Miksi torissa ei mene mikään kaupaksi?
Hinnat ovat jo niin alhaalla että olisi helpompi heittää tavaraa suoraan pois.
Ja sitten sovitaan että tullaan hakemaan mutta ei tulla paikalle. Eikä vastata enää viesteihin.
Miksi?
Kommentit (136)
Noh, itse ostan aktiivisesti CD-levyjä nettikirppiksiltä ja ostajan näkökulmasta aika monella torimyyjällä on tosi paljon ongelmia siinä kauppatavassa. Ongelmatapaukset ovat keskittyneet nimenomaan toriin, huuto on toimivampi kauppapaikka ihan 100-0.
Ensinnäkin monien ilmoitukset on todella huonoja ja epäinformatiivisia. Levyistä otetaan suttuisia kuvia ja tiedoissakin on ehkä vain artistin nimi tai ei edes sitä. Pahimmillaan ilmoituksesta ei kunnolla saa selvää, mitä levyä siinä edes ollaan myymässä. Jos levy ei ole todella kiinnostava niin ei, en jaksa lähteä selvittämään. Hyvässä ilmoituksessa on selkeä kuva levystä, tiedot artistista ja julkaisun nimestä ja kappalelista ainakin silloin, jos kyse on jostain spessujulkaisusta, deluxe editionista tms., joita on usein erilaisia.
Toinen järjettömyys on paketit. Järkyttävän kokoisia läjiä jotain sekalaista 10-15 v vanhaa poppia myydään "vain pakettina" ja kovaan hintaan. Olennaista on kokonaishinta, EI kappalehinta, koska suurella todennäköisyydellä ostaja haluaisi siitä sun kasasta yhden levyn ja muut on hänellekin ihan roskaa.
Sitten on nämä "vain nouto" -tyypit, jotka eivät postita, vaikka tarjoaisit mitä. Ok, jokaisen oma valinta tietysti, mutta se rajaa ostajakunnan niihin, jotka asuvat lähialueilla ja jotka ovat niin kiinnostuneita siitä tuotteestasi, että jaksavat lähteä vapaa-ajallaan hakemaan sitä jostain hevonkuusesta. CD-levy ei ole vaikea postitettava.
Nämä ovat toistuvia teemoja niissä ilmoituksissa, jotka roikkuvat siellä kuukaudesta toiseen. Monille tuntuu olevan ihan vierasta, että ilmoitukseen ja myymiseen pitäisi laittaa vähän vaivaakin eikä vain odottaa, että ihmiset tulee kotiovelle rahojen kanssa jonottamaan käytettyjä tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin ostaa kaksikin tavaraa, myyjät eivät viesteihin vastanneet ja puh.numeroa ilmoitusiin ei ollut laitettu.
Samaan olen törmännyt viime aikoina, myyjät eivät vastaa mitään.
Mitä laitat ensimmäiseen viestiin? Jos laitat vain "onx tää vapaa" niin myyjä olettaa, ettet ole tosissasi kiinnostunut vaan huutelet turhia.
Laita jo ensimmäiseen viestiin, että tulisit hakemaan klo xx tai että haluat tuotteet postilla.
Aivan sama mitä siihen viestiin laittaa, kun eivät myyjät edes lue niitä.
Olin kiinnostunut eräästä tavarasta ja laitoin viestin, joka sisälsi myös noutoaikaehdotuksen. Viesti roikkui lukemattomana 1,5 kuukautta, ja koko tuon ajan tavara oli tarjolla torissa. Lopulta tavara poistui, viestiä tietenkään sittenkään vielä ollut luettu.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken olen sujuvasti myynyt mitä olen sinne myyntiin pannut.
Josko se on vain kiinni osaamisesta, eli hyvistä kuvista, mitoista, selkeästä viestinnästä ja siitä, että pysyy jämäkkänä.
Minä myyn vain käteisellä ja noudettuna, en lähetä enkä suostu häsläämään minkään sekoilijan kanssa.
Kahden euron krääsää en myy ollenkaan vaan vien hyväntekeväisyyskirppikselle, kierrätykseen tai jäteasemalle..
Sama homma. Ja kaupat sujuneet hyvin. Kyllä ihmiset tulevat hakemaan tuotteen kotoa, jos haluavat sen. En myöskään mitään varaile, vaan se saa kuka ensimmäisenä tulee hakemaan. Ei ole ollut ongelmaa.
Jos paketin lähetyskulut ovat 6e luokkaa ja pakkaukseen sekä postitukseen kuluu vielä huomattavasti aikaa jota ei ole rajattomasti käytettävissä (ei ole työtön tai eläkkeellä) niin alle 20e hintaisten tuotteiden myymisessä ainakaan Torissa yksi kerrallaan ei ole mitään järkeä.
Postikulut lisäävät hintaa niin suhteettomasti että itse tuote pitää antaa melkein ilmaiseksi jotta hinta olisi ostajan kannalta järkevä.
Monien alle 20e hintaisten tuotteiden ostajakunta alkaa nykyään koostua sen näköisistä sukankuluttajista että kotiovelleni en niitä enää halua. Suosiolla roskiin tai SPR:n kirppikselle jos ilmaiseksi huolivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin ostaa kaksikin tavaraa, myyjät eivät viesteihin vastanneet ja puh.numeroa ilmoitusiin ei ollut laitettu.
Mitä laitat ensimmäiseen viestiin? Jos laitat vain "onx tää vapaa" niin myyjä olettaa, ettet ole tosissasi kiinnostunut vaan huutelet turhia.
Laita jo ensimmäiseen viestiin, että tulisit hakemaan klo xx tai että haluat tuotteet postilla.
Olin kiinnostunut eräästä tavarasta ja laitoin viestin, joka sisälsi myös noutoaikaehdotuksen. Viesti roikkui lukemattomana 1,5 kuukautta, ja koko tuon ajan tavara oli tarjolla torissa. Lopulta tavara poistui, viestiä tietenkään sittenkään vielä ollut luettu.
Toriin laitetuista viesteistä ei tule ilmoitusta. Tai tulee sähköpostiin, jos sen on erikseen klikannut. Joten ehdotankin, että seuraavaksi SOITAT sille myyjälle, niin ei tarvitse odotella mitään viestien vastaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toriin laitetuista viesteistä ei tule ilmoitusta. Tai tulee sähköpostiin, jos sen on erikseen klikannut. Joten ehdotankin, että seuraavaksi SOITAT sille myyjälle, niin ei tarvitse odotella mitään viestien vastaamista.
Ehdota saman tien sille myyjälle, että laittaa ilmoitukseensa PUHELINNUMERON.
Kyllä ihmiset tulevat hakemaan tuotteen kotoa, jos haluavat sen. En myöskään mitään varaile, vaan se saa kuka ensimmäisenä tulee hakemaan. Ei ole ollut ongelmaa.
Onko sinulla nyt kaikki kotona?
Pelkästään viime viikolla löysin torista pari käyttyä objektiivia jotka olisin voinut ostaa mutta toinen oli Oulussa ja toinen Turussa. "En lähetä".
Juuei, en todellakaan lähtenyt hakemaan muutaman kympin lasia myyjän kotoa vaikka olisinkin tuotteen halunnut.
Enkä olisi hypännyt autoon vaikka kyseessä olisi ollut tonnin objektiivi. Matkakulut ja -aika olisivat sittenkin nostaneet hinnan kauas järkevän tuolle puolen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset tulevat hakemaan tuotteen kotoa, jos haluavat sen. En myöskään mitään varaile, vaan se saa kuka ensimmäisenä tulee hakemaan. Ei ole ollut ongelmaa.
Onko sinulla nyt kaikki kotona?
Pelkästään viime viikolla löysin torista pari käyttyä objektiivia jotka olisin voinut ostaa mutta toinen oli Oulussa ja toinen Turussa. "En lähetä".
Juuei, en todellakaan lähtenyt hakemaan muutaman kympin lasia myyjän kotoa vaikka olisinkin tuotteen halunnut.
Enkä olisi hypännyt autoon vaikka kyseessä olisi ollut tonnin objektiivi. Matkakulut ja -aika olisivat sittenkin nostaneet hinnan kauas järkevän tuolle puolen.
Onko sinulla nyt kaikki kotona? Sieltä voi ihan kuule valita, että mistä päin tuotteita etsii. Kyllä täällä Turun seudulla on ainakin kauppa käynyt hyvin. Jos tietty asuu jossain maalla kaukana kaikesta, niin on toki eri asia. Mutta sehän ei ole myyjän syy=)
Vierailija kirjoitti:
Noh, itse ostan aktiivisesti CD-levyjä nettikirppiksiltä ja ostajan näkökulmasta aika monella torimyyjällä on tosi paljon ongelmia siinä kauppatavassa. Ongelmatapaukset ovat keskittyneet nimenomaan toriin, huuto on toimivampi kauppapaikka ihan 100-0.
Ensinnäkin monien ilmoitukset on todella huonoja ja epäinformatiivisia. Levyistä otetaan suttuisia kuvia ja tiedoissakin on ehkä vain artistin nimi tai ei edes sitä. Pahimmillaan ilmoituksesta ei kunnolla saa selvää, mitä levyä siinä edes ollaan myymässä. Jos levy ei ole todella kiinnostava niin ei, en jaksa lähteä selvittämään. Hyvässä ilmoituksessa on selkeä kuva levystä, tiedot artistista ja julkaisun nimestä ja kappalelista ainakin silloin, jos kyse on jostain spessujulkaisusta, deluxe editionista tms., joita on usein erilaisia.
Toinen järjettömyys on paketit. Järkyttävän kokoisia läjiä jotain sekalaista 10-15 v vanhaa poppia myydään "vain pakettina" ja kovaan hintaan. Olennaista on kokonaishinta, EI kappalehinta, koska suurella todennäköisyydellä ostaja haluaisi siitä sun kasasta yhden levyn ja muut on hänellekin ihan roskaa.
Sitten on nämä "vain nouto" -tyypit, jotka eivät postita, vaikka tarjoaisit mitä. Ok, jokaisen oma valinta tietysti, mutta se rajaa ostajakunnan niihin, jotka asuvat lähialueilla ja jotka ovat niin kiinnostuneita siitä tuotteestasi, että jaksavat lähteä vapaa-ajallaan hakemaan sitä jostain hevonkuusesta. CD-levy ei ole vaikea postitettava.
Nämä ovat toistuvia teemoja niissä ilmoituksissa, jotka roikkuvat siellä kuukaudesta toiseen. Monille tuntuu olevan ihan vierasta, että ilmoitukseen ja myymiseen pitäisi laittaa vähän vaivaakin eikä vain odottaa, että ihmiset tulee kotiovelle rahojen kanssa jonottamaan käytettyjä tavaroita.
Torin "ostajien" käyttäytymisen takia myyn kaiken vain noudolla (lähellä olevan kaupan pihalla) tai pakettina. Vaikka olisi vain CD-levy niin postitus pakettina - ihan sen takia, että tulee seurantakoodi (ja turha tulla huutelemaan mistään plus-merkistä, ei toimi).
Koska
- kokotieto puuttuu
- muu(t) olennai/nen/set mitta/mitat puuttuu
- kuvat puuttuvat kokonaan tai se yksi ainoakin on otettu perunalla/hernerokkasumussa
- tieto mahdollisesta takuusta puuttuu
- toimitusehdot sekavat tai puuttuvat kokonaan
- hinta on epäilyttävän halpa tai kallis
- tuotetta epäillään varastetuksi tai väärennökseksi
- myyjä/ostaja ei vaivaudu vastaamaan puolin tai toisin esitettyihin kysymyksiin asiallisessa ajassa
- myyjä/ostaja on epäasiallinen tai
- myyjä/ostaja alkaa piinata/häiriköidä potentiaalista kauppakumppania eri tavoilla.
No ihmiset myy siellä järkyttävää romua riistohinnoilla. Ne harvat järkihinnoitellut käyttökelpoiset tavarat meneekin sitten heti. Mulle on kyllä useampi myyjäkin tehny oharit, vaikka kovasti olisin heidän tavaroitaan ollut ostamassa. Itsellä ei myöskään ole autoa, mutta asun keskustassa, joten kysyn usein onko myyjällä kulkua keskustaan, jotta tavara kulkeutuu mulle. Jos ei ole, niin eipä siinä mitään. Sitten sen ostaa joku, joka pääsee paremmin kulkemaan.
Vierailija kirjoitti:
No ihmiset myy siellä järkyttävää romua riistohinnoilla. Ne harvat järkihinnoitellut käyttökelpoiset tavarat meneekin sitten heti. Mulle on kyllä useampi myyjäkin tehny oharit, vaikka kovasti olisin heidän tavaroitaan ollut ostamassa. Itsellä ei myöskään ole autoa, mutta asun keskustassa, joten kysyn usein onko myyjällä kulkua keskustaan, jotta tavara kulkeutuu mulle. Jos ei ole, niin eipä siinä mitään. Sitten sen ostaa joku, joka pääsee paremmin kulkemaan.
Miksi sinä et saa persettäsi liikkeelle ja mene hakemaan tuotetta?
Vierailija kirjoitti:
Koska
- kokotieto puuttuu
- kuvat puuttuvat kokonaan tai se yksi ainoakin on otettu perunalla/hernerokkasumussa
- myyjä/ostaja ei vaivaudu vastaamaan puolin tai toisin esitettyihin kysymyksiin asiallisessa ajassa
- myyjä/ostaja alkaa piinata/häiriköidä potentiaalista kauppakumppania eri tavoilla.
Siis tämä, että ei ole laitettu myytävästä tavarasta mitään tietoa. Tykkään ostella vanhoja huonekaluja kunnostettavaksi, mutta usein ei löydy mitään tietoa mitoista. En jaksa erikseen niitä kysellä. Jätän sitten ostamatta.
Viime aikoina olen törmännyt näihin ostajiin, jotka tuntuvat kuvittelevan, että myyjä päivystää kotosalla 27/4. Esim joku tyyppi laittoi minulle viime viikolla viestiä, että voisi seuraavalla viikolla tulla hakemaan. En kuullut tyypistä enää mitään, joten oletin ettei kauppoja synny. Kunnes jannu yhäkkiä laittoi viestin, että tunnin päästä olisi tulossa. No mikäs siinä, itse olin silloin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska
- kokotieto puuttuu
Siis tämä, että ei ole laitettu myytävästä tavarasta mitään tietoa. Tykkään ostella vanhoja huonekaluja kunnostettavaksi, mutta usein ei löydy mitään tietoa mitoista. En jaksa erikseen niitä kysellä. Jätän sitten ostamatta.
Tästä olen vähän eri mieltä, tosi ostaja kyllä kyselee ja käy keskutelua/kauppaa. Kaikki ei myöskään osaa/jaksa/tajua/muista laittaa tarpeeksi tietoa. Sitä varten on joko viestimahdollisuus tai puhelinnumero että tiedustellaan lisää mikäli tavara kiinnostaa aidosti.
Vierailija kirjoitti:
Siis tänään multa oltiin tulossa hakemaan uutta paketissa olevaa telkkaria, niin ostaja jätti tulematta eikä enää vastannut viesteihin.
Millä hinnalla sitä myit? Mä en tee ohareita, mutta todella harvoin enää tulee vastaan tavaraa sillä hinnalla ettei uutta saisi lähes vastaavalla hinnalla kaupasta. Jos tv on kaupassa 500€ uutena, niin voisin maksaa kyseisestä tv:stä käytettynä (kyllä, se on käytetty jos sitä myy torissa) joku 50€. Hakisin ilman muuta myös, en tee ohareita vaan ostan minkä lupaan.
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta te, joille tuote pitäisi kuskata sinne sun tänne olette todella rasittavia. Jos ei ole autoa, niin sitten pitää itse nähdä hieman vaivaa ja liikkua julkisilla.
Moni myyjä voisi välillä tarkastella kriittisesti omia ilmoituksiaan ja miettiä ostaisiko itse ventovieraana kyseistä tuotetta oman ilmoituksensa perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Ei hitto 😂 Valitat että porukka myy romua, ja sitten nillität kun ne ei kuskaa sulle tuotetta ovelle vaan tekee "oharit". Ei kukaan jaksa tehdä kauppoja tuollaisen kanssa.
Mä vaan hymyilen jos hintapyyntö on aivan älytön. En edes viitsi kysyä mitään.
Toihan on muuten vielä melko helppoa jos samaa kamaa myydään yhä kaupassa.
Mut joskus on näitä myyjiä jotka kuvittelevat mummelin jäämistön olevan painonsa arvosta timantteja.