä on joka tapaamisella uusia rajoitteita eikä hän koskaan kerro niistä etukäteen. Muutenkin olisi kivempi jos ne joilla on paljon rajoitteita vaikka ehdottaisivat suoraan vaihtoehtoja.
Miksi ihmeessä "virallinen suositusruoka" mielletään "normaaliksi" ja ainoaksi hyväksi syömiseksi?
Kaikki muut tavat syödä on jotain "erityisruokavaliota"
Vierailija kirjoitti:
Gluteenittomat tuotteet on parempia gluteenia sietävillekin.
Mitkään "tuotteet" ei ole parempia kuin oikea ruoka.
Mä noudatan gluteenitonta ruokavaliota, vaikka ei olekaan keliakiaa todettu. Olen käynyt tutkimuksissa, mutta eipä niistä nyt oikein mitään satu irti ja itse tiedän paremmin. Osaan hoitaa vatsavaivani noudattamallani ruokavaliolla. Syö välillä jonkun viljatuotteen ja siitä ei seuraa mitään. Mutta tavaksi sitä ei voi ottaa, silloin on helvetti irti. Voin myös syödä säännöllisesti 100% kauraleipää, jota ei ole merkitty gluteenittomaksi.
Onhan se huonoa käytöstä, jos joku ilmoittaa esim. juhlien emännälle noudattavan gluteenitonta ruokavaliota, mutta sortuukin jonkun ihanan kakun ääressä syömään tavallista. Mutta älkää nyt yleistäkö tuollaista toimintaa! Ajatus tuollaisesta tietysti ärsyttää ja myös se, kun sellainen osuu kohdalle. Suurimmalla osalla on kuitenkin hyvä syy noudattaa ruokavaliotaan. Itse olen kiitollinen, jos joku vaivautuu, enkä tosiaankaan vaadi mitään ihmeitä. Kaupan pakastealtaasta saa vaikka edullisen mutakakun. Ja jos ei ole gluteenitonta tarjolla, otan sitä mitä voin syödä. Rauha maassa, hyvät ihmiset.
Monella on ihmeellinen ajatus, että gluteiiniton jotenkin terveellisempää viljaa. Keliakiaa sairastavalle toki on, mutta muuten ihan samaa viljahöttöä.
Itsekin syön pääasiassa gluteiinitonta suolistosairauden vuoksi, mutta todella harvoin. Enkä tosiaan vaadi sitä tilaisuuksissa tai vierailuilla. Jätän mieluummin syömättä kaikki viljahötöt.