ssri-lääkkeen aloittaminen pelottaa
Minulla on kovaa ahdistusta ja paniikkia ja pitäisi alkaa kokeilemaan jotain lääkitystä :( pelottaa kuitenkin kaikki haittavaikutukset yms. En tiedä miten uskallan aloittaa kokeilemaan
Kommentit (243)
Jos sulla on kova ahdistus . Eikö se pelota enemmän kuin lääke.
Mulla oli myös aikanaan valtava päänsisäinen kamppailu kun mietin uskallanko aloittaa SSRI:n. Pelotti kamalasti kaikki kauhutarinat "zombiksi" muuttumisesta ym. Lopulta kuitenkin uskaltauduin ja olen käyttänyt Sertralinia nyt 8 vuotta enkä muuttunut miksikään zombiksi :). Haittavaikutuksina mulla painonnousu ja liikahikoilu, mutta nämäkin tosiaan yksilöllisiä.
Kannattaa kääntyä lääkärin/apteekin puoleen, jos kovasti mietityttää ja pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Harvempi SSRI-lääkityksen haittavaikutus on sellainen, mikä ei poistuisi lopettamalla lääkkeen. Ja lääkkeen voi kuitenkin aina lopettaa, jos se ei sovi. Muakin on pelottanut aina kamalasti aloittaa uusia lääkkeitä, mutta mikään haittavaikutus ei ole ollut pysyvä, vaikka melkein kaikista yli 15 kokeilemastani psyykenlääkkeestä on jotain tullutkin. Toisten kanssa olen sitten elänyt ja toiset olen lopettanut. Mutta tsemppiä aloitukseen!
Kiitos! Pelottaa että varsinkin aloituksessa tulisi jotain sietämätöntä pahoinvointia yms. koska pahoinvointi on ainakin tuossa minun lääkkeessäni mainittu todella yleiseksi oireeksi. Minulla kun on jo muutenkin pahoinvointia, joten pelkään että se lisääntyy sitten :d että miten sitä sitten kestää. Toki myös vakavat haitat pelottavat, että tulisi jotain kuumetta tai kouristeluja..
Minuakin pelotti vuosi sitten. Pelkäsin sitäkin, että miltä tuntuu, jos unohdan lääkkeen. No, yksittäisestä unohduksesta tapahdu mitään. Sertraliinin puoliintumisaika on pitkä. Sitä voi ottaa niinkin, että ottaa vain joka toinen päivä. Mutta ota silti nyt alkuun juuri siten kuin lääkäri määrännyt. Minun ahdistukseni on vähentynyt jo annoksella 50 mg/vrk.
Vierailija kirjoitti:
Sairaus ei pelota. Ainoastaan lääke ja sivuvaikutukset. Taitaa olla valehtelija taas asialla.
Mitenniin? Minulla on kova sairauksien pelko ja menen paniikkiin kaikista pienistäkin oireista heti. Mutta kyllä lääkkeen kokeilu pelottaa ja jos se pahentaa oireita (kuten monesti ainakin hoidon alussa ilmeisesti käy) tai ei autakaan
Kerran kokeilin ja ikinä en enää tollaisiin myrkkyihin koske.
Mulla ei ole oloa muuttanut suuntaan tai toiseen.
Hei, kannustan lämpimästi uskaltamaan <3 Minuakin pelotti todella paljon alottaa ahdistus/masennus lääkitys silloin kun sitä eniten tarvitsin. Onneksi oli topakka lääkäri kuka huomasi tilanteen ja että lääkitys oli aloitettava. Elämä oli pelkkää ahdistusta, kaiken mahdollisen pelkäämistä, stressaamista, ja fyysisiä oireita kuten vapinaa ja aamuöiset heräämiset ahdistukseen. Aloitin lääkkeen ja se oli paras päätös ikinä. Ahdistus loppui -täysin- ja aloin nukkumaan kuin tukki. Vapina katosi, samoin kaikki muutkin fyysiset oireet. Minusta tuli taas rauhallinen ja normaali tyyppi. Isoin haitta minulle oli ruokahalun lisääntyminen ja kiloja alkoi tulla. Mutta nekään eivät stressanneet. Nyt olen pitkin kevättä lopettanut lääkettä tosi hiljakseen ja viimeisiä viedään. Haluan pudottaa painoni takaisin ja oloni on tosi hyvä. Lääke pelasti mut siitä ahdingosta mistä olin ja nyt on muisto vain. Uskalla <3 Sitten lopetat kun olet parantunut.
Vierailija kirjoitti:
Kerran kokeilin ja ikinä en enää tollaisiin myrkkyihin koske.
Ei ne mitään "myrkkyjä" ole vaan ihan tavallisia lääkkeitä siinä missä muutkin.
Mulle tuli duloksetiinista voimakasta pahoinvointia, mutta se olikin snri-lääke. Sertraliinista en ole saanut mitään sivuoireita.
Mikä lääkitys sulla on?
Alussa oli voi paheta, aloita pienellä annoksella.
Mä ainakin sain (mulla myös paniikkihäiriö ja vakava-asteinen ahdistus) myös rauhoittavan tarvittaessa otettavaksi aloituksen ajaksi.
Jos pahoinvointi pelottaa, niin siihenkin hän saa lääkettä.
Mulla ollut fluoksetiinin ja duloksetiini ja niistä kummastakin tuli pieni etova olo ja ruokahalu laski alussa nollaan, ei mitään sietämätöntä.
Itse ainakin toivon, että olisin reippaasti hakenut apua ja saanut lääkkeet. Kårvistelin yli 10 vuotta ennenkuin totesin että en osaa itseäni parantaa ja alkuun oli tosi vaikeaa hyväksyä, että saatan tarvita lääkitystä.
Lääkettä voi aina vaihtaa, jos se ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli myös aikanaan valtava päänsisäinen kamppailu kun mietin uskallanko aloittaa SSRI:n. Pelotti kamalasti kaikki kauhutarinat "zombiksi" muuttumisesta ym. Lopulta kuitenkin uskaltauduin ja olen käyttänyt Sertralinia nyt 8 vuotta enkä muuttunut miksikään zombiksi :). Haittavaikutuksina mulla painonnousu ja liikahikoilu, mutta nämäkin tosiaan yksilöllisiä.
Kannattaa kääntyä lääkärin/apteekin puoleen, jos kovasti mietityttää ja pelottaa.
8 vuotta...? Ei millään pahalla mutta loppuelämänkö ajattelit noita vetää? Vai pitäisikö parantuakin joskus? Toki lääketeollisuus kiittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8 vuotta...? Ei millään pahalla mutta loppuelämänkö ajattelit noita vetää? Vai pitäisikö parantuakin joskus? Toki lääketeollisuus kiittää
Vetäähän sokeritautiset insuliinia lopun elämänsä. Ei kaikista päävaivoistakaan aina noin vaan parannuta. Voidaan joskus tarvita loppuelämän lääkityksenkin.
Se joko sopii tai sitten ei. SSRI lääkkeistä löytyy ssristories sivusto joka karmivaa luettavaa. Perehdy aiheeseen laajalti myös ulkomaisissa medioissa ennen päätöstä.
Tsemppiä 👍🙂
Mä kans pelkäsin aloitusta. No, pahoinvointia sitten tuli kuin tulikin ja heräsin yöllä hirveään paniikkikohtaukseen ja oksetti. Otin vaan rauhoittavan ja nukahdin lopulta. Annosta nostaessa nukahdin normaalisti mutta parin viikon ajan heräilin aina aamuyöstä ja pyörin tunnin tai kaks ennenku nukahdin uudestaan. Meni ohi ja nyt nukun 100x paremmin kuin ennen.
Nuo lääkkeet ovat saatanallista myrkkyä, mutta Suomessa ei muuta saa, koska bentsoihin jää lääkäreiden mukaan välittömästi koukkuun. Lääkärillä kannattaa käydä esim. Virossa tai Espanjassa. Sieltä saa kunnolliset rohdot.
Vierailija kirjoitti:
Se joko sopii tai sitten ei. SSRI lääkkeistä löytyy ssristories sivusto joka karmivaa luettavaa. Perehdy aiheeseen laajalti myös ulkomaisissa medioissa ennen päätöstä.
Tsemppiä 👍🙂
En kyllä halua lukea mitään kauhutarinoita yhtään enempää, sitten vasta alankin pelkäämään
Onko ihan pakko aloittaa.. Varaudu lihomiseen jos meinaat popsia lääkkeitä. Aloitappa lenkkeily, pyöräily tai ehkäpä jo harrastat...
Itellä ainakin toimi hyvin ilman haittavaikutuksia escitalopram menny jo yli 3vuotta.
Oli ennen sitä todella pahat sos tilanteiden pelot, ahdistus, masennus.
Sama lääke on ollut parilla muullakin tututulla käytössä ja toiminut.
Ite en edes halua lopettaa lääkettä kun se teki musta aivan uuden ihmisen ja paluuta entiseen ei ole.
Harvempi SSRI-lääkityksen haittavaikutus on sellainen, mikä ei poistuisi lopettamalla lääkkeen. Ja lääkkeen voi kuitenkin aina lopettaa, jos se ei sovi. Muakin on pelottanut aina kamalasti aloittaa uusia lääkkeitä, mutta mikään haittavaikutus ei ole ollut pysyvä, vaikka melkein kaikista yli 15 kokeilemastani psyykenlääkkeestä on jotain tullutkin. Toisten kanssa olen sitten elänyt ja toiset olen lopettanut. Mutta tsemppiä aloitukseen!