Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö vanhempien opettaa lapsi lukemaan ja laskemaan ennen esikoulua/koulua?

Vierailija
20.05.2022 |

Piti aloittaa aiheesta ihan oma ketju. Nykyään tulee päiväkodista sanomista, jos lapsi ei viskarina osaa kirjaimia/lukea ja laskea. Olen itse ollut siitä luulossa, että Suomen koulu/opetusjärjestelemä on sitä varten, että siellä nämä taidot opetetaan. Kaikilla meillä lasten vanhemmilla ei ole välttämättä ole pedagogista koulutusta tai osaamista opettaa lasta kotona ennen koulua vaikkapa lukemaan.
Lisäksi, jos vanhempien tehtävä on kotona opettaa lapsi lukemaan ja laskemaan, mistä hyvästä opettajat vaativat lisää palkkaa? Eikö tuo palkanosa kuuluisi sitten meille vanhemmille, jotka oman työmme ohella teemme myös osan opettajien työstä opettamalla lapset tekemään asioita, jotka ainakin ennenvanhaan (vielä ysärillä) olivat koulujärjestelmän tehtävä?

Kommentit (165)

Vierailija
61/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se nyt lapsen laiminlyöntiä jos et opeta numeroita ja kirjaimia ennen päiväkotia. Opetitko edes värit?

Ennen päiväkotia? Tajuatko yhtään, minkä ikäisenä päiväkotiin on mahdollista mennä? 

Vierailija
62/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herkkyysikä lukemaan oppimiselle on yksilöllisesti 4-8-vuotiaana ja 10-vuotiaaksi mennessä lukemaan oppimisen ajankohtaan liittyvät lukutaidon erot ovat tasoittuneet.

Jos kymmenvuotiaaksi mennessä neljän vuoden etumatka lukutaidossa on tasoittunut, pyytäisin kyllä opettajaa menemään peilin eteen ja kysymään itseltään, onko hänellä mitään käryä ylöspäin eriyttämisestä.

Vierailija
64/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se nyt lapsen laiminlyöntiä jos et opeta numeroita ja kirjaimia ennen päiväkotia. Opetitko edes värit?

Sori, mutta en kyllä opettanut 1,5-vuotiaalle numeroita tai kirjaimia ennen kuin meni päiväkotiin. Väreistä osasi muutaman. 

t. eri

Vierailija
65/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse.

Tuet kuitenkin lapsesi kehitystä, kun tarjoat hänelle kirjoja, kerrot hänelle maailmasta ja innostat häntä tutkimaan ja oppimaan asioita. Tällaiseen kannustettu lapsi todennäköisesti kiinnostuu ihan itsestään kirjaimista ja oppii myös lukemaan aikaisiin ihan sen oman kiinnostuksensa tukemana.

Valitettavasti yhä useampi lapsella on päinvastaiset olosuhteet kotona. Autolla suhataan kaikkialle ja annetaan vain kännykkä/tabletti käteen. Eihän tuollaisessa elämässä tarvitse oppia mitään eikä mihinkään tarvitse keskittyä myöskään.

Vierailija
66/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herkkyysikä lukemaan oppimiselle on yksilöllisesti 4-8-vuotiaana ja 10-vuotiaaksi mennessä lukemaan oppimisen ajankohtaan liittyvät lukutaidon erot ovat tasoittuneet.

Näinhän sitä aina sanotaan. Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että 4-vuotiaana lukuharrastuksensa aloittanut innokas lukija on ehtinyt kymmenvuotiaaksi mennessä lukea niin paljon erilaisia tekstejä, että pakostikin sen täytyy näkyä syvälukutaidossa ja nyanssien tajussa.

Harvoin lasten suosimat kirjat ovat niin syväluotaavia, että siinä eroja tulisi alkaako lukemisen 4-vuotiaana (aniharva alkaa) vai 7-vuotiaana. Varsinkaan kun aivojen kehityskin asettaa rajoituksensa tuolle syvemmälle ymmärtämiselle. Alle 10v ajattelee vielä kovin konkreettisesti ja syvemmät sävyt menevät monesti ohi, vaikka olisi lukenut 3-vuotiaasta saakka 

Jos ei syvempään ymmärtämiseen mennä, niin ihan sanastotasollakin näkyy, paljonko niitä kirjoja on lukenut.

Ei se määrä, vaan se laatu. Eikä lukemisen tarvitse välttämättä olla kirjojen muodossa. Monissa sarjakuvalehdissäkin on monipuolista sanastoa. 

Totta kai. Kaikki lukeminen kehittää. Myös alle kouluikäisenä tapahtunut lukeminen.

Vierailija
67/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kymmenvuotiaaksi mennessä neljän vuoden etumatka lukutaidossa on tasoittunut, pyytäisin kyllä opettajaa menemään peilin eteen ja kysymään itseltään, onko hänellä mitään käryä ylöspäin eriyttämisestä.

Miksi? Vai onko sinulle jotenkin uusi asia, että toiset oppivat nopeammin kuin toiset. Eli se 4 vuoden etumatka voi hurahtaa kiinni hyvinkin pian ilman mitään erityttämisiä. Lisäksi lukutaito on sellainen, joka ei määrättömästi kehity, vaan tietyn tason saavutettuaan pysyy aika tasaisesti siinä. 

Vierailija
68/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ehtii hyvin lukemaan vasta koulussakin. Usein itseoppinut lukee laajemmilla sanahahmoilla, eikä lukeminen nopeudu yhtä tehokkaasti kuin koulussa opetetuilla, vaan lukutaito toisella luokalla onkin jo heikompi kuin luokan oppilailla keskimäärin. Monesti myös kirjoittaminen voi takkuilla juuri tämän takia. Jos lasta opettaa itse lukemaan, se kannattaa tehdä yksittäisten äänteiden kautta. Sillä, osaako lapsi kouluun mennessä lukea vai ei, ei ole mitään tekemistä tulevan koulumenestyksen kanssa, eikä se kerro myöskään erityisestä älykkyydestä.

T: Alkuopettaja

Vierailija
69/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän sitä aina sanotaan. Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että 4-vuotiaana lukuharrastuksensa aloittanut innokas lukija on ehtinyt kymmenvuotiaaksi mennessä lukea niin paljon erilaisia tekstejä, että pakostikin sen täytyy näkyä syvälukutaidossa ja nyanssien tajussa.

Harvoin lasten suosimat kirjat ovat niin syväluotaavia, että siinä eroja tulisi alkaako lukemisen 4-vuotiaana (aniharva alkaa) vai 7-vuotiaana. Varsinkaan kun aivojen kehityskin asettaa rajoituksensa tuolle syvemmälle ymmärtämiselle. Alle 10v ajattelee vielä kovin konkreettisesti ja syvemmät sävyt menevät monesti ohi, vaikka olisi lukenut 3-vuotiaasta saakka 

Jos ei syvempään ymmärtämiseen mennä, niin ihan sanastotasollakin näkyy, paljonko niitä kirjoja on lukenut.

Ei se määrä, vaan se laatu. Eikä lukemisen tarvitse välttämättä olla kirjojen muodossa. Monissa sarjakuvalehdissäkin on monipuolista sanastoa. 

Totta kai. Kaikki lukeminen kehittää. Myös alle kouluikäisenä tapahtunut lukeminen.

Eipä kukaan ole väittänytkään, että alle kouluikäisenä lukeminen ei kehitä. Sinulla on nyt hieman kehittämisen tarvetta tuon luetun ymmärtämisen kanssa :)

Vierailija
70/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Vai onko sinulle jotenkin uusi asia, että toiset oppivat nopeammin kuin toiset. Eli se 4 vuoden etumatka voi hurahtaa kiinni hyvinkin pian ilman mitään erityttämisiä. Lisäksi lukutaito on sellainen, joka ei määrättömästi kehity, vaan tietyn tason saavutettuaan pysyy aika tasaisesti siinä. 

Ohhoh. Kerropa, missä iässä lapsen lukutaito on sillä tasolla että pysyy tasaisesti siinä. On sen verran mielenkiintoinen väite.

Itse olen kohta viisikymppinen ja uskon lukutaitoni edelleen kehittyvän.

Vierailija
71/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoisin, että tärkeintä on lapselle ääneen lukeminen. Itse lukemisen lapsi kyllä ehtii oppia koulussakin, ellei oman kiinnostuksen myötä itse ala kiinnostua lukemisesta ja opi siten aikaisemmin. Toki jos lapsi on kiinnostunut voi koittaa opettaakin (ekapeli on hyvä apu), mutta väkisin ei kannata. Mutta kirjojen ja tarinoiden kuuleminen auttaa sanavaraston kasvattamisessa, mikä on hyvin tärkeää myöhemmän luetun ymmärtämisen kannalta, ja muutenkin kivaa yhdessäoloa. Ääneen lukemista kannattaa jatkaa vielä silloinkin kun lapsi itse osaa lukea, sillä alkuunsa lapsen lukutaito ei vielä riitä juoneltaan ja sanastoltaan rikkaiden kirjojen ymmärtävään lukemiseen.

Matemaattisten taitojen tukemisessa tärkeintä on se, että arjessa puhutaan edes jonkin verran lukumääriin ja laskemiseen liittyviä asioita. Näitä voi heittää lapselle ihan normaalin elämän ohessa, tyyliin kuinka monta lautasta pitää kattaa pöytään, tai miten nämä karkit jaettaisiin tasan kaikille. Tämmöinen herättää lasten luontaisen kiinnostuksen laskemiseen, mitä voi edelleen tukea ja kannustaa. Viiteenkymmeneen tai sataan asti laskemisen harjoittelusta on myös hyötyä, mutta varsinaiset laskutoimitukset voi hyvin jättää koulun tehtäväksi jos ei asia luontaisesti tule ilmi arjessa.

Terv. alkuopettaja

Vierailija
72/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä kukaan ole väittänytkään, että alle kouluikäisenä lukeminen ei kehitä. Sinulla on nyt hieman kehittämisen tarvetta tuon luetun ymmärtämisen kanssa :)

Pysyhän sinä asiassa äläkä mene henkilöihin.

Vierailija
73/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh. Kerropa, missä iässä lapsen lukutaito on sillä tasolla että pysyy tasaisesti siinä. On sen verran mielenkiintoinen väite.

Kuitenkin taitosi on sen verran heikolla tasolla, ettet hahmota, mitä san "aika" tarkoittaa tuon sanan "tasainen" edessä. Annan vinkin: se ei tarkoita, että mitään kehitystä ei enää tapahdu. 

Vierailija
74/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuitenkin taitosi on sen verran heikolla tasolla, ettet hahmota, mitä san "aika" tarkoittaa tuon sanan "tasainen" edessä. Annan vinkin: se ei tarkoita, että mitään kehitystä ei enää tapahdu. 

Oijoi, nyt taisit unohtaa nokkeluuksissasi vastata kysymykseen: missä iässä tämä aika tasainen lukutaito on saavutettu? Tarkkuutta!

Vierailija
75/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun puhutaan puhtaasti teknisestä lukutaidosta, eipä siinä juurikaan eroa ole onko lukija 10v vai 15v. Jos puhutaan ns. tavallisesta lapsesta, jolla ei ole lukihäiriötä tms. Luetun ymmärtäminen, sanavarasto,  hahmottaminen jne. sitten asia erikseen. 

Vierailija
76/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oijoi, nyt taisit unohtaa nokkeluuksissasi vastata kysymykseen: missä iässä tämä aika tasainen lukutaito on saavutettu? Tarkkuutta!

Siinä iässä, kun lapsi oppii lukemaan sujuvasti. Suurimmalla osalla se tapahtuu 8 ikävuoteen mennessä.  

Vierailija
77/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa oppivelvollisuuden sanotaan alkavan 6-8 -vuotiaana, normaalisti 7-vuotiaana. Mutta eihän tämä täysin pidä paikkaansa, kun ennen kouluakin on jotain vaatimuksia. Mitä ovat "esikoulua" vastaavat vaatimukset?

Vierailija
78/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa oppivelvollisuuden sanotaan alkavan 6-8 -vuotiaana, normaalisti 7-vuotiaana. Mutta eihän tämä täysin pidä paikkaansa, kun ennen kouluakin on jotain vaatimuksia. Mitä ovat "esikoulua" vastaavat vaatimukset?

Oppivelvollisuus onkin ihan eri asia kuin taitotasolliset vaatimukset. Oppivelvollisuus tarkoittaa vain sitä, että lapsella on lakisääteinen velvollisuus osallistua opetukseen ja saada perusopetuksen opetussuunnitelman mukaista opetusta. Esikoulussa sitä ei vielä ole. 

Vierailija
79/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun puhutaan puhtaasti teknisestä lukutaidosta, eipä siinä juurikaan eroa ole onko lukija 10v vai 15v. Jos puhutaan ns. tavallisesta lapsesta, jolla ei ole lukihäiriötä tms. Luetun ymmärtäminen, sanavarasto,  hahmottaminen jne. sitten asia erikseen. 

Jos puhutaan mekaanisesta lukutaidosta, niin parhaat 8-vuotiaat ovat jo 15-vuotiaiden tasolla. Samoin tekstin ymmärtämisessä. Mutta se, mikä huolestuttaa eniten, on edellä olevan kirjoittajan demonstroima asenne, ettei lukutaito määrättömästi kehity.

Peruskoulusta lähtee maailmalle ihmisiä luvattoman huonolla lukutaidolla. Kyllä olisi syytä kehittyä.

Vierailija
80/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä.

Mutta ap:lle tiedoksi, että ei se opettajan työ todellakaan siihen lopu, kun lapsi oppii mekaanisen lukutaidon alkeet. Ja että olisi aivan äärimmäisen tärkeää, että lukemista harrastetaan kotona, koska lukutaito ei kehity kunnolla, jos lukee vain joskus äikäntunnilla. Tutkimusten mukaan on paljon oppilaita, jotka kyllä oppivat helposti mekaanisen lukutaidon, mutta eivät kehity lukijoina juurikaan seuraavan parin vuoden kuluessa.

Muutenkin tosi outo asenne tuo, että on vain opettajan homma opettaa. Kai nyt jokainen haluaa auttaa ja opettaa omaa lastaan eikä siinä mieti, että kuka tästä palkan saa.

Ope ja äiti

Palautuukohan tämä niihin kännyköihin ja logoihin yms. Että opitaan alkeet niiden kautta, mutta sitten tarvittaisiin kielellisesti haastavampaa puuhaa.

Tuosta opettamisesta huomauttaisin, että Suomessa on perinteisesti ajateltu että leikkiminen on lasten työtä, ei joku leikki-ikäisen kotikoulu vanhempien kanssa.