Mitä ihmettä Helsingissä on tapahtunut n. 10 vuoden aikana? Miksei siellä pärjää enää suomen kielellä?
R-kioskin myyjästä taksikuskiin ja hotellin siivoojasta aamiaistarjoilun työntekijään kaikki puhuivat joko niin huonoa suomea tai ei ollenkaan, että jouduin olemaan englantia osaamattomien vanhempieni tulkkina vähän väliä. Hämmentävä kokemus.
Kommentit (833)
jotain yksittäistapauksia ja multikyltyyriä joten median mukaan fine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana Kamil leikkasi tukkani 15 :lla keskustassa. Tilaan lohturuokani ketjuraflasta, jossa Muhiz myy viidettä vuotta mezelautasia englanniksi. Kotiinkuljetuspalvelun ahkera Walih sähköpotkulautailee sen minulle tänne kotiin asti. Siivouspalvelun Shaqueila tulee kohta. Ihanaa, olenhan kokoomussuv4kk1. Lisää tätä. Rakastan kaikkia kulttuureja! Jostain syystä jokaisessa kulttuurikohtaamisessa raha ja valta on minun puolellani.
Minä en kyllä ymmärrä tässä mikä valta ja mikä kulttuurikohtaaminen. Ihan samalla lailla käydään suomalaisissakin partureissa ja sen mezen voi mun puolesta tehdä ja myydä Mikkokin, jos tekee yhtä hyviä. Siivoojankaan kanssa ei tule juteltua, joten kielitaito on merkityksetöntä, ihan sama millä kielellä hinkkaa kylppärin laattoja.
Et ymmärräkään, koska uuskolonialistin kokoomuslaisen mielestä ulkkareilta on kiva ostaa halpoja palveluja ja kaikki on hyvin. Ei kannata opettaa suomea, nehän saattaa vaikka alkaa vaatia jotain oikeuksia.
Kuuleppa kakara, Suomessa opetetaan joka ikiselle mukulalle koulussa suomea. Aikuisille on tarjolla kielikursseja jopa niin, että opiskelijoille maksetaan siitä, että ne käy siellä kurssilla oppimassa suomea. Äänestämään pääsee kunnallisvaaleissa ilman kansalaisuutta, kotipaikka riittää. Valtakunnallisissa vaaleissa vaaditaan kansallisuus, joita kyllä tässä maassa annetaan, kunhan kriteerit täyttyvät. Äänestäminen katsos on tässä maassa se, millä asioihin vaikutetaan. Moni maahan muuttanut on itsekin politiikassa mukana vaikuttajana ja se on hyvä asia. Lounasta ostaessani tai hiuksiani laitettaessa minun ei tarvitse ajatella kenekään oikeuksia tai kielen oppimismahdollisuuksia. Minulla on oikeus ajatella mikä ruoka minulle maistuisi ja miten haluan hiukseni laitettavan.
Nyt oli niin hassua settiä, etten edes jaksanut lukea. Jotain selitit suomea oppivista mukuloista tai jotain. Mä taidan olla jotenkin pimee kun en vielä sivulle 38 mennessä ymmärtänyt, että täällä puhutaan toisen polven muuttajista. Mä luulin, että aihe oli työikäisenä tulleet ihmiset, jotka ei osaa suomea.
Työikäisille on suomenkursseja tarjolla joka paikassa. työkkärin kursseilla opiskelijalle jopa maksetaan siitä opiskelusta. Ei sitä työnantajien tarvitse alkaa kurssittamaan aikuisia ihmisiä.
Missä on suomenkielen kursseja joista maksetaan? Otan mielelläni infoa vastaan että voin jakaa eteen päin.
Joku mainitsi, että Italiaan tulijat olisivat Euroopan ulkopuolelta. Pelkästään romanialaisia oli jo 10 vuotta sitten noin miljoona. Baltiasta, Puolasta, Balkanin maista tulijoita on paljon. Lisäksi britit, ranskalaiset, hollantilaiset, sveitsiläiset, saksalaiset. Kaikki oppivat italian kielen nopeasti, koska työttömänä ei täällä elä kovin leveästi ja koska paikalliset eivät yleensä osaa paljoa englantia. Sosiaalinen kulttuurikin varmasti auttaa kielen omaksumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana Kamil leikkasi tukkani 15 :lla keskustassa. Tilaan lohturuokani ketjuraflasta, jossa Muhiz myy viidettä vuotta mezelautasia englanniksi. Kotiinkuljetuspalvelun ahkera Walih sähköpotkulautailee sen minulle tänne kotiin asti. Siivouspalvelun Shaqueila tulee kohta. Ihanaa, olenhan kokoomussuv4kk1. Lisää tätä. Rakastan kaikkia kulttuureja! Jostain syystä jokaisessa kulttuurikohtaamisessa raha ja valta on minun puolellani.
Minä en kyllä ymmärrä tässä mikä valta ja mikä kulttuurikohtaaminen. Ihan samalla lailla käydään suomalaisissakin partureissa ja sen mezen voi mun puolesta tehdä ja myydä Mikkokin, jos tekee yhtä hyviä. Siivoojankaan kanssa ei tule juteltua, joten kielitaito on merkityksetöntä, ihan sama millä kielellä hinkkaa kylppärin laattoja.
Et ymmärräkään, koska uuskolonialistin kokoomuslaisen mielestä ulkkareilta on kiva ostaa halpoja palveluja ja kaikki on hyvin. Ei kannata opettaa suomea, nehän saattaa vaikka alkaa vaatia jotain oikeuksia.
Kuuleppa kakara, Suomessa opetetaan joka ikiselle mukulalle koulussa suomea. Aikuisille on tarjolla kielikursseja jopa niin, että opiskelijoille maksetaan siitä, että ne käy siellä kurssilla oppimassa suomea. Äänestämään pääsee kunnallisvaaleissa ilman kansalaisuutta, kotipaikka riittää. Valtakunnallisissa vaaleissa vaaditaan kansallisuus, joita kyllä tässä maassa annetaan, kunhan kriteerit täyttyvät. Äänestäminen katsos on tässä maassa se, millä asioihin vaikutetaan. Moni maahan muuttanut on itsekin politiikassa mukana vaikuttajana ja se on hyvä asia. Lounasta ostaessani tai hiuksiani laitettaessa minun ei tarvitse ajatella kenekään oikeuksia tai kielen oppimismahdollisuuksia. Minulla on oikeus ajatella mikä ruoka minulle maistuisi ja miten haluan hiukseni laitettavan.
Nyt oli niin hassua settiä, etten edes jaksanut lukea. Jotain selitit suomea oppivista mukuloista tai jotain. Mä taidan olla jotenkin pimee kun en vielä sivulle 38 mennessä ymmärtänyt, että täällä puhutaan toisen polven muuttajista. Mä luulin, että aihe oli työikäisenä tulleet ihmiset, jotka ei osaa suomea.
Työikäisille on suomenkursseja tarjolla joka paikassa. työkkärin kursseilla opiskelijalle jopa maksetaan siitä opiskelusta. Ei sitä työnantajien tarvitse alkaa kurssittamaan aikuisia ihmisiä.
Missä on suomenkielen kursseja joista maksetaan? Otan mielelläni infoa vastaan että voin jakaa eteen päin.
Työkkärissä. Työttömyysetuus juoksee, vaikka istut kurssilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräänlainen white flight -ilmiön ilmentymä tämäkin. Kaikkia niitä duuneja, joita ennen tekivät suomalaisetkin, ei pidetä enää valkoisen miehen hommana. Niihin ei saada enää suomalaisia.
Jep. Jotenkin se asetelma näyttää jopa rasistiselta, että värilliset tekee pienipalkkaisia palvelevia ja suorittavia tehtäviä valkoisille, jotka on korkeasti koulutettuja eivätkä haluaisi tikullakaan koskea moiseen. Toki ei tätä tahallaan ole rasismin takia näin suunniteltu, vaan se on muodostunut tällaiseksi ikään kuin vahingossa, kun suuri osa tänne muuttajista on kouluttamattomia. Mutta pahalta se näyttää.
Ei tänne suuri osa tulevista ole kouluttamattomia. Se on harhakäsitys. Ongelmana on Suomen työmarkkinat. Ne syrjivät muulta tulevia, joten koulutettu ihminen ei useinkaan pääse alansa töihin Suomessa vaan joutuu ottamaan vastaan työtä siivoojana, ravintola-alalla tai muita ns. sisääntulotöitä.
Lisäksi nykyään Suomessa työnantajat hakevat halpatyövoimaa, eivät halua maksaa enää edes säällistä palkkaa ja noudattaa lakia hipovia tai jopa rikkovia sääntöjä, joten siksi hommiin suostuvat vain ma mut, joiden on pakko tehdä mitä saavat ja jotka eivät ymmärrä Suomen laeista mitään.
Suomessa asuvilla ulkomaalaisilla on (OECD tilastojen mukaan) alle puolella mitään ammatillista tutkintoa, eli korkeintaan oman maan peruskoulu käytynä suurimmalla osalla (yli puolet). Suurin osa ON siis kouluttamattomia (eli ei mitään ammatillista koulutusta).
Prosentuaalisesti sama määrä on korkeakoulutettuja kuin kantiksissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten vaan jokainen jota asia harmittaa menee sinne kassalle tai siivojaksi tai miksi ikinä kaipaa niitä suomea puhuvia.
Vai onko tämä taas joku ongelma joka muide pitäisi ratkaista?
Minulle on aivan sama löytääkö mummo kahvikupin tai saako se kenon tehtyä joten minä en asialle aio mitään tehdä vaan asioin sillä englannilla tarvittaessa.Tämä itseasiassa on juurikin sellainen asia joka hyvinvointivaltiossa on yhteiskunnan ratkaistava, olen sataprosenttisesti kaikkea turhaa säännöstelyä vastaan mutta saman yhteiskunnan sisälle ei saa muodostua poikkeuksellisen huonoja, jopa vaarallisia työoloja, palkalla jolla ei tule toimeen, varsinkin kun samalla osa nauttii koko luomakunnan parhaita etuja ja oikeuksia. Lakien toteutumisen ei pitäisi olla liittojen neuvotteluvoimasta kiinni. Tällainen kuvio tuottaa kaikenlaista ikävää kerrannaisvaikutusta josta on haittaa kaikille, vaikka sinä tai se mummo sen kahvikupin itsekin löytäisitte.
Tämä on hämmentävä väite. Miksi se kuvitelma on, että jos työntekijä käyttää englantia työssään, hän ei saisi vähintään samaa palkkaa kuin suomenkielinen työntekijä? Tekö tosissanne ajattelette, että suuret firmatkin, jopa julkisen sektorin organisaatiot maksavat jotain muuta palkkaa ainoastaan työkielen perusteella? Että käytännössä koko suomalainen yhteiskunta perustuu siihen, että ilman suomenkieltä työskenteleviä jotenkin kusetetaan? Faktana tiedän, että aivan varmasti meilä sihteerinä toimivat muualta muuttaneet naiset ovat samoilla palkoilla kuin muutkin. Että samoilla tesseillä ne bussit kulkevat oli ratissa sitten syntyjään virolainen tai suomalainen kuski. Että se Saint George varmasti maksaa ammattitaitoiselle consiergelle vähintään hotellialan tessin mukaan, osasi tämä suomea tai ei.
Hallitus selvittää alipalkkauksen kriminalisointia:
Työntekijöiden alipalkkaaminen ja työehtosopimusten laiminlyöminen ovat herättäneet keskustelua matalapalkkaisen ja ulkomailta saapuneen työvoiman oikeuksista. YLE
Onko ongelmana kieli vai mikä, mutta alipalkkaus Suomessa arkipäivää matalapalkka-aloilla ja rakennuksilla.
Juurikin näin, alipalkkausta näillä aloilla esiintyy myös työmäärän ylimitoituksen kautta, yhdelle tekijälle osoitetaan 1,5-2 työntekijän työmäärä, tauoksi määritelty aika tehdään duunia pomon pussiin tai jotain oheistyötä esimerkiksi työpisteen siivoamista koitetaan sälyttää työntekijän omalle ajalle, juurihan tästä oli se hirveä hesekohu jota seurasi liuta samanlaisia. Tämä vilunkipeli onnistuu kun hommissa on nuoria tai ulkkareita jotka eivät tiedä oikeuksiaan tai uskalla vaatia niitä. Arvelisin olevan hyvin harvinaista että työtekijöille maksetaan tessiä vähemmän, mutta toisaalta matalapalkka-aloilla se on sääntö eikä poikkeus se että kaikki vippaskonstit millä saadaan työntekijän selkänahasta revittyä ekstraa irti, käytetään.
Eli haluat sanoa, että kantasuomalaiset yrittäjät rikkovat lakeja ja ovat rikollisia?
Matalapalkka-aloilla perusoletuksena liikutaan noissa asioissa siellä äärimmilleen venytetyn laintulkinnan laitamilla, sen yli horjahdellaan päivittäistasolla. Hyväksikäyttäjälle harvoin tulee kummempia sanktioita, esimerkiksi ihmiskaupasta tuomittu ravintoloitsija saa jatkaa saman puljun pyörittämistä ilman sen kummempia niin mitäpä luulet onko noiden alojen työnantajilla kovinkaan kummoista motivaatiota parantaa oloja?
Eipä sinne monikulttuuriseen stadiin juuri kukaan enää halua muuttaa. Pitäkää rähjäinen ja turvaton paskastanianne, itsepähän Vihreitänne äänestitte.
Teille jäävät riemuksenne luku- ja kirjoitustaidottomat, me muut voimme muuttaa turvallisemmille alueille tekemään etätöitämme.
Kävin tässä muutama kuukausi sitten georgialaisessa ravintolassa ja kukaan ei tuntunut osaavan suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai luulin että täällä puhutaan ihmisiä jotka on työelämässä. No saisiko silti linkin tällaiseen kurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Työministeri Haatainen haluaisi kriminalisoida alipalkkauksen osana ihmiskaupan vastaista taistelua. 3.2.2022.- Mtv3
Toivottavasti vie nyt asian pikaisesti maaliin asti, seuraavassa hallituksessa se ei välttämättä enää onnistu, jos kokoomus voittaa.
Toki lait voi aina muuttaa, mutta toivoisin nyt selkärankaa vasemmisto-hallitukselta.
Muuten jää kuva, etteivät hekään tähän asiaan halunneet puheista huolimatta puuttua.
Stadissa taksi- ja bussikuskeissa törmännyt huonoon kielitaitoon. Perille tai tietylle pysäkille pitäisi päästä. Tämä ongelma tiedetään toki. Itse työskennellyt useisssa maissa sekä opetellut maan kielet. Helpottaa integroitumista huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Stadissa taksi- ja bussikuskeissa törmännyt huonoon kielitaitoon. Perille tai tietylle pysäkille pitäisi päästä. Tämä ongelma tiedetään toki. Itse työskennellyt useisssa maissa sekä opetellut maan kielet. Helpottaa integroitumista huomattavasti.
Busseissa on sellaiset valotaulut jokaisessa, joka kertoo seuraavan pysäkin nimen. Monessa se pysäkin nimi vielä kuulutetaan. Reittioppaassa on myös reaaliaikainen seuraamisen, jossa voit seurata miten bussisi etenee pysäkki pysäkiltä, jotta osaat painaa nappia oman pysäkkisi tullessa. Mistä sinun pitäisi voida jutella kuljettajan kanssa vielä erikseen?
Taksimatka lentokentältä hotelliin oli kerrassaan elämys. Kuskille piti kaivaa navigaattori esille omasta puhelimesta ja opastaa perille. Ajotapa oli holtitonta ja ajattelin, että tästä ei ilman kolaria selvitä. Ei tule toistumaan. Niin, englanniksi piti vielä kaiken lisäksi selittää.
Vierailija kirjoitti:
Taksimatka lentokentältä hotelliin oli kerrassaan elämys. Kuskille piti kaivaa navigaattori esille omasta puhelimesta ja opastaa perille. Ajotapa oli holtitonta ja ajattelin, että tästä ei ilman kolaria selvitä. Ei tule toistumaan. Niin, englanniksi piti vielä kaiken lisäksi selittää.
Bernerin taksiuudistuksen jälkeen meni tuollaiseksi. Lisäksi ei tiedä mitä taksi milloinkin maksaa. Välillä on ryöstöhinnat.
Ennen oli ammattikuljettajat kravatit kaulassa ja puunatut Mersut.
Lopetin kokonaan taksin käytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Busseissa on sellaiset valotaulut jokaisessa, joka kertoo seuraavan pysäkin nimen. Monessa se pysäkin nimi vielä kuulutetaan. Reittioppaassa on myös reaaliaikainen seuraamisen, jossa voit seurata miten bussisi etenee pysäkki pysäkiltä, jotta osaat painaa nappia oman pysäkkisi tullessa. Mistä sinun pitäisi voida jutella kuljettajan kanssa vielä erikseen?
Ei ole kovin turvallinen olo jos bussiin tulee ahdistelijoita eikä kuski osaa suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan täällä itähelsingissä enää yhtäkään parturia jossa voi asioida suomeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai luulin että täällä puhutaan ihmisiä jotka on työelämässä. No saisiko silti linkin tällaiseen kurssiin.
Vähän veikkaan ettei tuolta "asiantuntijalta" tule vastausta.
Esimerkiksi reittiä tai määränpäätä olen kysynyt monilinjaisella pysäkillä. Ei kai asiakas hyppää bussiin, jollei tiedä minne on menossa. Toisekseen reittiopas löytyy älypuhelimista, kaikilla ei ole tarvetta käyttää. Kun on tietokoneet duunissa ja kotona. (Onneton laite läppäriin verrattuna)
Käytän taksia suhteellisen usein ja automaattisesti vaihdan itse englantiin nykyisestä tilanteesta johtuen. Nyt on kolme eri taksikuskia kysynyt että etkö ole suomalainen, voidaanko puhua suomea? Tuntui mukavalta kun niin usein itsekin joudun nykyään auttamaan vanhoja vanhempiani täällä Helsingissä pärjäämään englanniksi.
Suomessa asuvilla ulkomaalaisilla on (OECD tilastojen mukaan) alle puolella mitään ammatillista tutkintoa, eli korkeintaan oman maan peruskoulu käytynä suurimmalla osalla (yli puolet). Suurin osa ON siis kouluttamattomia (eli ei mitään ammatillista koulutusta).