ssri-lääkkeen aloittaminen pelottaa
Minulla on kovaa ahdistusta ja paniikkia ja pitäisi alkaa kokeilemaan jotain lääkitystä :( pelottaa kuitenkin kaikki haittavaikutukset yms. En tiedä miten uskallan aloittaa kokeilemaan
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset lihoo masennuslääkkeistä . Outoa että lääkärit vain niitä määräävät! Sitten jo hoidetaankin verenpainetta , diabetesta yms. kun ensin lihotaan. Ja verenpainelääkkeillä vasta sivuhaittoja löytyykin!!
Ihan kaikilla lääkkeillä voi olla sivuvaikutuksia.
Itsellä ssri joka pikemminkin laihduttaa kun hillitsee ruokahalua. Sitä käytetään isommilla annoksilla myös bulimiaan ja sivuoirelistassa lukee mm anorexia nervosa.
Mutta totta, usea mielialalääke lihottaa.
Lihoin 10 kg, muita sivuvaikutuksia ei tullut. Mutta elämä näin painavana masentaa myös. En tiedä, mitä tekisin, lopetanko lääkkeen vai en. En nimittäin usko, että painonnousu jää tähän :( Ennen olin hoikka. Tuntuu, että olen vanhentunut 20 v. vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Lihoin 10 kg, muita sivuvaikutuksia ei tullut. Mutta elämä näin painavana masentaa myös. En tiedä, mitä tekisin, lopetanko lääkkeen vai en. En nimittäin usko, että painonnousu jää tähän :( Ennen olin hoikka. Tuntuu, että olen vanhentunut 20 v. vuodessa.
Voi:( itsellä paino noussut muuten vaan ahdistuksen takia, koska kotoa on ollut vaikea poistua eikä ole kiinnostanut liikkua muutenkaan.. toivon ettei lääke aiheuttaisi ainakaan lisää lihomista
Itselläni fyysiset haitat kuten lihominen olivat niitä miedoimpia. Pahinta kuitenkin on että useampaa ssri ja yhtä snri lääkettä aikani käytettyä ja osaa lyhyesti kokeiltuani minulle jäi varmaankin elinikäisiä pysyviä vakavia seksuaalisuuden ja tunne-elämän haittoja ja puutoksia. Vuodet ilman lääkettä eivät ole minua palauttaneet ennalleen eikä ahdistus tilanteesta varmaankaan ole tilannetta helpottanut. Aivan liian nuorena tein ratkaisun aloittaa lääkkeet.
Suosittelen antamaan itsellesi aikaa ja rauhaa kasvaa pikkuhiljaa peloistasi ulos ja etsimään paljon tarvitsemaasi tietoa, elämänkokemusta ja hyvinvointia. Aloitat aivan pienistä muutoksista. Kiitollisuus, harrastuksiin uppoutuminen, keskustelut, uuden oppiminen, huumori, lukeminen, kirjoittaminen, meditaatio, luonto.. mikä ikinä sinulle antaakin parempia päiviä.
Tietysti lääkkeet vaikuttavat aina yksilöllisesti. Samalla ihmiselläkin sama lääke voi vaikuttaa vuoden käytön jälkeen eri tavalla kuin aloittaessa, mitä moni ei hoksaa seurata muun elämän aallokossa. Ei tietysti jokaiselle jää pysyvää haittaa tai tule vakavia sivu- lopetus- tai vieroitusoireita. Mutta meitäkin on. Lääkäreille on joskus todella vaikea ymmärtää, että ihminen haluaisi apua ilman lääkitystä ja että kärsii mieluummin psyykkisistä sairauksista. Mutta kannattaa pitää päätösvalta itsellä, jokaisella on oma tahti ja tapa parantua.
Seksuaalihaittoja voi tulla ja osalla ne ovat jääneet myös pysyviksi.
Minua pelottaa ihan hitosti, että saan taas ahdistuksen. Sen vuoksi syön ssri-lääkettä ja olo on ihan normaali.
Minulla on ollut Optipar monta vuotta, olen ollut ihan tyytyväinen. Nyt tosin lääkäri haluaa vaihtaa essitolopraamiin (kirjoitinkohan oikein). Kenelläkään kokemuksia tuosta lääkkeestä?? Periaattesta haluaisin lopettaa koko lääkityksen. Kokeilinkin äskettäin vähitellen itse pudottaa annosta, mutta tulee ilkeitä kuin sähköiskuja päässä. Minulla on vaikea paniikkihäiriö, masennusta ja ahdistuneisuushäiriö.
Turha pelätä mitään, sillä mahdolliset oireet ovat pienemmät kuin ahdistuksesi.
Vierailija kirjoitti:
Itellä ainakin toimi hyvin ilman haittavaikutuksia escitalopram menny jo yli 3vuotta.
Oli ennen sitä todella pahat sos tilanteiden pelot, ahdistus, masennus.
Sama lääke on ollut parilla muullakin tututulla käytössä ja toiminut.
Ite en edes halua lopettaa lääkettä kun se teki musta aivan uuden ihmisen ja paluuta entiseen ei ole.
Samoin. Huonoista kokemuksista pidetään ääntä, hyvistä ei juurikaan...
Ongelmia kannattaa ratkoa oikealla psykoterapialla, ei lääkkellä.
Seksuaalinen halukkuus tai kyvykkyys voi mennä pysyvästikin. Kai kaikki lapset on jo tehty?
Ei noista ssri-lääkkeistä ole kyllä pahemmin haittavaikutuksia tullut, huono puoli on se ettei niillä ole lähes ollenkaan vastetta ahdistukseen ja paniikkiin. Suosittelen voimakkaita neuroleptejä ja rauhoittavia, jälkimmäisiä ei valitettavasti saa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaudet ja ongelmat ovat eri asia
Tiedätkö. että vanhat ihmiset vetävät monet kourallisen lääkkeitä päivässä ja ihan pärjäävät vaikka joka lääkepaketissa on pitkä lista mahdollisia sivuvaikutuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei noista ssri-lääkkeistä ole kyllä pahemmin haittavaikutuksia tullut, huono puoli on se ettei niillä ole lähes ollenkaan vastetta ahdistukseen ja paniikkiin. Suosittelen voimakkaita neuroleptejä ja rauhoittavia, jälkimmäisiä ei valitettavasti saa.
Tämä ei pidä paikkaansa. Jopa 'lääkkeidenvastustajat' myöntävät että noihin ne tehoavat hyvin, vaikka masennukseen aina ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaudet ja ongelmat ovat eri asia
Psyykkisiin häiriöihin hoito nimenomaan on psykoterapiaa. Ne eivät ole samalla tavalla sairauksia kuin somaattiset sairaudet. Ihminen voi muuttaa psyykettään.
Eivät sovi kaikille, riippuu millainen metaboloija olet. Jotkut syövät turhaan, vaikutus on nolla, joillekin taas normiannos aiheuttaa ongelmia. Jos alkaa tulla itsetuhoisia ajatuksia, lopeta heti. Lähes jokainen kouluampuja esim. on ollut näiden lääkkeiden käyttäjä. Ikävämpiä faktoja.
"Yleisiä pysyviä seksuaalisia oireita SSRI-lääkkeiden käyttöön liittyen
Sukupuolielinten tunnottomuus
Heikentynyt seksuaalinen halukkuus
Erektiohäiriö
Heikko orgasmi
Ennenaikainen siemensyöksy
Emättimen kostumisen vaikeus
Nännien tunnottomuus"
(edellinen linkki)
Ihmiset lihoo masennuslääkkeistä . Outoa että lääkärit vain niitä määräävät! Sitten jo hoidetaankin verenpainetta , diabetesta yms. kun ensin lihotaan. Ja verenpainelääkkeillä vasta sivuhaittoja löytyykin!!