Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajatusleikki. Mikä rooli sinulla olisi maailman romahdettua uudessa luonnonyhteiskunnassa

Vierailija
18.05.2022 |

Oletetaan, että koko moderni maailma romahtaa ja kaupungit ja rakennukset tuhoutuvat. Ryömit esiin raunioista ja liityt siihen noin 1 %:iin ihmisistä, jotka ovat selviytyneet. Tehtävälistalla on lähinnä pysyä hengissä luonnon varassa siinä maassa, missä nyt olet. Käyttökelpoista ruokaa ei enää raunioista löydy. Ajoneuvot ja koneet myös kaikki tuhoutuneet.

Mitä taitoja ja ominaisuuksia sinulla on, mitkä auttavat uudessa yhteiskunnassa? Olisiko nykyisestä ammatistasi hyötyä? Keskittyisitkö keräilemään? Kalastamaan? Osaisitko perustaa pellon ja viljellä sitä käsivälinein? Saisitko aikaan mainioita vaatteita nahoista ja kontteja tuohesta? Olisitko todennäköinen porukan johtaja? Keskittyisitkö ennemmin kaupankäyntiin? Tarjoutuisitko suojelemaan muita? Pystytkö puhumaan muut pyörryksiin, niin että he ottavat sinut elätettäväksi konsultiksi?

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan viljellä: muokata maata (käsin, käsityökoneilla, pientraktorin tai hevosen avulla), kylvät, sadonkorjuun.

Osaan käsitellä kerätyn sadon niin, että se säilyy mahdollisimman pitkään talven yli.

Osaan varmistaa seuraavan vuoden sadon esimerkiksi keräämällä siemenet talteen.

Osaan siis säilöä useammallakin tavalla, niin kasviksia kuin lihaa.

Osaan tehdä ruokaa, osaan tehdä ruokaa myös alkeellisissa olosuhteissa. Osaan leipoa hapanjuurella. Osaan tehdä olutta (sahtia), siideriä ja viiniä, sekä osaan tiputtaa kirkasta - siinä voi olla vähän epäpuhtauksia sitten mukana.

Osaan viljellä tupakkaa ja osaan käsitellä valmiin sadon niin, että sitä voi sitten myös polttaa.

Tunnen ruokasienet, osaan kerätä niitä ja osaan valmistaa niistä syötävää.

Osaan perusensiaputaidot - osaan puhdistaa, tarvittaessa kursia kasaan ja sitoa pienet haavat, mutta en osaa paikata katkennutta reisiluuta.

Osaan valmistaa vaatteita raaka-aineista lähtien (nokkosesta en ole koskaan yrittänyt tehdä lankaa kutomista varten, mutta teoriassa sen pitäisi toimia kuten pellava tai hamppu). En osaa muokata nahkoja, mutta valmiit nahat osaan työstää vaatteiksi ja jonkinlaisiksi jalkineiksikin.

Omaan perusrakennustaidot, minulla on jonkinlainen käsitys mm. kosteudentorjunnasta ja lämmityksestä (ja jäähdytyksestä). Olen rakentanut talon moderneilla työkaluilla, joten käsityökaluilla saisin tehtyä... maakellarin?

Osaan muutamaa kieltä, osaan lukea ja ymmärrän ikean kasaamisohjeet.

Osaan lypsää lehmää (käsin).

Oikealla ohjeistuksella todennäköisesti pystyisin tekemään mitä tahansa mihin fysiikkani riittää: en jaksa nostaa painavia tavaroita, en yletä korkealle, en osaa tanssia.

Että minä olisin varmaan se, joka tekisi kaikki paskahommat.

Vierailija
42/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin sitä mitä fyysinen sairaus sallii. Jotakin kevyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan pian tarvittaisiin henkisen työn tekijöitä? Filosofi? Tarinankertoja? Ihmissuhdevalmentaja?

Vierailija
44/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetken katseltuani kaaosta pistäisin teidän kaikki ruotuun. Minulla olisi valmiina sääntö- ja ohjekirja. Mutta silleen kivasti ettei kenellekään tule paha mieli (paitsi Päiville koska sen nyt vaan on pakko aina väittää vastaan muiden ideoihin).

Vierailija
45/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryöstäisin ja sortaisin minua fyysisesti heikompia opportunisesti niin kauan kuin kykenisin.

Vahvat tekevät minkä voivat ja heikot kärsivät minkä joutuvat. Tämä on universaalinen ihmiskunnan laki on ollut koko kirjoitetun historian ajan voimassa, ja tulee todennäköisesti olemaan ihmiskunnan loppuun asti voimassa.

Vierailija
46/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhtyisin aika pian harjoittamaan vainajan tointa. Olisin siinä erittäin hyvä.

Vierailija
47/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin kartoittaa ympäristöä, lähteä hieman pidemmälle tutkimaan löytyykö muita eloonjääneitä, rakennuksia, eläimiä jne. Toisin informaation perusleirille ja lähtisin taas. Toisaalta olen erittäin hyvä sovittelija ristiriitatilanteissa, ja olen myös hyvä huomaamaan ihmisten vahvuuksia. En ole mikään johtaja, mutta voisin olla hyödyllinen informoija.  

Vierailija
48/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin olla karhun syötti. Melko ankara loppu, mutta elämä on. Ja jos ei karhu huoli, niin nälkä varmasti korjaa pian.

Ei minun taidoilla (tai niiden puutteella) ole mitään virkaa post-apokalyptisessä maailmassa. Harmi, ettei joku toinen osaavampi selvinnyt uuteen aikakauteen minun sijastani.

Vierailija
49/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan pian tarvittaisiin henkisen työn tekijöitä? Filosofi? Tarinankertoja? Ihmissuhdevalmentaja?

Sivutoimisesti ehkä. Paras olla myös jotain oikeaa tehtävää käsillänsä, vaikka samalla mietiskelisikin olemassaolon salaisuuksia.

Vierailija
50/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin avustaa tavallisissa toiminnoissa, mutta muuten ryhtyisin kirjoittamaan yhteisömme tarinaa. Psyykkaajana oon myös hyvä.

Vierailija
51/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtaja

Vierailija
52/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupeaisin pelimanneksi ja trubaduuriksi.

Neuvonantajan ja opettajan roolikin onnistuisi.

Voin paistaa villisiat vartaissa ja panna olutta ja simaa.

Hapattaminenkin onnistuu.

Vierailija
53/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika selkeet roolit, keräilijä ja sitten jos lankaa saa jostain materiaalista valmistettua, voin kutoa/neuloa peittoja kun joku  vaan veistää mulle puusta puikot. 

Vierailija
54/90 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolisin nälkään.

Osaan viljellä perunaa yms, kalastaa katiskalla ja kerätä marjoja ja sieniä. En kuitenkaan post-apokalyptisessa maailmassa saisi näitä riittävää määrää säilöttyä koko talveksi ja vielä siemenperunaksi. Varmana osa menis pahaksi tai jotkut elukat/hyönteiset söis. Maailman vanhimpaan ammattiin olen liian vanha enkä muutenkaan viittis, ja luulen sitäpaitsi että useimmilla miehillä on sama ongelma kuin minulla elleivät ole vielä uusavuttomampia.

Vierailija
55/90 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä valaisin uskoa muihin ja saisin ryhmädynamiikan toimimaan plus ehkä mun kielitaidosta olisi jotain hyötyä.

Kai projektipäällikköäkin tarvitaan.

Vierailija
56/90 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
57/90 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välittömästi valtaisin mahdollisimman paljon maata, koska vaikka maailma olisi tuhottu, niin raaka-aineiden omistaminen kannattaa aina. Eli ryhtyisin omistamaan peltoa ja metsää, suota ja järviä. Koska suurin osa henkiinjääneestä 1%:sta ei todennäköisesti osaisi enempää kuin nytkään, niin olisi parissa vuodessa tehnyt saman kuin oligarkit naapurimaassa.

Ai se erityistaito - osaan tehdä viinaa!

Vierailija
58/90 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on hyvä ongelmanratkaisukyky ja kädentaitoja. Kuuluisin uudisrakentajien eliittiin.

Vierailija
59/90 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsästys, kalastus, aseiden ja nyrkkien käyttö. Olen iso ja vahva, voisin alkaa orjapiiskuriksi ja perustaa uudestaan sen voitoilla ensimmäisen tuotantolaitoksen, vaikka sahan.

Vierailija
60/90 |
22.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Olisin evankelioiva keräilijä.

Kohtalosi tuolla osaamisella :D