ssri-lääkkeen aloittaminen pelottaa
Minulla on kovaa ahdistusta ja paniikkia ja pitäisi alkaa kokeilemaan jotain lääkitystä :( pelottaa kuitenkin kaikki haittavaikutukset yms. En tiedä miten uskallan aloittaa kokeilemaan
Kommentit (243)
Kyllä nuo seksuaalihaitatkin mietityttävät, tai lähinnä se että jos ne jäisi pysyviksi 😫 muuten sillä nyt ei ole kai niin väliä, koska minulla ei ole mitään poikaystävää tai mitään deittailuja, ei siitä tulisi mitään ahdistuksieni takia
En kuitenkaan oikeastaan näe itselläni mitään tulevaisuutta, eikä elämästäni tule mitään, niin kai on pakko kokeilla lääkettä. Minulla kun on terapia ja vähän muutakin tukea, mutta eivät riitä. Harmittaa tosi paljon, koska minulla on pitkään (vuosia) ollut ahdistusta, mutta olen ennen pärjännyt sen kanssa ja pystynyt elämään suht normaalisti, mutta enää en.
Vierailija kirjoitti:
En kuitenkaan oikeastaan näe itselläni mitään tulevaisuutta, eikä elämästäni tule mitään, niin kai on pakko kokeilla lääkettä. Minulla kun on terapia ja vähän muutakin tukea, mutta eivät riitä. Harmittaa tosi paljon, koska minulla on pitkään (vuosia) ollut ahdistusta, mutta olen ennen pärjännyt sen kanssa ja pystynyt elämään suht normaalisti, mutta enää en.
Toivon, että lääkkeestä olisi apua, eikä tarvitsisi kuitenkaan kauhean pitkään syödä niitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmia kannattaa ratkoa oikealla psykoterapialla, ei lääkkellä.
Sairaudet ja ongelmat ovat eri asia
Psyykkisiin häiriöihin hoito nimenomaan on psykoterapiaa. Ne eivät ole samalla tavalla sairauksia kuin somaattiset sairaudet. Ihminen voi muuttaa psyykettään.
Kyllä ne ovat.
Oot sekopää. Älä pilaa kenenkään miehen elämää.
Vielä en ole uskaltautunut kokeilemaan, jospa huomenna. Pelkään vaan, että lääkkeen otettuani ahdistus pahenee x1000, enkä kestä sitä
Vierailija kirjoitti:
Vielä en ole uskaltautunut kokeilemaan, jospa huomenna. Pelkään vaan, että lääkkeen otettuani ahdistus pahenee x1000, enkä kestä sitä
Joko aloitit?
Muistathan, että jotkut lääkkeet voivat ensin huonontaa oloa, sitten parantaa.
Tsemppiä sinne, muruliini
Tässä omia kokemuksia:
-Citalopram, eka yö oli vähäuninen mutta en muista että olisi mitään muuta aloitusoiretta tullut. Jos kerralla lopetti 40mg maksimianoksesta niin oli pientä huimausta pari päivää, parempi ensin vähentää 20mg annokseen
-Sertraliini, en oikeastaan muista että olisi ollut yhtäkään oiretta aloituksessa, käytön aikana tai lopetuksessa, erektio ehkä oli aavistuksen heikompi mutta palautui lopetuksen jälkeen
-Essitaloprami, huolimatta siitä että sukua sitalopramille, tämä oireili itsellä eri tavalla. Ei mitään vakavaa mutta päässä tuntui kuin olisi lievästä humalassa tai jossain aineissa, keho tuntui myös hieman epämiellyttävän lämpimältä, kuivuutta silmissä/suussa. Loppui heti kun lopetin lääkkeen. Varmasti nuo aloitusoiret olisi mennyt ohi parissa viikossa mutta hieman liikaa haittasi töissä keskittymistä.
Itseäni ei ole SSRI-lääkkeet turvottaneet, toisin kuin jotkin muut, joita olen joutunut kokeilemaan. Mikään muu lääkekään ei onnistu pitämään masennustani kurissa ns. lukkojen takana kuin se, jota olen nyt muutaman vuoden ajan syönyt.
Mitään negatiivisia haittavaikutuksia omasta lääkityksestäni ei ole itselleni tullut, joten taidan kuulua niiden onnekkaiden joukkoon tässä mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin yksilöllistä tapahtuuko mitään. Itselläni ssri-lääkkeet tuhosivat seksuaalisuuden, eikä tilanne palautunut normaaliksi edes niiden myrkkyjen lopettamisen jälkeen. Muut sivuvaikutukset (ärtyneisyys, näkökentän häiriöt jne.) poistuivat. Näistä ei kuitenkaan saa puhua ääneen, koska pillerit ovat Big Pharmalle ehtymätön tulonlähde, ja esim. masennuspotilaille on halvempaa työntää pilleripurkki kouraan kuin tarjota terapiaa.
Lisään tuohon yllä olevaan viestiin, että käytössä oli Citalopram melko suurella annostuksella, myöhemmin Venlafaxin. Edellä mainittu aiheutti enemmän sivuvaikutuksia, minkä takia sen vaihdoinkin. En huomannut ahdistuksen tai masennuksen vähenemistä, tietynlainen toimintakyky (=pääsen ylös sängystä) ehkä lisääntyi.
Mutta, kuten sanoin, hyvin yksilöllistä.
Miten kauan ootte pisimmillään ottanu lääkkeitä masennukseen? Mulla oli vuosi 375mg Venlafaxin, nyt toinen vuosi Duloxetine 60. En halua lopettaa, pelkään että vaikea masennus uusii. Tämä annostus sopiva nyt. Yöksi 15mg mirta. Hyvä uni. Tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko aloitit?
Muistathan, että jotkut lääkkeet voivat ensin huonontaa oloa, sitten parantaa.Tsemppiä sinne, muruliini
En vielä, jotenki ei ole ollu sopivaa päivää, kun pelkään kovia sivuoireita, jolloin toimintakykyni menisi ihan nollille, vaikka nytkin se on tosi huono. Enkä ole kehdannut kertoa läheisilleni lääkkeen aloituksesta. Yritän nyt viikonlopun aikana aloittaa! Pakko kai se on kokeilla. Niiin ja paroksetiini on lääkkeeni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko aloitit?
Muistathan, että jotkut lääkkeet voivat ensin huonontaa oloa, sitten parantaa.Tsemppiä sinne, muruliini
En vielä, jotenki ei ole ollu sopivaa päivää, kun pelkään kovia sivuoireita, jolloin toimintakykyni menisi ihan nollille, vaikka nytkin se on tosi huono. Enkä ole kehdannut kertoa läheisilleni lääkkeen aloituksesta. Yritän nyt viikonlopun aikana aloittaa! Pakko kai se on kokeilla. Niiin ja paroksetiini on lääkkeeni
Ja kiitos tsempeistä!
Yölliset painajaiset ja nukkuminen päivällä pahimmat haitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko aloitit?
Tsemppiä lääkkeen alotukseen. Toivottavasti sul on edes yksi läheinen, kelle voit kertoa. Päivitäthän tänne niin voidaan kannustaa.
Tiedän tunteen, mutta lääke voi todellakin muuttaa elämän niin pal paremmaksi. Tiedän kokemuksesta.
Mietin, että onkohan sillä väliä mihin aikaan otan lääkkeen. Lääkäri taisi sanoa, että ei mutta farmaseutti suositteli ottamaan aamulla. Kivat kauhukuvat vaan tulee heti kun ajattelenkin lääkkeen ottamista 😅 saan varmaan paniikin jo siitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko aloitit?
Tsemppiä lääkkeen alotukseen. Toivottavasti sul on edes yksi läheinen, kelle voit kertoa. Päivitäthän tänne niin voidaan kannustaa.
Tiedän tunteen, mutta lääke voi todellakin muuttaa elämän niin pal paremmaksi. Tiedän kokemuksesta.
Päivittelen tänne kyllä:D tuntuu että tarvitsen vertaistukea, kun ei minulla ole ketään tuttuja samassa tilanteessa tai oikein ketään läheistä jolle voisin puhua. Kun ei ole sama ainoastaan vaan puhua terapeutin kanssa kerran viikossa jonkun tunnin verran. Joskus tuntuu että tarvitsisin tukea 24/7 😅 Omat vanhempani ovat kyllästyneet ahdistuksiini ja senkin takia ahdistaa kun asun heidän luonaan, ja heille on vaikea kertoa lääkkeistä yms. Ja kyllähän tämä jotenkin hävettää. Tuntee itsensä huonoksi ihmiseksi ja epäonnistuneeksi.
SSRI-lääkkeet ovat hyvin siedettyjä. Niitä syödään paljon. Minäkään en saanut mitään sivuvaikutuksia.
No: jos pärjäät ilman lääkkeitä - ok
Jos et pärjää, otat.
Mulla oli tosi vaikea masennus. Lääkitys purettiin vuosi parantumisen jälkeen, liian aikaisin.
Masennus uusi jo vuoden päästä, nyt lääkkeet pienillä pitoisuuksilla ainakin 2v.
Mitään syytä masennukseen ei ole. Sietämätön unettomuus alkoi molemmilla kerroilla ennen lääkkeitä.
Nyt olo ok, nukun hyvin.
Painoa tullut kyllä ja hikoiluttaa toisinaan