Hyvästelin eilen 30% säästöistäni. Rahat on kiinni USA:n pörssissä ja eihän se hyvältä näytä :(
Saa olla viimeinen kerta kun lähden tähän hulluuteen mukaan. Jatkossa mieluummin vaikka Lottoa.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12 000 euroa tulossa netto-osinkoja tänä vuonna jenkeistä, ensi vuonna vielä enemmän koska osakkeet alessa. Jei.
Ai että mä vihaan tällaisia kommentteja. Tuollaiset osingot saadakseen pitää olla sijoitettuna about 500 000 euroa.
Jos viestisi on totta, tiedät varsin hyvin, että kuulut äärimmäisen pieneen vähemmistöön, joka on niin rikas, että voi sijoittaa tuollaisia summia.
Suurimmalle osalle ihmisistä osingot ovat karkkirahoja, tyyliin 20-100 euroa vuodessa! Ja sekin vaatii jo tuhansien sijoitukset.
Mun mielestä tuollaiset kommentit ovat vain niin vääristäviä, ihan kuin useimmat saisivat muka tuollaisia osinkoja ja sitten niillä aina brassaillaan.
Ei ne nyt ihan karkkirahoja ole. Mulla on noin 12 000 euron salkku ja olen saanut tänä vuonna 450 eur osinkoja (muutamasta on tulossa vielä syksyllä jotain, mutta vain hiukan). Ihan hyvä minusta. Ostelen koko ajan pikku hiljaa lisää. En tavoittele mitään rikkauksia, mutta toiveena on saada extratuloja vanhuuteen (sinne on vielä ainakin 20 vuotta aikaa, joten hyvin ehtii kerätä pottia). Näissä sijoittamista kritisoivissa kommenteissa näkyy se, ettei kyetä ajattelemaan pitkäjänteisesti. Kaikki pitäisi saada nyt ja heti. Ja jos ei saa, niin ei kannata. (ja juu, voin toki kuolla koska tahansa ja silloin nuo osakkeet menee lapsille. Sijoitan vain ylimääräistä rahaa eli en mitenkään kituuta. Olen keskituloinen ja siksi potti kasvaa hitaasti).
Hyvästelen rahat, kun laitan pörssiin. Oletus on, että niitä en saa takaisin. Mitä saan on plussaa. Ylimmääräistä rahaa laitan pörssiin. Maksan asuntolainaa ja minimoin kulutusta. Tilillä on 2 vuoden vuoden käyttöön tarvittava raha puskurina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12 000 euroa tulossa netto-osinkoja tänä vuonna jenkeistä, ensi vuonna vielä enemmän koska osakkeet alessa. Jei.
Miten iso salkku sinulla oikein on? USAssa maksetaan niin matalia osinkoja että summan täytyy olla todella suuri.
Mulla on kahta kiinteistä REITtiä USAsta, osingot kuukausittain ja isommat kun suomesta keskimäärin. Mutta sanoisin että 12 000 osingoilla on n 500 000 salkku.
Siis osinkotuotto 2,4 % netto? Suomalaisilla pörssiosakkeilla pääsee selvästi parempaan osinkotuottoon. Toki hajautuksen kannalta kannattaa olla osakkeita muualtakin kuin Suomesta (joko suoraan tai indeksirahastojen kautta).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niistä säästöistä on sulanut se 30% jo täällä suomessakin, vaikka puhutaan alkuvuoden 5%:n inflaatiosta. Todellinen on kuitenkin yli 30%, koska mm. bensa ja sähkö ovat kallistuneet jo yli 50% ja nehän vievät monen menoista jo kolmanneksen eli ei se "ostoskori" kerro totuutta elinmenojen kasvusta.
Kannattaa vähän kerrata matikkaa. Jos kolmannes menoista kallistuu 50% ja muut vaikka sen 5% niin kokonaisnousu ei ole yli 30% vaan vähän vajaa 20%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sijoittaa vaan sen verran, jonka on valmis häviämään.
Tällä periaatteella minäkin aloitin ja ymmärrän logiikan. Mutta noin niin kuin psykologisesti, kun niitä rahoja joita on valmis häviämään on kertynyt ajan saatossa semmonen 30 000 niin yhtäkkiä sitä ei sitten olisikaan valmis häviämään tämmöisenä taviksena, joka ei olisi vielä 10 vuotta sitten osannut ajatellakaan omaavansa tällaisia säästöjä.
Mutta tuo on toki hyvä periaate aina. Laitan vain sen ns, ylimääräisen rahan sillä periaatteella, että tiedän pärjääväni ilmankin.
Olen itsekin riskejä karttava ja henkisesti laskut ovat aluksi rankkoja. Kun minusta alkaa tuntua siltä, että menetykset suorastaan oksettavat, on hyvä ostopaikka yleensä käsillä. Laskuihin myös tottuu. Ei minua enää hetkauta vuosiliksan menettäminen päivässä, vaikka en ole rikas. Omat sijoitukset vain ovat nykyään riskisiä ja ne menevät vauhdilla suuntaan jos toiseen, vaikka aluksi menetin yöunia ja stressasin kuukausia pitkien laskujen aikana. Taisin menettää yli 80% nettovarallisuudesta jossain välissä ja ei tullut paljon hyviä öitä nukuttua pariin kuukauteen. Mutta sieltä ne nousivat takaisin ja reilusti yli aiempien arvojen.
Kesko ja Sampo tänään reilusti turskalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että mä vihaan tällaisia kommentteja. Tuollaiset osingot saadakseen pitää olla sijoitettuna about 500 000 euroa.
Jos viestisi on totta, tiedät varsin hyvin, että kuulut äärimmäisen pieneen vähemmistöön, joka on niin rikas, että voi sijoittaa tuollaisia summia.
Suurimmalle osalle ihmisistä osingot ovat karkkirahoja, tyyliin 20-100 euroa vuodessa! Ja sekin vaatii jo tuhansien sijoitukset.
Mun mielestä tuollaiset kommentit ovat vain niin vääristäviä, ihan kuin useimmat saisivat muka tuollaisia osinkoja ja sitten niillä aina brassaillaan.
Ei ne nyt ihan karkkirahoja ole. Mulla on noin 12 000 euron salkku ja olen saanut tänä vuonna 450 eur osinkoja (muutamasta on tulossa vielä syksyllä jotain, mutta vain hiukan). Ihan hyvä minusta. Ostelen koko ajan pikku hiljaa lisää. En tavoittele mitään rikkauksia, mutta toiveena on saada extratuloja vanhuuteen (sinne on vielä ainakin 20 vuotta aikaa, joten hyvin ehtii kerätä pottia). Näissä sijoittamista kritisoivissa kommenteissa näkyy se, ettei kyetä ajattelemaan pitkäjänteisesti. Kaikki pitäisi saada nyt ja heti. Ja jos ei saa, niin ei kannata. (ja juu, voin toki kuolla koska tahansa ja silloin nuo osakkeet menee lapsille. Sijoitan vain ylimääräistä rahaa eli en mitenkään kituuta. Olen keskituloinen ja siksi potti kasvaa hitaasti).
Musta tää on ihan älytöntä. Siis pitää 12 000 e jossain kiinni ja saada siitä sit 450 e vuodessa. Kymmenessä vuodessa siis huimat 4500 e jos tuuri käy.
Samalla jos laittaisit säästöön esim. 200 e kk sulla olis kymmenen vuoden päästä 24 000 e säästössä. Joo joo inflaatio, mutta sehän iskee tuohon pikkurahaan, jonka saat noista "sijoutuksistakin".
Sijoittaa oikeasti kannattaa vain siinä tapauksessa, että rahaa laittaa siihen hommaan mieluummin satoja kuin kymmeniätuhansia.
Mulla taas nok shortit kehissä. Mukava yllätys että ollaan pitkään aikaan sopivasti plussalla, eikä tarvi veivalla että pääsee omilleen,,pitää miettiä mitä tekee..ottaako sisään ja ostaa hetkeksi palautuvaa osaketta, vai mitä.
mies54v
Vierailija kirjoitti:
Kesko ja Sampo tänään reilusti turskalla.
Sammon osakkeesta irtosi tänään yli 4 euron osinko. Kurssilasku aiheutuu vain tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tää on ihan älytöntä. Siis pitää 12 000 e jossain kiinni ja saada siitä sit 450 e vuodessa. Kymmenessä vuodessa siis huimat 4500 e jos tuuri käy.
Samalla jos laittaisit säästöön esim. 200 e kk sulla olis kymmenen vuoden päästä 24 000 e säästössä. Joo joo inflaatio, mutta sehän iskee tuohon pikkurahaan, jonka saat noista "sijoutuksistakin".
Sijoittaa oikeasti kannattaa vain siinä tapauksessa, että rahaa laittaa siihen hommaan mieluummin satoja kuin kymmeniätuhansia.
Olen aina ihmetellyt tätä myös. Itse aloin nuorena säästämään ihan tilille ja kun kertyi sopiva summa, ostin sijoitusasunnon. Nyt on 4 sijoitusasuntoa hyvältä paikalta (kannatti ostaa ns. nousevilta alueilta) ja oma kämppä kaikki velattomia. Saan siis vuokratuloja.
Lopetin työelämän 61 vuotiaana, sain ensin ansiosidonnaisen ja sen loputtua olen peruspäivärahalla. Kohta pääsenkin jo eläkkeelle. Noiden asuntojen tuotoilla kuitenkin elän ihan kivasti, vaikka ei vuokraaminenkaan nyt mikään raha-automaatti ole.
Aloitin toisaalta työelämän nuorena, joten eläkekin on ihan ok.
Sijoittamiseen varsinaisesti, eli johonkin pankkien rahastuksiin en ole tuntenut mitään vetoa.
Elit varmaan aikana ja paikassa, jossa sijoitusasunnon sai halvalla.
Ei onnistuisi tänä päivänä pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen itse ihmetellyt, kun jengi jaksaa niistä suurista osingoista jauhaa.
Ne, jotka niitä merkityksellisiä osinkoja oikeasti saa, ovat oikeasti sijoittaneet rahansa kiinni niihin osakkeisiin ainakin puolella miljoonalla eurolla. Sekin tarkoittaa tyyliin, että he saavat noin 1000 euroa kuukaudessa osinkoja vuoden aikana. Noh, makseleehan sillä yhtiövastikkeen ja käy joitakin kertoja kaupassa. Oletan, että siis tällaisten summien sijoittajat asuvat velattomassa omistuskämpässä, josta maksavat vain vastikkeen, joka on kaikkea väliltä 200-900 euroa suunnilleen (riippuu asunnon koosta ja sijainnista).
Ihmettelen myös sitä, että näitä suuria osinkoja (yli 10 000 euroa vuodessa) ei voi olla kovin paljon Suomen markkinoilla, ei täällä nyt sentään niin paljoa miljonäärejä ole, että olisi tuosta noin vain laittaa puoli miljoonaa osakkeisiin kiinni.
Niin siis siihen suhteutettuna aina jaksaa hämmästyttää suurista osingoista jauhajat. Epäilen heidän olevan kyllä trolleja suurimmaksi osaksi.
Sitten voi käydä niinkin ohraisesti, että jos on puoli miljoonaa kiinni osakkeissa, että niiden arvo romahtaa eikä koskaan palaudu. Näinkin voi käydä. Ei kaikki yritykset elä ikuisesti ja konkurssejakin tapahtuu. Se on sitten bye bye miljoonat ja se osingotkin :D
Ihan oikein, sijoittaja kun lähes poikkeuksetta hakee maksimaalista hyötyä itselle jonkun toisen tekemästä työstä
Osakkeita kannattaa ostaa halvalla ja myydä kalliilla, mutta moni tekee kertaasti toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla puolta miljoonaa sijoitettuna. Eikä tarvitse olla varakas vaan pitää olla pitkäjänteinen ja pitää kulut kurissa. Tarkoittaa sitä että en ole käynyt lomamatkoilla joka vuosi, en ole vaihtanut autoa joka kolmas vuosi,en ole ostanut uusinta elektroniikkaa tai vaatteita joka kk, en ole syönyt ravintoloissa vaan sijoittanut kaiken mikä irti lähtee - uuden pääoman sekä osingot, joita omistamani yhtiöt ovat säännöllisesti korottaneet. palkankorotukset olen ohjannut suoraan sijoituksiin.Ja satasen vuosiosingoista itsekin aloitin
Mikä estää sinua toimimasta samoin?
Suurin osa ihmisistä ei halua toimia kuten minä teen.
Olen keskituloinen.