Euroviisut 2023 OFFICIAL
Kommentit (19410)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on itsellä pieni pelko siitä, että kuka Euroviisuihin haluaa enää Suomesta lähteä kisaamaan? Käärijän kakkossija oli hieno sijoitus, mutta tämän hypetyksen jälkeen ihan sama kuka sinne menee, niin kaikki vertailee vain Käärijään ainakin seuraavat pari vuotta. Tai ehkä siellä on muutama rohkea ,jotka menee sillä asenteella, että haluaa haistattaa pitkän Ruotsiviisuille. Mä niin toivon tätä!
Olen kyllä myös sitä mieltä, että niin kauan kuin siellä nuo juryt toimii samalla periaatteella kuin tähänkin asti, ei me omalla omalaatuisella musiikilla voittoa saada. Anteeksi kun olen pessimisti. Suomi ei saa sympatiapisteitä ja meidän kannattaa nimeomaan lähettää jotain uutta ja erilaista. Sitä Käärijäkin oli. Tämä vuosi vaan jälleen kerran osoitti sen, että niin kauan kuin raadeilla on noin iso painoarvo, omaperäisellä kappaleella ei pärjää. Eiköhän siellä ajatella enemmän striimauslukuja.
Kiitos Euroviisut näistä vuosista. Itse en aio enää seurata. Se ei johdu nyt siitä, että olisin katkera Käärijän häviöstä vaan siitä, että kisoista on tullut niin pirun tylsät. Suurin osa kappaleista perus poprenkutusta. Kauas on tultu niistä ajoista kun siellä näkyi esiintyjien omaa kulttuuria ja biisien omaperäisyyttä.
Se on suomalaisten käsissä, että leimaavatko vanhanaikaisesti jonkun artistin vain viisuartistiksi. Meidän pitää kehittyä maailman vahvimmaksi omiemme tukemisessa.
Täytyy olla realisti: jonain vuonna menee paremmin ja jonain huonommin. Kuitenkin se, että pyritään sinne finaaliin olisi hieno tavoite UMK:kin.
Itse asiassa olen vähän ihmeissäni siitä, miten Euroviisuista on tullut taas "cool". Jotain mitä teinitkin kehtaa myöntää seuraavansa. Milloin tämä tapahtui? Måneskinin myötä vai jo aiemmin?
Minä kun muistan ajan, jolloin viisuja seurasi lähinnä Sirpa-Marjatat joille siitä oli jäänyt 80-luvulla tapa ja intohimoisesti niitä fanittava keski-ikäinen sateenkaariväki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Cha Cha Cha soi juuri pelissä. Ollaan nyt iloisia tästä. Käärijä!! Go!
Taitaa ilo jäädä lyhyeksi tässäkin, kun hipaisustakin saa näköjään suomi jäähyn, sielläkin varppina RUOTSALAINEN tuomarina!!
V ttu jos ne kehtaa jotain niin ne raahataan torille häpeäpaaluun. Onneksi tuli voitto Ranskaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä sitä, että Euroviisujen voittaja oli selvillä päivää ennen finaalia, koska juryt antoivat äänet silloin ja Loreen sai niin paljon pisteitä, että kenenkään muun oli mahdotonta voittaa.
Koko finaali oli siis vain muodollisuus.
VMP ja iso keskisormi swedujen elitistikisalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunteeko muuten kukaan teistä norjalaisten suhdetta ruotsalaisiin? Mulla on jostain muodostunut mielikuva, että homma menee näin:
1. Suomalaiset "vihaavat" ruotsalaisia
2. Ruotsalaisille suomalaiset ovat yleensä yhdentekeviä
3. Ruotsalaiset "vihaavat" norjalaisia
4. Norjalaiset ???
Norjalaiset vihaavat suomalaisia, mutta tykkäävät (ja hyväntahtoisesti kummeksuvat) suomalaisia. Tämä on siis heillä ihan yleinen vitsi, samalla tavalla kuin Suomessa ruotsalaisten "vihaaminen".
Tuossa on se virhe, että Suomi ei ole yhdentekevä Ruotsille. Suomi on tavallaan se ärsyttävä pikkuveli, jota halutaan ärsyttää sopivan tilaisuuden tullen.
Norjalaisilla ei ole yhtään syytä vihata suomalaisia. Mistä tuollainen luulo on tullut? Nato-liittolaisiakin ollaan nykyään.
Pohjois-Norjassa puhutaan kveeniä ja sehän muistuttaa aika paljon suomea. Meillä on enemmän yhteistä kuin erottavaa. Meidän pitäisi olla aktiivisempia toistemme kanssa. Nykyään voi pitää etänäkin yhteyttä jos sieltä kaverin löytää.
Minä löysin ihan sattumalta norjalaisen kaverin Brysselissä. Minä olen aina myöhästelemässä ja samanlainen norjalainen tuli hissillä yhtä kovaa vauhtia kuin minäkin. Meitä alkoi naurattaa se kun hän meinasi kävellä päin hissin seinää kun otti kovan spurtin sinne hissiin. Hän on todella kiva tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks kukaan menisi jonkun Käärijän keikalle? Mitä siellä tehdään? Kuunnellaan tunti Cha Cha Cha:ta xDDD Sama kuin menisi jonkun Sini Sabotagen keikalle vain, että kuulisi Levikset Repee pari kertaa xDD
No varmaan samasta syystä kuin joku menee Vikmanin keikalle kun hänellä oli vasta Cicciolina hittinä. En tiedä mitä hän veti, covereita ?
Käärijällä on myös vanhempaa tuotantoa.
Mutta onko se tarpeeksi samantyylistä kuin Cha Cha Cha? Valitettava totuus on, että suuri yleisö haluaa jotain vastaavaa juuri tällä hetkellä, ei perusräppiä. Jos on liian suuri kontrasti hittibiisin ja muiden biisien välillä, se ei kanna pitkälle.
Voi olla liian aikaista lähteä ulkomaille nykyisten biisien kanssa. Toki voisi olla hyvä, jos hän pystyisi jossain käymään, mutta kesä tulee pian ja kaikki festarit ja muut keikkapaikat on varmasti suurelta osin jo buukattu.
Minua pelottaa, että häntä aletaan liian nopeasti repimään eri suuntiin eikä hän siinä pyörityksessä pysty itse hallitsemaan, mitä oikeasti haluaa tehdä. Ja toinen vaara on se, ettei hänelle saada riittävän ammattitaitoista taustaporukkaa, markkinointikoneistoa, kunnollisia biisejä, sopimuksia tai muutakaan, mitä tarvittaisiin.
Mutta vaikka suosio jäisi lyhyeen, ei ole mitään hävettävää. Käärijä on todellakin tehnyt jo historiaa.
Kyllä se on aika hyvää itseasiassa. Esimerkiksi Viulunkieli on mielestäni parempi kuin Cha cha cha.
Ei kannata sokeutua sille, mistä itse sattuu tykkäämään. Käärijästä tuli ilmiö cha cha chan takia. Ei hän olisi Viulunkielellä voittanut.
9,1 miljoonaa katselukertaa jo finaalivideolla! Klo 19.50 oli vielä 8.9 m... Kivasti siis kertyy!
Vierailija kirjoitti:
No kyllä Jereä ottaa varmana päähän, mutta on fiksu kun ei ala mollaamaan. Se ö ei anna hyvää kuvaa Suomesta jatkossa , jos aletaan sille linjalle.
Jännä vaan kun Loreen Instagram kuvassa jonkun on pakko haukkua suomea. Olisivat nyt vain onnellisia. Siellä oli kommenttia, että kuka tarvitsee Suomea...
Jere tekee 100% oikein. Hehän odottavat jotain itkupotkuraivaria Suomesta ja Käärijältä. Kun Käärijä on 100% zen niin loppuu ja jää nolona muistona nettiin se heidän haistattelunsa ja haukkumisensa. Eli rauuuuuhallisesti nyt vaan. Jokainen.
En ole muuten ikinä ennen tiennyt, että juryille järjestetään ihan oma esitys. Ovatko ne kaikkien juryjen jäsenet yhdessä paikalla siellä silloin?
Mietin vain, että jos tämä menisi oikein, niiden juryjen ei pitäisi ainakaan keskustella toistensa kanssa omista arvioistaan. Muuten voipi syntyä jonkinlainen konsensus melkein puolivahingossa.
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä sitä, että Euroviisujen voittaja oli selvillä päivää ennen finaalia, koska juryt antoivat äänet silloin ja Loreen sai niin paljon pisteitä, että kenenkään muun oli mahdotonta voittaa.
Millä ne tiesi, kuinka moni äänestää finalissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunteeko muuten kukaan teistä norjalaisten suhdetta ruotsalaisiin? Mulla on jostain muodostunut mielikuva, että homma menee näin:
4. Norjalaiset ???
Ruotsalaiset kuvittelevat suuren väkilukunsa vuoksi olevansa Pohjoismaiden valtiaita. Yhtä ilkeitä he ovat sekä norjalaisille että suomalaisille. Tanskalaisille eivät uskalla päteä hovillaan jne, koska tanskalaiset voivat sanoa olevansa mannereurooppalaisia, joille Pariisissa käyminen ei ole mikään ongelma jne.
Ei jokainen ruotslainen ole tuollainen kuspiä. Heitä on harvassa, mutta he ovat älyttömän äänekkäitä ja luulevat olevansa joitain auktoriteetteja ja trendsettereitä. Itse ovat kulkeneet 1980-luvusta lähtien solariumin/suihkurusjetuksen kautta ja hiuksiin pitää saada raitoja jos ei vaalenna kokonaan.
Juuri tuo, ettei suomalainen, tanskalainen tai norjalainen ole samanlainen laumasielu, erottaa muut ruotsalaisista. Katsokaa vaikka norjalaisia koirankasvatusohjelmia: hyvin naturelleja ulkoilmaihmisiä ovat. Oslossa käyneenä huomasin sen, että norjalaisille liikkuminen kaupungissakin on todella tärkeä asia. Norjalainen ei laita rahojaan merkkilaulkuun vaan kunnolliseen ulkoiluasuun.
Nyt tietenkin ruotsalaisia korpeaa kun NATOn ovet menivät nokan alta kiinni.
Ruotsalaisesta mentaliteetista tulee mieleen, että yrittävät olla jotain pikkujenkkejä. Heillä ei taida olla samanlaista kansallista identiteettiä kuin muilla Pohjoismailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on itsellä pieni pelko siitä, että kuka Euroviisuihin haluaa enää Suomesta lähteä kisaamaan? Käärijän kakkossija oli hieno sijoitus, mutta tämän hypetyksen jälkeen ihan sama kuka sinne menee, niin kaikki vertailee vain Käärijään ainakin seuraavat pari vuotta. Tai ehkä siellä on muutama rohkea ,jotka menee sillä asenteella, että haluaa haistattaa pitkän Ruotsiviisuille. Mä niin toivon tätä!
Olen kyllä myös sitä mieltä, että niin kauan kuin siellä nuo juryt toimii samalla periaatteella kuin tähänkin asti, ei me omalla omalaatuisella musiikilla voittoa saada. Anteeksi kun olen pessimisti. Suomi ei saa sympatiapisteitä ja meidän kannattaa nimeomaan lähettää jotain uutta ja erilaista. Sitä Käärijäkin oli. Tämä vuosi vaan jälleen kerran osoitti sen, että niin kauan kuin raadeilla on noin iso painoarvo, omaperäisellä kappaleella ei pärjää. Eiköhän siellä ajatella enemmän striimauslukuja.
Kiitos Euroviisut näistä vuosista. Itse en aio enää seurata. Se ei johdu nyt siitä, että olisin katkera Käärijän häviöstä vaan siitä, että kisoista on tullut niin pirun tylsät. Suurin osa kappaleista perus poprenkutusta. Kauas on tultu niistä ajoista kun siellä näkyi esiintyjien omaa kulttuuria ja biisien omaperäisyyttä.
Se on suomalaisten käsissä, että leimaavatko vanhanaikaisesti jonkun artistin vain viisuartistiksi. Meidän pitää kehittyä maailman vahvimmaksi omiemme tukemisessa.
Täytyy olla realisti: jonain vuonna menee paremmin ja jonain huonommin. Kuitenkin se, että pyritään sinne finaaliin olisi hieno tavoite UMK:kin.
Itse asiassa olen vähän ihmeissäni siitä, miten Euroviisuista on tullut taas "cool". Jotain mitä teinitkin kehtaa myöntää seuraavansa. Milloin tämä tapahtui? Måneskinin myötä vai jo aiemmin?
Minä kun muistan ajan, jolloin viisuja seurasi lähinnä Sirpa-Marjatat joille siitä oli jäänyt 80-luvulla tapa ja intohimoisesti niitä fanittava keski-ikäinen sateenkaariväki.
Mielestäni Euroviisut alkoivat vähitellen lähteä kohti uutta nousua vuoden 2018 tienoilla (silloin voitti Toy ja toiseksi tuli Fuego), mutta Måneskin oli se mikä sinetöi nousun ja virallisesti aloitti uuden aikakauden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös ne tienneet että jokainen maa antaa 1-12 pistettä siitä riippumatta paljonko ääniä oikeasti tulee? Vai olenko muka ymmärtänyt jotain ihan väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4. Norjalaiset ???
Olen siinä käsityksessä, että eivät tykkää ruotsalaisista mutta tykkäävät suomalaisista. Tosin sielläkin taitaa olla käsitys, että suomalaiset ovat tuppisuita juntteja.
Norjassa on vuosikymmenet ollut sanonta "on kuin suomalaista televisioteatteria". Se tarkoittaa mitä tahansa harmaata ja ankeaa, toivottoman ikävystyttävää ja ahdistavaa tekelettä.
Ovathan he ihan oikeassa. Elämänmenon historialliset juuret avautuvat meille, mutta sarjan katsominen voi olla pitkästyttävää katsottavaa norjalaiselle. Kyllä Norjassa on ollut yhtä tylsiä sarjoja kuin Elämänmeno tai Rintamäkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös ne tienneet että jokainen maa antaa 1-12 pistettä siitä riippumatta paljonko ääniä oikeasti tulee? Vai olenko muka ymmärtänyt jotain ihan väärin?
Juuri näin. Telepisteiden maksimimäärä on 12 x osallistuvat maat plus rest of the world minus oma maa.
Ja käytännössä on varmaa että kukaan ei tule koskaan saamaan kaikilta kahtatoista, siihen ei pystynyt edes Ukraina viime vuonna.
Että raivostuttaa tämä tekopyhä teatteri. Ja etenkin sen Martinin omahyväinen ilme kun ilmoitti että pisteet on laskettu!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4. Norjalaiset ???
Norjalaiset vihaavat suomalaisia, mutta tykkäävät (ja hyväntahtoisesti kummeksuvat) suomalaisia. Tämä on siis heillä ihan yleinen vitsi, samalla tavalla kuin Suomessa ruotsalaisten "vihaaminen".
Tuossa on se virhe, että Suomi ei ole yhdentekevä Ruotsille. Suomi on tavallaan se ärsyttävä pikkuveli, jota halutaan ärsyttää sopivan tilaisuuden tullen.
Mä olen ymmärtänyt, että myös norjalaiset ja tanskalaiset "vihaa" ruotsalaisia. Common enemy brings us together. :D Islantilaisista ei ole tietoa.
Olisiko Islannilla vastaava suhde Tanskaan ja päin vastoin kuin Suomella ja Ruotsilla keskenään, niin että Tanska on vähän kuin Ruotsi ja Islanti vähän kuin Suomi?
Ei. Islantilaisia on niin vähän, että on halvempaa lähettää heidät Tanskaan opiskelemaan kuin tehdä oppilaitoksia pienelle väestölle. Väkisinkin he ovat kavereita keskenään. Islantilaiset alkavat opiskella tanskaa jo alakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Telepisteiden maksimimäärä on 12 x osallistuvat maat plus rest of the world minus oma maa.
Ja käytännössä on varmaa että kukaan ei tule koskaan saamaan kaikilta kahtatoista, siihen ei pystynyt edes Ukraina viime vuonna.
Että raivostuttaa tämä tekopyhä teatteri. Ja etenkin sen Martinin omahyväinen ilme kun ilmoitti että pisteet on laskettu!!
Ei saa unohtaa, että Käärijä ei olisi voittanut vaikka olisi saanut kaikilta mailta 12 pistettä
Vierailija kirjoitti:
En ole muuten ikinä ennen tiennyt, että juryille järjestetään ihan oma esitys. Ovatko ne kaikkien juryjen jäsenet yhdessä paikalla siellä silloin?
Mietin vain, että jos tämä menisi oikein, niiden juryjen ei pitäisi ainakaan keskustella toistensa kanssa omista arvioistaan. Muuten voipi syntyä jonkinlainen konsensus melkein puolivahingossa.
Ei se varsinaisesti ole heille, vaan he katsovat kenraaliharjoituksen. Kuulemma eivät juu saa puhua toisilleen... uskoisko tuota sitten. Sitä paitsi eihän se mitään estä vaikka eivät viisujen aikana puhuisikaan. Onhan heihin voitu vaikuttaa jo kauan ennen viisuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa unohtaa, että Käärijä ei olisi voittanut vaikka olisi saanut kaikilta mailta 12 pistettä
Juuri sitä tarkoitin, voitto ei ollut mahdollinen edes silloin eikä varsinkaan kun tietää että noin ei tule käymään. Kettu että ketuttaa.
Vierailija kirjoitti:
9,1 miljoonaa katselukertaa jo finaalivideolla! Klo 19.50 oli vielä 8.9 m... Kivasti siis kertyy!
Katotaan mitä aamulla!!
Järkevää! Miten voi edes yrittää arvostella keskenään aivan eri maailmoista olevia biisejä? Kuten nyt Tattoo ja cha cha cha. Jos olisi eri musiikkityyleille omat kilpailut niin arvostellaan keskenään "samanlaisia" biisejä. Samalla voisi katsoja valita haluaako katsoa vanhaa euroviisutyyliin tehtyä kisaa, vai uuden musiikkityylin mukaista. Ei tulisi kiukkukohtauksia kun omaa inhokkimusiikkia ei tulisi ollenkaan, vain sitä omaa lempparia. Tosin sitten kyllä palstatkin hiljenisi kun ei tarvis avautua... ;)