Aion tehdä kasvislasagnen niin, ettei mies huomaa että se on kasvis
Jos on jotain vinkkejä ja hyväksi havaittuja ideoita, niin kertokaa.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoa.
Ei tarvitse käyttää mitään rouheita ja korvikkeita, korvaa liha ihan pieneksi hakatulla munakoisolla. Muuten teet bolognesen kuten normaalisti (porkkanaa, sipulia, vähän selleriä, tomaattimurskaa jne.). Hauduta pitkään.
Meillä ei kukaan huomannut eroa, maistuu ihan samalta ja koostumuskin on lihaisa
Teillä voikin näin olla, mutta ei kannata alkaa yleistämään, että näin se on kaikilla muillakin. Just tein perunamuussia ja laitoin sinne pienen palsternakan palan. 6-vuotias tyttö sanoi heti ekalla maistamisessa, että tää maistuu nyt kyllä erilaiselta.
Enpä olisi ikinä uskonut, että joku vertaa perunamuussin makumaailmaa bologneseen!
Missä näin on tehty?
No mieti nyt itsekin. Totta kai perunamuussissa maistuu mikä vain. Laitatpa bataattia, porkkanaa, palsternakkaa, meiramia, pekonia, niin toki sen maistaa, kun muut ainesosat ovat peruna, voi ja suola. Sen sijaan bolognesekastike sisältää umamista tomaattia, erimakuisia kasviksia ja puoltakymmentä yrttiä. Siitä on varsin vaikea eritellä ainesosia.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin odotellaan vastausta, että onko huijausta, jos sipuli korvataan purjolla? Emmental mozzarellalla? Porkkana palsternakalla? Vai onko liha se ainoa ainesosa, jonka yhteydessä huijaus voi tapahtua?
Ei ole.
Purjokin on sipuli.
Mozzarellakin on juusto.
Palsternakkakin on juures.
Mutta esim. soija ei ole lihaa. Helpottiko tämä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kasviskeittokirjoissa saa lukea ihan mitä vaan. Oikeaan lasagneeseen kuuluu bolognese kastike. Ja siihen puolestaan jauheliha. Voit vängätä asiata vaikka seuraavat kolme viikkoa jos haluat. Itse saat sitten versioida omat lasagnesi ihan miten vaan keksit.
Vahvasti epäilen Italiastakin löytyvän aika monta erilaista oikeaa lasagne-reseptiä.
Itse en esim. käytä selleriä koskaan bolognese-kastikkeessa ja porkkanaakin harvemmin. Kun jauhelihaa kuitenkin löytyy, niin olenkohan eneäämn oikeassa vai väärässä?
Olet aivan oikeassa. Joka kylässä oma muunnos. Mutta jokaisessa on sitä jauhelihaa. Mene itse katsomaan, jos et muuten usko.
En nyt viitsi Italiaan lähteä, mutta googlailin italiankielisiä lasagneohjeita. Osassa on jauhelihaa, osassa ei. Juustojen suhteen sen sijaan ollaan aika spesifejä: hyvässä lasagnessa pitäisi olla parmesaania, mozzarellaa ja ricottaa. Kai käytät kaikkia kolmea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun kasviskeittokirjoissa saa lukea ihan mitä vaan. Oikeaan lasagneeseen kuuluu bolognese kastike. Ja siihen puolestaan jauheliha. Voit vängätä asiata vaikka seuraavat kolme viikkoa jos haluat. Itse saat sitten versioida omat lasagnesi ihan miten vaan keksit.
Vahvasti epäilen Italiastakin löytyvän aika monta erilaista oikeaa lasagne-reseptiä.
Itse en esim. käytä selleriä koskaan bolognese-kastikkeessa ja porkkanaakin harvemmin. Kun jauhelihaa kuitenkin löytyy, niin olenkohan eneäämn oikeassa vai väärässä?
Olet aivan oikeassa. Joka kylässä oma muunnos. Mutta jokaisessa on sitä jauhelihaa. Mene itse katsomaan, jos et muuten usko.
Mutta onko aidossa lasagnessa sikanautaa, nautaa, kanaa, lammasta tai ehkä riistaa?
Selvitä asia ja kerro meille muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkin odotellaan vastausta, että onko huijausta, jos sipuli korvataan purjolla? Emmental mozzarellalla? Porkkana palsternakalla? Vai onko liha se ainoa ainesosa, jonka yhteydessä huijaus voi tapahtua?
Ei ole.
Purjokin on sipuli.
Mozzarellakin on juusto.
Mutta huijaatko, jos jätä sipuli tai jonkin mausteen kokonaan pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Purjokin on sipuli.
Mozzarellakin on juusto.
Voiko lasagnen lihana käyttää vaikkapa makkaraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse tehnyt monta kertaa kasvislasagnea ja se on jopa parempaa kuin jauhelihaversio. Samaa mieltä on myös mieheni, joka tykkää paljon liharuuista. En ole käyttänyt mitään lihankorvikkeita vaan pelkkiä kasviksia ja linssejä.
Ei kasvisruuissa mitään vikaa olekaan, vaan siinä, että se tehdään salaa ja yritetään uskotella, että maistuu samalle kuin liha.
Samaa mieltä. En ymmärrä, miksi pitää valehdella. Jos toinen ei halua kasvisruokaa syödä, hän ei sitten syö ja tekee itse ruokansa.
Mutta sama pätee toisinpäin. En ymmärrä, miksi pitää valehdella käyttäneensä kasvislientä, kun oikeasti ruuassa on käytetty kana- tai lihalientä. Tai vaikka liivatetta.
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen ei halua kasvisruokaa syödä, hän ei sitten syö ja tekee itse ruokansa.
Ihmettelen kyllä kovasti tätä näkemystä. Miten nirso aikuisen ihmisen pitää olla, että kasvisruoka herättää tuollaisen reaktion? Aamupuuroon nakinpaloja, ettei vain tule joku puutostauti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Purjokin on sipuli.
Mozzarellakin on juusto.
Tässä ei ole kyse mistään maustepippurin korvaamisesta mustapippurilla. Toki näsäviisastelu on minustakin ihan kivaa.
Ap on vaihtavassa lihan soijaan. Ja silleen salaa. Hihihihii.
Eikö se uskalla tehdä sitä ihan reilusti. Ukko sitten syököön tai olkoon syömättä. Ihan sama jos ukko vaihtaisi kasvorasvapurkkiin jalkarasvaa. Hihihihii...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse tehnyt monta kertaa kasvislasagnea ja se on jopa parempaa kuin jauhelihaversio. Samaa mieltä on myös mieheni, joka tykkää paljon liharuuista. En ole käyttänyt mitään lihankorvikkeita vaan pelkkiä kasviksia ja linssejä.
Ei kasvisruuissa mitään vikaa olekaan, vaan siinä, että se tehdään salaa ja yritetään uskotella, että maistuu samalle kuin liha.
Samaa mieltä. En ymmärrä, miksi pitää valehdella. Jos toinen ei halua kasvisruokaa syödä, hän ei sitten syö ja tekee itse ruokansa.
Mutta sama pätee toisinpäin. En ymmärrä, miksi pitää valehdella käyttäneensä kasvislientä, kun oikeasti ruuassa on käytetty kana- tai lihalientä. Tai vaikka liivatetta.
Valehdella? Perheenäitinä kokkaan päivittäin saatavilla olevista aineksista, ja on aivan arkipäivää, että yhtenä päivänä ruokalajissa X on lihaa ja toisena päivänä ei ole.
Välillä (jos ruoka on erityisen hyvää) saattaa joku kysyä uteliaana, että mitä tässä on. Ja välillä, kun vaikkapa lapset pilkkovat apuna aineksia, tietävät he luonnollisesti, mitä ruoassa on. Mutta minulle on erittäin vieras ajatus, että jos ruoan koostumus muuttuu, olisin jotenkin huijannut perhettäni.
Vieraiden ihmisten kanssa on sitten vähän toisenlaista, heillä voi olla kaikenlaisia allergioita. Anoppini ei käytä liivatetta. Mutta meillä oman perheen kesken voi lasagnessa olla hyvinkin monia ainesosia.
En tiedä, ovatko palstalaiset ehkä jotenkin autismin kirjolla, jos näistä asioista ollaan niin tarkkoja, että koetaan tulleensa huijatuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Purjokin on sipuli.
Mozzarellakin on juusto.
Tässä ei ole kyse mistään maustepippurin korvaamisesta mustapippurilla. Toki näsäviisastelu on minustakin ihan kivaa.
Eikö se uskalla tehdä sitä ihan reilusti. Ukko sitten syököön tai olkoon syömättä. Ihan sama jos ukko vaihtaisi kasvorasvapurkkiin jalkarasvaa. Hihihihii...
Saako siinä lasagnessa olla makkaraa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ensin miettiä, että miten reagoisit jos miehesi laittaisi sun kasvisruokaan salaa lihaa. Olisitko sitä mieltä, että olipas hyvää vai olisiko miehesi paskiainen?
Mitä mieltä olisit?
Aika erikoinen ajatus: mies, jolla on eettinen vakaumus syödä kuolleita eläimiä joka aterialla.
Onneksi minun miehelläni ei ole.
Onko täällä muka jossain kerrottu, että se mies haluaa syödä lihaa joka aterialla. Vai keksitkö tän ihan itse? Ja mitä se sulle kuuluu, mitä muut syö.
Eikö AP voi vaan reilusti kertoa, että nyt lihan sijasta on soijaa ja ukko päättää sitten itse mitä mieltä asiasta on. Mutta pitää silleen salaa ja hihitellen asia tehdä. Aika kakaramaista käytöstä. Saattaa napsahtaa vielä omaan nilkkaan.
Mikä ihmeen tehdasasetus se on, että lasagnessa pitää olla lihaa?
Karppaajat saavat tehdä oman lasagnensa lasagnelevyjen sijasta vaikka kesäkurpitsan siivuista, mutta sitten jos vähäisessä roolissa olevan jauhelihan korvaa toisella aineksella, alkaa isoilla miehillä kauhea itku.
Googlaapa nyt lasagnen resepti. Siinä on tehdasasetuksena jauheliha. Huomaat sen, jos osaat lukea. Sama itku näyttää olevan päällä, jos haluaa sen lihan sisältyvän siihen lasagneeseensa.
Tehkää ihan miten itse haluatte. Mutta älä tee sitä salaa.
"Lasagne [lɑsɑnje] on italialaislähtöinen uunissa paistettava pastaruoka. Sen valmistukseen käytetään yleensä muun muassa juustoa ja valkokastiketta pastalevyjen välissä kerroksittain. Esikeitetyt lasagnelevyt valmistetaan durumvehnäjauhosta ja vedestä, ja ne ovat ohuita ja suoria.[1] Kastikkeen lisäksi täytteenä voi olla esimerkiksi lihaa, mereneläviä tai kasviksia."
Näin wikipediassa sanotaan lasagnesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Purjokin on sipuli.
Mozzarellakin on juusto.
Mä kyllä käytän ihan samaa rasvaa kasvoihin ja jalkoihin. Lasagnenkin koostumus saa vaihdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Purjokin on sipuli.
Mozzarellakin on juusto.
Tottakai sä omaan lasagneesesi voit laittaa vaikka sissijuustoa, jos niin haluat. Mikä ihme sua estäisi sitä tekemästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.
Purjokin on sipuli.
Mozzarellakin on juusto.
Tottakai sä omaan lasagneesesi voit laittaa vaikka sissijuustoa, jos niin haluat. Mikä ihme sua estäisi sitä tekemästä?
Sepä olikin rakentava vastaus. Mitenkäs sinun lasagnesi, saako siinä olla makkaraa?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuossa haettu tämän yhden "aito lasgane"-jankkaan näkemystä, kun hänellä tuntuu oelvan se yksi aito resepti, mitä koko maailmaan tulee noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Muu-jauhis on ainakin hyvää. Sopiskohan se lasagneenkin?
Sopii. Terv hra48
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa ap lienee trolli. Normaalissa parisuhteessa ihmiset kykenevät keskustelemaan ja useimmat ovat valmiita kokeilemaan erilaisia asioita. Tämä aihe toistuu säännöllisin välein, miten joku salaa koittaa joko tehdä vegeruokaa tai syöttää tutulle kasvissyöjälle lihaa.
Mutta onko aidossa lasagnessa sikanautaa, nautaa, kanaa, lammasta tai ehkä riistaa?