Millä hemmottelulla korvata lähes joka viikkoinen viinin juonti?
Minulla on stressaavana aikana kehittynyt tavaksi ostaa 0.375 tai täysi pullo kuohuviiniä tai viiniä lähes joka viikonloppu.
Olen ylipainoinen ja verenpaineeni on koholla, joten ajattelin alkaa korvaamaan tuon rentoutumishetken muulla tekemisellä, budjetti siis viikottain n. 15 euroa.
Mitä tehdä? Olen miettinyt esim. viikottaista kauneushetkeä, tuohon hintaan voi kosmetologilla saada esim. kulmien muotoilun ja kotiin voi kaupasta ostaa vaikka oman kangasnaamion sekä kasvoille että jaloille. Jalkakylvyn voi tehdä ym. Vinkkejä otetaan vastaan; millä suht terveellisellä tavalla rentoudut ja hemmottelet itseäsi?
Kommentit (139)
mitäs pullukka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun hemmotteluhetkeni on tuoreet marjat tai hedelmät.
Tämäkin on kiva vinkki :) Tykkään erityisesti tuoreesta ananaksesta, mutta jostain syystä ostan sitä harvoin. n. 15 euron budjetilla saisi vaikka mitä erikoisia hedelmiä ostettua.
Ananas on nyt muuten tosi halpaa ja hyvää! Olen ostanut melkein joka viikko yhden tuoreen ananaksen, en muuten välitä niin paljoa hedelmistä pelkiltään, mutta ananas kyllä maistuu.
Mitäs pullukka kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
I feel you ap. Minulla oli samanlaiset ajatukset muutama vuosi sitten, kun tajusin että viinipullollinen menee joka viikonloppu. Välillä rauhoittelin omaatuntoani ostamalla puolikkaan. Ei se alkoholin määrä sinänsä huolestuttanut vaan se, kuinka tapojeni orja olinkaan. Automaattisesti perjantaina kurvasin ostamaan kuohuvan sen kummempia ajattelematta ja pitemmän päälle se alkoi ahdistaa varsinkin, kun lauantaisinkin tuppasi olemaan kaikenlaista kissanristiäistä.
Kaipasin kuitenkin jotain, joka erottaa arjen vapaasta ja hetken omaa aikaa työviikon jälkeen. Ensin vaihdoin alkoholittomaan, niitä löytyy tosi hyviä nykyään, sitten makuvissyihin ja lopulta nekin jäi. Harrastan nykyään liikuntaa ja neulomista. Entisen tissuttelun sijaan lähes meditoin sukkaa neuloen tv:n äärellä tai sitten käyn yhden ystäväni kanssa kävelyllä. Kasvohoito, manikyyri ja pedikyyri ovat myös listalla. Ylipäätään sellainen tekeminen, jossa nyhvään täysin itseni ympärillä ja suljen koko maailman ulkopuolelle. Kerran opettelin tekemään nutturoita ja joskus opettelen meikkitekniikoita.
Kiitos 💕 onpa ihanaa kun joku hoksaa mitä tarkoitan! En tosiaan tunne tavasta mitään syyllisyyttä esim. elämäntapasuositusten vuoksi, vaan itsestä tuntuu että jokin muukin tapa voisi ajaa saman asian. Ja kun jostain tulee liian "arkista" ei siitä välttämättä nauti samalla tavalla kuin aluksi.
Lisäksi tunnen ihmisiä joiden alkoholismi on lähtenyt alulle nimenomaan alkoholin käytöstä rentoutumiseen. Mulla tää tapa alkoi varmaan noin vuosi sitten, joten olen sitä mieltä että nyt voisi olla hyvä hetki kokeilla muutakin.
Elämästä saa ja pitää nauttia, mutta siihen on monia tapoja 😊
Alkoholi on just siitä niin petollinen, monet minunkin tuntemistani ihmisistä saa siitä niin voimakkaan rentoutumisen tunteen, etteivät sitten enää muuta osaa ajatella viikonlopun viettoon. Osalla jopa pyörii arkenakin mielessä, kun olisi niin paljon muutakin ja täälläkin annettuja neuvoja hyvään elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää ylipäätään olla yhtään mitään hemmottelua joka viikko?
Mä hemmottelen itseäni joka päivä. Vähintään juomalla kahvia. Rivillä suklaata. Kasvonaamiolla. Itsetehdyllä manikyyrillä.
Tämä on ihana kommentti, etenkin noiden "miksi pitäisi hemmotella" kommenttien vastapainoksi!
Miksipä ei keksisi hemmottelua vaikka 7 päivää viikossa!
Maanantaina kasvonaamio, tiistaina joogaan, keskiviikkona pienpaahtimon kahvia aamulla, torstaina "parempi" lounas töihin, perjantaina uimaan ja saunomaan työviikon päätteeksi, lauantaina aamupäivällä luontoon, sunnuntaina kylpy+äänikirja+kynttilöitä ja kylmää juotavaa kuten vissyä.
Ensi viikolla taas uudet jutut, vaikka viikonlopulle sitten eri liikuntalaji ja leffailta dipattavilla kasviksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen huomannut, että oikeastaan kaipaankin vain vähän spesiaalimpaa juotavaa ja tarpeeseen toimii hyvin myös jääkaappikylmä kolmen hedelmän mehu tai itsetehty jäätee. Myös kylpy toimii hemmotteluna, olen ostanut itselleni muovisen irtokylpyammeen. Suosittelen, maksaa noin satasen eli parin kuukauden hemmottelubudjetillasi onnistuu.
Tuollaista ammetta olen itsekin harkinnut. Tyhmä kysymys miten siihen saadaan se ilma?
Tällä https://www.motonet.fi/fi/tuote/7002581/Ryobi-R18PI-0-ONE-akkukayttoine…
Miksi te puhutte "täysistä pulloista"?
Onko niitä vajaitakin myynnissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on kiva vinkki :) Tykkään erityisesti tuoreesta ananaksesta, mutta jostain syystä ostan sitä harvoin. n. 15 euron budjetilla saisi vaikka mitä erikoisia hedelmiä ostettua.
Kannattaa, tuoreesta ananaksesta saa myös viherkasvin juurruttamalla sen vihreän osan. Minulla on jo useampi:)
Hei tässähän tuli myös vinkki viherpeukalo-projektista!
Mulla on yksi huonekasvi ennestään, ja voisin ottaa vaikka jonkun ruukkuyrttikasvatuksen tms vielä kokeiluksi :) kiitos vinkistä!
Vierailija kirjoitti:
Miksi te puhutte "täysistä pulloista"?
Onko niitä vajaitakin myynnissä?
Ajattelin, että jo tynnyrissä on 100 l puolikas on 50 l
Kosmetologi, hieronta tai jokin muu hemmotteluhoito
Vierailija kirjoitti:
Mulla on toiminut ihan rehellinen kuntoilu vähän joka päivä. Kotona monen kokoista kahvakuulaa ja painotanko. Kun pääset rutiiniin tuo olo mikä tulee itsensä väsyttämisestä (itse teen lyhyissä pätkissä, kunhan vain väsytän lihakset) päihittää viinivelttouden. Tai näin on mulla käynyt että ei ole sitten vaikeaa kun on päätöksen tuolla puolen. Ostan hyvää sokeritonta limua myös, vesikin maistuu.
Itse siis suositan kaikkea liikuntaa, mikä vähänkin nappaa. Kävely ja uinti on hyviä. Samoin pyöräily.
Aika nopeasti kehoon saa kiinteyttä isoilla painoilla. Olen normaalipainoinen mutta alkoi pelottaa mahdollinen lihominen kun mullakin viini maistui ja viinin ohessa herkut maistui. Omaa syömistä on helpompi viilata selvinpäin. Itsellä alkonkäyttö tekee kaikesta vähän samantekevää. Ja se hemmottelu on ihan opittu mielikuva. Voit hemmotella itseäsi jollain hedelmäsalaatillakin.
Hyvä vaan jos yhä useampi edes kokeilee miten paljon alkonkäyttö sitoo omaa mieltä. Se on mielestäni sen veemäisin vaikutus.
Hyvin muuten sanottu tuo että alkoholi sitoo mieltä, ei kaikki ole siis automaattisesti riippuvaisia. Väittäisin että kukaan ulkopuolinen ei voi tulla väittämään muuta kuin miten itse koet asian.
Jos ei ole ammetta, voi tehdä jalkakylvyn vadissa.
Tämä ei sovi nyt ihan tähän viikkoon, mutta kun tulee lämpimämpi keli, ota kirja mukaan ja mene ulos aurinkoon istumaan. Mukaan jotain raikasta juotavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa, tuoreesta ananaksesta saa myös viherkasvin juurruttamalla sen vihreän osan. Minulla on jo useampi:)
Hei tässähän tuli myös vinkki viherpeukalo-projektista!
Mulla on yksi huonekasvi ennestään, ja voisin ottaa vaikka jonkun ruukkuyrttikasvatuksen tms vielä kokeiluksi :) kiitos vinkistä!
:) Varaudu kuitenkin jopa pettymään aluksi, viherpeukalot on aina viherpeukaloita ja joillain ei vain lähde. Ruukkuyrtit onnistuu heti huippuhienosti ja siitäkin saa onnistumisen iloa.
Asiasta kukkaruukkuun, mulla tulee jostain kommenteista mieleen sen palstalla olevan ikilaihduttajan mielenmaisema, joka aina kirjoittaa miten ei jaksa laihduttaa kahta päivää pidempää mutta vihaa itseään eikä voi elää jos ei ole laiha. Täälläkin on ollut kommentoijia jotka ovat alkaneet puhua mun ruokavaliosta ja siitä että olen jotenkin viallinen kun mietin viinipullon poisjättämistä enkä ruokavaliota. On varmasti vaikeaa jos painoon liittyvät mielikuvat aiheuttavat noin voimakkaita reaktioita omassa mielessä.
Olen tosi iloinen hyvistä asioista elämässäni ja niistä saavutuksista mitä mulla on esim. uran ja opiskelun suhteen. Käytän myös aikaani vapaaehtoistyöhön ja olen vuosien aikana tehnyt muutoksia elintavoissani, josta on tullut pysyviä ja luulen että niiden ansiosta olen korkeimmillaan painanut 80 kiloa sen sijaan että elintapani nyt lähemmäs nelikymppiseksi olisi saaneet minut lihomaan jatkuvalla käyrällä vielä isommaksi. Parikymppisenä kärsin vielä ihan hillittömästä ahmimisesta, vaikka silloin olin normaalipainoinen (vielä). Saatoin syödä yksin sekä ison sipsipussin, limsapullon ja paljon karkkia. Mulla oli siitä todella huono olo ja vihasin itseäni mutten pystynyt lopettamaan. Samoin jotain herkkujäätelöä meni litra yhdeltä istumalta. Vuosien varrella pääsin eroon tuosta tolkuttomasta ahmimisesta ensin herkkulakolla ja sitten valitsemalla pienemmät myyntikoot herkuista, esim. 100 gramman linssisipsit ja suklaapatukka suklaalevyn tilalle. Näistä muutoksista on tullut pysyviä ja ne on olleet mulle henkisestikin tosi tärkeitä. Varmaan siinä reilu 15 vuotta sitten vielä saatoin syksyllä ilmoittautua kansalaisopiston aerobikkiin tms. ja pahimmillaan en käynyt kertaakaan. Myös salikortit jäi käyttämättä ja mulle tuli vaan paha mieli siitä miten epäonnistunut olen.
Kunnes sitten lakkasin miettimästä mitä mun "pitäisi" harrastaa ja aloin etsiä lajeja josta innostun, ja sitten opettelin sinniä mennä paikalle vaikka laiskottaisi. Tällä oon saanut liikunnan osaksi elämääni, vaikken mitenkään timmissä kunnossa olekaan.
Mä kehottaisin täällä jokaista miettimään miten puhuu itselle ja muille ja miten voisi luoda pysyvää, positiivista vaikutusta omaan ja muiden elämään. Meidän elämässä on varmaan aina jotain epätäydellisyyttä ja itseään ja muita voisi haukkua loputtomiin, mutta jos elämme vain kerran, niin kannattaa opetella nauttimaan myös tästä epätäydellisestä olotilasta. Laihuus tai terveys ei estä elämän suuria suruja tulemasta, eikä toisaalta estä myöskään iloitsemasta hyvistä asioista jos vaan saa päänsä jollain lailla pysymään kasassa <3
Kosmetologin, hierojan, kampaajan palvelut ovat kalliita.
Tai bluffaat juomisesi määrän.
Onko kuitenkin päivittäistä, jolloin siihen kuluvalla rahalla saakin jo jotain, mikä helpottaa oloa. Kerran viikossa vain 🙄 tosin.
Viinilasillinen illassa on kyllä se omakin juttu! En näe siinä mitään pahaa. Ja huom, lasillinen!
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei sovi nyt ihan tähän viikkoon, mutta kun tulee lämpimämpi keli, ota kirja mukaan ja mene ulos aurinkoon istumaan. Mukaan jotain raikasta juotavaa.
Tuo on muuten korjattavissa viltillä. Meillä harrastettu tuota koko perheen voimin näin kylminä alkukeväinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on toiminut ihan rehellinen kuntoilu vähän joka päivä. Kotona monen kokoista kahvakuulaa ja painotanko. Kun pääset rutiiniin tuo olo mikä tulee itsensä väsyttämisestä (itse teen lyhyissä pätkissä, kunhan vain väsytän lihakset) päihittää viinivelttouden. Tai näin on mulla käynyt että ei ole sitten vaikeaa kun on päätöksen tuolla puolen. Ostan hyvää sokeritonta limua myös, vesikin maistuu.
Itse siis suositan kaikkea liikuntaa, mikä vähänkin nappaa. Kävely ja uinti on hyviä. Samoin pyöräily.
Aika nopeasti kehoon saa kiinteyttä isoilla painoilla. Olen normaalipainoinen mutta alkoi pelottaa mahdollinen lihominen kun mullakin viini maistui ja viinin ohessa herkut maistui. Omaa syömistä on helpompi viilata selvinpäin. Itsellä alkonkäyttö tekee kaikesta vähän samantekevää. Ja se hemmottelu on ihan opittu mielikuva. Voit hemmotella itseäsi jollain hedelmäsalaatillakin.
Hyvä vaan jos yhä useampi edes kokeilee miten paljon alkonkäyttö sitoo omaa mieltä. Se on mielestäni sen veemäisin vaikutus.
Hyvin muuten sanottu tuo että alkoholi sitoo mieltä, ei kaikki ole siis automaattisesti riippuvaisia. Väittäisin että kukaan ulkopuolinen ei voi tulla väittämään muuta kuin miten itse koet asian.
Todentotta, alkoholi sitoo mieltä. Ensin mietit, että haluat pari lasillista, kun olet ne ottanut harmittaa. Kohta se on kolme lasillista ja harmittaa vielä enemmän. Ikäkkäämpänä jos on lääkkeitä, pienikin määrä vahingoittaa. On onni jos kykenee pääsemään kokonaan eroon.
Kiitos muuten tärkeästa aloituksesta.
Lähde luontoon tai järven rannalle kävelylle. Kävely/pyöräily poistaa hyvin stressiä ja saa hyvälle mielelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todentotta, alkoholi sitoo mieltä. Ensin mietit, että haluat pari lasillista, kun olet ne ottanut harmittaa. Kohta se on kolme lasillista ja harmittaa vielä enemmän. Ikäkkäämpänä jos on lääkkeitä, pienikin määrä vahingoittaa. On onni jos kykenee pääsemään kokonaan eroon.
Kiitos muuten tärkeästa aloituksesta.
Kiitos että kerroit aloituksen olevan tärkeä! Tämähän voi jollekin olla innoituksena myös jonkun toisen tavan muutokseen. Itse olen jo innostunut miettimään, että voisiko myös jotain stressi- tai lohtusyömistä korvata tämän ketjun vinkeillä! Kuten jo kirjoitin niin mun tarkoitus ei ole syyllistää ketään esim. syömisistä tai juomisista, mutta jos itse kokee että haluaa muutosta niin täältä saa kyllä ideoita siihen mitä voisi kokeilla sellaisen tavan tilalle, jota haluaisi ehkä muuttaa.
Ap juuri sanoi, että ostaa puolikkaan pullon.