Paljonko olisi hyvä olla säästöissä ennen eläkeaikaa ?
Mietin 120 tai 150 000 sis säästöt ja sijoitukset. Tuo olisi ihan realismia vielä ja ihan leppoisasti säästellen nykytilanteessa myös lapsiani autellen ja mukavaa elämää viettäen. Ei mitään nuukailua säästämisen takia.
Asuntoni on velaton, se tärkeintä. Toki eläkettä tulen saamaan mutta se tulee okrmaan keskivertoa koska olin aikanaan pitkillä hoitovapailla ja vuorotteluvapaalla kahdesti.
N56
Kommentit (76)
Ei kuule 150 riitä edes alkuun. Sillä saat sellaisen vajaan tonnin kuussa lisää rahaa käyttöösi suht turvallisesti. Suurempaan summaan tarvitsee lisää riskiä ottaa ja riskit voivat realisoitua. Eli eläkkeellä tuollainen 150 k säästö tuottaa turvallisesti käyttörahaa vaatimattomasti sellaisen viitisen sataa extraa. Eli vähintään 3 kertainen summa olisi oltava.
Vierailija kirjoitti:
Velaton asunto on hetkellisesti, sitten tulevat isot remontit ja asuntoon menee käytännössä uudelleen ostohinnan verran rahaa. Tämän moni aktiivisesti pyrkii unohtamaan.
Tämä on kyllä totta. Hyvä huomio.
Olen sinkku, se unohtui mainita eli yksin rahoitan kaiken.
Hoivakotipaikka maksaa noin 5-7 tonnia kuussa. Laske siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuule 150 riitä edes alkuun. Sillä saat sellaisen vajaan tonnin kuussa lisää rahaa käyttöösi suht turvallisesti. Suurempaan summaan tarvitsee lisää riskiä ottaa ja riskit voivat realisoitua. Eli eläkkeellä tuollainen 150 k säästö tuottaa turvallisesti käyttörahaa vaatimattomasti sellaisen viitisen sataa extraa. Eli vähintään 3 kertainen summa olisi oltava.
No tuskin tuohon kykenen...
Ap
No paljonko tarvitset rahaa per kuukausi. Siitähän sen voi suuntaa-antavasti laskea.
Vierailija kirjoitti:
Velaton asunto on hetkellisesti, sitten tulevat isot remontit ja asuntoon menee käytännössä uudelleen ostohinnan verran rahaa. Tämän moni aktiivisesti pyrkii unohtamaan.
Ja vaihtoehdot ovat mitkä? Kyllä vuokralla asujakin maksaa ne remontit ja pääomat myös, toisella tavallla ja ehkä hiukan eri tavalla jaksotettuna. omistusasuessa aina säästää kuitenkin sen asunnon omistajan haluaman sijoituksen tuoton verran.
Riippuu tietysti eläkkeen suuruudesta ja onko muita tuloja. Itse pitäisin hyvänä tavoitteena 200.000 sijoitussalkkua koska esim 5% tuotollakin saisi silloin noin 800€/kk tuottoa eläkkeen päälle.
Oma tavoitteeni on se, että eläkkeellä en joutuisi käyttämään työuran aikana hankittua pääomaa vaan pystyisin elämään mukavasti sen tuotoilla (ja eläkkeellä). Se pääoma jäisi sitten aikanaan lapsille.
Melko vähän tarvitsen säästöjä. Saahan sitä kuitenkin eläkkeen (4800 €/kk) joka kuukausi. Kesämökki, talo ja uusi auto on velattomia. Aika vähällä eläkkeellä pärjää. Riittää kun pääsee pari kertaa vuodessa etelänmatkalle, yms perus jutut.
150 tonnia riittää epsanjassa helposti kymmeneksi vuodeksi. 20 vuotta pärjää jos silloin vielä jotain eläkkeitä saa ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Joillekin ei riitä mikään, toisille vähempikin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietysti eläkkeen suuruudesta ja onko muita tuloja. Itse pitäisin hyvänä tavoitteena 200.000 sijoitussalkkua koska esim 5% tuotollakin saisi silloin noin 800€/kk tuottoa eläkkeen päälle.
Oma tavoitteeni on se, että eläkkeellä en joutuisi käyttämään työuran aikana hankittua pääomaa vaan pystyisin elämään mukavasti sen tuotoilla (ja eläkkeellä). Se pääoma jäisi sitten aikanaan lapsille.
no 800€/kk nettotuottona on jo aika riskisen salkun tuotto (eläkesalkuksi). Kyllä itse pitäisin tuollaisessa tarkoituksena hyvänä tuottona 3% nettona käteen (arvonnousu jää siis inflaatiota varten)
Moni ei raaski muuttaa asunnostaan joten se ei paranna toimeentuloa eläkkeellä, jollei sitten ota käänteistä asuntolainaa. Olennaista on, että pystyy sopeuttamaan menot tuloihin. Säästöjä on hyvä olla mutta ei kannata säästää kaikkea elämistä sinne eläkepäiville. Koskaan ei tiedä milloin loppu tulee.
Aika yksinkertaisella matematiikalla voi tämänkin asian laskea. Kaava menee näin:
Tulot (=eläke jne.) - menot
Jos tulos on nolla tai suurempi, et tarvitse lisäsäästöjä. Jos tulos jää miinukselle siitä saat suoraan kuukausikohtaisen summan, jonka tavitset.
Periaatteessa sellainen kahden tonnin luokkaa oleva eläke riittää ihan mukavaan elämään etenkin jos on velaton omistusasunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja vaihtoehdot ovat mitkä? Kyllä vuokralla asujakin maksaa ne remontit ja pääomat myös, toisella tavallla ja ehkä hiukan eri tavalla jaksotettuna. omistusasuessa aina säästää kuitenkin sen asunnon omistajan haluaman sijoituksen tuoton verran.
Vaihtoehto on tietenkin myydä asunto oikeassa vaiheessa ja siirtyä vuokralle. Joo, tiedän, tämä vaatii ymmärrystä tosiasioista ja pientä rohkeutta toimia.
Ei kai tuohon ole mitään yksiselitteistä vastausta. Riippuu tulevasta eläkkeestä, halutusta elintasosta ja esimerkiksi siitä, miten pitkään tulee elämään ja millaisia hoivapalveluita tarvitsee.
Minä olen köyhän lapsuuden ja nuoruuden opinto- ja työttömyyskurimuksen jälkeen pyrkinyt elämään nuukasti, säästämään ja sijoittamaan jo 30 vuotta. Voi olla, että kuolen huomenna, eli turhaa oli. Tai voin sairastua tai menettää työpaikkani huomenna, jolloin kailelle omaisuudelle olisi varmasti käyttöä.
Tämä elämä kun on ihmisen vaarallisinta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Aina voit ottaa käänteisen asuntolainan jolla rahoitat remontin
Kuulostaa hyvältä, ap. Suunnilleen vastaavilla spekseillä aion itse elellä. Jos joutuisinkin syömään myös pääomaa, jää lapsille silti velaton asunto hyvällä sijainnilla.
Vierailija kirjoitti:
No paljonko tarvitset rahaa per kuukausi. Siitähän sen voi suuntaa-antavasti laskea.
Siis jos saa jo eläkettä, niin tämä tulee sen päälle, ei sen sijasta.
Itse saan pelkästään eläkettä pari tonnia brutto ja se riittää hyvin elämiseen.