Miksi yhteiskunta kustantaa kuulokojeet, mutta ei silmälaseja?
Kommentit (70)
Kyllähän se kustantaakin mutta vain perustoimeentulotukea saaville ja halvimman mukaan. Seitsemän vuotta sitten sain maksusitoumuksen silmälasiliikkeeseen mutta itsekin piti pulittaa yli 100 euroa tarpeeksi tukevista kehyksistä. Minulla on paljon miinusta ja hajataittoa ja siksi en saa silmälaseja halvalla.
Juuri näin. Silmälasit tai laserleikkaus pitäisi olla ilmaisia kaikille.
Minulla on näkö - 2,5.
Olen pienituloinen, mutta en ole kelan asiakas.
En siis saa mitenkään hankittua uusia silmälaseja hajonneiden tilalle.
Päätä ja silmiä särkee, en näe metriä pidemmälle selvästi.
Autoa en voi ajaa.
Lapsille yhteiskunta maksaa silmälasit, tai ainakin melkein (tarvittaessa ainkain lasien ohennus ja silmälasiturva omasta pussista maksettava).
En kyllä tiedä mihin ikään asti.
Jos valita pitää, niin mieluummin näkö kuin kuulo. Ennen sai edes verovähennyksen laseista.
Mulla ei olisi varaa ostaa laseja, joten käytän piilareita. 3kk paketti alle 20e ja siihen päälle edullinen neste. Ilman en voi tehdä käytännössä mitään kun miinusta on n. -5 molemmissa.
Vierailija kirjoitti:
Jos valita pitää, niin mieluummin näkö kuin kuulo. Ennen sai edes verovähennyksen laseista.
Tätä samaam olin tulossa kirjoittamaan, siitä taitaa olla jo aika pitkä aika, kun lasit sai laittaa vähennyksiin.
Olet väärässä. Kehitysavusta kustannetaan silmälaseja.
Kyllä ne lasitkin saa, kun tarpeeksi huono näkö, kuuluvat silloin apuvälineiksi.
Hae silmälasi rahasi sosialiviraston kautta jos olet vähä varainen? Kela ei sitä myönnä. Kulokojeet ovat kuolemaan asti lainassa henkilöillä.Niden hankinta ei ole rahasta kiinni saa rikas ja köyhä ne! Oma asia jos itse ostaa ne ja saa ladukkaamat kuin ostopalveluna olevat.Jos kadotaa ne, tahalaan tärvelee ,maksaa ne vaikka ulosoton kautta!Jos kuoleman jälkeen perikunta ei palauta,kuolin pesä maksaa ne. Paterit ymm.Asiakas maksaa itse ja ei halvat.! parsito kestää 3-4 vuorokauta.Aihesta puhui lehdistö Pirkko Mannolla!Löytyy varmaaan netti.Mitä niiden käyttö on ja paljon paristot maksa viikossa? Tuskin Pirkko Mannola kuluu Suomen köyhiin?Kun vanhenet saat lainaksi terveysaseman lääkäriltä lausunto: Välinen varastolta esim. Invaliidi mopon,rollattorin, liikumista hepottavia välineitä kotisi kuolemaan asti.Sokeri tauti on itseotetava näyte ja saat ilmasiksi sihen tarvitavat liuskat ,jonkun halpis laiteen? Millä itse mittaat sokerisi.Jos olet ilman työtä työtömänä tai kelan eläke rahat? Toimentulotukena miesten tai nasten tena vaipat. SV lääkeet jne.Julksen puolen sairalan plk,maksut,kun vuode osastolla olo. Vain minimi saanit yhteiskunalta kysyymykseesi: Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se kustantaakin mutta vain perustoimeentulotukea saaville ja halvimman mukaan. Seitsemän vuotta sitten sain maksusitoumuksen silmälasiliikkeeseen mutta itsekin piti pulittaa yli 100 euroa tarpeeksi tukevista kehyksistä. Minulla on paljon miinusta ja hajataittoa ja siksi en saa silmälaseja halvalla.
Myös moni alakoululainen saa lasit veloituksetta. Ja silmälasikustannukset voi lisätä verotukseen jos näkökyky vaatii laseja. Optikkoliikkeissä kysytään jo automaattisesti, saako kuitin lähettää verottajalle.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne lasitkin saa, kun tarpeeksi huono näkö, kuuluvat silloin apuvälineiksi.
Joo, niin saa, mutta silloin tarvitsee jo muitakin apuvälineitä. Mulla on moniteholasit -10 ja hajataittoa. Itse olen maksanut aina. Viimeksi meni tonni.
Kuulokojeet ovat eri hintaluokassa. Tonnin per kappale ja siihen päälle mahdolliset lisäkappaleet erilaisille laitteille 500 kappale. Patterit pitää maksaa itse. Lapset saavat ilmaiseksi kuulokeskukselta patterit ja kaiken muun tarpeellisen. Laitteet ovat lainassa, ei niitä omaksi saa.
Jos puhutaan implanteista, ne on jo 10 000 kappale ja vaativat leikkauksen. Minusta hyvä, että yhteiskunta mahdollistaa nämä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on näkö - 2,5.
Olen pienituloinen, mutta en ole kelan asiakas.
En siis saa mitenkään hankittua uusia silmälaseja hajonneiden tilalle.
Päätä ja silmiä särkee, en näe metriä pidemmälle selvästi.
Autoa en voi ajaa.
Saat luottokortin jos olet töissä. Sillä sitten.
Maailmassa monta on... Minulta puuttuu synnynnäisesti kaksi näkyvällä paikalla olevaa hammasta. Hammaslääkärin mukaan pitää lähivuosina uusia nykyinen ratkaisu. Uuden hinta on 3000 egeä per hammas. Omalla kustannuksella, kela-korvaukset kai saa vielä, mutta saako parin vuoden päästä. Arvatkaa naurattaako. Ei, ja vielä vähemmän naurattaa jos jätän korjaamatta, kun ei suuta uskalla avata.
Vierailija kirjoitti:
Kuulokojeet ovat eri hintaluokassa. Tonnin per kappale ja siihen päälle mahdolliset lisäkappaleet erilaisille laitteille 500 kappale. Patterit pitää maksaa itse. Lapset saavat ilmaiseksi kuulokeskukselta patterit ja kaiken muun tarpeellisen. Laitteet ovat lainassa, ei niitä omaksi saa.
Jos puhutaan implanteista, ne on jo 10 000 kappale ja vaativat leikkauksen. Minusta hyvä, että yhteiskunta mahdollistaa nämä.
Tavalliset kuulokojeet maksavat sairaalalle noin satasen. Yksityisillä on kivat katteet noissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavalliset kuulokojeet maksavat sairaalalle noin satasen. Yksityisillä on kivat katteet noissa.
Jos kuulokojeita ei saisi sairaalasta, vaan kaikki ostaisivat ne samalla tavalla kuin silmälasit, niin hinnat putoaisivat todennäköisesti silmälasien tasolle, koska kuulokojeen kilpailutettu hinta on nykyäänkin tuota luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Hae silmälasi rahasi sosialiviraston kautta jos olet vähä varainen? Kela ei sitä myönnä. Kulokojeet ovat kuolemaan asti lainassa henkilöillä.Niden hankinta ei ole rahasta kiinni saa rikas ja köyhä ne! Oma asia jos itse ostaa ne ja saa ladukkaamat kuin ostopalveluna olevat.Jos kadotaa ne, tahalaan tärvelee ,maksaa ne vaikka ulosoton kautta!Jos kuoleman jälkeen perikunta ei palauta,kuolin pesä maksaa ne. Paterit ymm.Asiakas maksaa itse ja ei halvat.! parsito kestää 3-4 vuorokauta.Aihesta puhui lehdistö Pirkko Mannolla!Löytyy varmaaan netti.Mitä niiden käyttö on ja paljon paristot maksa viikossa? Tuskin Pirkko Mannola kuluu Suomen köyhiin?Kun vanhenet saat lainaksi terveysaseman lääkäriltä lausunto: Välinen varastolta esim. Invaliidi mopon,rollattorin, liikumista hepottavia välineitä kotisi kuolemaan asti.Sokeri tauti on itseotetava näyte ja saat ilmasiksi sihen tarvitavat liuskat ,jonkun halpis laiteen? Millä itse mittaat sokerisi.Jos olet ilman työtä työtömänä tai kelan eläke rahat? Toimentulotukena miesten tai nasten tena vaipat. SV lääkeet jne.Julksen puolen sairalan plk,maksut,kun vuode osastolla olo. Vain minimi saanit yhteiskunalta kysyymykseesi: Miksi?
Hyvänen aika. Mitä olet oikein ottanut?
Niin minäkin. Ilman silmälaseja olen käytännössä sokea enkä voi tehdä mitään.