Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aion tehdä kasvislasagnen niin, ettei mies huomaa että se on kasvis

Vierailija
18.05.2022 |

Jos on jotain vinkkejä ja hyväksi havaittuja ideoita, niin kertokaa.

Kommentit (169)

Vierailija
141/169 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään välttämättä sano, jos teen lasagnea, onko siinä lihaa, kanaa, kasviksia vai mitä. Meidän perheessä kelpaa kaikki. Mutta en tietenkään kysyttäessä väitä, että ruoassa on lihaa, jos siinä ei kerran ole. Omasta sekasyöjäperheen vinkkelistä aina ihmetyttää, että eikö monetkaan lihaa syövät syö tai tee koskaan kasvisruokia. Että pitääkö tosiaan olla lihaa joka ruoassa. 

Vierailija
142/169 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan ap sanoa sille miehelle, että kokeilee tällä kertaa vähän erilaista reseptiä, ja kysyä, tykkääkö siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/169 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en voi syödä ollenkaan minkäänlaista lasagnea kun seurauksena on hirvittävät suolistovaivat, vaikka olenkin tehnyt ihan laktoositonta lasagnea. Gluteenitonta lasagnea en ole uskaltanut vielä tehdä kun luultavasti olisi kuitenkin pahaa. Pidän toki lasagnesta, mutta tämä laktoositon ruokavalioni, jossa välttelen gluteenia suolistovaivojen takia vaatii paljon.

Vierailija
144/169 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on kasvis, huomaamattaan.

Vierailija
145/169 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyrin vähentämään punaista lihaa perheen ruokavaliossa. Koska suuremman perheen äitinä minulla ei ole varaa lisätä kalaruokien määrää, joudun turvautumaan sitten ihan sen lihan vähentämiseen ja korvaamiseen jollain muulla.

Olen tehnyt lasagnea jo pitkään niin, että korvaan osan jauhelihasta soijarouheella tai herniksellä. Soijarouheesta saa hyvää paistamalla sitä ensin öljyssä pannulla (mausteiden kanssa). Alunperin tein tuolla "hauduta pitkään lihaliemessä" mutta siitä tulee edelleen mautonta mössöä.

Vaikka tekisin lasagnen ihan pelkästään jauhelihasta, niin siihen bologneeseenhan kuuluu jo ihan alkuperäisestikin runsaasti kasviksia, porkkanaa, palsternakkaa, sipulia, valkosipulia ja tietenkin sitä tomaattia. Jauhelihan osuus koko lasagnessa on aika pieni, ja jos sen korvaa kokonaan jollain kasvisperäisellä, niin ei sitä oikeasti kukaan näistä älämölöttäjistä huomaa.

Perusreseptini on : raastettua porkkanaa, punajuurta ja lanttua, ja jos sattuu olemaan, niin kesäkurpitsaa tai ihan tavallista kurpitsaa myös. Jauhelihaa ja saman verran soijarouhetta/hernistä, pari tölkkiä tomaattimurskaa (tai pakastimesta tomaattia), pari-kolme valkosipulinkynttä, ruokalusikallinen viherjauhetta (nokkosta, palsternakkaa, lehtikaalia, mangoldia jne). Mausteina pippuri, paprikajauhe, suola, ehkä liemikuutio (jos laitan lipstikkaa, en laita liemikuutiota). Kun kastike kiehuu, heitän sekaan kourallisen punaisia linssejä. Jos jätän jauhelihan kokonaan pois, niin lisään sitten soijarouheen ja linssien määrää. Lisään vielä kastikkeeseen lusikallisen omenahilloa sokerin sijaan (se korvaa makeutta, joka tulisi normaalisti sipulista).

Maito/juustokastikkeen teen niistä juustoista, joita sattuu kotoa löytymään, siihen laitan pippurin ja suolan lisäksi muskottipähkinää.

Lasagnen pitää olla mehukasta, eli kastikkeita saa olla paljon suhteessa levyihin. Nimenomaan maustaminen ja se kastikkeen määrä ratkaisee :-)

Kertaakaan mies ei ole huomannut, että lasagnessa ei ole ollut lihaa. Sen on huomannut, jos ei ole ollut punajuurta ja lanttua ("Tästä puuttuu jotain, tää on erilaista kuin ennen").

Soijarouheen kilohinta on kalliimpi kuin sika-naudan. Joten säästösyistä on tyhmää käyttää sitä. Makuun en ota kanntaa.

Kyse onkin volyymista, ei painosta. Sama tilavuus jauhelihaa painaa huomattavasti enemmän kuin soijarouhe, ja se rouhe tulee huomattavasti edullisemmaksi. Mitään proteiininpuutosta ei todellakaan tuolla systeemillä tule, kun lasagnessa on paitsi se soijarouhe (ja jauheliha ja linssit) JA maito+juustokastike + juustoraaste päällä.

Olen mitannut, punninnut ja laskenut. Jauheliha maksaa halvimmillaan (näissä kaupoissa, joissa minä käyn) punalaputettuna 1,50€/400g (nykyään 1,95). Sama tilavuus soijarouhetta painaa maksimissaan 50g ja sen hinta on noin 0,40€ (no, sen soijarouheen, jota minä käytän), ja jos tähän laskee vielä lisäksi laitetun ruokaöljylorauksen hinnan, niin se edelleen on edullisempi kuin jauheliha. (jauhelihassahan on aika runsaasti ihan vettä, soijarouheeseen se vesi lisätään sitten ruuanvalmistusvaiheessa)

(ja siis minä teen lasagnea, en jauhelihalasagnea tai kasvislasagnea; en huijaa ketään enkä väitä mitään toiseksi mitä se on, lasagne on sitä mitä meillä on aina syöty lasagnena, jos mies toivoo toistuvasti ja usein, että tee taas lasagnea ruuaksi, niin oletan, että se hänelle maistuu juuri sellaisena kuin sen valmistan, soijarouheineen kaikkineen)

Vierailija
146/169 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppoa.

Ei tarvitse käyttää mitään rouheita ja korvikkeita, korvaa liha ihan pieneksi hakatulla munakoisolla. Muuten teet bolognesen kuten normaalisti (porkkanaa, sipulia, vähän selleriä, tomaattimurskaa jne.). Hauduta pitkään. 

Meillä ei kukaan huomannut eroa, maistuu ihan samalta ja koostumuskin on lihaisa

Teillä voikin näin olla, mutta ei kannata alkaa yleistämään, että näin se on kaikilla muillakin. Just tein perunamuussia ja laitoin sinne pienen palsternakan palan. 6-vuotias tyttö sanoi heti ekalla maistamisessa, että tää maistuu nyt kyllä erilaiselta.

No aika ihme olisikin, jos ei palsternakkaa maistaisi. Testaa kesäkurpitsalla (kuori pois, äläkä laita myöskään siemeniä sekaan). Sitä ei erota edes kuusivuotias.

Vierailija
147/169 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin ap:n aloituksen vitsiksi ja luulin, että kirjoittaa, ettei miehensä huomaa olevansa kasvis.

Puhekielessä ihminenkin on se.😅

Vierailija
148/169 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelin ap:n aloituksen vitsiksi ja luulin, että kirjoittaa, ettei miehensä huomaa olevansa kasvis.

Puhekielessä ihminenkin on se.😅

Jatkan vielä, tämä on kuin taannoin telkussa oleva särkylääkemainos, jossa käskettiin ottaa lääkettä, kun huomaamatta on tullut päänsärky.

Vierailija
149/169 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se huomaa, ellet ensin juota häntä kahden promillen humalaan.

Vierailija
150/169 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää että nainen valehtelee. Ei ole asiaa mistä naiset ei valehtele

Vierailija
151/169 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyrin vähentämään punaista lihaa perheen ruokavaliossa. Koska suuremman perheen äitinä minulla ei ole varaa lisätä kalaruokien määrää, joudun turvautumaan sitten ihan sen lihan vähentämiseen ja korvaamiseen jollain muulla.

Olen tehnyt lasagnea jo pitkään niin, että korvaan osan jauhelihasta soijarouheella tai herniksellä. Soijarouheesta saa hyvää paistamalla sitä ensin öljyssä pannulla (mausteiden kanssa). Alunperin tein tuolla "hauduta pitkään lihaliemessä" mutta siitä tulee edelleen mautonta mössöä.

Vaikka tekisin lasagnen ihan pelkästään jauhelihasta, niin siihen bologneeseenhan kuuluu jo ihan alkuperäisestikin runsaasti kasviksia, porkkanaa, palsternakkaa, sipulia, valkosipulia ja tietenkin sitä tomaattia. Jauhelihan osuus koko lasagnessa on aika pieni, ja jos sen korvaa kokonaan jollain kasvisperäisellä, niin ei sitä oikeasti kukaan näistä älämölöttäjistä huomaa.

Perusreseptini on : raastettua porkkanaa, punajuurta ja lanttua, ja jos sattuu olemaan, niin kesäkurpitsaa tai ihan tavallista kurpitsaa myös. Jauhelihaa ja saman verran soijarouhetta/hernistä, pari tölkkiä tomaattimurskaa (tai pakastimesta tomaattia), pari-kolme valkosipulinkynttä, ruokalusikallinen viherjauhetta (nokkosta, palsternakkaa, lehtikaalia, mangoldia jne). Mausteina pippuri, paprikajauhe, suola, ehkä liemikuutio (jos laitan lipstikkaa, en laita liemikuutiota). Kun kastike kiehuu, heitän sekaan kourallisen punaisia linssejä. Jos jätän jauhelihan kokonaan pois, niin lisään sitten soijarouheen ja linssien määrää. Lisään vielä kastikkeeseen lusikallisen omenahilloa sokerin sijaan (se korvaa makeutta, joka tulisi normaalisti sipulista).

Maito/juustokastikkeen teen niistä juustoista, joita sattuu kotoa löytymään, siihen laitan pippurin ja suolan lisäksi muskottipähkinää.

Lasagnen pitää olla mehukasta, eli kastikkeita saa olla paljon suhteessa levyihin. Nimenomaan maustaminen ja se kastikkeen määrä ratkaisee :-)

Kertaakaan mies ei ole huomannut, että lasagnessa ei ole ollut lihaa. Sen on huomannut, jos ei ole ollut punajuurta ja lanttua ("Tästä puuttuu jotain, tää on erilaista kuin ennen").

Soijarouheen kilohinta on kalliimpi kuin sika-naudan. Joten säästösyistä on tyhmää käyttää sitä. Makuun en ota kanntaa.

Kyse onkin volyymista, ei painosta. Sama tilavuus jauhelihaa painaa huomattavasti enemmän kuin soijarouhe, ja se rouhe tulee huomattavasti edullisemmaksi. Mitään proteiininpuutosta ei todellakaan tuolla systeemillä tule, kun lasagnessa on paitsi se soijarouhe (ja jauheliha ja linssit) JA maito+juustokastike + juustoraaste päällä.

Olen mitannut, punninnut ja laskenut. Jauheliha maksaa halvimmillaan (näissä kaupoissa, joissa minä käyn) punalaputettuna 1,50€/400g (nykyään 1,95). Sama tilavuus soijarouhetta painaa maksimissaan 50g ja sen hinta on noin 0,40€ (no, sen soijarouheen, jota minä käytän), ja jos tähän laskee vielä lisäksi laitetun ruokaöljylorauksen hinnan, niin se edelleen on edullisempi kuin jauheliha. (jauhelihassahan on aika runsaasti ihan vettä, soijarouheeseen se vesi lisätään sitten ruuanvalmistusvaiheessa)

(ja siis minä teen lasagnea, en jauhelihalasagnea tai kasvislasagnea; en huijaa ketään enkä väitä mitään toiseksi mitä se on, lasagne on sitä mitä meillä on aina syöty lasagnena, jos mies toivoo toistuvasti ja usein, että tee taas lasagnea ruuaksi, niin oletan, että se hänelle maistuu juuri sellaisena kuin sen valmistan, soijarouheineen kaikkineen)

Ymmärrätkö, että se sama tilavuus soijarouhetta sisältää huomattavasti vähemmän ravintoaineita kuin jauheliha? Sinä siis heikennät ruokasi ravintosisältöä jatkamalla sitä soijarouheella. Jos korvaisit jauhelihan samalla grammamäärällä soijarouhetta, asia olisi toinen, mutta kun sellaista sotkua ei kukaan pystyisi syömään. Vai laittaako joku muka lasagneen paketillisen soijarouhetta? 

Jos siis sinun mielestäsi millään muulla ei ole merkitystä kuin ruoan tilavuudella, voit kai jättää sen soijarouheenkin pois ja lisätä sama tilavuus vaikkapa sahajauhoja tai vettä.

Vierailija
152/169 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä tuli aikoinaan vastaan jatkuvasti. Aina piti yrittää korvata lihaa ruoassa soijarouheella tai muulla, ja sitten ruokapöydässä tuijotetaan, odotetaan ja sitten sanotaan että "et varmaan huomannu ettei ollu lihaa", vaikka maussa selkeä ero. Ja pöntöllä viimeistään huomasi eron. Nyt sitten teen omat ruoat.

Vierailija
153/169 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle jos parempi puolisko tekee moisen tempun niin se on moro !

Teilläpä on syvä ja rakastava parisuhde, joka kestää elämän vastoinkäymiset.

Mies on kasvis, joten tuskin hän huomaa eroa.

Vierailija
154/169 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö, että se sama tilavuus soijarouhetta sisältää huomattavasti vähemmän ravintoaineita kuin jauheliha? Sinä siis heikennät ruokasi ravintosisältöä jatkamalla sitä soijarouheella. Jos korvaisit jauhelihan samalla grammamäärällä soijarouhetta, asia olisi toinen, mutta kun sellaista sotkua ei kukaan pystyisi syömään. Vai laittaako joku muka lasagneen paketillisen soijarouhetta? 

Jos siis sinun mielestäsi millään muulla ei ole merkitystä kuin ruoan tilavuudella, voit kai jättää sen soijarouheenkin pois ja lisätä sama tilavuus vaikkapa sahajauhoja tai vettä.

Tavallisessa sikanaudassa ei nyt kauheasti ole eroa soijarouheeseen kuin sidekudosproteiinin määrä. Soijassa sitä ei ole, jauhelihassa on. Sitä ei yleensä pidetä mitenkään erinomaisena ravitsemuksellisesti.

Ja jos olisit vaivautunut lukemaan viestini, niin minä totesin siinä, että vaikka vaihtaisin kaiken jauhelihan soijaan, niin se ei hirveästi vaikuttaisi tuon tekemäni lasagnen ravintoarvoihin. Ja miksi? Koska jauhelihaa tuossa on alle 10% painosta, ja ei todellakaan merkitse mitään ravitsemuksellisesti, onko siinä 10% osuudessa se 70g jauhelihasta tullutta proteiinia vai 25g soijasta tullutta proteiinia. Suurin osa minun tekemäni lasagnen proteiineista kertyy maitotuotteista sekä vehnästä (maitokastike, juustot ja lasagnelevyt). Kastikkeeseen menee litra maitoa, 33g proteiinia. Juustoa menee noin 250g, yleensä enemmänkin, noin 63g proteiinia ja lasagnelevyistäkin tulee 60g proteiinia. Joitakin grammoja proteiinia tulee vielä voista, vehnäjauhoista, kasviksista jne.

Tämä on taas tätä, kun toisille ravintoaineet=proteiini ja kilokalorit.

Ja toisille ravintoaineet=hiilihydraatit, kuidut, proteiinit, rasvat, hivenaineet ja vitamiinit ja kivennäiset.

Vierailija
155/169 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina lihansyöjät suuttuu jos ei saa lihaa, jotenkin outoa. Mutta silloin ei suutu kun luulevat syövänsä lihaa. Ite kokeilin tuota temppua veljellä syöttämällä jauhelihapihvejä ja perunoita mutta ilman jauhelihaa. Suuttui kun sai tietää totuuden. Kehui kuitenkin että hyviä pihvejä oli.

No suuttuisiko kasvissyöjä jos sille salaa syötettäisiin lihaa? hyvä kaksinaismoraali.

Jep. Olisi hyvä källi saada joku tiukkapipoinen vegaani syömään huomaamatta vaikkapa vähärasvaista naudanlihaa riittävän pieneksi paloilteltuna ja muiden ruoka-aineisten joukkoon sekoitettuna.

Vierailija
156/169 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa kasvislasagne loppuu aina kesken, jos muille on vaikka perunoita ja jauhelihastiketta, vaikka sitä tehdään paljon enemmän kuin muita kasvisruokia. Se on hyvää, teen itsekin vaikka olen sekasyöjä. Ei siihen mitään kummallista korviketta tartte, jättää vaan lihan pois ja laittaa kasviksia tomaattikastikkeeseen, esim paprikaa.

Kyllä jotain proteiiniakin tarvittaisiin. Kasviksista ei saa.

Vierailija
157/169 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulussa kasvislasagne loppuu aina kesken, jos muille on vaikka perunoita ja jauhelihastiketta, vaikka sitä tehdään paljon enemmän kuin muita kasvisruokia. Se on hyvää, teen itsekin vaikka olen sekasyöjä. Ei siihen mitään kummallista korviketta tartte, jättää vaan lihan pois ja laittaa kasviksia tomaattikastikkeeseen, esim paprikaa.

Kyllä jotain proteiiniakin tarvittaisiin. Kasviksista ei saa.

Kyllä saa, esim palkokasveissa ja pähkinöissä ja soijassa on proteiineja.

Vierailija
158/169 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävää että nainen valehtelee. Ei ole asiaa mistä naiset ei valehtele

nimim. katkera-kake -76

Vierailija
159/169 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap onnistuiko projektisi. Huomasi mies

Vierailija
160/169 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina lihansyöjät suuttuu jos ei saa lihaa, jotenkin outoa. Mutta silloin ei suutu kun luulevat syövänsä lihaa. Ite kokeilin tuota temppua veljellä syöttämällä jauhelihapihvejä ja perunoita mutta ilman jauhelihaa. Suuttui kun sai tietää totuuden. Kehui kuitenkin että hyviä pihvejä oli.

No suuttuisiko kasvissyöjä jos sille salaa syötettäisiin lihaa? hyvä kaksinaismoraali.

Kasvisyöjä ei syö lihaa, mutta lihansyöjille kelpaa kyllä kasvikset. Ainakin pitäisi noin terveyden näkökulmasta.