Taas yksi yrittäjä itkee, ettei saa palkattua ketään osaavaa tyyppiä
Milloin työnantajat heräävät siihen, että heidän täytyy alkaa itse kouluttamaan työntekijät? Todellisuus on nykyään sitä, että valmiita osaajia ei vain ole. Turha itkeä, tyhjästä on paha nyhjästä. Jos työntekijän haluaa, niin pitää olla valmis tarjoamaan kunnon työpaikkakoulutus.
Selittäkää minulle miksi tämä on ongelma? Miksi työnantajat itkee, että valmiita osaajia ei ole saatavilla? Miksi ei olla valmiita kouluttamaan?
Kommentit (259)
Kahteen työpaikkaan olivat vailla viime kuussa. En ole pitkäaikaistyötön elikkä täynnä 2 vuotta työttömyyttä niin ei otettu koska eivät saaneet palkkatukea.
Kuulema suljettava työpaikka heinäkuuksi jos työvoimaa ei saa. Siitä ei kuitenkaan haluta maksaa mitään, erikoista 🤔
Sivuillaan lukee että hakevat yrittäjäkollegaa.
Vierailija kirjoitti:
Sivuillaan lukee että hakevat yrittäjäkollegaa.
Eli yrittävät myydä osuutta yrityksestä? Mitähän pitää maksaa, että saa siivun tuosta firmasta ja pääsee yrittäjäkollegaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä työntekijöitä löytyy kun laittaa palkan kohdalleen.
Mikähän se kohdallaan oleva palkka olisi? itekkin etin yhtä ihmistä hommiin, ihan hyvä peruskonttori homma, ja palkkakin yli 4k kuussa, mutta ei ole tullut yhtään hakemusta.
Okei, olleen pienehkö yritys, joten ei ehkä media seksikäs, ja varmasti suomen kielen osaamisvaatimus rajoittaa hakijoiden määrää, mutta kun ei voi vaatia kaikkia asiakkaita opettelemaan swahilia tai farsia.
ethän sä itsekään osaa yksinkertaisia yhdyssanoja..
Palkanmaksu tuntuu myös olevan vaikeaa.
Eräs yrittäjä itki viimeksi eilen, kun ei ole työntekijää. No ei varmaan ole, jos kohtuullisen palkkapyynnön ja palkanmaksuhalun välissä on 1000 euron ero. Ja tämä yrittäjä vielä mainostaa työpaikkaa kilpailukykyisellä palkalla.
Jos ei ole varaa maksaa, yrittäjä on hyvä ja nostaa hintoja tai laittaa firman pakettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai apua. Ei yritys/yrittäjä ole mikään ammattioppilaitos. Koulutus hankitaan juuri siksi että tietyn alan yritys voi palkata osaajan nimenomaan rupeamatta itse oppilaitoseksi 😂
Joo joo mutta se ei ole noin enää nykyään. Jos osaajia ei ole saatavilla niin on pakko ruveta itse oppilaitokseksi vaikka se kuinka harmittaisi. Ap
Sä et usko tuohon itsekään.
Yritys ei voi olla oppilaitos. Asia on ihan selvä jokaiselle.
Oppisopimus?
Siksi että se osaaja tarvittais heti, eikä kolmen vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Toisinsanoen ei löydy sellasta ihmistä joka haluaisi tehdä töitä ruokapalkalla.
Onhan näitä yrittäjä huutelijoita jotka kokoajan sanovat ettei kukaan halua töihin ja sittenkun kysyy että millasta palkkaa he maksavat niin se on jotaki 1400-1600e/kk.
Ei ole pelkästään palkasta kiinni. Kaikki jotka ovat kokeneet palvelu-alan töitä tietävät kuinka hirveitä ihmiset oikeasti olevat näissä asiakaspalvelutilanteissa. En itse tekisi esim. tarjoilijan töitä vaikka saisin 6000€ nettona joka kuukausi. Hirveä duuni, kuten muutkin asiakastuki-jutut - hyvänä esimerkkinä Finnairin asiakastuessa istuminen luurit korvassa.
Olen sitä mieltä että Mäkki / Hese-kokemus voi olla nuorelle ihmiselle tärkeä, mutta samalla se voi myös vieraannuttaa. Oma huono kokemuksei pikaruokapaikassa sai minut karttamaan näitä duuneja koko loppuikäni. Ei se mitään hauskaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Todella vakavasti epäilen, ettei muka kukaan suostuisi tuonne töihin. Taitaa vaan olla liian nirso työnantaja.
Etkö typerys osaa edes lukea? Kyllä siinä syyt mainitaan.
Kuten totesi, työntekijän markkinat, joten työntekijä voi valita just semmoisen paikan joka sopii hänelle.
Vaikka palkka olisi hyvä ja työajat yleisesti katsottuna hyvät, moni voi arvostaa varsin korkealle esim sijainen. Jotkut haluavat paikkoihin, joissa voi kerätä hyvät tipit tai joissa käy semmoista porukkaa, mistä itse tykkää. Jne. Jos paikkoja on paljon tarjolla, niin siinä voi sitten hyvin valita. Sanoisin, että kaupunginosan perusteella yksi ongelma paikalla on yhteinen Suomen kanssa, ja se sijainti.
Vierailija kirjoitti:
Jep, ei ole aikaa kouluttaa. Täällä on paljon niin työelämästä vieraantuneita, että kuvittelevat koulutettavan olevan jotain ns ilmaista työvoimaa. Ei ole. Siitä on myös kuluja. Se vie aikaa, ja aikaahan tässä ei ole tuhlattavaksi.
Mutta henkilökuntatilanne tulee paranemaan. Jonakin päivänä hallituksen valheet nielleet tulevat tajuamaan, että meidät on köyhdytetty. Ei siis ole enää ihmisillä varaa mussuttaa ravintoloissa ja niinpä sieltä alkaa vapautua työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisiin baareihin ei kummoinen tarvitse olla, maalaisjärkinen työteliäs ihminen pärjää. PALKKA vs työmäärä tässä on ongelma. Moni saa saman ja ylikin työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän se kohdallaan oleva palkka olisi? itekkin etin yhtä ihmistä hommiin, ihan hyvä peruskonttori homma, ja palkkakin yli 4k kuussa, mutta ei ole tullut yhtään hakemusta.
Okei, olleen pienehkö yritys, joten ei ehkä media seksikäs, ja varmasti suomen kielen osaamisvaatimus rajoittaa hakijoiden määrää, mutta kun ei voi vaatia kaikkia asiakkaita opettelemaan swahilia tai farsia.
No mä voin tulla. Olen tehnyt toimistoassitentin töitä 2013-2018 ja siitä eteenpäin perustaloushallinnon hommia. Mulla on korkeakoulututkinto humanistiselta puolelta, mutta jos se on ihan peruskonttorihommia, niin kyllä siitä järkeilyllä selviää. Miksi ei kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kahvila, ei ravintola-alan oppilaitos eikä vaativaa aivotyötä ja sen mukaista palkkaa yksinkertaisesti ole tarjolla.
Tällä hetkellä tilanne on huono mutta muuttuu sitten kun taas muistetaan että asiakaspalvelusta ja keittiötyöstä ei kertakaikkiaan koskaan eikä missään makseta samoin kuin vaativammista töistä.Sun kannattaakin tehdä itse kaikki, saat parhaan tuoton kuppilastasi. Miksi ketään kiinnostaa lähteä sun orjuutettavaksi ilman palkkaa jolla elää?
Sivusta: Ryhdy itse yrittäjäksi, äläkä makaa siellä kotonasi pieruverkkareissa ja kittaa siideriä ja kaljaa, meidän muiden elätettävänä.
Sittehän näet millaista duunia se on olla yrittäjänä, ja mistä ne palkkarahat itselle ja työntekijöille tulee.
Nyt kokeista ja muista keittiö-ja ravintola-alan ihmisisitä suuri pula, samoin kuin hoitajistakin.
Harvemmalla pienellä yrittäjällä on varaa maksaa palkkaa yli tess:n.
Se tess eli työehtosopimushan on neuvoteltu yhdessää koko ravintola-alalle ja mukana ovat olleet sekä työntekijäpuoli että työnantajapuoli.
Siinä määritellään se perustaso palkalle. Niinhän se on joka alalla.
Joten turha kitistä ja valittaa, niinkus se palkka olis vain yksittäisen työnantajan oma keksimä summa.
Totuus on, että tällä hetkellä Suomessa on tarjolla yllin kyllin töitä, niille jotka vaan viitisii sitä tehdä. Eivät viitsi nyky nuoret aikuiset, kun saavat kaiken ilmaiseksi yhteiskunnalta.
Mutta turpaa, turpaa te kyllä viitsitte aina soittaa ja törkeän ylimielisesti.
En ihmettele että sun on vaikea saada työntekijöitä, sen verran on asenne vinossa. Nimenomaan koska töitä on, ei kenenkään tarvitse tulla juuri *sinun* murjuusi. Siksi se yrittäjä jollaon kunnollinen tuote ja joka haluaa kunnon tekijöitä maksaa kunnollista palkkaa, tessit on niille jotka kitkuttaa.
Nimenomaan tälle hesarin valittajallekaan ei kelvannut jokuvaantyötön, vaam bemaria huudetaan taas ladan hinnalla. Ei se muuksi muutu vaikka kuin leikkisi Yrittäjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai apua. Ei yritys/yrittäjä ole mikään ammattioppilaitos. Koulutus hankitaan juuri siksi että tietyn alan yritys voi palkata osaajan nimenomaan rupeamatta itse oppilaitoseksi 😂
Mitään työtä ei koulussa opi, ei mitään. Perusasiat kyllä, mutta ammattilaiseksi tullaan vasta töissä. Jos luulet jotain muuta olet kyllä täysin vieraantunut todellisuudesta.
Päinvastoin. Olen kyynärpäitä myöten todellisuudessa tehden samoja töitä yhdessä työntekijöiden kanssa.
Koulutus ja työhön perehdytys on 2 eri asiaa. Kokilla pitää olla koulutus, tietyn ravintolan tai lounas kahvilan töihin opitaan perehtymällä ja kunnon perehdytys kuuluu työnantajalle. Koulutus ei kuulu. (Oppisopimusjärjestelmä on sitten oma asiansa.)
Mutta entä kun oppilaitokset ei enää kouluta kunnolla? Valmistuvat sähkömiehet ei enää osaa edes perusasioita, valmistuvat kokit ei osaa kokata jne. Mitä työnantajana aiot tehdä, kun ainoa saatavilla oleva työntekijämateriaali vain on tuollaista?
Työnantajat kun ovat hyviä parkumaan kaikesta, niin voisivat alkaa parkumaan tuostakin oikein kunnolla, mutta jostain syystä eivät näin tee. Sen sijaan vaativat että pitää saada tuoda maahan 200 000 ulkomaalaista tekemään ne hommat (tässä kohtaa on ilmeisesti ihan se ja sama osaako ne mitään).
Minä olen käynyt 80-luvulla ammattikoulun kun koulut oli kaksivuotisia. En koskaan törmännyt sellaiseen että yrittäjät valittais että työntekijät ei opi siellä mitään. Oppivat perusasiat hyvin, ja hienosäätö opittiin töissä tekemällä. Jostain syystä tuo hyvä systeemi piti romuttaa, ja nyt KOLME vuotta kestävistä ammattikouluista tulee ulos ihmisiä jotka ei osaa mitään. Aika käytetään kaiken jonnin joutavan nysväämiseen kun järki on hävinnyt ilmeisesti jokaiselta joka näistä asioista päättää.
Suomessa alkaa olemaan työntekijöistä pulaa. Poikani on valinnut työpaikan tyttöystävän vuoksi tietyltä alueelta. Parin kuukauden aikana on työnantajalta kysytty, voisiko toinen firma ostaa palvelua, kun ei löydy osaavaa tekijää, ja pojan työnantajan alalle helpompi löytää tekijä. Toinen yritys on tarjonnut parin tunnin pätkiä, saisi itse valita ajan, milloin tekee.
Kysyin tutulta opiskelijalta, onko kesätöitä, paria paikkaa on tarjottu. Itse joutui kyllä hakemaan kesätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ei ole aikaa kouluttaa. Täällä on paljon niin työelämästä vieraantuneita, että kuvittelevat koulutettavan olevan jotain ns ilmaista työvoimaa. Ei ole. Siitä on myös kuluja. Se vie aikaa, ja aikaahan tässä ei ole tuhlattavaksi.
Mutta henkilökuntatilanne tulee paranemaan. Jonakin päivänä hallituksen valheet nielleet tulevat tajuamaan, että meidät on köyhdytetty. Ei siis ole enää ihmisillä varaa mussuttaa ravintoloissa ja niinpä sieltä alkaa vapautua työntekijöitä.
Meinaat että ne työntekijät ei yhtä lailla vapaudu omasta puljustasi?
Kukaan ei kuvittele että koulutettava on ilmaista työvoimaa. Jotkut yrittäjät vaan tuntuvat kuvittelevan että normaalit markkinatalouden lajit (jos haluaa jotain mitä muutkin, siitä pitää maksaa enemmän kuin muut) voi jotenkin ohittaa omalla yrittäjästatuksella.
Nyky yhteiskunnassa ei ole mitään järkeä tehdä töitä alle 2000e/kk bruttopalkalla. Hinnat sekä verot on noussut niin paljon että pienipalkkaista työtä ei kannata ottaa vastaan eikä myöskään eläkettä kerry juurikaan niistä töistä.
Yrittäjät siis saavat työntekijöitä maksamalla asiallista palkkaa ja kouluttamalla työntekijöitä.
Toki kaikissa kehittyneissä maissa työikäinen väestö vähenee koska syntyvyys on alhaista, ruotsi on tätä asiaa paikannu jo tietyllä konstilla eli he haalivat ihmisiä sinne euroopan ulkopuolelta.
Jos kaipaat ammattilaista, niin siitä pitää olla valmis maksamaan enemmän kuin tessin minimit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.ravintolapikkuhukka.com/rekrytointi
Hehän hakevat ensisijaisesti yrittäjää, ei työntekijää.
"keittiöstä vastaavaa partneria tai esimiestä vakituiseen työsuhteeseen"
"Jos yrittäjyys ei juuri nyt ole juttusi tai haluat tutustua ajatukseen rauhassa, sitoutuneelle tekijälle on töitä myös perinteisessä palkkasuhteessa."
Heti pitää sitoutua täysillä? Ei saa rauhassa tunnustella?
Usein ongelma on yrittäjässä itsessään.