Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yhteiskunta kustantaa kuulokojeet, mutta ei silmälaseja?

Vierailija
21.05.2022 |

Ihmettelen.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeminen ei ole yhteiskunnallemme tärkeää. Jokseenkin ihmeellistä, että kyseessä on ihan oikea vamma joka vaikeuttaa merkittävästi elämää. Silti sitä pidetään yhtä kosmeettisena ja turhanpäiväisenä kuin silikonirintojen hankkimista. 

Vierailija
22/70 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pienituloinenkin voi saada Kelasta apua silmälaseihin. Itse sain, vaikken ole ttt-asiakas. Maksoin monitehoista 100e, kela loput. Onneksi ne halvimmat mallit sopivat itselle! Sain valita n10 kehysparin väliltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulokojeet ovat eri hintaluokassa. Tonnin per kappale ja siihen päälle mahdolliset lisäkappaleet erilaisille laitteille 500 kappale. Patterit pitää maksaa itse. Lapset saavat ilmaiseksi kuulokeskukselta patterit ja kaiken muun tarpeellisen. Laitteet ovat lainassa, ei niitä omaksi saa.

Jos puhutaan implanteista, ne on jo 10 000 kappale ja vaativat leikkauksen. Minusta hyvä, että yhteiskunta mahdollistaa nämä.

Mitä luulet, että silmälasit maksaa?

Vierailija
24/70 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se kustantaakin mutta vain perustoimeentulotukea saaville ja halvimman mukaan. Seitsemän vuotta sitten sain maksusitoumuksen silmälasiliikkeeseen mutta itsekin piti pulittaa yli 100 euroa tarpeeksi tukevista kehyksistä. Minulla on paljon miinusta ja hajataittoa ja siksi en saa silmälaseja halvalla.

Myös moni alakoululainen saa lasit veloituksetta. Ja silmälasikustannukset voi lisätä verotukseen jos näkökyky vaatii laseja. Optikkoliikkeissä kysytään jo automaattisesti, saako kuitin lähettää verottajalle.

Missä maassa sinä elät. Suomessa silmälasit on täysin omakustanteiset. Sossun asiakas voi saada jonkun hikisen 100e harkinnanavaraista avustusta silmälasien hankintaan.

Vierailija
25/70 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pienituloinenkin voi saada Kelasta apua silmälaseihin. Itse sain, vaikken ole ttt-asiakas. Maksoin monitehoista 100e, kela loput. Onneksi ne halvimmat mallit sopivat itselle! Sain valita n10 kehysparin väliltä.

Minä sain 9 vuotta sitten sossusta 80e ja sen piti kattaa linssit ja kehykset. Enempää ei tippunut. Loput meni omasta pussista.

Vierailija
26/70 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille yhteiskunta maksaa silmälasit, tai ainakin melkein (tarvittaessa ainkain lasien ohennus ja silmälasiturva omasta pussista maksettava).

En kyllä tiedä mihin ikään asti.

Minulla on kolme lasta, joilla on kaikilla silmälasit. Yksiäkään ei ole yhteiskunta maksanut edes osittain, vaikka pahimmillaan laseja on pitänyt uusia vuoden välein, kun näkö on huonontunut niin nopeasti. Minulla on onneksi sen verran hyvät tulot, että lasien hankkiminen ei ole ollut mikään ongelma, mutta monelle pienempituloiselle tällainen olisi ollut hankalaa.

Yhteiskunta voi kyllä maksaa lasit, jos näkö on todella huono, mutta tällöin ei puhuta mistään tavallisista -1 - -5 diopterin laseista, vaan paljon vahvemmista.

Vierailija
27/70 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille yhteiskunta maksaa silmälasit, tai ainakin melkein (tarvittaessa ainkain lasien ohennus ja silmälasiturva omasta pussista maksettava).

Minulla on kolme lasta, joilla on kaikilla silmälasit. Yksiäkään ei ole yhteiskunta maksanut edes osittain, vaikka pahimmillaan laseja on pitänyt uusia vuoden välein, kun näkö on huonontunut niin nopeasti. Minulla on onneksi sen verran hyvät tulot, että lasien hankkiminen ei ole ollut mikään ongelma, mutta monelle pienempituloiselle tällainen olisi ollut hankalaa.

Yhteiskunta voi kyllä maksaa lasit, jos näkö on todella huono, mutta tällöin ei puhuta mistään tavallisista -1 - -5 diopterin laseista, vaan paljon vahvemmista.

Ei maksa silloinkaan. Missään tilanteessa. Toimeentulotuki asiakkaalle voi korvata pienen osan.

Vierailija
28/70 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälaseja tarvitsevia on niin paljon enemmän, että se kävisi todella kalliiksi veronmaksajille.

Vierailija
29/70 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on näkö - 2,5.

Olen pienituloinen, mutta en ole kelan asiakas.

En siis saa mitenkään hankittua uusia silmälaseja hajonneiden tilalle.

Päätä ja silmiä särkee, en näe metriä pidemmälle selvästi.

Autoa en voi ajaa.

Jos vahvuus on vain -2,5, niin muutamalla kympillä saa jonkinlaiset lasit. Niissä ei ole tosin ohennuksia tai pinnoituksia, ja kehykset eivät ole välttämättä kovin mieleiset, mutta onhan ne silti paremmat kuin kärvistellä täysin ilman laseja.

Vierailija
30/70 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin viitisen vuotta sitten lapsen lasit sai Helsingissä maksutta. Silloin ala-asteella oleva lapsemme sai terveydenhoitajalta lähetteen optikolle näön tutkimukseen ja kun kävi ilmi, että lasit tarvitsee, ne korvattiin automaattisesti. Missään kohtaa meiltä ei kysytty edes, pystymmekö maksamaan ne itse, vai tarvitsemmeko avustusta. Lapsi sai valita kehykset, Ray Banit otti, eikä maksanut mitään. Onkohan kuntakohtaista, tai sittemmin muuttunut käytäntö..

Vierailija
31/70 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei maksa silloinkaan. Missään tilanteessa. Toimeentulotuki asiakkaalle voi korvata pienen osan.

Nyt en puhunut toimeentulotukena maksettavista laseista, vaan yhteiskunnan näkövammaisen apuvälineenä antamista laseista. Jos näkö on tarpeeksi huono, niin yhteiskunta maksaa silmälasit vammaisen apuvälineenä. Voi olla, että muodollisesti ne silmälasit ovat lainassa eivätkä omat, mutta käytännössä ne ovat omassa käytössä niin pitkään kuin ne ovat sopivat. Tällöin maksaminen ei riipu mitenkään silmälasien käyttäjän tulosta tai omaisuudesta, vaan ainoastaan näkökyvystä. Mutta nyt ei puhuta meidän tavallisten silmälasien käyttäjien vahvuuksista, vaan selvästi vahvemmista linsseistä.

Vierailija
32/70 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pahoinvointiyhteiskunnassa ole massia soihen, mutta väkisin painetaan kaikki kommunikaatio postimerkin kokoisesta ruudusta läpi ja hinkutaan 24/365 valmiutta, kakkaa tai ei. Mitä siitä seuraa, ruutuaika alkaa viimeistään herätessä ja loppuu ehkä nukkumaan mennessä.

Vierailija
33/70 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se kustantaakin mutta vain perustoimeentulotukea saaville ja halvimman mukaan. Seitsemän vuotta sitten sain maksusitoumuksen silmälasiliikkeeseen mutta itsekin piti pulittaa yli 100 euroa tarpeeksi tukevista kehyksistä. Minulla on paljon miinusta ja hajataittoa ja siksi en saa silmälaseja halvalla.

Myös moni alakoululainen saa lasit veloituksetta. Ja silmälasikustannukset voi lisätä verotukseen jos näkökyky vaatii laseja. Optikkoliikkeissä kysytään jo automaattisesti, saako kuitin lähettää verottajalle.

Kerropa tarkemmin. Työnantaja makdaa joillekin lasit määrävuosin.

Sairauskulut lakkasivat vuosia sitten olemasta verovähennys.

Vierailija
34/70 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa monta on... Minulta puuttuu synnynnäisesti kaksi näkyvällä paikalla olevaa hammasta. Hammaslääkärin mukaan pitää lähivuosina uusia nykyinen ratkaisu. Uuden hinta on 3000 egeä per hammas. Omalla kustannuksella, kela-korvaukset kai saa vielä, mutta saako parin vuoden päästä. Arvatkaa naurattaako. Ei, ja vielä vähemmän naurattaa jos jätän korjaamatta, kun ei suuta uskalla avata.

Tämä onkin mielenkiintoinen tilanne. Kun Marinin hallitus vie keskituloisilta yksityisen Kela-korvaukset, niin puuttuvien hampaiden implantit pitää saada jatkossa julkiselta puolelta.

Vierailija
35/70 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hankkisi lasit, jos näkökyky ei sitä vaatisi. Ei minulta ainakaa ole koskaan kysytty. Taidat elää vanhaa aikaa.

Vierailija
36/70 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa monta on... Minulta puuttuu synnynnäisesti kaksi näkyvällä paikalla olevaa hammasta. Hammaslääkärin mukaan pitää lähivuosina uusia nykyinen ratkaisu. Uuden hinta on 3000 egeä per hammas. Omalla kustannuksella, kela-korvaukset kai saa vielä, mutta saako parin vuoden päästä. Arvatkaa naurattaako. Ei, ja vielä vähemmän naurattaa jos jätän korjaamatta, kun ei suuta uskalla avata.

Tämä onkin mielenkiintoinen tilanne. Kun Marinin hallitus vie keskituloisilta yksityisen Kela-korvaukset, niin puuttuvien hampaiden implantit pitää saada jatkossa julkiselta puolelta.

No nuo kelan korvaukset ovat jo pitkään olleet yhtä tyhjän kanssa. Halvemmalla saat kun teknikko tekee kahden hampaan proteesin. Joitakin satasia. Teknikon töistä ei saa kela- alennusta.

Vierailija
37/70 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sairaalassa korjataan kaikki luut. Paitsi jos ne on suussa olevat hampaat. Mikä järki siinäkin on? Onhan hampaat ihan yhtäläiseen kehon osa kuin mikä muu tahansa.

Vierailija
38/70 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmälaseja tarvitsevia on niin paljon enemmän, että se kävisi todella kalliiksi veronmaksajille.

Tämähän se todellinen syy on.

Ja itse sekä silmälaseja että kuulokojetta tarvitsevana voin sanoa, että se riippuu täysin voimakkuuksista ja esim. työstä mitä tekee, kumpi apulaite on tarpeellisempi. Itselle se on kuulokoje, ehdottomasti.

Vierailija
39/70 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin viitisen vuotta sitten lapsen lasit sai Helsingissä maksutta. Silloin ala-asteella oleva lapsemme sai terveydenhoitajalta lähetteen optikolle näön tutkimukseen ja kun kävi ilmi, että lasit tarvitsee, ne korvattiin automaattisesti. Missään kohtaa meiltä ei kysytty edes, pystymmekö maksamaan ne itse, vai tarvitsemmeko avustusta. Lapsi sai valita kehykset, Ray Banit otti, eikä maksanut mitään. Onkohan kuntakohtaista, tai sittemmin muuttunut käytäntö..

Aika erikoinen järjestely. Varmaankin kuntakohtaista. Olen kuullut että monessa paikassa ei pääse lapset kunnolliseen kunnalliseen oikomishoitoon ja täällä taas on saa aivan kaiken helposti.  Joten nämä kai menee paikkakuntakohtaisesti mitä tuetaan

Vierailija
40/70 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-pohjanmaan sairaanhoitopiiri korvaa lapsen silmälasit 9-vuotiaaksi asti, menee apuväline lähetteellä. Omalla lapsella lasien vahvuus 5,2, en tiedä missä apuvälineen raja menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme