Millä hemmottelulla korvata lähes joka viikkoinen viinin juonti?
Minulla on stressaavana aikana kehittynyt tavaksi ostaa 0.375 tai täysi pullo kuohuviiniä tai viiniä lähes joka viikonloppu.
Olen ylipainoinen ja verenpaineeni on koholla, joten ajattelin alkaa korvaamaan tuon rentoutumishetken muulla tekemisellä, budjetti siis viikottain n. 15 euroa.
Mitä tehdä? Olen miettinyt esim. viikottaista kauneushetkeä, tuohon hintaan voi kosmetologilla saada esim. kulmien muotoilun ja kotiin voi kaupasta ostaa vaikka oman kangasnaamion sekä kasvoille että jaloille. Jalkakylvyn voi tehdä ym. Vinkkejä otetaan vastaan; millä suht terveellisellä tavalla rentoudut ja hemmottelet itseäsi?
Kommentit (139)
Kyllä minusta viinipullo, tai suurin osa siitä, kerralla yksin juotuna on aika paljon. Mulla ainakin tosiaan kärsisi yöunet ja darraakin varmaan olisi seuraavana päivänä. Ymmärrän hyvin ettei viikonloppuja haluaisi viettää noin. Ehdottaisin myös rentoutumista kosmetiikan parissa, just jo mainitut jalkakylvyt, kasvonaamiot ja muut. Sitten viinin tilalle terveellisempiä herkkuja. Tulee mieleen esimerkiksi tosi tumma suklaa, edamamepavut, oliivit, pähkinät, tuoreet marjat. Mutta jos siis vain viinin pois jättäminen on prioriteetti ni miksei sit korvais vaikka jätskillä tai muulla ihan kunnon herkullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sitä viiniä pakko juoda koko pullo? Eikö lasi-kaksi riitä? Kuohuviinin kanssa ei tietysti onnistu, mutta esim punaviini säilyy pari viikkoa ihan hyvänä.
Mutta tuo kotispa on kyllä tosi kiva ja sitä käytän itse. Saunan ohessa hius ja/tai kasvonaamio ja sitten kynsien laitto saunan jälkeen. Kurkku- tai sitruunavettä hienommasta lasista kylkeen.
Ap juuri sanoi, että ostaa puolikkaan pullon.
Vaikea nähdä viiniä pahiksena, jos se helposti kestää jääkaapissa viikon tai kaksi. Harvalla noin on. Hiprakka alkaa koukuttaa ja pullon riittäminen kahdeksikin päiväksi voi olla haastavaa.
Ehkä toisilla viini on kuitenkin ns fetististinen aine, riittää kun sitä on tilkka lasissa ja olo on jo juhlan puolella, kun huulia vähän kostuttaa.
Itse ole alkoholiperheestä ja en pysty tuohon. Toisaalta ei mene sinne toiseenkaan ääripäähän. Viinistä vaan tulee nopeasti paras kaveri ja luottoystävä. Ei siihen mitään sen kummempaa hemmottelumielikuvaa liity.
mitäs pullukka kirjoitti:
Asiasta kukkaruukkuun, mulla tulee jostain kommenteista mieleen sen palstalla olevan ikilaihduttajan mielenmaisema, joka aina kirjoittaa miten ei jaksa laihduttaa kahta päivää pidempää mutta vihaa itseään eikä voi elää jos ei ole laiha. Täälläkin on ollut kommentoijia jotka ovat alkaneet puhua mun ruokavaliosta ja siitä että olen jotenkin viallinen kun mietin viinipullon poisjättämistä enkä ruokavaliota. On varmasti vaikeaa jos painoon liittyvät mielikuvat aiheuttavat noin voimakkaita reaktioita omassa mielessä.
Olen tosi iloinen hyvistä asioista elämässäni ja niistä saavutuksista mitä mulla on esim. uran ja opiskelun suhteen. Käytän myös aikaani vapaaehtoistyöhön ja olen vuosien aikana tehnyt muutoksia elintavoissani, josta on tullut pysyviä ja luulen että niiden ansiosta olen korkeimmillaan painanut 80 kiloa sen sijaan että elintapani nyt lähemmäs nelikymppiseksi olisi saaneet minut lihomaan jatkuvalla käyrällä vielä isommaksi. Parikymppisenä kärsin vielä ihan hillittömästä ahmimisesta, vaikka silloin olin normaalipainoinen (vielä). Saatoin syödä yksin sekä ison sipsipussin, limsapullon ja paljon karkkia. Mulla oli siitä todella huono olo ja vihasin itseäni mutten pystynyt lopettamaan. Samoin jotain herkkujäätelöä meni litra yhdeltä istumalta. Vuosien varrella pääsin eroon tuosta tolkuttomasta ahmimisesta ensin herkkulakolla ja sitten valitsemalla pienemmät myyntikoot herkuista, esim. 100 gramman linssisipsit ja suklaapatukka suklaalevyn tilalle. Näistä muutoksista on tullut pysyviä ja ne on olleet mulle henkisestikin tosi tärkeitä. Varmaan siinä reilu 15 vuotta sitten vielä saatoin syksyllä ilmoittautua kansalaisopiston aerobikkiin tms. ja pahimmillaan en käynyt kertaakaan. Myös salikortit jäi käyttämättä ja mulle tuli vaan paha mieli siitä miten epäonnistunut olen.
Kunnes sitten lakkasin miettimästä mitä mun "pitäisi" harrastaa ja aloin etsiä lajeja josta innostun, ja sitten opettelin sinniä mennä paikalle vaikka laiskottaisi. Tällä oon saanut liikunnan osaksi elämääni, vaikken mitenkään timmissä kunnossa olekaan.
Mä kehottaisin täällä jokaista miettimään miten puhuu itselle ja muille ja miten voisi luoda pysyvää, positiivista vaikutusta omaan ja muiden elämään. Meidän elämässä on varmaan aina jotain epätäydellisyyttä ja itseään ja muita voisi haukkua loputtomiin, mutta jos elämme vain kerran, niin kannattaa opetella nauttimaan myös tästä epätäydellisestä olotilasta. Laihuus tai terveys ei estä elämän suuria suruja tulemasta, eikä toisaalta estä myöskään iloitsemasta hyvistä asioista jos vaan saa päänsä jollain lailla pysymään kasassa <3
Olet ap ehdottomasti aivan oikeilla jäljillä elintapojesi suhteen! Juuri tuohan on se paras tapa, että löytää lajeja joista innostuu. Hyvä myös, että osaat suhtautua niihin niin, ettei tavoitteena ole ensisijaisesti laihtuminen, vaan hyvä olo. Liikunta kuitenkin edesauttaa terveyttä vaikkei se olisikaan laihduttamisen väline. Muutenkin ymmärrän ihan täysin tämän ketjun pointin, en tajua miksi tänne piti tulla jotain ilkeilijöitä tarttumaan epäolennaisuuksiin. Vaikutat mukavalta ja tasapainoiselta ihmiseltä ja toivon että löydät omat alkoholittomat tapasi rentoutua. :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta viinipullo, tai suurin osa siitä, kerralla yksin juotuna on aika paljon. Mulla ainakin tosiaan kärsisi yöunet ja darraakin varmaan olisi seuraavana päivänä. Ymmärrän hyvin ettei viikonloppuja haluaisi viettää noin. Ehdottaisin myös rentoutumista kosmetiikan parissa, just jo mainitut jalkakylvyt, kasvonaamiot ja muut. Sitten viinin tilalle terveellisempiä herkkuja. Tulee mieleen esimerkiksi tosi tumma suklaa, edamamepavut, oliivit, pähkinät, tuoreet marjat. Mutta jos siis vain viinin pois jättäminen on prioriteetti ni miksei sit korvais vaikka jätskillä tai muulla ihan kunnon herkullakin.
Jos tykkää keittiönäpertelystä, niin eräs virkistävä ja herkullinen kuplajuoma on itsetehty kombucha. Ihan äärimmäisen helppo valmistaa ja makuja on niin paljon kuin vain keksii - itse teen usein inkiväärikombuchaa, tuore minttu on toinen suosikkimakuni. Limsoista tai vischyistä en ole koskaan tykännyt, mutta kombucha maistuu. Ruohonjuuresta tms saa aloituspakkauksia ostettua.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko sulla kavereita, oletko yksinäinen? Voihan sitä jalkahoitoja tehdä mutta ei se siihen auta jos ihmissuhdeasiat ei ole kunnossa
Kiitos kysymästä. Mulla on hyviä ystäviä, puoliso ja ihmissuhteita myös sukulaisten ja vapaaehtoistoiminnan kautta, mutta omien akkujen lataaminen onnistuu parhaiten yksin 😊 ainakin näin olen kokenut tähän asti. Täällä tulleet vinkit ryhmäliikunnasta ym on kuitenkin hyviä, koska niihin voi myös osallistua niin että keskittyy omaan tekemiseen. Myös kampaajalla tai kosmetologilla käynti on musta vielä "omaan aikaan" sopivia koska niissä voi olla myös hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Asiasta kukkaruukkuun, mulla tulee jostain kommenteista mieleen sen palstalla olevan ikilaihduttajan mielenmaisema, joka aina kirjoittaa miten ei jaksa laihduttaa kahta päivää pidempää mutta vihaa itseään eikä voi elää jos ei ole laiha. Täälläkin on ollut kommentoijia jotka ovat alkaneet puhua mun ruokavaliosta ja siitä että olen jotenkin viallinen kun mietin viinipullon poisjättämistä enkä ruokavaliota. On varmasti vaikeaa jos painoon liittyvät mielikuvat aiheuttavat noin voimakkaita reaktioita omassa mielessä.
Olen tosi iloinen hyvistä asioista elämässäni ja niistä saavutuksista mitä mulla on esim. uran ja opiskelun suhteen. Käytän myös aikaani vapaaehtoistyöhön ja olen vuosien aikana tehnyt muutoksia elintavoissani, josta on tullut pysyviä ja luulen että niiden ansiosta olen korkeimmillaan painanut 80 kiloa sen sijaan että elintapani nyt lähemmäs nelikymppiseksi olisi saaneet minut lihomaan jatkuvalla käyrällä vielä isommaksi. Parikymppisenä kärsin vielä ihan hillittömästä ahmimisesta, vaikka silloin olin normaalipainoinen (vielä). Saatoin syödä yksin sekä ison sipsipussin, limsapullon ja paljon karkkia. Mulla oli siitä todella huono olo ja vihasin itseäni mutten pystynyt lopettamaan. Samoin jotain herkkujäätelöä meni litra yhdeltä istumalta. Vuosien varrella pääsin eroon tuosta tolkuttomasta ahmimisesta ensin herkkulakolla ja sitten valitsemalla pienemmät myyntikoot herkuista, esim. 100 gramman linssisipsit ja suklaapatukka suklaalevyn tilalle. Näistä muutoksista on tullut pysyviä ja ne on olleet mulle henkisestikin tosi tärkeitä. Varmaan siinä reilu 15 vuotta sitten vielä saatoin syksyllä ilmoittautua kansalaisopiston aerobikkiin tms. ja pahimmillaan en käynyt kertaakaan. Myös salikortit jäi käyttämättä ja mulle tuli vaan paha mieli siitä miten epäonnistunut olen.
Kunnes sitten lakkasin miettimästä mitä mun "pitäisi" harrastaa ja aloin etsiä lajeja josta innostun, ja sitten opettelin sinniä mennä paikalle vaikka laiskottaisi. Tällä oon saanut liikunnan osaksi elämääni, vaikken mitenkään timmissä kunnossa olekaan.
Mä kehottaisin täällä jokaista miettimään miten puhuu itselle ja muille ja miten voisi luoda pysyvää, positiivista vaikutusta omaan ja muiden elämään. Meidän elämässä on varmaan aina jotain epätäydellisyyttä ja itseään ja muita voisi haukkua loputtomiin, mutta jos elämme vain kerran, niin kannattaa opetella nauttimaan myös tästä epätäydellisestä olotilasta. Laihuus tai terveys ei estä elämän suuria suruja tulemasta, eikä toisaalta estä myöskään iloitsemasta hyvistä asioista jos vaan saa päänsä jollain lailla pysymään kasassa <3
Olet ap ehdottomasti aivan oikeilla jäljillä elintapojesi suhteen! Juuri tuohan on se paras tapa, että löytää lajeja joista innostuu. Hyvä myös, että osaat suhtautua niihin niin, ettei tavoitteena ole ensisijaisesti laihtuminen, vaan hyvä olo. Liikunta kuitenkin edesauttaa terveyttä vaikkei se olisikaan laihduttamisen väline. Muutenkin ymmärrän ihan täysin tämän ketjun pointin, en tajua miksi tänne piti tulla jotain ilkeilijöitä tarttumaan epäolennaisuuksiin. Vaikutat mukavalta ja tasapainoiselta ihmiseltä ja toivon että löydät omat alkoholittomat tapasi rentoutua. :)
Kiitos kannustavasta kommentista! Tässä ketjussa nousseet ajatukset liikunnasta ihan hyvän olon lähteenä kertoo mielestäni sitä, että hyvien tapojen opettelu ei tarvitse olla masokistista luopumista ja itsensä ruoskimista, vaan elämä voi oikeasti olla myös kivaa vaikka luopuukin jostain tavasta, johon on tosi koukussa. Siihen saattaa saada tilalle hyvää fiilistä paljon enemmän kuin alkuperäisestä tavasta sai.
Mitäs pullukka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko sulla kavereita, oletko yksinäinen? Voihan sitä jalkahoitoja tehdä mutta ei se siihen auta jos ihmissuhdeasiat ei ole kunnossa
Kiitos kysymästä. Mulla on hyviä ystäviä, puoliso ja ihmissuhteita myös sukulaisten ja vapaaehtoistoiminnan kautta, mutta omien akkujen lataaminen onnistuu parhaiten yksin 😊 ainakin näin olen kokenut tähän asti. Täällä tulleet vinkit ryhmäliikunnasta ym on kuitenkin hyviä, koska niihin voi myös osallistua niin että keskittyy omaan tekemiseen. Myös kampaajalla tai kosmetologilla käynti on musta vielä "omaan aikaan" sopivia koska niissä voi olla myös hiljaa.
Okei hienoa! Ja hyvä kun et ottanut tuota kysymystäni oletuksena tai jotenkin loukkaavana (olisin voinut panostaa ulosantiini enemmän)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommentista. Minusta viinipullo viikossa on sellainen määrä, että joka viikkoisena tapana se on vähän liikaa. Tuo kuitenkin ylittää suositusten riskirajan, ja ainakin minulle siitä tulee seuraavaksi päiväksi vähän pöhnäinen olo. En esimerkiksi viinipullon jälkeen seuraavana päivänä lähtisi hierontaan tai rankempaa liikuntaa harrastamaan, joten kyllähän se vaikuttaa terveyteen ja muihin aktiviteetteihin.
Jos itse kokee että homma on ok, niin mielestäni ei tarvitse tuntea pahaa mieltä tai suuttua tästä aloituksesta, mutta varmasti on ihmisiä, joille viinin säännöllinen juominen aiheuttaa myös negatiivista vaikutusta elämään ja se on hyvä tiedostaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs pullukka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei hienoa! Ja hyvä kun et ottanut tuota kysymystäni oletuksena tai jotenkin loukkaavana (olisin voinut panostaa ulosantiini enemmän)
Otetaan tämä sellaisena vinkkinä, että hyviin ihmissuhteisiin panostaminen on myös hemmottelua :)
Tässä provoketjussa ilmenee selvästi suomalaisten vääristynyt suhde alkoholiin. Outoa on se, että ellei muuten käytä juurikaan alkoholia, niin viikonloppuisin huitaistaan sitten koko viinipullollinen. Se on paljon, humalajuomista! Lasillinen tai kaksi on ihan riittävä rentoutumiskeino.
Ihme kun muualla Euroopassa eivät vielä ole kuolleet kaikki siihen päivittäiseen viinilasilliseensa.
Toimittaja nyt varmaan hakee vinkkejä juttuunsa "miten hemmottelen itseäni terveellisesti".
Josko lähtisi lenkille, sitten dippaisi parsakaalia rasvattomaan yrttikastikkeeseen ja joisi lasin vettä päälle .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tykkää keittiönäpertelystä, niin eräs virkistävä ja herkullinen kuplajuoma on itsetehty kombucha. Ihan äärimmäisen helppo valmistaa ja makuja on niin paljon kuin vain keksii - itse teen usein inkiväärikombuchaa, tuore minttu on toinen suosikkimakuni. Limsoista tai vischyistä en ole koskaan tykännyt, mutta kombucha maistuu. Ruohonjuuresta tms saa aloituspakkauksia ostettua.
Kiitos ideasta!
Tästä tuli myös mieleeni, että myös tavallinen teekin voi olla hyvä valinta silloin jos ei jaksa askarrella.
Aivan mahtavasti tulee uusia ideoita täällä! Mietin myös että kesällä makuvettä vaikka appelsiinilohkoilla ja limellä kannullinen, ja sitten kirjan kanssa omalle terassille istumaan iltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ideasta!
Tästä tuli myös mieleeni, että myös tavallinen teekin voi olla hyvä valinta silloin jos ei jaksa askarrella.
Aivan mahtavasti tulee uusia ideoita täällä! Mietin myös että kesällä makuvettä vaikka appelsiinilohkoilla ja limellä kannullinen, ja sitten kirjan kanssa omalle terassille istumaan iltaa.
Jos tykkäät teestä, niin kesällä kylmähaudutettu tee on myös aivan ihana juoma. Jotain hyvää vihreää teetä ruokalusikallinen tai pari kannuun tai karahviin yöksi, ja aamulla on terveellinen ja raikas kesäjuoma valmis. Myös kylmähaudutetu kahvi on kuumalla ihanaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä provoketjussa ilmenee selvästi suomalaisten vääristynyt suhde alkoholiin. Outoa on se, että ellei muuten käytä juurikaan alkoholia, niin viikonloppuisin huitaistaan sitten koko viinipullollinen. Se on paljon, humalajuomista! Lasillinen tai kaksi on ihan riittävä rentoutumiskeino.
Ihme kun muualla Euroopassa eivät vielä ole kuolleet kaikki siihen päivittäiseen viinilasilliseensa.
Toimittaja nyt varmaan hakee vinkkejä juttuunsa "miten hemmottelen itseäni terveellisesti".
Josko lähtisi lenkille, sitten dippaisi parsakaalia rasvattomaan yrttikastikkeeseen ja joisi lasin vettä päälle .
Tuliko sinulle hyvä mieli kun tulit haukumaan
- suomalaiset
- humalajuomisen
- terveellisen itsensä hemmottelun
Eli kaikki v*tuttaa, mutta mitään hyvää sulla ei ole sanoa?
ps. Toivottavasti kukaan toimittaja ei tee tästä jotain "miten hemmottelen itseäni terveellisesti". Minua puolestani v*tuttaa sellaiset jutut, koska ei kaiken elämässä tarvitse olla järkevää ja terveellistä, kunhan itse kokee olevansa sinut elämänsä ja valintojensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mene vaikka päälleen viskitynnyriin, jos tahdot ja sulle sopii.
Italiassa ja Ranskassa jossa juodaan fiinisti viiniä on maksakirroosia ja Suomessa ollaan hyvää vauhtia pääsemässä samaan.
Minä korvaisin solilla tai lonkerolla. Kesää kohti ollaan menossa. Lonkeron täytyy olla 5,5.
Vierailija kirjoitti:
Surullista on kuinka moni vielä valehtelee, jopa itselleen noista määristä. Totta tuo että humalahakuisuus on just viikonloppuna huipussaan. Pullosta harvoin jää enää seuraavalle viikonlopulle. Ei ihme ettei saada viinejä kauppaan, kun ei olisi enää mitään rajaa kellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Josko lähtisi lenkille, sitten dippaisi parsakaalia rasvattomaan yrttikastikkeeseen ja joisi lasin vettä päälle .Surullista on kuinka moni vielä valehtelee, jopa itselleen noista määristä. Totta tuo että humalahakuisuus on just viikonloppuna huipussaan. Pullosta harvoin jää enää seuraavalle viikonlopulle. Ei ihme ettei saada viinejä kauppaan, kun ei olisi enää mitään rajaa kellään.
Omasta puolestani voin vastata että olen ihan rehellinen määrästä ja tiedän myös että kokonainen pullollinen on riskirajoissa liikaa. Siksi tein aloituksen. Tämän keskustelun oli kuitenkin tarkoitus tarjota vaihtoehtoja positiivisessa hengessä.
Olen asunut ulkomailla jossa viiniä oli sekä ruokakaupassa että mun opiskeluajan kimppakämpän jääkaapissa, enkä huomannut että itsellä tai kämppiksillä olisi homma mitenkään lähtenyt käsistä.
Mielestäni tällainen negatiivinen vouhoaminen ilman että mietitään hyviä vaihtoehtoja enemmänkin pahentaa ihmisten ongelmia.
Oma kokemus painoon ja terveyteen liittyvistä asioista on pitkältä ajalta sellainen, että viha, ahdistus ja ehdottomuus ei edistä itsestä huolehtimista. Jos sinulla on joku henkilökohtainen kokemus siitä miten hyviä muutoksia oikeasti tapahtuu ja ne pysyvät, niin jaa ihmeessä ne täällä.
Minä olen miettinyt samaa. Juon joka toinen viikonloppu 0.5 litraa viiniä. Tiedän, ettei määrä ole ongelma, mutta totuus on etten pysty olemaan ilman. Oikein odotan sitä hetkeä, kun pääsen hyvän ruoan ja viinin äärelle. Mutta en oikein osaa muuta kuin jatkaa tätä tapaa ja siitä ahdistumista. Harrastan liikuntaa ja syön terveellisesti, joten ainoa ongelma on oikeastaan se, että koen olevani koukussa alkoholiin ja se siis ahdistaa.
Sokeroimattomalla marjamehulla. Vai onko humala se tärkein asia viinissä?