Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas yksi yrittäjä itkee, ettei saa palkattua ketään osaavaa tyyppiä

Vierailija
18.05.2022 |

Milloin työnantajat heräävät siihen, että heidän täytyy alkaa itse kouluttamaan työntekijät? Todellisuus on nykyään sitä, että valmiita osaajia ei vain ole. Turha itkeä, tyhjästä on paha nyhjästä. Jos työntekijän haluaa, niin pitää olla valmis tarjoamaan kunnon työpaikkakoulutus.

Selittäkää minulle miksi tämä on ongelma? Miksi työnantajat itkee, että valmiita osaajia ei ole saatavilla? Miksi ei olla valmiita kouluttamaan?

https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000008822292.html

Kommentit (259)

Vierailija
121/259 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä fiksujakin yrittäjiä on, mutta mistä lie syntynyt tämä myyttinen marttyyrihahmo Yrittäjä, joka äiti Maan lailla on luonut kaiken ja jolle näin ollen kuuluu kaikki?

"Markkinatalous, se olen minä", pohtii Yrittäjä ja kiroaa, kun ei kanikahvilaan löydy millään pätevää eläintenhoitaja-kokki-kirjanpitäjää, ei vaikka olisi valmis tarjoamaan varman tylsän palkan sijaan omaa osuutta tästä kultakaivoksesta -ilman päätöksenteon raskasta vastuuta vieläpä!

Onko osa yrittäjistä päätynyt omaan bisnekseen vaan siksi, että muualla joutuisi tylsästi huomioimaan ympäröivää maailmaa? Ihan yrittäjäperheestä olen itsekin ja mulle on opetettu, että a)yrittäjä tekee itse aina eniten plus b) katelaskelma on olennainen. Jos tuottoa ei kulujen jälkeen jää, syyllinen löytyy peilistä.

Vierailija
122/259 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi että se osaaja tarvittais heti, eikä kolmen vuoden päästä.

Tämähän se ongelma on. Tuntuu, että ihmiset kuvittelevat, että työnantajan on jotenkin helppo alkaa kouluttaa täysin nollasta alkavaa työntekijää siinä kohtaa kun tarve tekijälle on kova.

Meiltä lähti hyvä ja kokenut työntekijä, jonka jättämä aukko on valtava. Tekijöitä ei vain löydy tilalle, vaikka työnantaja on hyvä ja palkkakin hieman keskitasoa parempi. Tuon työntekijän asiakkaita ja tehtäviä ei ota haltuun kukaan sellainen, joka on vasta aloittelemassa uraansa alalla Heille on aikansa ja paikkansa, mutta tässä kohtaa se ei ole.

Aloitteleva työntekijä syö pitkään ennen kuin alkaa tuomaan. Niin hienoa kuin se olisikin tukea työllisyyttä ja luoda mahdollisuuksia aina uusille tekijöille, valitettavan usein on se tilanne, että tarvitaan valmis osaaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/259 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän se ongelma on. Tuntuu, että ihmiset kuvittelevat, että työnantajan on jotenkin helppo alkaa kouluttaa täysin nollasta alkavaa työntekijää siinä kohtaa kun tarve tekijälle on kova.

Meiltä lähti hyvä ja kokenut työntekijä, jonka jättämä aukko on valtava. Tekijöitä ei vain löydy tilalle, vaikka työnantaja on hyvä ja palkkakin hieman keskitasoa parempi. Tuon työntekijän asiakkaita ja tehtäviä ei ota haltuun kukaan sellainen, joka on vasta aloittelemassa uraansa alalla Heille on aikansa ja paikkansa, mutta tässä kohtaa se ei ole.

Aloitteleva työntekijä syö pitkään ennen kuin alkaa tuomaan. Niin hienoa kuin se olisikin tukea työllisyyttä ja luoda mahdollisuuksia aina uusille tekijöille, valitettavan usein on se tilanne, että tarvitaan valmis osaaja.

Ja jos sitä osaajaa ei ole, yrittäjä on ilman. So simple! Maailma ei muutu valmiiksi työntekijäksi vaikka miten potuttaisi.

Vierailija
124/259 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä työntekijöitä löytyy kun laittaa palkan kohdalleen.

Mutta sen jälkeen voi loppua asiakkaat kun pitäisi nostaa hintoja.

Vierailija
125/259 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kahvila, ei ravintola-alan oppilaitos eikä vaativaa aivotyötä ja sen mukaista palkkaa yksinkertaisesti ole tarjolla.

Tällä hetkellä tilanne on huono mutta muuttuu sitten kun taas muistetaan että asiakaspalvelusta ja keittiötyöstä ei kertakaikkiaan koskaan eikä missään makseta samoin kuin vaativammista töistä.

Kelanko pitäisi maksaa sun puolestasi isot asumistuet yms. että sä voit pyörittää pikku kuppilaasi? Vai työntekijänkö olla samaan aikaan parissa muussa työssä elämisensä maksaakseen? Tee ihan yksinäsi vaan!

Sivusta. Ei yrittäjälle kuulu missä työntekijä käy asuu ja mikä heidän vuokransa on. Ihmisen pitää itse ymmärtää mihin palkka riittää. Muualla maailmassa ne joilla ei raha riitä haluttuun asumistasoon elää kimppakämpissä.

Eipä kuulu myöskään työnhakijoille yrittäjän ongelmat! Yrittäjän täytyy itse ymmärtää maksaa riittävästi tai jäädä ilman! Minä käyn mieluiten ketjuihin kuulumattomissa paikoissa syömässä ja juomassa koska mielestäni pienyritykset pitävät maan pystyssä ja ihmiset töissä reilummilla ehdoilla kuin isoissa ketjuissa, jotka keräävät tuottoa riistämällä työntekijöitä ja hyväksikäyttämällä yhteiskunnan tukia joilla työntekijän elanto osin maksetaan. Mutta jos se pienyrittäjä ei ole lojaali työntekijöilleen niin menköön nurin minun puolestani.

Vierailija
126/259 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Olemme ravintoloitsijakollegoiden kanssa itkeneet sitä, miten sitkeästi työntekijät venyvät ja joustavat. Sitten heille on jouduttu antamaan joululahjaksi lomautuslappuja”, Paksula kertoo.

Ei ihme, että työntekijät pakenevat ravintola-alalta.

Ja kiitos kuuluu Sanna Marinin hallitukselle

Vierailija
127/259 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän olisi pitänyt ennakoida, ja ottaa se noviisi taloon koulutettavaksi ennen kuin konkari häippäsee.

Vierailija
128/259 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama ku naisilla ettei "löydy miestä" 

Vierailija
129/259 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla yrittäjä vähän hukassa jos ei tiedä missä ongelma. Jopa palstalaiset tietävät missä ongelma.

Aivan . Ongelma on siinä, että yrittäjälle pitää kulujen jälkeen jäädä voittoa, jotta yritystä pystyy pyörittämään. Suomalaisilla on niin heikko ostovoima, että ravintola-alan kilpailee asiakkaista hinnoilla. Kebuloissa on halvat hinnat kun voi "palkata" edullisesti sukulaisiaan Turkista.

Toisaalta on ihan terve kehitys, että yritykset jotka ei pärjää lopettaa.

En tiedä sitten onko se niin terve kehitys jos lopuksi on jäljellä vain noita kebuiloita joissa otetaan kassan ohi käteismaksut ja kaikki työnantajavelvollisuudet hoidetaan työllistämällä pimeästi sukulaisia.

Joo mut pidän kaikkia kantasuomalaisia jotka lähtevät perustamaan ruokaravintolaa melko hullunrohkeina. Kulut juoksee varmasti: vuokra, raaka-aineet, palkat; mutta tulot ovat epävarmoja.

Vierailija
130/259 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kahvila, ei ravintola-alan oppilaitos eikä vaativaa aivotyötä ja sen mukaista palkkaa yksinkertaisesti ole tarjolla.

Tällä hetkellä tilanne on huono mutta muuttuu sitten kun taas muistetaan että asiakaspalvelusta ja keittiötyöstä ei kertakaikkiaan koskaan eikä missään makseta samoin kuin vaativammista töistä.

Kelanko pitäisi maksaa sun puolestasi isot asumistuet yms. että sä voit pyörittää pikku kuppilaasi? Vai työntekijänkö olla samaan aikaan parissa muussa työssä elämisensä maksaakseen? Tee ihan yksinäsi vaan!

Sivusta. Ei yrittäjälle kuulu missä työntekijä käy asuu ja mikä heidän vuokransa on. Ihmisen pitää itse ymmärtää mihin palkka riittää. Muualla maailmassa ne joilla ei raha riitä haluttuun asumistasoon elää kimppakämpissä.

Eipä kuulu myöskään työnhakijoille yrittäjän ongelmat! Yrittäjän täytyy itse ymmärtää maksaa riittävästi tai jäädä ilman! Minä käyn mieluiten ketjuihin kuulumattomissa paikoissa syömässä ja juomassa koska mielestäni pienyritykset pitävät maan pystyssä ja ihmiset töissä reilummilla ehdoilla kuin isoissa ketjuissa, jotka keräävät tuottoa riistämällä työntekijöitä ja hyväksikäyttämällä yhteiskunnan tukia joilla työntekijän elanto osin maksetaan. Mutta jos se pienyrittäjä ei ole lojaali työntekijöilleen niin menköön nurin minun puolestani.

Vaikea olla lojaali työntekijöille jos valtio kieltää aukiolon. Jos ei ole tuloja, niin ei voi olla menojakaan.

Vierailija
131/259 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän olisi pitänyt ennakoida, ja ottaa se noviisi taloon koulutettavaksi ennen kuin konkari häippäsee.

Samalla tavalla kuntien tai työntekijöiden on turha itkeä muutosturvaa valtiolta kun paikkakunnan suurin työnantaja irtisanoo kaikki. Olisivat ennakoineet ja hankkineet muita firmoja/työnantajia paikkakunnalle jo aiemmin.

Vierailija
132/259 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaiset pienet ihanat kahvilat on niin monen (yritys)unelmia että niistä on ylitarjontaa. Ei vika ole työntekijöiden puutteesta, vika on tusinaliikeideassa.

Vierailija
133/259 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ymmärsitkö sä lukemastasi yhtään sanaa?

Vierailija
134/259 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä työntekijöitä löytyy kun laittaa palkan kohdalleen.

Mutta sen jälkeen voi loppua asiakkaat kun pitäisi nostaa hintoja.

No vaihtoehtona on sitten se, että yrittäjä tekee itse ne hommat.

Vierailija
135/259 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyky yhteiskunnassa ei ole mitään järkeä tehdä töitä alle 2000e/kk bruttopalkalla. Hinnat sekä verot on noussut niin paljon että pienipalkkaista työtä ei kannata ottaa vastaan eikä myöskään eläkettä kerry juurikaan niistä töistä.

Yrittäjät siis saavat työntekijöitä maksamalla asiallista palkkaa ja kouluttamalla työntekijöitä.

Toki kaikissa kehittyneissä maissa työikäinen väestö vähenee koska syntyvyys on alhaista, ruotsi on tätä asiaa paikannu jo tietyllä konstilla eli he haalivat ihmisiä sinne euroopan ulkopuolelta.

Tämä on vasemmiston unelma. Paskatyötä ei tehdä vaan lokoillaan sossun pahnoilla. Ei pienipalkkaiset edes maksa paljoa veroa Suomessa. Ylempi keskiluokka sen sijaan maksaa.

Vierailija
136/259 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai apua. Ei yritys/yrittäjä ole mikään ammattioppilaitos. Koulutus hankitaan juuri siksi että tietyn alan yritys voi palkata osaajan nimenomaan rupeamatta itse oppilaitoseksi 😂

Joo joo mutta se ei ole noin enää nykyään. Jos osaajia ei ole saatavilla niin on pakko ruveta itse oppilaitokseksi vaikka se kuinka harmittaisi. Ap

Sä et usko tuohon itsekään.

Yritys ei voi olla oppilaitos. Asia on ihan selvä jokaiselle.

No ei se ravintolala nyt mitään tähtitiedettä ole 😂 Oppisopimuksella joku nuori ruoanlaitosta kiinnostunut mutta teoriaopinnoissa heikommin menestynyt löytyy kyllä, mutta jos työnantajalla on asennevamma ja suhtautuu työnhakijoihin armollisena työnANTAJANA...

Harvalla työnantajalla on aikaa ryhtyä opettamaan mitään alaa alkeista lähtien. Varsinkin kun se yritystoiminta pitää pyörittää.

Jos on aikaa tehdä työt itse niin hienoa! Nyt on entiset työntekijät siirtyneet muille aloille eivätkä varmasti palaa epävarmoihin työsuhteisiin pienellä palkalla. Hyvämaineinen reilu työnantaja on taatusti parempi kuin Hesen tms. riisto! Mutta jos on aikaisemmilla työnantajan markkinoilla osoittanut olevansa huono työnantaja niin nyt saa touhuta itsekseen.

Kannattaisi nyt satsata muutama viikko opetukseen, ei ravintolan avustavat työt vaikeita ole. Oppisopimus niin saa parissa vuodessa juuri itselle sopivan. Tai voi myös lyödä lapun luukulle jos siltä tuntuu.

Vierailija
137/259 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyky yhteiskunnassa ei ole mitään järkeä tehdä töitä alle 2000e/kk bruttopalkalla. Hinnat sekä verot on noussut niin paljon että pienipalkkaista työtä ei kannata ottaa vastaan eikä myöskään eläkettä kerry juurikaan niistä töistä.

Yrittäjät siis saavat työntekijöitä maksamalla asiallista palkkaa ja kouluttamalla työntekijöitä.

Toki kaikissa kehittyneissä maissa työikäinen väestö vähenee koska syntyvyys on alhaista, ruotsi on tätä asiaa paikannu jo tietyllä konstilla eli he haalivat ihmisiä sinne euroopan ulkopuolelta.

Tämä on vasemmiston unelma. Paskatyötä ei tehdä vaan lokoillaan sossun pahnoilla. Ei pienipalkkaiset edes maksa paljoa veroa Suomessa. Ylempi keskiluokka sen sijaan maksaa.

Oikeiston unelma jenkkilä, jossa saa painaa 12 tunnin päiviä kahdessa duunissa ja silti voi joutua käyttämään foodstampeja tai olemaan ilman terveydenhuoltoa. Land of the free!

Miksi teetät "paskatyötä" etkä kunnollista?

Vierailija
138/259 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset pienet ihanat kahvilat on niin monen (yritys)unelmia että niistä on ylitarjontaa. Ei vika ole työntekijöiden puutteesta, vika on tusinaliikeideassa.

Ihanan kahvilan ongelma on että niillä joilla olis rahaa ostaa kympin hintainen kahvi+leivos ei ole aikaa istuksia kahviloissa. Ne joilla olis aikaa tuo hinta taas on liian kova.

Vierailija
139/259 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tässä kohti uutta ollaan menossa. Raskaat pienipalkkaiset työt muuttuu hyvin palkatuksi hommaksi niille, ketkä töihin valitaan. Esimerkiksi Kiinassa jo nyt robotit tekee kokin ja baarimikon hommia. Robotit voi hoitaa myös siivouksen ja muitakin tällä hetkellä pienipalkkaisia töitä.

Näillä roboteilla pitää tietysti olla vahdit (elävä ihminen) ja ohjelmoijat. Lisäksi pitää olla joku systeemi, jolla nämä robotit voivat olla tehokkaita. Eli pitää olla linjasto kunnossa ja syöttää raaka-aineita. 

Jatkossa palvelualoilla ja muillakin aloilla tarvitaan yhä vähemmän ihmisiä. Mutta niille ihmisille joille työtä riittää, maksetaan paremmin kuin nykyisin. 

Itse olen omin silmin Kiinassa nähnyt, kuinka hyviä nuo robotit ovat käytännnössä. Ja jälki on paljon tasalaatuisempaa kuin ihmisen tekemänä. 

Vierailija
140/259 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanne maailmassa kaikki saisivat sen verran palkkaa, ettei kenenkään tarvitsisi hakea kompensaatiota muualta. Näin ei vain valitettavasti ole. Tätä dilemmaa ei ole onnistunut ratkaisemaan porvari eikä vasemmistohallitukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi viisi