Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen lapsuudenkodin fyysinen kuritus

Vierailija
16.05.2022 |

Mieheni on lapsena saanut tukkapöllyä ja vitsaa huonosta käytöksestä, mm. jos kiroili tai teki ns. Tuhmuuksia. Hänen äitinsä on vielä kasvatusalalla edelleen töissä ja jotenkin en voi ymmärtää että on oikeasti voinut pahoinpidellä lastaan!
No tästä on väännetty miehen kanssa paljonkin lapsiemme kasvatusasioissa koska miehen mielestä se oli ihan oikeik että hän sai vitsaa ja sen vuoksi hän voisi myös omiaan lapsiaan kurittaa. No ei ole onneksi kurittanut kun olen tehnyt selväksi että se on Suomessa laitonta ja muutenki tehoton kasvatuskeino.
No, mielikuvani anopista on kuitenkin tuon kasvatusmuodon vuoksi muuttunut ja en esim raaskisi jättää lapsiani hänelle tämän vuoksi hoitoon. Anoppi myös kärkkäästi arvosteli vauvanhoitotaitojani. Mielessäni mietin että sanoo hän joka on rikkonut lakia ja pahoinpidellyt omaa rakasta lastaan!!! Onko kellään muilla tällasia ajatuksia?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ihan sama juttu!

Mies jopa usein lapsen hankaluuksissa (Ei pahoja hankaluuksia) haukkui kaikkea minun syykseni, sillä en ole antanut kasvattaa oikein . Eli en ole antanut antaa piiskaa. Hän sai itse vyöstä lapsuudenkodissaan.)

Vierailija
2/58 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini saattoi minua tukistaa tai lyödäkin, mutta ei tullut edes mieleen, että olisi tehnyt minun lapsilleni niin. Päinvastoin, kohteli lapsenlapsiaan hyvin ja lempeästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini saattoi minua tukistaa tai lyödäkin, mutta ei tullut edes mieleen, että olisi tehnyt minun lapsilleni niin. Päinvastoin, kohteli lapsenlapsiaan hyvin ja lempeästi.

Tämän siis kerroin, kun kerroit anopistasi. Toki tämä ei välttämättä päde anoppiisi.

Itse en hyväksy minkäänlaista fyysistä kuritusta. Ehkäpä juuri sen takia, koska jouduin itse sitä kokemaan. Se rikkoo lapsen fyysisen koskemattomuuden ja näin jättää myös henkisen jäljen esim omien rajojen vetämiseen ja itsekunnioitukseen.

Vierailija
4/58 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama juttu. Minua taas hakkasi perhepäivähoitaja. En yhtään muista/ymmärtänyt, miksi täti löi. Olin 2-3-vuotias. Tapahtui 80-luvulla.

Vierailija
5/58 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä mieheltäsi sopiiko hänelle, että sinä lyöt häntä jatkossa, jos hän tekee virheitä.

Vierailija
6/58 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lasten fyysinen kuritus kiellettiin lailla v.1984.

Vierailija
7/58 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin paikoin aikamoinen kauhukakara etenkin joskus 4-6-vuotiaana, kun rupesin ymmärtämään maailmasta enemmän. Pahimpana asiana tukittiin kerrostalon ulko-ovien lukot tikuilla. Kun tulin kotiin, niin minut heitettiin seinään ja viikko kotiarestia. Ja se oli ihan oikein, sen verran kuriton tapaus olin. Siinä opin kerralla syyn ja seurauksen jälkeiset toimenpiteet. Nyt, yli 4-kymppisenä ajattelen tietysti samoin, vaikka lapsia minulla ei olekaan (ja todennäköisesti ei tulekaan).

Nykyajan pennuilla ei ole mitään kuria, se kaapin paikka pitää näyttää jo pienenä. Ja kouluihin pitäisi palauttaa karttakepille sormille lyöminen, jos pentu on käyttäytynyt tarpeeksi törkeästi.

Omassa hoitopaikassani oli monta kuritonta kakaraa ikävuosina 3-7 (ennen kuin lähdin kouluun) ja siellä ihan aidosti uhkailtiin remmin antamisella. Vähimmäisrangaistus oli lukon taakse pimeään vessaan ja lamppu pois. Se oli ihan oikein tietyille muksuille. Huom. itse en koskaan saanut kuritusta siellä, koska olin kiltti. Päinvastoin, muita kiusaavat, leluja heittelevät kakarat ansaitsivat sen.

Onneksi sinulla ei ole lapsia, ja toivottavasti ei tulekaan.

Vierailija
8/58 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta se ei loppunut tuolloin. Vielä 90-luvulla oli ihan yleistä.

Vierailija
9/58 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se ei loppunut tuolloin. Vielä 90-luvulla oli ihan yleistä.

Valitettavasti. Pidän omia vanhempiani tämän vuoksi väkivaltarikollisina.

Vierailija
10/58 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin lasten ruumiillinen kuritus kiellettiin vasta lähes 40 vuotta sitten ja vieläkin joka neljäs tukistaa. Asenteet ja käytännöt perheissä laahaa perässä.

Vierailija
11/58 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outoa, että ette ole keskustelleet näin tärkeästä asiasta ennen lasten hankkimista. Kyllähän tuo kertoo paljon miehen arvoista. Pidäthän myös huolen, ettei lapsesi kuule niitä miehesi väkivaltafantasioita.

Vierailija
12/58 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin paikoin aikamoinen kauhukakara etenkin joskus 4-6-vuotiaana, kun rupesin ymmärtämään maailmasta enemmän. Pahimpana asiana tukittiin kerrostalon ulko-ovien lukot tikuilla. Kun tulin kotiin, niin minut heitettiin seinään ja viikko kotiarestia. Ja se oli ihan oikein, sen verran kuriton tapaus olin. Siinä opin kerralla syyn ja seurauksen jälkeiset toimenpiteet. Nyt, yli 4-kymppisenä ajattelen tietysti samoin, vaikka lapsia minulla ei olekaan (ja todennäköisesti ei tulekaan).

Nykyajan pennuilla ei ole mitään kuria, se kaapin paikka pitää näyttää jo pienenä. Ja kouluihin pitäisi palauttaa karttakepille sormille lyöminen, jos pentu on käyttäytynyt tarpeeksi törkeästi.

Omassa hoitopaikassani oli monta kuritonta kakaraa ikävuosina 3-7 (ennen kuin lähdin kouluun) ja siellä ihan aidosti uhkailtiin remmin antamisella. Vähimmäisrangaistus oli lukon taakse pimeään vessaan ja lamppu pois. Se oli ihan oikein tietyille muksuille. Huom. itse en koskaan saanut kuritusta siellä, koska olin kiltti. Päinvastoin, muita kiusaavat, leluja heittelevät kakarat ansaitsivat sen.

Sinustahan onkin kasvanut tunne-elämältäsi häiriintynyt. Olet empatiakyvytön ja sadistinen.

Vierailija
13/58 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan sairasta ajattelua/toimintaa!

Molemmilta, vanhemmilta ja sinulta.

Vierailija
14/58 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin mies väitti tuollaista ja siskonsa kertoi vasta lasteni ollessa teinejä, että ei heillä koskaan ollut mitään tukistamista tai vitsaa. Mies oli huijannut minua, jotta en tunkisi lapsia anopille hoitoon.

Vierailija
15/58 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viet kuitenkin oman lapsesi hoitopaikkaan vaikka itse olet kotona.  Anoppisi aikaan näin ei varmaan saanut tehdä.  Lapsia ei voinut viedä hoitoon edes silloin kun äiti itse oli sairaana.  Paljon on muuttunut, mutta aina se pätee, että miniä ei anoppiaan voi sietää.

Vierailija
16/58 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viet kuitenkin oman lapsesi hoitopaikkaan vaikka itse olet kotona.  Anoppisi aikaan näin ei varmaan saanut tehdä.  Lapsia ei voinut viedä hoitoon edes silloin kun äiti itse oli sairaana.  Paljon on muuttunut, mutta aina se pätee, että miniä ei anoppiaan voi sietää.

Ja tuoko oikeuttaa mielestäsi pahoinpitelemään lasta?

Vierailija
17/58 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on hyvin kasvatettu toisin kuin ap. Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa.

Vierailija
18/58 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin lasten ruumiillinen kuritus kiellettiin vasta lähes 40 vuotta sitten ja vieläkin joka neljäs tukistaa. Asenteet ja käytännöt perheissä laahaa perässä.

Pitäisi antaa vanhempien kasvattaa lapsensa kuten haluavat. Kunnon tukkapölly ja luunapit tekisivät vain hyvää näille nyky kakaroille.

Vierailija
19/58 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatuksessa kannattaa muistaa että jos lapsi tietää ettei ole olemassa mitään oikeita rangaistuksia niin hän ei vanhempaansa opi arvostamaan. Siks esim. Tukistus on niin paljon toimiva viimeisenä keinona. Mitkään arestit, puhelimen pois ottaminen tai viikkorahan jäädytys ei ole minkäänlainen uhka.

Vierailija
20/58 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatuksessa kannattaa muistaa että jos lapsi tietää ettei ole olemassa mitään oikeita rangaistuksia niin hän ei vanhempaansa opi arvostamaan. Siks esim. Tukistus on niin paljon toimiva viimeisenä keinona. Mitkään arestit, puhelimen pois ottaminen tai viikkorahan jäädytys ei ole minkäänlainen uhka.

Arvostatko sinä ihmisiä, jotka lyövät sinua. Vanhempani ovat syntyneet 40-luvulla ja meillä ei lapsia lyöty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan