Harmittaa etten ole säästänyt
Olen vasta myöhään aikuisiällä havahtunut raha-asioihin. En ole koskaan säästänyt, kun olen elänyt kädestä suuhun luottokortit tapissa. Nykyisessä työssäni olen saanut säästöihin kerrytettyä 600 euroa yhteensä. Masentaa tilanne
Kommentit (11)
Älä suotta harmittele nuoruustyhmyyttä. Pääasia että olet viisastunut ja 600 on jo hyvä alku.
Sama täällä. Vanhempani elivät palkasta palkkaan ja naureskelivat että tämä suku ei säästä. Se asenne kai tarttui minuunkin. No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Älä suotta harmittele nuoruustyhmyyttä. Pääasia että olet viisastunut ja 600 on jo hyvä alku.
Kiitos kauniista sanoistasi!
Eipä sitä nuorena ollut mahdollisuutta säästää. Ensin elettiin opintotuella ja lainalla. Sitten sitä maksettiin pois ja säästettiin aspia. Sen jälkeen maksettiin asunto- ja autolainaa. Ei minullekaan alkanut kertyä säästöjä kuin vasta yli 30-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Vanhempani elivät palkasta palkkaan ja naureskelivat että tämä suku ei säästä. Se asenne kai tarttui minuunkin. No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Niinpä, kyllähän se kotoa paljon tulee. Meillä ei oikein puhuttu koskaan rahasta. Olisi ollut hyvä saada aikanaan neuvoja.
t. Ap
Minulla taas on ongelma tuo nykyinen asumistuen varallisuusraja 10 000 euroa, kun joudun koko ajan nostamaan tileiltäni rahaa käteiseksi, ettei tuo 10 000 raja ylity : (
Olet siis onnistunut säästämään 600€. Se on jo äärettömän paljon paremmin kuin monilla muilla.
Itsellä kohta 20 v työelämää takana (matalapalkka-alalla) ja säästössä käteisenä 100 e. Kaikki mitä tulee, menee ja vähän ylikin. Luotto jatkuvasti muutaman satasen miinuksella :( nyt vielä töistä yt:t päällä ja lähtö lähellä eli työttömyys uhkaa.
Menneellä et voi mitään, nykyhetkelle voit.
Sinulla on jo alku, jatka samaan malliin. Yksinkertaisimmillaan säästäminen on esim. kuukausittaisista tuloista siivun pistäminen säästöön. Kasvutuottotili on parempi kuin tavallinen tili, saat hieman parempaa korkoa vuosittain säästöillesi ja tilin korko kasvaa portaittain, mitä enemmän säästät. Tämä edes jonkinlaisena vaihtoehtona, jos sijoittaminen ei kiinnosta. Tsemppiä!
Minä olen 49-vuotias ja nyt alkaa elämä tasaantua niin, että pystyn säästämään. Auto ja asunto on maksettu. Pyrin saamaan säästöön 500 euroa kuussa, mutta monessa kuussa se ei onnistu. Toukokuussa maksan lapsen ratsastusleirin, kesäkuun tilistä rahoitan Särkänniemen ja kylpyläreissun minulle ja lapselle, heinäkuun tilistä muuta kesähuvia. Syyskuussa makselen lapsen harrastuksia. Marraskuussa ostan joululahjat, tammikuussa tulee kaikenlaisia vakuutusmaksuja ja lapsen harrastusten kevätlukukaudet, helmikuussa hiihtolomariennot, huhtikuussa maksan 600 euroa kiinteistöveroa. Tosiasiassa säästökuukausia on vain neljä vuodessa, joten realistinen säästötavoite on kaksi tonnia vuodessa. Eipä siitä kummoisia kerry. Ja jos haluamme lähteä viikoksi vaikka etelään, minun säästöistäni se maksetaan, ja taas on säästötili tyhjä. Mies ei saa punaista puupenniä säästöön vaan tuhlaa kaiken mopoon ja moottorisahaan.
Näinhän se on että tyhmästä päästä kärsii lompakko.
Minä taas olen säästänyt ja SIJOITTANUT koko elämäni ja nyt elän pääomatuloillani.