Ajatusleikki. Mikä rooli sinulla olisi maailman romahdettua uudessa luonnonyhteiskunnassa
Oletetaan, että koko moderni maailma romahtaa ja kaupungit ja rakennukset tuhoutuvat. Ryömit esiin raunioista ja liityt siihen noin 1 %:iin ihmisistä, jotka ovat selviytyneet. Tehtävälistalla on lähinnä pysyä hengissä luonnon varassa siinä maassa, missä nyt olet. Käyttökelpoista ruokaa ei enää raunioista löydy. Ajoneuvot ja koneet myös kaikki tuhoutuneet.
Mitä taitoja ja ominaisuuksia sinulla on, mitkä auttavat uudessa yhteiskunnassa? Olisiko nykyisestä ammatistasi hyötyä? Keskittyisitkö keräilemään? Kalastamaan? Osaisitko perustaa pellon ja viljellä sitä käsivälinein? Saisitko aikaan mainioita vaatteita nahoista ja kontteja tuohesta? Olisitko todennäköinen porukan johtaja? Keskittyisitkö ennemmin kaupankäyntiin? Tarjoutuisitko suojelemaan muita? Pystytkö puhumaan muut pyörryksiin, niin että he ottavat sinut elätettäväksi konsultiksi?
Kommentit (90)
Hmm... Varmaan ryhtyisin jonkinlaiseksi NWO-politiikoksi, jonka ensimmäisinä prioriteetteinä olisi globaalien huolto- ja kauppayhteyksien palautus, EU 2.0 ja informaatioyhteiskunnan renessanssi. Yrittäisin kirjoittaa ylös, miten ISO:n standarditeekupillinen määriteltiinkään, ennen kuin yhteiskunta unohtaisi. Luulisi, että alkaisi illuminaattilattiatkin kelpaamaan, jahka porukka on nukkunut pari viikkoa laavuissa metsässä.
Hoitaisin ja lypsäisin lehmiä, jos niitä olisi selvinnyt hengissä ja jostain löytyisi.
Osaisin myös hevosella kyntää peltoa ja jopa kylvää siihen ... siis jos kyntökelpoisia hevosia olisi jossain, ja jyviä/siemeniä. Osaisin mä kyllä neuloa villapuseroitakin, ja sukkia. Siihen se varmaan jäiskin. Nuo ovat kaikki sivutöitä ja harrastuksia tällä hetkellä.
Mä todennäköisesti olisin se, joka katsoo asioita pitkälle eteenpäin mutta tekisin sovussa muiden kanssa töitä kaikkien eteen. En varsinaisesti olisi johtaja, mutta helposti alan organisoimaan asioita, jos hommat eivät tunnu etenevän.
Olen lapsena elänyt maalla ja monet maatilan työt kyllä onnistuvat, sekä tiedän mitä eläinten hyvinvointi vaatii tai miten asioita viljelyssä pitää huomioida. Olen mm. osannut tehdä lampaan villasta lankaa, sekin varmaan onnistuisi hetken muistelun jälkeen. Osaan myös neuloa, joten langasta saisin tehtyä sukkia, lapasia yms.
Toisaalta todennäköisesti kuolisin aika nopeasti, koska ikää on jo paljon eikä modernia terveydenhuoltoa enää olisi pitämässä meitä hengissä iäkkäinä.
Korvessa asuva ansapyytäjä/kalastaja. Eli hyödytön muille, mutta itseni elättäisin hyvin.
Mä olisin tietty teidän kunkku. Te tykkää niin kauhiasti teidän kunkku. Aina kaikki lahjoa kunkkua tai v päitä putoaa.
Olisin parantaja. Hallussasi olisi joitain lääkkeitä ja valmistaisin itse luonnonlääkkeitä. Hoitaisin myös haavat sekä synnytykset tarvittaessa. Valistaisin hygienian tärkeydestä.
Ohjaisin nuorempia. Keräilisin, kalastaisin, kompostoisin ja pienemmässä määrin myös viljelisin. Minulla on omat kototarvesiemenvarastot ja kokemusta jonkin verran, mutta en kasvattaisi esim. viljaa suuremmassa mittakaavassa, vaan vaihtaisin. Hevosta en hankkisi, mutta voisin neuvoa ja myös lääkitä. Osaan myös korjata hevosen varusteita ja kengittää hevosen. Teen tarvittaessa vaikka nahkakengät ihmisellekin. Osaan takoa hevosenkengätkin, mutta neuvoisin jotain toista mieluummin tähänkin työhön. Kasvattaisin juureksia eniten. Niittäisin heinää. Hankkisin jostain kaneja ja ehkä kanoja. Kanit ovat helpompia ja söisin niitä. Hakeutuisin paikkaan, jossa minulla on omavaraisen elämäni varmuusvarastot ja paikkatuntemus odottamassa. Tarvittaessa sosialisoisin tutuista autiotaloista tarvitsemiani lisää. Voisin neuvoa monipuolisesti kalastamisessa, kalastusvälineiden kunnossapidossa, rakentamisessa ja viljelyssä + muussa. Alkaen maakuopista ja siirtyen kellareihin. Alkaen kaneista ja siirtyen kanoihinkin. Kaivaisin myös tiettyjä juurakoita ja valmistaisin niistä jauhoja. Yrittäisin pysyä terveenä ja säästelisin voimavarojani.
Olisin varmaan keräilijä ja pitäisin myös huolen eläimistä, lypsäisin lehmät jne.
Vierailija kirjoitti:
Ryöstäisin ja sortaisin minua fyysisesti heikompia opportunisesti niin kauan kuin kykenisin.
Vahvat tekevät minkä voivat ja heikot kärsivät minkä joutuvat. Tämä on universaalinen ihmiskunnan laki on ollut koko kirjoitetun historian ajan voimassa, ja tulee todennäköisesti olemaan ihmiskunnan loppuun asti voimassa.
Ehkä joskus niinkin, mutta suurimmat uhoajat eivät ole niitä vahvoja.
Olisin luolan spede.