Miehen lapsuudenkodin fyysinen kuritus
Mieheni on lapsena saanut tukkapöllyä ja vitsaa huonosta käytöksestä, mm. jos kiroili tai teki ns. Tuhmuuksia. Hänen äitinsä on vielä kasvatusalalla edelleen töissä ja jotenkin en voi ymmärtää että on oikeasti voinut pahoinpidellä lastaan!
No tästä on väännetty miehen kanssa paljonkin lapsiemme kasvatusasioissa koska miehen mielestä se oli ihan oikeik että hän sai vitsaa ja sen vuoksi hän voisi myös omiaan lapsiaan kurittaa. No ei ole onneksi kurittanut kun olen tehnyt selväksi että se on Suomessa laitonta ja muutenki tehoton kasvatuskeino.
No, mielikuvani anopista on kuitenkin tuon kasvatusmuodon vuoksi muuttunut ja en esim raaskisi jättää lapsiani hänelle tämän vuoksi hoitoon. Anoppi myös kärkkäästi arvosteli vauvanhoitotaitojani. Mielessäni mietin että sanoo hän joka on rikkonut lakia ja pahoinpidellyt omaa rakasta lastaan!!! Onko kellään muilla tällasia ajatuksia?
Kommentit (58)
Jos vanhempi käyttää ruumiillista kuritusta, loppuu se huoltajuus aika nopeasti viranomaisen toimesta.
Huostaanotetut tulevat yhteiskunnalle hyvin kalliiksi: verorahoista heille maksetaan asumiset, ruuat, vaatteet, harrastukset, ulkomaanmatkat ja viikkorahat. Nyt kun oppivelvollisuutta pidennettiin, jatkuu yhteiskunnan taloudellinen vastuu heidän kohdallaan 20-vuotiaaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kanssa lapsuuteni saanut fyysistä kuritusta rankalla kädellä. Mutta en ikinä käyttäisi samaa kasvatus tyyliä omiin lapsiini vaikka mikä tilanne olisi.
Sama täällä. Itselläni meni koko elämä pilalle lapsuuden kurittamisen takia. Edes terapia ei auta.
Heikot sortuu elontiellä jne.
Haista pas*a. Ennen olin hyvä ihminen, enää en väitä olevani mukava. Sinä olet alhainen luuseri. Yksinäinen ja hyljeksitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kanssa lapsuuteni saanut fyysistä kuritusta rankalla kädellä. Mutta en ikinä käyttäisi samaa kasvatus tyyliä omiin lapsiini vaikka mikä tilanne olisi.
Sama täällä. Itselläni meni koko elämä pilalle lapsuuden kurittamisen takia. Edes terapia ei auta.
Haista pas*a. Ennen olin hyvä ihminen, enää en väitä olevani mukava. Sinä olet alhainen luuseri. Yksinäinen ja hyljeksitty.
Parisuhde voi oikein hyvin, kiitos kysymästä :)
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempi käyttää ruumiillista kuritusta, loppuu se huoltajuus aika nopeasti viranomaisen toimesta.
Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se ei saata olla lakikaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se ei saata olla lakikaan..
+-0?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. Jos sinulla olisikin parisuhde (mitä en kylläkään usko), niin ei kumppanisi ainakaan onnellinen ole. Tosin ethän niin väittänytkään.
Vierailija kirjoitti:
Jos anoppi tai miehesi kurittaa lasta, niin teet heti rikosilmoituksen asiasta.
Sitten te ihmettelette kun kukaan ei uskalla tehdä lapsia tai sitoutua avioliittoon!
Avioliitossa puhutaan, neuvotellaan jne, ei tehdä toinen toisistaan rikosilmoituksia! Samoin toivoisin perhepiireissä olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta miehesi on ääliö. Voisin tulla vähän pesäpallomailalla opettamaan hänelle tapoja. Mutta en tule, kun se on RIKOS, samaten kuin lasten hakkaaminen.
Ja semmoiset väkivaltafantasiat paljastui sieltä 'hyvän ihmisen' kuoren alta sitten :D
Väitinkö olevani hyvä ihminen? En, en väittänyt. Lainkuuliainen ei ole sama kuin hyvä ihminen.
Ja jos väität, ettet ikinä ole salaa toivonut pahaa tehneille ihmisille tapahtuvan jotain ikävää, niin valehtelet.
Ollaan aika kaukana väkivallasta jos äiti naputtaa keveästi sormille 1-2v joka ei ukso vaikka kuinka kieltää vetämästä verhoja alas tms. Ei satu muuhun kuin "taaperon oman arvontunteeseen", silti tulee tietty: noin ei saa tehdä tilanne. 3v ylöspäin kiellot muulla tavoin veraabaalisesti jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. Jos sinulla olisikin parisuhde (mitä en kylläkään usko), niin ei kumppanisi ainakaan onnellinen ole. Tosin ethän niin väittänytkään.
Selvästi vanhempasi eivät rakastaneet sinua tarpeeksi kun säästivät liikaa vitsaansa. Kurittomasta pennusta on sitten sukeutunut tuommoinen henkilöön käyvä palstatrolli :( Kannattaa vanhempien muistaa että trolli lähtee lapsesta hakkaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan aika kaukana väkivallasta jos äiti naputtaa keveästi sormille 1-2v joka ei ukso vaikka kuinka kieltää vetämästä verhoja alas tms. Ei satu muuhun kuin "taaperon oman arvontunteeseen", silti tulee tietty: noin ei saa tehdä tilanne. 3v ylöspäin kiellot muulla tavoin veraabaalisesti jne.
Myös 1-2v ottaa mallin ja esimerkin vanhemmiltaan, jos äiti "naputtaa" lasta sormille, jos vetää verhoja, se on selvä malli ja esimerkki, miten pari vuotias toimii hiekkalaatikolla, halutessaan lapion tai ämpärin muilta lapsilta.
moni joka mieltää itsensä täysjärkiseksi ja tasapainoiseksi ja jota on lapsena kuritettu fyysisesti, luulee että on sellainen kurituksen ansiosta, vaikka oikeasti olisi siitä huolimatta ja kokonaan ilman kuritusta olisi vielä enemmän "kuosissa"
Tuli sitä itekki saatua milloin vyöstä, tossusta ja ritsalla persuksille. Tämä v. 90. Veli tais saada vaan tukkapöllyä. Fyysinen kuritus sai vain pelkäämään vanhempia. Nykyään kunnioituksen voi ansaita muulla tavoin, kuin satuttamalla lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästi vanhempasi eivät rakastaneet sinua tarpeeksi kun säästivät liikaa vitsaansa. Kurittomasta pennusta on sitten sukeutunut tuommoinen henkilöön käyvä palstatrolli :( Kannattaa vanhempien muistaa että trolli lähtee lapsesta hakkaamalla.
Siinä olet oikeassa etteivät vanhempani rakastaneet minua. Siinä olet väärässä että vitsaa olisi säästelty. Se vitsa minusta teki tällaisen. Mikä omalla kohdallasi meni vikaan, että sinusta tuli tuollainen?
Minun piti itse hakea koivusta vitsa.
Tai sitten äiti etsi kaapista ohuen nahkavyön. Se oli punainen.
Oikeasti olin ylikiltti ja herkkä lapsi ja muistan selkäsaunan syyksi esim. sen, että olisin halunnut jatkaa leikkiä kavereiden kanssa ja jättää kerran väliin seurakunnan kerhon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatuksessa kannattaa muistaa että jos lapsi tietää ettei ole olemassa mitään oikeita rangaistuksia niin hän ei vanhempaansa opi arvostamaan. Siks esim. Tukistus on niin paljon toimiva viimeisenä keinona. Mitkään arestit, puhelimen pois ottaminen tai viikkorahan jäädytys ei ole minkäänlainen uhka.
Arvostatko sinä ihmisiä, jotka lyövät sinua. Vanhempani ovat syntyneet 40-luvulla ja meillä ei lapsia lyöty.
Ei kyse ole lyömisestä vaan kurin ja järjestyksen ylläpidosta. Poliisi kyllä pistää kaltaisesi vapaan kasvatuksen tuotteet aisoihin ja pamputtaa tarvittaessa.
Sinuthan ne poliisit laittaa aisoihin, kun laittomasti käytät väkivaltaa lapsiisi. Jos siis ne lapset ikinä uskaltaisivat väkivallasta kellekään kertoa.
Kasvatuksellinen voimankäyttö ei ole väkivaltaa vaan rakkautta.
Osaako joku selittää sen logiikan, että kun otetaan nahkavyö ja hakataan sillä lasta takapuolelle, niin se ei muka ole väkivaltaa?
Vierailija kirjoitti:
Huostaanotetut tulevat yhteiskunnalle hyvin kalliiksi: verorahoista heille maksetaan asumiset, ruuat, vaatteet, harrastukset, ulkomaanmatkat ja viikkorahat. Nyt kun oppivelvollisuutta pidennettiin, jatkuu yhteiskunnan taloudellinen vastuu heidän kohdallaan 20-vuotiaaksi asti.
Kaikki lapset alkavatkin olla jo sijoitettuna kodin ulkopuolelle. Mistä niitä sijaisvanhempia löytyy vai rakennetaanko suurempia lastenkoteja ?
Olin lapsi 60 luvulla, kaikki asuivat omissa kodeissaan, vanhemmat huolehtivat joskus antoivat vitsaa jos ei toteltu eikä siitä mitään haittaa ollut mutta hoitakaa lapset kuten viranomaiset haluavat.