Hyvästelin eilen 30% säästöistäni. Rahat on kiinni USA:n pörssissä ja eihän se hyvältä näytä :(
Saa olla viimeinen kerta kun lähden tähän hulluuteen mukaan. Jatkossa mieluummin vaikka Lottoa.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Katso tilanne uudelleen 10 vuoden kuluttua.
Noinhan aina sanotaan mutta entä jos tarvitsen rahat esim. vuoden-kahden päästä?
ap
Vierailija kirjoitti:
ole pelokas, kun muut ovat ahneita ja ole ahne, kun muut ovat peloissaan
Warren Buffet
Buffett
Et ole menettänyt vielä mitään, jos et ole myynyt. Nyt pitää ostaa lisää, kun hinnat alhaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinhan aina sanotaan mutta entä jos tarvitsen rahat esim. vuoden-kahden päästä?
ap
Tässä on nyt vuosi kaksi aikaa järjestellä asioita niin että et tarvitse. Pörssiin pitäisi ylipäätään mennä suunnitelmallisesti siten että tietää mikä oma aikajänne sijoittamiseen on. Jos on tarkoitus sijoittaa vain vuodeksi, ostetaan ihan muuta kuin silloin kun sijoitetaan kymmeneksi vuodeksi. Ja mitä lyhyempi aikajänne, sitä suurempi riski.
Lotossa meneekin sitten kaikki 🍄
Lotto onkin keino sijoittaa ja auto
Täytyykin kiirehtiä ja sijoittaa. Viimeksi myöhästyin, kun nousi niin nopeasti.
Pitkäjänteinen sijoittaminen. Olen 150% voitolla eläkesäästöissä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyykin kiirehtiä ja sijoittaa. Viimeksi myöhästyin, kun nousi niin nopeasti.
Tämä viesti paljastaa, että ette ymmärrä mitään sijoittamisesta. Kurssien pitäisi peilata yritysten arvoa/tulevia voittoja. Nyt talous on kusessa.
Ja voivat ne kurssit nousta äkkiä kun teitä "sijoittajia" on niin paljon.......
Vierailija kirjoitti:
Mä olen säästänyt rahastoihin 15 vuotta. Olen nyt jatkanut niihin säästämistä, teen säännölliset kuukausiostot, mutta kyllähän mua hirvittää katsoa kuinka kaikki on punaisella. Vähän kyllä pienensin sitä summaa joka niihin menee. Että on sitten ainakin jotain sukanvarressa. Vaikka sanotaan että tyhmää makuuttaa vain tilillä koska inflaatio, niin sentään siellä on sitten JOTAIN.
Miten tuo on edes mahdollista? Olet kyllä onnistunut valitsemaan ihan surkeat rahastot. Juuri kävin katsomassa omia rahastojani ja kaikki oli plussalla. Lapsenkin rahasto (johon on säästetty 8 vuotta) oli hienosti plussalla, vaikka on niitä parjattuja pankin omia rahastoja (korkeat kulut). Osakesalkku on hiukan miinuksella, mutta ei todellakaan kovin paljon. (Ja hyvät osingot tuli tänäkin vuonna). Jotenkin tuntuu, ettei nämä kauhisteluviestien kirjoittajat oikeasti mitään omista. Kunhan trollaavat.
Osta jatkuvasti. Silloin tulet ostaneeksi huipulla ja pohjalla. Silleen se menee. Älä osta rahoilla, joita tarvitset johonkin muuhun. Sijoitukset on syytä pitää kymmeniä vuosia. Sijoita vain kohteisiin, jotka ymmärrät. Ei tämä nyt niin vaikeaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tässä on nyt vuosi kaksi aikaa järjestellä asioita niin että et tarvitse. Pörssiin pitäisi ylipäätään mennä suunnitelmallisesti siten että tietää mikä oma aikajänne sijoittamiseen on. Jos on tarkoitus sijoittaa vain vuodeksi, ostetaan ihan muuta kuin silloin kun sijoitetaan kymmeneksi vuodeksi. Ja mitä lyhyempi aikajänne, sitä suurempi riski.
Kyllä kyllä, mutta näin suuri inflaatio ja jopa stagflaatio voi vähän muuttaa niitä suunnitelmia. Ei tätä asiaa kannata yksinkertaistaa liikaa ja jokainen tietää, ettei vuosien päähän voi millään lähteä ennustamaan asioita pysyvinä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Minä sijoitan vaan sellaista rahaa, jota en tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen säästänyt rahastoihin 15 vuotta. Olen nyt jatkanut niihin säästämistä, teen säännölliset kuukausiostot, mutta kyllähän mua hirvittää katsoa kuinka kaikki on punaisella. Vähän kyllä pienensin sitä summaa joka niihin menee. Että on sitten ainakin jotain sukanvarressa. Vaikka sanotaan että tyhmää makuuttaa vain tilillä koska inflaatio, niin sentään siellä on sitten JOTAIN.
Miten tuo on edes mahdollista? Olet kyllä onnistunut valitsemaan ihan surkeat rahastot. Juuri kävin katsomassa omia rahastojani ja kaikki oli plussalla. Lapsenkin rahasto (johon on säästetty 8 vuotta) oli hienosti plussalla, vaikka on niitä parjattuja pankin omia rahastoja (korkeat kulut). Osakesalkku on hiukan miinuksella, mutta ei todellakaan kovin paljon. (Ja hyvät osingot tuli tänäkin vuonna). Jotenkin tuntuu, ettei nämä kauhisteluviestien kirjoittajat oikeasti mitään omista. Kunhan trollaavat.
Kokonaistuotto on toki plussalla mutta nyt tällä hetkellä kaikki ostot punaisella jo kuukausia. Ja on mulla pari rahastoa joihin olen alkanut säästää vasta n. vuosi sitten, ne on kyllä punaisella kokonaan.
Arvonnousu oli mulla parhaimmillaan 70% ja nyt se on 40. En varmaan ole osannut parhaimpia rahastojakaan valita mutta veikkaan että iso osa rahastosijoittajista on samanlaisia ummikkoja kuin minä.
Tuo "ostetaan koko ajan - kursseilla ei väliä" on aivan idio0tti taktiikka.
Se on toiminut vain keskuspankkirahoituksen takia, mutta se on nyt loppumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Minä sijoitan vaan sellaista rahaa, jota en tarvi.
Tarve voi muuttua. Syynä esim. kiihtyvä inflaatio tai muuttuva elämäntilanne.
ap
lmainen raha, valtava rahan pumppaus systeemiin sekä ajoittain puoli-ilmainen energia nykytasoon verrattuna, ovat ne tekijät joilla talouskasvua on ylläpidetty.
Nyt kun tämä yritysten tuloksia ja osakekursseja tukenut keinotekoinen himmeli ajetaan alas, niin se vääjäämättä aiheuttaa kysynnän laskusta johtuvan laman ja osakekurssien korjaantumisen realistisemmalle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Tuo "ostetaan koko ajan - kursseilla ei väliä" on aivan idio0tti taktiikka.
Se on toiminut vain keskuspankkirahoituksen takia, mutta se on nyt loppumassa.
Pitkällä aikavälillä pörssi menee aina ylöspäin. Toki jos haluat yrittää poimia oikeita ostoajankohtia, voit saada suuria voittoja, mutta voit myös hävitä paljon enemmän kuin sillä että sijoitat tylsästi koko ajan.
ole pelokas, kun muut ovat ahneita ja ole ahne, kun muut ovat peloissaan
Warren Buffet