Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä Helsingissä on tapahtunut n. 10 vuoden aikana? Miksei siellä pärjää enää suomen kielellä?

Vierailija
16.05.2022 |

R-kioskin myyjästä taksikuskiin ja hotellin siivoojasta aamiaistarjoilun työntekijään kaikki puhuivat joko niin huonoa suomea tai ei ollenkaan, että jouduin olemaan englantia osaamattomien vanhempieni tulkkina vähän väliä. Hämmentävä kokemus.

Kommentit (833)

Vierailija
721/833 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi alunperin Thaimaasta oleva ystävä, joka on ollut Suomessa n. 20 vuotta ja koko ajan työelämässä. Edelleen hänen kanssaan on niin vaikea puhua ja monia väärinymmärryksiä. Hän ei vieläkään puhu kunnolla suomea. Ja todellakin hänellä on Suomessa syntyneet lapset ja hänellä on jatkuvasti suomalainen miesystävä. Hän ei vain näköjään koskaan opi suomea niin, etteikö jatkuvat väärinkäsitykset olisi ongelmana. Välillä tuntuu ettei hän myöskään ymmärrä kaikkea puhuttua. Hänkin on ollut aluksi kielikursseilla yms. Pitäisikö hänet jättää kokonaan yhteiskunnan ulkopuolelle? Hän on pääosin ollut hotelleissa töissä. Ja nyt juuri yhdessä noista, jotka täällä on mainittu.

Ei tietenkään jätetä yhteiskunnan ulkopuolelle. Hän ilmeisesti kuitenkin yrittää kommunikoida suomeksi eikä heittäydy pelkän englannin varaan? Jos hän olisi työvuorossa, kun olen ed. mainitussa hotellissa, tervehtisikö hän minua englanniksi vai suomeksi? Siitä tässä ketjussa keskustellaan.

Mitä väliä sillä on millä kielellä sinua tervehditään? Kunhan tervehditään. Tosin en oleta että siivoojat tai keittiötyöväki tervehtii yhtään millään kielellä tehdessään töitään.

Vierailija
722/833 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei pidä tästä suunnasta, kannattaa äänestää jaloillaan ja käydä paikoissa, jossa saa suomeksi haluamansa palvelut.

Minä en käy esim Fafasissa, koska sieltä saamani palvelu on ollut ylimielistä ja englanniksi.

Minä taas käyn mielelläni. Heillä on aivan ihanat mezelautaset. 

Fafas olisi juuri sellainen matalan kynnyksen työpaikka, jossa työntekijät pääsisivät oppimaan arkisuomea. Mutta sen sijaan, Fafas nimen omaan haluaa, että heidän palvelunsa on englanniksi. Ei tällaista riistotekopyhyyttä voi muuta kuin boikotoida. Aika hiljaista on lähi-Fafassa. Eri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/833 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei pidä tästä suunnasta, kannattaa äänestää jaloillaan ja käydä paikoissa, jossa saa suomeksi haluamansa palvelut.

Minä en käy esim Fafasissa, koska sieltä saamani palvelu on ollut ylimielistä ja englanniksi.

Minä taas käyn mielelläni. Heillä on aivan ihanat mezelautaset. 

Fafas olisi juuri sellainen matalan kynnyksen työpaikka, jossa työntekijät pääsisivät oppimaan arkisuomea. Mutta sen sijaan, Fafas nimen omaan haluaa, että heidän palvelunsa on englanniksi. Ei tällaista riistotekopyhyyttä voi muuta kuin boikotoida. Aika hiljaista on lähi-Fafassa. Eri.

Minua asiakkaana kiinnostaa millaista ruokaa he tarjoilevat ei se miten he panostavat työntekijöittensä suomen kielen opetteluun. 

Vierailija
724/833 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fafas on umpisuomalaisten umpibrändätty yritys, jos joku ei tiennyt. Kaikki miten ne toimii, on täysin tietoista. Se ei ole mikään libanonilainen perhe, jolle voi antaa sympatiapisteitä.

Vierailija
725/833 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fafas on umpisuomalaisten umpibrändätty yritys, jos joku ei tiennyt. Kaikki miten ne toimii, on täysin tietoista. Se ei ole mikään libanonilainen perhe, jolle voi antaa sympatiapisteitä.

Miksi kukaan tekisi valinnan lounaspaikastaan sen perusteella kuka sen paikan omistaa tai millä kielellä siellä ruoka tarjoillaan? Useimmat varmasti miettivät mikä ruoka on hyvää. 

Vierailija
726/833 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko ulkomaan eläviä suositaan raakasti rekryissä tai sitten tosiaan pienipalkkaiset paskaduunit eivät enää kantiksille kelpaa.

Voi olla, että nämä molemmat vaikuttavat...

Ne ulkkarit, jotka työllistyvät, ovat yksityisellä sektorilla, koska julkisen sektorin mukavuusaluepuuhastelu on suojattu ylimitoitetuilla kielitaito- ja tutkintotodistusvaatimuksilla.

Ja hyvä niin.

Meillä oli pari ulkkarisijaista joihin nuoret oli aivan loppu kielimuurin takia.

-kunnallinen lastenkoti

Vierailija
727/833 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihan normaalia suurimmassa osassa Euroopan isoja kaupunkeja."

Ei se ihan itsestään selvää ole. Riippuu maasta. Esimerkiksi Italia on hyvin ulkomaalaismyönteinen (tulijoita on miljoonia ja miljoonia), mutta kaikki opettelevat nopeasti italian kielen. Sitä ei mitenkään erityisesti vaadita, mutta se vain tapahtuu, se on kaikkien mielestä luonnollista. Kenties siksi, että paikalliset puhuvat englantia usein melko vähän. 

Suomessa taas ollaan niin nöyrää muualta tulleiden edessä.

Pariisissa tai ylipäätään Ranskassa ei ole itsestään selvyys pärjätä englannilla, eikä Saksassa. Nämä, jotka väittävät asian olevan normaalia suurimmassa osassa Euroopan isoja kaupunkeja, ovat todennäköisesti heiluneet jossakin Englannin liepeillä tai maissa, missä englanti on lähes toinen maan kielistä, tai sitten mennään vahvalla mutulla.

Vierailija
728/833 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ihan itsestään selvää ole. Riippuu maasta. Esimerkiksi Italia on hyvin ulkomaalaismyönteinen (tulijoita on miljoonia ja miljoonia), mutta kaikki opettelevat nopeasti italian kielen. Sitä ei mitenkään erityisesti vaadita, mutta se vain tapahtuu, se on kaikkien mielestä luonnollista. Kenties siksi, että paikalliset puhuvat englantia usein melko vähän. 

Italiaan tulijat tulevat suurimmaksi osin afrikasta ja muualta kehitysmaista. Me käytännössä keskustelemme nyt siitä saako italialainen tarjoilija Helsingissä käyttää muuta kuin suomea työssään tai miten on brittitaustaisen baarimikon asia aussibaarissa. 

Vierailija
729/833 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi alunperin Thaimaasta oleva ystävä, joka on ollut Suomessa n. 20 vuotta ja koko ajan työelämässä. Edelleen hänen kanssaan on niin vaikea puhua ja monia väärinymmärryksiä. Hän ei vieläkään puhu kunnolla suomea. Ja todellakin hänellä on Suomessa syntyneet lapset ja hänellä on jatkuvasti suomalainen miesystävä. Hän ei vain näköjään koskaan opi suomea niin, etteikö jatkuvat väärinkäsitykset olisi ongelmana. Välillä tuntuu ettei hän myöskään ymmärrä kaikkea puhuttua. Hänkin on ollut aluksi kielikursseilla yms. Pitäisikö hänet jättää kokonaan yhteiskunnan ulkopuolelle? Hän on pääosin ollut hotelleissa töissä. Ja nyt juuri yhdessä noista, jotka täällä on mainittu.

Ei tietenkään jätetä yhteiskunnan ulkopuolelle. Hän ilmeisesti kuitenkin yrittää kommunikoida suomeksi eikä heittäydy pelkän englannin varaan? Jos hän olisi työvuorossa, kun olen ed. mainitussa hotellissa, tervehtisikö hän minua englanniksi vai suomeksi? Siitä tässä ketjussa keskustellaan.

Mitä väliä sillä on millä kielellä sinua tervehditään? Kunhan tervehditään. Tosin en oleta että siivoojat tai keittiötyöväki tervehtii yhtään millään kielellä tehdessään töitään.

Miksi eivät tervehtisi? Ihmisiä hekin ovat.

Vierailija
730/833 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ihme ettei Helsinkiin enää haluta muuttaa eikä sinne haluta edes kotimaan lomalle enää? Jotenkin stressaavaa kun oman maan pääkaupungissa pitää leikkiä jotain ulkomaan turistia.

Miten te pärjäätte ulkomaan lomilla kun joututte puhumaan muita kieliä? 😀

Mitä iloa on osata suomea jos ei sitä voi käyttää enää edes Suomessa?

Ulkomailla on tietenkin lähtöoletus että puhutaan muita kieliä. Mutta jossain Helsingissä vain vituttaa jos taksikuskia pitää neuvoa englanniksi.

Älä mene taksikuskin kyytiin joka ei osaa suomea. Miksi tästä pitää tehdä niin kauhean vaikeaa.

Eli kun olen tilannut taksin hotellille ja on jo kiire jonnekin, alankin tilaamaan uutta taksia kunnes viimein tulee suomenkielinen...?

Miten avuttomia jotkut on. Jos nyt sitten jatkossa tilatessa sanot että kuskin pitää osata suomea. Luojani että tuokin itsestäänselvyys piti jollekin kertoa.

Kuule kun sanoin. Silti mun piti kirjoittaa osoite hänen navigaattoriin, koska hän ei osannut kirjoittaa suomenkielistä kadunnimeä tai ruotsinkielistä paikkakunnannimeä. Ei suostunut puhumaan englantiakaan eli oletan, ettei osannut sitä. Suomen kielen osaamista ei vielä ole, että osaa sanoa terveterve, ja uhdeksankymenta euroa, jonka taksi maksoi Hgin keskustasta Sipooseen (!)

Vierailija
731/833 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana Kamil leikkasi tukkani 15 :lla keskustassa. Tilaan lohturuokani ketjuraflasta, jossa Muhiz myy viidettä vuotta mezelautasia englanniksi. Kotiinkuljetuspalvelun ahkera Walih sähköpotkulautailee sen minulle tänne kotiin asti. Siivouspalvelun Shaqueila tulee kohta. Ihanaa, olenhan kokoomussuv4kk1. Lisää tätä. Rakastan kaikkia kulttuureja! Jostain syystä jokaisessa kulttuurikohtaamisessa raha ja valta on minun puolellani.

Vierailija
732/833 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana Kamil leikkasi tukkani 15 :lla keskustassa. Tilaan lohturuokani ketjuraflasta, jossa Muhiz myy viidettä vuotta mezelautasia englanniksi. Kotiinkuljetuspalvelun ahkera Walih sähköpotkulautailee sen minulle tänne kotiin asti. Siivouspalvelun Shaqueila tulee kohta. Ihanaa, olenhan kokoomussuv4kk1. Lisää tätä. Rakastan kaikkia kulttuureja! Jostain syystä jokaisessa kulttuurikohtaamisessa raha ja valta on minun puolellani.

Ohis, mutta meillä täällä itäsuomalaisessa kaupungissakin on parturikampaajina paljon Lähi-idästä muuttaneita. Ihan paras parturi paikallisen Prisman kampaamossa on, kuvittelisin, Afgaani. Nopea palvelu ja tosi näpsä leikkausjälki. Ei siinä edes ehtisi paljon juoruilla, niin nopee hän on! Ilmeisen suosittu kun aikaa ei saa varattua kuin monen viikon päähän.

Vierailija
733/833 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä ymmärrä tässä mikä valta ja mikä kulttuurikohtaaminen. Ihan samalla lailla käydään suomalaisissakin partureissa ja sen mezen voi mun puolesta tehdä ja myydä Mikkokin, jos tekee yhtä hyviä. Siivoojankaan kanssa ei tule juteltua, joten kielitaito on merkityksetöntä, ihan sama millä kielellä hinkkaa kylppärin laattoja. 

Vierailija
734/833 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vaan jokainen jota asia harmittaa menee sinne kassalle tai siivojaksi tai miksi ikinä kaipaa niitä suomea puhuvia.

Vai onko tämä taas joku ongelma joka muide pitäisi ratkaista?

Minulle on aivan sama löytääkö mummo kahvikupin tai saako se kenon tehtyä joten minä en asialle aio mitään tehdä vaan asioin sillä englannilla tarvittaessa.

Tämä itseasiassa on juurikin sellainen asia joka hyvinvointivaltiossa on yhteiskunnan ratkaistava, olen sataprosenttisesti kaikkea turhaa säännöstelyä vastaan mutta saman yhteiskunnan sisälle ei saa muodostua poikkeuksellisen huonoja, jopa vaarallisia työoloja, palkalla jolla ei tule toimeen, varsinkin kun samalla osa nauttii koko luomakunnan parhaita etuja ja oikeuksia. Lakien toteutumisen ei pitäisi olla liittojen neuvotteluvoimasta kiinni. Tällainen kuvio tuottaa kaikenlaista ikävää kerrannaisvaikutusta josta on haittaa kaikille, vaikka sinä tai se mummo sen kahvikupin itsekin löytäisitte.

Tämä on hämmentävä väite. Miksi se kuvitelma on, että jos työntekijä käyttää englantia työssään, hän ei saisi vähintään samaa palkkaa kuin suomenkielinen työntekijä? Tekö tosissanne ajattelette, että suuret firmatkin, jopa julkisen sektorin organisaatiot maksavat jotain muuta palkkaa ainoastaan työkielen perusteella? Että käytännössä koko suomalainen yhteiskunta perustuu siihen, että ilman suomenkieltä työskenteleviä jotenkin kusetetaan? Faktana tiedän, että aivan varmasti meilä sihteerinä toimivat muualta muuttaneet naiset ovat samoilla palkoilla kuin muutkin. Että samoilla tesseillä ne bussit kulkevat oli ratissa sitten syntyjään virolainen tai suomalainen kuski. Että se Saint George varmasti maksaa ammattitaitoiselle consiergelle vähintään hotellialan tessin mukaan, osasi tämä suomea tai ei. 

Hallitus selvittää alipalkkauksen kriminalisointia:

Työntekijöiden alipalkkaaminen ja työehtosopimusten laiminlyöminen ovat herättäneet keskustelua matalapalkkaisen ja ulkomailta saapuneen työvoiman oikeuksista. YLE

Onko ongelmana kieli vai mikä, mutta alipalkkaus Suomessa arkipäivää matalapalkka-aloilla ja rakennuksilla.

Juurikin näin, alipalkkausta näillä aloilla esiintyy myös työmäärän ylimitoituksen kautta, yhdelle tekijälle osoitetaan 1,5-2 työntekijän työmäärä, tauoksi määritelty aika tehdään duunia pomon pussiin tai jotain oheistyötä esimerkiksi työpisteen siivoamista koitetaan sälyttää työntekijän omalle ajalle, juurihan tästä oli se hirveä hesekohu jota seurasi liuta samanlaisia. Tämä vilunkipeli onnistuu kun hommissa on nuoria tai ulkkareita jotka eivät tiedä oikeuksiaan tai uskalla vaatia niitä. Arvelisin olevan hyvin harvinaista että työtekijöille maksetaan tessiä vähemmän, mutta toisaalta matalapalkka-aloilla se on sääntö eikä poikkeus se että kaikki vippaskonstit millä saadaan työntekijän selkänahasta revittyä ekstraa irti, käytetään.

Vierailija
735/833 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vaan jokainen jota asia harmittaa menee sinne kassalle tai siivojaksi tai miksi ikinä kaipaa niitä suomea puhuvia.

Vai onko tämä taas joku ongelma joka muide pitäisi ratkaista?

Minulle on aivan sama löytääkö mummo kahvikupin tai saako se kenon tehtyä joten minä en asialle aio mitään tehdä vaan asioin sillä englannilla tarvittaessa.

Tämä itseasiassa on juurikin sellainen asia joka hyvinvointivaltiossa on yhteiskunnan ratkaistava, olen sataprosenttisesti kaikkea turhaa säännöstelyä vastaan mutta saman yhteiskunnan sisälle ei saa muodostua poikkeuksellisen huonoja, jopa vaarallisia työoloja, palkalla jolla ei tule toimeen, varsinkin kun samalla osa nauttii koko luomakunnan parhaita etuja ja oikeuksia. Lakien toteutumisen ei pitäisi olla liittojen neuvotteluvoimasta kiinni. Tällainen kuvio tuottaa kaikenlaista ikävää kerrannaisvaikutusta josta on haittaa kaikille, vaikka sinä tai se mummo sen kahvikupin itsekin löytäisitte.

Tämä on hämmentävä väite. Miksi se kuvitelma on, että jos työntekijä käyttää englantia työssään, hän ei saisi vähintään samaa palkkaa kuin suomenkielinen työntekijä? Tekö tosissanne ajattelette, että suuret firmatkin, jopa julkisen sektorin organisaatiot maksavat jotain muuta palkkaa ainoastaan työkielen perusteella? Että käytännössä koko suomalainen yhteiskunta perustuu siihen, että ilman suomenkieltä työskenteleviä jotenkin kusetetaan? Faktana tiedän, että aivan varmasti meilä sihteerinä toimivat muualta muuttaneet naiset ovat samoilla palkoilla kuin muutkin. Että samoilla tesseillä ne bussit kulkevat oli ratissa sitten syntyjään virolainen tai suomalainen kuski. Että se Saint George varmasti maksaa ammattitaitoiselle consiergelle vähintään hotellialan tessin mukaan, osasi tämä suomea tai ei. 

Hallitus selvittää alipalkkauksen kriminalisointia:

Työntekijöiden alipalkkaaminen ja työehtosopimusten laiminlyöminen ovat herättäneet keskustelua matalapalkkaisen ja ulkomailta saapuneen työvoiman oikeuksista. YLE

Onko ongelmana kieli vai mikä, mutta alipalkkaus Suomessa arkipäivää matalapalkka-aloilla ja rakennuksilla.

Juurikin näin, alipalkkausta näillä aloilla esiintyy myös työmäärän ylimitoituksen kautta, yhdelle tekijälle osoitetaan 1,5-2 työntekijän työmäärä, tauoksi määritelty aika tehdään duunia pomon pussiin tai jotain oheistyötä esimerkiksi työpisteen siivoamista koitetaan sälyttää työntekijän omalle ajalle, juurihan tästä oli se hirveä hesekohu jota seurasi liuta samanlaisia. Tämä vilunkipeli onnistuu kun hommissa on nuoria tai ulkkareita jotka eivät tiedä oikeuksiaan tai uskalla vaatia niitä. Arvelisin olevan hyvin harvinaista että työtekijöille maksetaan tessiä vähemmän, mutta toisaalta matalapalkka-aloilla se on sääntö eikä poikkeus se että kaikki vippaskonstit millä saadaan työntekijän selkänahasta revittyä ekstraa irti, käytetään.

Eli haluat sanoa, että kantasuomalaiset yrittäjät rikkovat lakeja ja ovat rikollisia?

Vierailija
736/833 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne mitään myönteisiä ole. Kunhan ovat jos mahdollista vielä suomalaisia vellihousumpia. Eivät kykene millekään mitään. Jotkut maalaiset sisiliasta aloitti rikosten teon kun ei kyennyt muuhun, ja sitä kutsutaan sitten mafiaksi. Niinkuin meillä ei voi mitään poliitikoille jotka toimii suurta osaa kansaa vastaan joka hiton asiassa. Osan saadessa kaikki rahat tyhjästä virkarälssi muuttajat suuret ikälukat mahtieläkkeineen.

Vierailija
737/833 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut, pärjää suomella oikein hyvin.

Vierailija
738/833 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en kyllä ymmärrä tässä mikä valta ja mikä kulttuurikohtaaminen. Ihan samalla lailla käydään suomalaisissakin partureissa ja sen mezen voi mun puolesta tehdä ja myydä Mikkokin, jos tekee yhtä hyviä. Siivoojankaan kanssa ei tule juteltua, joten kielitaito on merkityksetöntä, ihan sama millä kielellä hinkkaa kylppärin laattoja. 

Et ymmärräkään, koska uuskolonialistin kokoomuslaisen mielestä ulkkareilta on kiva ostaa halpoja palveluja ja kaikki on hyvin. Ei kannata opettaa suomea, nehän saattaa vaikka alkaa vaatia jotain oikeuksia.

Vierailija
739/833 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiö johtuu rahanahneudesta. 

Suomalaiset työnantajat itkevät ilosta kun saavat maksaa pienempää palkkaa kielitaidottomalle kuin suomalaiselle. Ja palvelun ostaja ja asiakas itkee ilosta kun kielitaidotonta palvelua hiukan halvemmalla. Ja suomalisen vastuumedian työntekijät itkevät ilosta kun pääsevät syvemmälle hyvä veli -verkostoon kun kirjoittelevat ylistysjuttuja kielitaidottomien ihanuudesta. 

Muutin Helsingistä vajaa vuosi sitten syrjäytymään landelle, ja olen ollut tyytyväinen joka ikinen päivä. 

Vierailija
740/833 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se ap taas hössöttää? Hyvin täällä pärjää suomenkielellä.

Minäkin haluan tietää missä ne apn vanhemmat ovat käyneet jos eivät yksinään pärjänneet. Aikuiset ihmiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kahdeksan