Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö vanhempien opettaa lapsi lukemaan ja laskemaan ennen esikoulua/koulua?

Vierailija
20.05.2022 |

Piti aloittaa aiheesta ihan oma ketju. Nykyään tulee päiväkodista sanomista, jos lapsi ei viskarina osaa kirjaimia/lukea ja laskea. Olen itse ollut siitä luulossa, että Suomen koulu/opetusjärjestelemä on sitä varten, että siellä nämä taidot opetetaan. Kaikilla meillä lasten vanhemmilla ei ole välttämättä ole pedagogista koulutusta tai osaamista opettaa lasta kotona ennen koulua vaikkapa lukemaan.
Lisäksi, jos vanhempien tehtävä on kotona opettaa lapsi lukemaan ja laskemaan, mistä hyvästä opettajat vaativat lisää palkkaa? Eikö tuo palkanosa kuuluisi sitten meille vanhemmille, jotka oman työmme ohella teemme myös osan opettajien työstä opettamalla lapset tekemään asioita, jotka ainakin ennenvanhaan (vielä ysärillä) olivat koulujärjestelmän tehtävä?

Kommentit (165)

Vierailija
21/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh mitkä vaatimukset kirjoitti:

Jos osaa jo 4v lukea ja laskea niin turhautuu viskarissa ja eskarissa.

Mun lapset ovat oppineet lukemaan 4-vuotiaina ja ovat viihtyneet oikein hyvin eskarissa ja koulussa, toinen on nyt ekalla ja toinen vitosella. Ei mitään turhautumista, päin vastoin esikoisella itsevarmuutta ja onnistumisen tunnetta siitä että on jossain hyvä kun sitten taas sosiaalisissa taidoissa/rohkeudessa oli harjoiteltavaa, kuopukselle taas koko lukutaito tuntuu olevan se ja sama ja välitunnit kuitenkin parasta koulussa. Lukee kirjoja silloin kun tunnilla loppuu muu tekeminen.

Minä taasen pitkästyin todella pahasti, kun osasin lukea sujuvasti ja koulussa aloitettiin siitä, että jäljennettiin kirjaimia paperille. Vaikea uskoa, että sellaista lasta on, joka nauttii siitä, että "opiskellaan" asioita, jotka ovat itselle yhtä hyvin hallussa kuin kävely ja puhuminen. 

Vierailija
22/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaankaan tarvitse 

Kun keskustelet lapsen kanssa ja luet hänelle, sekä loruilet, opetat niitä taitoja jotka edistävät lukeamaan oppimista ( ja jos et pysty niin älä kanna siitä pahaa omatuntoa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset ovat oppineet lukemaan 4-vuotiaina ja ovat viihtyneet oikein hyvin eskarissa ja koulussa, toinen on nyt ekalla ja toinen vitosella. Ei mitään turhautumista, päin vastoin esikoisella itsevarmuutta ja onnistumisen tunnetta siitä että on jossain hyvä kun sitten taas sosiaalisissa taidoissa/rohkeudessa oli harjoiteltavaa, kuopukselle taas koko lukutaito tuntuu olevan se ja sama ja välitunnit kuitenkin parasta koulussa. Lukee kirjoja silloin kun tunnilla loppuu muu tekeminen.

Minä taasen pitkästyin todella pahasti, kun osasin lukea sujuvasti ja koulussa aloitettiin siitä, että jäljennettiin kirjaimia paperille. Vaikea uskoa, että sellaista lasta on, joka nauttii siitä, että "opiskellaan" asioita, jotka ovat itselle yhtä hyvin hallussa kuin kävely ja puhuminen. 

Minä taas en, koska opettajani osasi jo tuolloin ( 86-vuonna) ymmärtää, että voi eriyttää opetusta. Nykyään tätä tuetaa jopa oppimateriaaleissa 

Vierailija
24/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan pidä, eikä siitä pitäisi tulla mikään uusi normaali.

Vierailija
25/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma nimi on hyvä osata kirjoittaa ennen eskariin menoa. Loput opetellaan sitten eskarissa ja aikanaan koulussa. Eihän sillä eskarilla ole mitään virkaa, jos kaikki osataan jo valmiiksi sinne mentäessä. 

Vierailija
26/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei siinä sinänsä pedagogista osaamista tarvitse jos lukemisen ja laskemisen perusteet opettaa. Laajemmalla skaalalla sitten niitä taitoja tarvitsee. Äiti oli perhepäivähoitaja kun olin noin 10-vuotias, opetin yhden kuusivuotiaan hoitolapsen lukemaan Aku Ankan avulla. Samalla sitten laskemisen perusteet tuli opetettua. Kaipa sekin että olin itsekin lapsi, auttoi tekemään sen oikealla tavalla ainakin osittain.

No tämähän nyt sitten tarkoittaa vaan sitä, että opettajan ja vaka-open nimikkeillä voi pyyhkiä arsen, jos ihan kuka vaan vanhempi pystyy täysin samaan oman leipätyönsä ohella?

Vierailija
27/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en, koska opettajani osasi jo tuolloin ( 86-vuonna) ymmärtää, että voi eriyttää opetusta. Nykyään tätä tuetaa jopa oppimateriaaleissa 

Kun oppilaista on luokassa yli 30 siinä ei paljon pysty eriyttämään. Pikkukouluissa toki onnistuu paremmin.

t. sama

Vierailija
28/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei siinä sinänsä pedagogista osaamista tarvitse jos lukemisen ja laskemisen perusteet opettaa. Laajemmalla skaalalla sitten niitä taitoja tarvitsee. Äiti oli perhepäivähoitaja kun olin noin 10-vuotias, opetin yhden kuusivuotiaan hoitolapsen lukemaan Aku Ankan avulla. Samalla sitten laskemisen perusteet tuli opetettua. Kaipa sekin että olin itsekin lapsi, auttoi tekemään sen oikealla tavalla ainakin osittain.

No tämähän nyt sitten tarkoittaa vaan sitä, että opettajan ja vaka-open nimikkeillä voi pyyhkiä arsen, jos ihan kuka vaan vanhempi pystyy täysin samaan oman leipätyönsä ohella?

Miksi luulet, että opettajan työ on vain lukemisen ja laskemisen opettamista? 

Vierailija
29/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot kiinnostunut lapsesi oppimisesta niin todennäköisesti kirjaimet ja luvut on tuttuja ennen eskaria, näin se vaan menee. Pienet lapset haluaa oppia ympäristöstään, ja kyselee paljon. Se on sitten ympäristön päätös miten niihin kysymyksiin vastataan.

Vierailija
30/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oot kiinnostunut lapsesi oppimisesta niin todennäköisesti kirjaimet ja luvut on tuttuja ennen eskaria, näin se vaan menee. Pienet lapset haluaa oppia ympäristöstään, ja kyselee paljon. Se on sitten ympäristön päätös miten niihin kysymyksiin vastataan.

No tottakai vastataan! Tuli mieleen vaan, että esim. tuttava perheen lapsi kertoi osaavansa lukea, mutta se lukutaito oli luokkaa, että on nähnyt logon "PEPSI Max", niin osaa sanoa, että tuossa lukee niin. Mutta eihän tuo ole lukemista, kuten että annetaan joku kirja ja luepa siitä. Vielä kun on isot ja pienet kirjaimet (jotka minun mielestä opetetaan koulussa asioikseen), niin eipä lapsi osannut mitään lukea. Eli ihan samoissa lähtökuopissa kuin omakin. On täysin eri asia tunnistaa sanoja, kuin osata lukea lauseita vaikkapa sanomalehdestä, jota voisi kutsua lukemaan osaamiseksi.

Vierailija
31/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hollannissa ja Ranskassa ja varmaan monissa muissakin maissa koulunkäynti aloitetaan jo 4-vuotiaana. Eipähän noidenkaan maiden Pisa-tulokset (luetun ymmärtäminen yms) ole sen parempia kuin muillakaan. Leikki on tärkeintä lapselle. Kun äiti tai isä lukee iltasadun varmasti sellaiselle, joka ei itse osaa lukea hyvin, tärkeä läheisyys ja välittäminen luo turvallisuuden tunnetta. Jos lapsi osaa itse lukea, jääkö sadut lukematta vaikkapa 6-7 -vuotiaalta?

Vierailija
32/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sepä just, hillitäänpä hiukan. Kotona todellakin vaikutetaan paljon lapsen oppimiseen, turha sitä on kieltääkään. Opettaja jatkaa sitä kotona tehtyä työtä, joka toisilla on huipputasolla ja osalla vielä aloittamatta. Valitettavasti se myös tarkoittaa, että opettajan täytyy edetä sen tason mukaan, missä lapsi ei tunnista sen paremmin kuin kirjaimia tai numeroitakaan... ja se muu ryhmä tylsistyy ja ajattelee koulunkäynnin olevan turhaa,  kun heille tuo on tuttua kauraa.

Vierailija
33/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun oppilaista on luokassa yli 30 siinä ei paljon pysty eriyttämään. Pikkukouluissa toki onnistuu paremmin.

t. sama

Tuolloin se vielä onnistui ,v aikka meitäkin oli luokalla 27. Enkä tahtonut tässä ketään syyllistää tms., toimin itsekin alalla. 

Vierailija
34/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lukemisen osaamista, jos lapsi sanoo, että tuossa lukee "S-Market" kun tunnistaa sen logon ja on kerrottu, että se on sen kaupan nimi ja tän jälkeen lapsi tunnistaa jokaisen s-marketin. Ei se ole lukemista. Vaikka on varmasti tärkeää lukemisen oppimisen kannalta sitten myöhemmin koulussa.

Vierailija
35/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään 99 prossaa lapsista oppii ihan itsestään lukemaan ja laskemaan jo ennen eskaria tai eskarissa.

Mun hyvä tuttava on alakoulun ope ja on monta kertaa sanonut että suurin osa ekaluokalla aloittavista osaa lukea ja vieläpä sujuvasti. Ne, jotka eivät osaa, paljastuvat kuulemma ongelmatapauksiksi aika pian monessa muussakin asiassa tai sitten heidän kotitaustansa on ongelmainen, on esim. päihdejuttuja vanhemmilla jotka ei jaksa välittää lapsestaan.

Höpö, höpö. Lapset oppivat nopeasti koulussa lukemaan ja saavat kiinni jo aiemmin lukemaan oppineet. Oma lapsi oppi ensimmäisen luokan syyslomaan mennessä ja myöhemmin sai lukutaidon testeissä lukutaito yli oman ikätasonsa tuloksia.

Peruskoulun äidinkieli takia 9-10.

Vierailija
36/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään 99 prossaa lapsista oppii ihan itsestään lukemaan ja laskemaan jo ennen eskaria tai eskarissa.

Mun hyvä tuttava on alakoulun ope ja on monta kertaa sanonut että suurin osa ekaluokalla aloittavista osaa lukea ja vieläpä sujuvasti. Ne, jotka eivät osaa, paljastuvat kuulemma ongelmatapauksiksi aika pian monessa muussakin asiassa tai sitten heidän kotitaustansa on ongelmainen, on esim. päihdejuttuja vanhemmilla jotka ei jaksa välittää lapsestaan.

Höpö, höpö. Lapset oppivat nopeasti koulussa lukemaan ja saavat kiinni jo aiemmin lukemaan oppineet. Oma lapsi oppi ensimmäisen luokan syyslomaan mennessä ja myöhemmin sai lukutaidon testeissä lukutaito yli oman ikätasonsa tuloksia.

Peruskoulun äidinkieli takia 9-10.

*tasoa

Vierailija
37/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkyysikä lukemaan oppimiselle on yksilöllisesti 4-8-vuotiaana ja 10-vuotiaaksi mennessä lukemaan oppimisen ajankohtaan liittyvät lukutaidon erot ovat tasoittuneet.

Vierailija
38/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun lapsi on sellainen tottelevainen ja kiltti ja voi jäädä huomaamattomaksi. Eli ei todellakaan mikään ongelmatapaus, joka riehuisi tai jota edes tarvisi juuri komentaa ikinä. Päiväkodin opettajakin sanoi, että näissä asioissa ei tule ongelmia olemaan ikinä. Mutta ei tosiaan osaa vielä viskarilaisena lukea ja että kirjainten hahmottamista pitäisi harjoittaa. Hämmästyin, koska luulin, että näitä harjoitellaan sitten eskarissa. - Ap

Vierailija
39/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun lapsi on sellainen tottelevainen ja kiltti ja voi jäädä huomaamattomaksi. Eli ei todellakaan mikään ongelmatapaus, joka riehuisi tai jota edes tarvisi juuri komentaa ikinä. Päiväkodin opettajakin sanoi, että näissä asioissa ei tule ongelmia olemaan ikinä. Mutta ei tosiaan osaa vielä viskarilaisena lukea ja että kirjainten hahmottamista pitäisi harjoittaa. Hämmästyin, koska luulin, että näitä harjoitellaan sitten eskarissa. - Ap

Älä usko kaikkea mitä paskantärkeät vakaopet puhuvat. Seuraavalla kerralla voit kysyä häneltä, mikä idea siinä esikoulussa on, jos jo ennen sitä pitää osata lukea sujuvasti. 

Vierailija
40/165 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuo viskari on? Ei mun lapsen päiväkodissa sellaista ole. Eskari on.