Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajatusleikki. Mikä rooli sinulla olisi maailman romahdettua uudessa luonnonyhteiskunnassa

Vierailija
18.05.2022 |

Oletetaan, että koko moderni maailma romahtaa ja kaupungit ja rakennukset tuhoutuvat. Ryömit esiin raunioista ja liityt siihen noin 1 %:iin ihmisistä, jotka ovat selviytyneet. Tehtävälistalla on lähinnä pysyä hengissä luonnon varassa siinä maassa, missä nyt olet. Käyttökelpoista ruokaa ei enää raunioista löydy. Ajoneuvot ja koneet myös kaikki tuhoutuneet.

Mitä taitoja ja ominaisuuksia sinulla on, mitkä auttavat uudessa yhteiskunnassa? Olisiko nykyisestä ammatistasi hyötyä? Keskittyisitkö keräilemään? Kalastamaan? Osaisitko perustaa pellon ja viljellä sitä käsivälinein? Saisitko aikaan mainioita vaatteita nahoista ja kontteja tuohesta? Olisitko todennäköinen porukan johtaja? Keskittyisitkö ennemmin kaupankäyntiin? Tarjoutuisitko suojelemaan muita? Pystytkö puhumaan muut pyörryksiin, niin että he ottavat sinut elätettäväksi konsultiksi?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa mitään muuta hyödyllistä kuin että tiedän missä on lähiseudun kirjastot ja koulut. Sieltä löytyy opetuskirjoja kaikkeen, ja osaan kyllä lukea.

No okei, osaan soutaa venettä ja laittaa madon koukkuun. Saattaisin myös osata rakentaa jonkinlaisen eristetyn asumuksen jossa pysyisi ainakin hengissä talven yli.

Ihmisten kanssa en tule toimeen. Olen ailahteleva ja suutun helposti, joten se olisi alle viikko ja minut on eristetty porukasta.

Vierailija
22/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa mitään muuta hyödyllistä kuin että tiedän missä on lähiseudun kirjastot ja koulut. Sieltä löytyy opetuskirjoja kaikkeen, ja osaan kyllä lukea.

No okei, osaan soutaa venettä ja laittaa madon koukkuun. Saattaisin myös osata rakentaa jonkinlaisen eristetyn asumuksen jossa pysyisi ainakin hengissä talven yli.

Ihmisten kanssa en tule toimeen. Olen ailahteleva ja suutun helposti, joten se olisi alle viikko ja minut on eristetty porukasta.

Sama, tai olisihan meitä sitten kaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon takia mulkkuja ei ennen ollutkaan: kuolivat ensimmäisenä talvena.

Vierailija
24/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika kömpelö, mutta haluan osallistua kaikkeen. Ainakaan alkuun minusta ei varmasti olisi minkään suunnittelijaksi ja pyörittäjäksi, mutta jollekin toiselle voisin mennä opettelemaan ja töihin. Fyysinenkin työ miellyttää ja olen ahkera, mutta minulla voi mennä aikaa päästä jyvälle, miten mitäkin tehdään.

Tuli kyllä heti mieleen kouluajan kokemukset, kun kaikki muut tuntuivat osaavan tehdä vaikka mitä ja minä en osannut. Huutelivat ja solvasivat vain, kun yritin ryhmäpeleissä kaikkeni, enkä ymmärtänyt. Pelkäisin, että tässäkin kävisi niin, että minut kiusattaisiin kuoliaaksi, jos en heti osaisi.

Vierailija
25/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisin moniossaajakoneinssiaivokirurgiksi

Vierailija
26/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eläintenhoitaja ja tuleva eläinlääkäri. Voisin huolehtia eläimistä parhaani mukaan, vaikka lääkeaineita ei olisikaan tarvittaessa saatavissa. Hyvinvoivista eläimistä hyötyy enemmän kuin surkeasti hoidetuista, jos nyt on pakko ajatella eläintä pelkän hyötysuhteen kannalta.

Vierailija
27/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Overloordi, maailman keisari jota kaikki kumartavat

Vierailija
28/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahvimman laki voittaa yhteiskunnan romahdettua ja jos ja kun ei ole ruokaa, sitä tehdään ihmisistä. The Road - apokalypsielokuvan tapaan, klippi:

Vierailija
29/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisasiantuntija ja luova johtaja.

Vierailija
30/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin olla imettäjä! Minulta on aina tullut maitoa helposti ja paljon. Ehkä minun ei tarvitsisi itse synnyttääkään sitä varten: maitoahan voi tulla pelkkien hoivahormonien vaikutuksesta. Eli tuokaas vain vauvanne hoitoon minulle sillaikaa kun käytte keräilemässä juuria ja pyydystämässä rapuja!

Vierailija
31/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shamaani ja metsästäjä.

Vierailija
32/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaisin moniossaajakoneinssiaivokirurgiksi

Menisit jonnekin kerjäämään asylumia väärillä papereilla? Tai eihän siihen mitään papereita tarvitse.

Vierailija
33/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kirja pula-ajan selviytymisestä. Jos se selviää siitä rytinästä, niin nousee arvoon arvaamattomaan.

Vierailija
34/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei ollut? Niin kauan kuin ihmiskunnasta mitään historiaa ja kertomuksia on, esiintyy siinä ihan kaikenlaista sakeaa sakkia. Hirmuvaltiaita, sotia, salamurhia, kavaltamisia, raivohulluutta...

Vierailija
35/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole mulkku enkä ilkeä muille. Olen vielä vähän keskenkasvuinen tunnesäätelyltäni vaikka olen aikuinen.

Mutta siis röyhkeä pitäisi olla, jos hengissä pysyminen on siitä kiinni. Ei saisi olla liian herkkä eikä miellyttää muita.

Vierailija
36/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan valmistaa luonnon antimista lääkkeitä ja luontaistuotteita. Voisin myydä tai vaihtaa niitä.

Vierailija
37/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin rakentaa ruokaa muiden keräämistä tuotteista.

Voisin ommella.

Voisint tehdä asumuksia.

Olen rakennusinsinööri

Vierailija
38/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
39/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei ole erityistaitoja, joten jotain ojaa voisin kaivaa, jos niitä tarvitaan.

Vierailija
40/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa'a, nykyisestä ammatista tai lähinnä koulutuksesta olisi se hyöty, että tietäisin ne muutamat täällä kasvavat rohdoskasvit, joista oikeasti voisi olla joissain tapauksissa apua, ja ensiaputaitojakin on sen verran, että perus lastoittamiset ja sitomiset onnistuisivat vähän soveltavillakin välineillä. Lisäksi viljelen jo nyt mökillä ja palstalla käsipelillä perunaa, porkkanaa, sipulia yms., joten noissakin hommissa pärjäisin varmasti. Ja yksi mökkikin on tullut rakennettua isän ja isoveljen kanssa, eli raksahommiinkin kykenen. Ja juu, kalastaakin osaan ja toki tunnen syötävät sienet ja marjat, ja entisenä pikkupartioilaisena ja nykyisenä erälissuna onnistuu tulenteko ja ruoan kypsennys nuotiolla. Eiköhän minusta siitä ihan hyötyä olisi.