Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyysin apua kavereilta muuttoon ja tällaisia sain vastaukseksi

Vierailija
15.05.2022 |

Esitietona sanottakoon, että perheessä meillä on vauva, taapero ja kouluikäinen lapsi eli ei mikään ihan helppo elämäntilanne, ruuhkavuodet kirjaimellisesti. Iso muutto tulossa (6h+k) ja laitoin kaveriporukan Whatsapp ryhmään hyvissä ajoin päivämäärän ja pyynnön viikonlopulle muuttoavusta. Suurimmalla osalla kavereista pieniä lapsia, osa myös raskaana.
Jopa raskaana oleva uusperheen äiti ystäväni vastasi, että voi tulla avuksi kevyeen siivoushommaan. Yhdeltä lapsettomalta kaverilta sen sijaan vastaus oli pelkät linkki pari muuttofirman sivuille ja sen jälkeen viesti, ettei pääse tulemaan, vaikka muuttoon on 1.5 kk aikaa. Vastasin, että mitä sulla on silloin kalenterissa tiedossa, matkaa tms ja hän vastasi, että ei mitään, ihan vain ulkoilua ja lepoa työviikon jälkeen!!

Kommentit (529)

Vierailija
401/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei jaksa muttohomissa autaa enää.Hanki paku vuokralle jos sulla ajokortti?Hoida hommasi itse Tai suoraan muutto firmasta ja muutto laatikotkin.Maksaa.Niin minä jouduin tekee.Eikä minulla ole rahapuuta: Eli miestä!

Vierailija
402/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me tehtiin asuntokaupat ja sovittiin voidaan tuoda tavaroita yhteen huoneeseen kk ajan ja kellariin.

Mun ystävän poikaystävällä on pakettiauto ja asuvat 500 m päässä meiltä.

Käytiin 4 lauantaina viemässä pakettiautollinen laatikoita uuteen asuntoon. Koko viikko meni tässä ja la aamulla klo 6 aloin viemään laatikoita pihalle.

Kun poikaystävä tuli, oli laatikot pihalla ja nostettiin, ajettiin uuteen kotiin, tyhjennettiin kuorma ja poikaystävä lähti.

Maksettiin 4 lauantaista satanen. Hän pyysi sen.

Vika kuorma mentiin fillareilla, oli mukana petivaatteet, ilmapatjat jne.

Meillä meni koko kuukausi muuttaessa. Muuton jälkeen banaanilaatikoita oli n 300. Mieti mikä roudaaminen oli lähikaupasta.

Jos oltais otettu muuttofirna ja lainalaatikot, olisi summa ollut 600 e.

Järki päähän

Ystäväsi ajoivat 4000 km sinun muuttosi takia. Ja sinä maksoit 100 .

Kyllä, vedätit ystävääsi törkeästi.

Mistä ihmeestä sä noi kilometrit vetäisit?

500 m muuttui 500 km 🤣

- perun järkytykseni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanottuna jos on varaa asua "kuusiossa", täytyy olla varaa käyttää muuttofirmaa. Käytä kavereita lastesi vahtimiseen, ettei lapset pyöri muutossa jaloissa, ja ehkä kevyen henkilöautossa kulkevan sälän muuttoon, mutta tee suuren irtaimiston muutto muuttofirmalla. Kaikkien selät ja hermot kiittävät.

Vierailija
404/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa täällä on kirjoittanut, että avun pyytäminen on ok, kunhan hyväksyy myös kieltävän vastauksen eikä jää jankkaamaan kuten ap. Olen kuitenkin jossain määrin eri mieltä avun pyytämisen oikeutuksesta silloin kun kyseessä ei ole kunnolla HÄTÄ. Hätätilanne olisi esim. silloin, kun kaveri pakenee väkivaltaista puolisoaan ja kysyy, voiko kaveri tulla kuskaamaan kapsäkkien kanssa turvataloon tai majoittaa vaikka pariksi yöksi. Hätätilanne ei ole etukäteen tiedossa oleva muutto. Tässä kohtaa jos kavereita/sukulaisia pyytää apuun oletuksella, että "saahan sitä toki kieltäytyä", on se ongelma, että yllättävän moni ei osaa tai kehtaa kieltäytyä vaikka haluaisi. Sitten mielessään maavat rankan viikon päätteeksi joutuessaan muuttotalkoisiin ja mielessään jupisevat, että ei enää ikinä, mutta isäntäväen kiitellessä sen sijaan hymyhuulin vakuuttelevat, että eipä tässä mitään, ilo meidän puolella kun saatiin olla avuksi. Lähipiiriini kuuluu tällainen omista rajoista kiinnipitämätön tapaus ja tekee ihan pahaa katsoa, miten helposti uhraa omaa jaksamistaan ja vapaa-aikaansa toisten hyvinvointiin. Joten miettikää tosi tarkkaan niiden avunpyyntöjenkin kanssa. 

Vierailija
405/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

thjuki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuon takia on muuttofirmat.

Joo, ei ystäville ja muille läheisille kuuulu teidän muutto, jos on varaa isoon kämpään pitää olla varaa myös muuttoon.

Joo ei kuulu muutto, mutta tuparit kyllä sitten kiinnostaa. Ja siellä tarjolla olevat ruoat ja varsinkin juomat. Monellako tämä tilanne?

Itse en ole juuri nyt muuttamassa, mutta tulipa vaan mieleen.

Vierailija
406/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

thjuki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei ystäville ja muille läheisille kuuulu teidän muutto, jos on varaa isoon kämpään pitää olla varaa myös muuttoon.

Joo ei kuulu muutto, mutta tuparit kyllä sitten kiinnostaa. Ja siellä tarjolla olevat ruoat ja varsinkin juomat. Monellako tämä tilanne?

Ei nyt pidä yhdistää noita kahta asiaa.

Vierailija
407/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin auttaisi jos ap ois kiva kaveri ja ruuat luvannu sekä sanonut että vähän on hommaa. Ehkä kyseinen ystävä on ollut ennenkin muuttamasssa tätä apta ja ap on ollut kiittämätön eikä ole kunnolla järjestellyt talkooväellr ruokaa yms.

Tottakai on ruokaa tarjolla talkoovälle! Ja kyllä myös toki laitoin, että voi valita mitä tekisi viikonlopun aikana. Pakkausta, loppusiivousta vai itse muuttoa.

Ap

Aikaisemmin ap väitti, että tekevät suurimman osan muuttoon liittyvistä hommista itse. Nyt kiinnostaa, mitä teette itse, jos kaverien pitää pakata, siivota ja kantaa tavarat?

Vierailija
408/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me tehtiin asuntokaupat ja sovittiin voidaan tuoda tavaroita yhteen huoneeseen kk ajan ja kellariin.

Mun ystävän poikaystävällä on pakettiauto ja asuvat 500 m päässä meiltä.

Käytiin 4 lauantaina viemässä pakettiautollinen laatikoita uuteen asuntoon. Koko viikko meni tässä ja la aamulla klo 6 aloin viemään laatikoita pihalle.

Kun poikaystävä tuli, oli laatikot pihalla ja nostettiin, ajettiin uuteen kotiin, tyhjennettiin kuorma ja poikaystävä lähti.

Maksettiin 4 lauantaista satanen. Hän pyysi sen.

Vika kuorma mentiin fillareilla, oli mukana petivaatteet, ilmapatjat jne.

Meillä meni koko kuukausi muuttaessa. Muuton jälkeen banaanilaatikoita oli n 300. Mieti mikä roudaaminen oli lähikaupasta.

Jos oltais otettu muuttofirna ja lainalaatikot, olisi summa ollut 600 e.

Järki päähän

Ystäväsi ajoivat 4000 km sinun muuttosi takia. Ja sinä maksoit 100 .

Kyllä, vedätit ystävääsi törkeästi.

??????

Pakettiauto on 500 m päässä vanhasta kodista.

Uusi osoite vajaa 10 km.

Ajoi 80 km, pyysi satasen.

Asuimme lähes 10 v naapurustossa. Olimme puolin toisin auttaneet toisiamme. Normaalia jeesaamista.

Hän suostui ottamaan vain polttoaineet.

Kyllä se häntä kuormitti, kk ajan.

Ei järkeä käyttää banaanilaatikoita, kun on muuttofirmojakin

Vierailija
409/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

thjuki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samalla periaatteella sitten varmaan kutsut häihinkin vain sen porukan joka on ollut mukana askartelemassa hääkarkkeja tai jää siivoamaan juhlien jälkeen.

Vierailija
410/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuudesta olisi kiva tietää miten "laitoin kaveriporukan Whatsapp ryhmään hyvissä ajoin päivämäärän ja pyynnön viikonlopulle muuttoavusta" todellisuudessa meni? Koska jo tuo teksti kuulostaa enemmänkin käskyltä saapua paikalle, kuin oikeudesta edes kieltäytyä auttamasta.

Sulla ja miehelläsi on ollut aikaa varautua muuttoon ja edelleenkin on runsaasti aikaa.

Tarttukaa hommiin ja joka päivä/ilta jotakin jo pois.

Ja kun kaapit tyhjenee niin siinä samalla ne voi myös siivota, eikä vasta sitten kun koko kämppä on tyhjänä.

Muuttopäivänä kaikki pitää olla valmiina, silloin vain kannetaan enää ne loput tavarat kyytiin ja jäät imuroimaan/pesemään lattiat sillä välin kun miehesi ja vaikka pari muuta miestä apunaan vievät kuormaa. Lapsille hoitoapua tälle ajalle ja muutossa ei mene kuin jokunen tunti. Koska et väitä olevasi avuton muuttaja niin tietenkin olet(te) jo aiemmin siistinyt uuden kodin ja järjestänyt ruoat valmiiksi jääkaappiin (vaikka sen kaalilaatikon). Ja ne akuuteimmat tarpeelliset tavarat on jo aiemmin tuotu asunnolle ja purettu kaappeihin. Kaiken muun ehtii myöhemmin. Jos tämä tuntuu ylitsepääsemättömältä niin siivous- ja muuttopalvelu kehiin.

Ystävän eivät ole tätä varten. Sinä ajattelet että on pöyristyttävää olla auttamatta mutta samaan aikaan et näe että on pöyristyttävää kyseenalaistaa jonkun kieltäytymistä. Äläkä puhu itsestäsi ystävänä heille kun kehtaat kirjoittaa että miksi maksaa muuttotyöstä kun ystävät tekevät sen teille ilmaiseksikin. Sinun käytös täällä kertoo että olet vain pihi ja käytät hyväksesi ihmisiä jotka eivät kehtaa sanoa ei ja olet tottunut siihen, koska ovat olleet teidän muuttoja tekemässä aiemminkin.

Vierailija
411/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Moi, eipä olla oltu yhteyksissä muutamaan vuoteen, mutta tulisitko meidän muuttotalkoisiin kun sulla on se pakettiautokin?"

Vierailija
412/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse auttanut näitä kavereita koskaan muutossa? Ja siis auttanut kunnolla etkä vaan palloillut? Onko sun omat muutot aiemmin olleet ihan kaaosta? Esim ei ole kunnolla pakattu, ei varattu eväitä muuttoporukalle.

Noilla syillä itse skippaan nykyään parin kaverin muutot. Toinen vielä muuttaa joka vuosi ja järjestelmällisyys puuttuu aina ja muut saa hoitaa kaiken. Ja kun hän on ollut mun muutossa niin on ollut lähinnä tiellä ja yleensä ei edes voi kantaa mitään kun on milloin mikäkin paikka kipeä.

Olen ollut auttamassa muutossa ja remontissa mm tätä raskaana olevaa kaveria, joka ihanasti tarjoutui jo auttamaan. Minä ja mieheni emme ole mitään avuttomia muuttajia, päinvastoin kaikki muutot ollaan aina itse hoidettu talkoovoimin ihan onnistuneesti.

Ap

Niiiiiiin? Eli olet ollut auttamassa sitä kaveria joka tarjoutui auttamaan? Entäs niitä jotka eivät tarjoutuneet?

Kaikki muut tarjoutuivat auttamaan ainakin jossain määrin. Tämä unohtui alkuperäisestä viestistä.

Ap

Miksi ihmeessä sinun sitten pitää väkisin jankata juuri sitä yhtä kaveria avuksi kun hän jo teki selväksi että ei halua tulla?

En jankannut ja tässä menee monelta pointti ohi. Pointti oli, että pyydän apua, vastaus on avoimen "ei kiinnosta". Melkein olisi helpompi käsittää, jos kaveri olisi vaikka sepittänyt jonkun tekosyyn, vaikka jonkun matkan minkä vuoksi ei pääse muka tulemaan. Yleensä kaverit antaa apua kun pyydetään, ei vastaa noin avoimen kielteisesti.

Ja mitä tulee tämän keskustelun alapeukkuihin ja muuttofirmojen tuputtamiseen, niin toistan vielä että kaikki muutot ollaan itse hoidettu, enkä näe tarvetta maksaa muuttofirmoille sellaisesta satoja tai jopa tuhansia euroja, joka voidaan hoitaa itsekin.

Ap

Minusta rehellinen "ei kiinnosta" -vastaus on aivan validi ja hyväksyttävä. Minua ainakin kiinnostaa enemmän kaverisi mainitsema ulkoilu ja työviikosta palautuminen kuin mennä hoitamaan jonkun sellaisen muuttoa, joka oletettavasti kykenee maksamaan siitä ammattilaisille. Mutta meillä on varmaankin eri käsitys siitä mitä ystävyyteen kuuluu ja millaista apua voi odottaa. Apua voi ja saakin pyytää, mutta jokaisella on oikeus itse määrittää millaista apua haluaa antaa ja mitä ei. Ja sinulla toki oikeus vaikka katkaista ystävyys jos ajattelet että muuttoosi osallistumattomuus on deal breaker.

En ole katkaisemassa ystäviä, mutta kyllä tässä näkyy kuka on oikeasti läheinen ystävä ja HALUAA tulla auttamaan ja kuka on vaan kaveri.

Ap

Ystävät ei kuppaa toisiltaan apua, etenkään tuollaisen kämpän muuttoon ja siivoamiseen? Ihan mielenkiinnosta kyselen, että kun sinulla on vauva ja taapero niin missä vaiheessa sä meinaat ehtiä tekemään näille talkoolaisille ruokaa vai tilaatko valmiiksi pizzaa? Onko muuttoauto hommattu vai kuppaatteko senkin joltain kaverilta jolla just sattuu sopivasti olemaan pakettiauto? Entä onko kaikki kamat pakattu valmiiksi nopeuttamaan talkoolaisten työtä?

Mielenkiintoinen ajatus, että ystävien apu = kuppaamista. Autetaan ystäviä puolin ja toisin, esim lasten vaatteet, lelut, tavarat annetaan sille ystävälle kenelle tulee ajankohtaisesti tarpeeseen. Sinulle sekin on sitten kuppaamista??

Mitä tulee ruokaan, niin teen uunin täydeltä kaali-jauhelihaatikkoa muuttopäiville. Ei taatusti jää kukaan nälkäiseksi. Pakettiauto sattuu löytymään sukulaisilta, ihan mielellään antaa sen lainaksi, bensat maksetaan ilman muuta.

Ap

Mitäs tää lapseton on saanut? Oikein kaalilaatikkoa? Et sentään kaurapuuroa??

Vierailija
413/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos sillä kaverilla on auto, niin voisko olla, että ajatteli joutuvansa roudaamaan omalla autollaan teidän tavaroita. Aloittajalla kun on vaan se paku käytössään, mutta iso huusholli muutettavanaan.

Polttoainekulut on aikamoinen menoerä. Useimmilla on tekeminen selvitä omista kuluistaankin.

Toisaalta jos useimmilla on tekemistä siinä, että selviää edes omista kuluistaan, niin miten täällä odotetaan, että kaikilla tulisi vielä olla varaa kalliisiin muuttofirmoihin? Ihmiset muuttavat monista syistä, ei ainoastaan siksi että heillä on entistä enemmän rahaa ja he aina muuttavat vain kalliimpaan ja kalliimpaan.

Köyhät voivat hakea muuttoavustusta sossusta.

Ei kaikki saa sossusta muuttoapua. Voi olla ihan töissäkäyvät vanhemmat, mutta perheellisenä muttofirma olisi iso lovi perheen rahoihin.

Sitten otetaan pankista lainaa muuttoa varten.

Niemellä voi maksaa korottomasti erissä 6kk:n aikana. 

Siinä muutossa on ihan riittävästi hommaa muutenkin, ei siinä ollenkaan kaipaa sitä, että pitää muuttopäivänä vielä kanniskella jotain tavaroita. Siinä on ihan riittävästi hommaa, kun pakkaa tavarat laatikoihin ja purkaa kirjahyllyt osiin (ja kasaa toisessa päässä). Niemen porukka laittaa lattian suojapahvitkin niin sutjakkaasti, ettei siinä kauan nokka tuhise. 

Ja se hieno fiilis, kun voi muuttopäivänä vaan olla ja lähinnä pysytellä pois tieltä. Nokkamies ohjaa joukkojaan ja hommat hoituu ammattitaidolla. 

Vierailija
414/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei jaksa muttohomissa autaa enää.Hanki paku vuokralle jos sulla ajokortti?Hoida hommasi itse Tai suoraan muutto firmasta ja muutto laatikotkin.Maksaa.Niin minä jouduin tekee.Eikä minulla ole rahapuuta: Eli miestä!

Totta kai jokainen muuton tilannut maksaa itse muuttonsa. Ei naisillakaan ole mitään "rahapuuta", en edes ymmärrä, mitä tarkoitat. Talouden aikuiset maksavat muuttolaskun yhdessä. Vai oletko sinä jossain vaiheessa elämääsi maksattanut omat laskusi jollain miehellä?

Vierailija
415/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävän iso kämppä ja iso perhe muuttamassa. Tuossa on valtava työ edessä. 

Itse muutin kämppiksen kanssa erilleen, 2 h ja keittiö. Tavaroita oli vähän. Pakkaamiseen meni noin 3 viikkoa ja silti viimeiset päivät oli hirveää sotkua. Kaverit olivat auttamassa ja siivoamassa, mutta lopulta joutuivat tekemään 3 päivää, kun asiat ei menneetkään suunnitellusti yhdessä päivässä. Maksoin korvauksen, joka oli kyllä pieni, mutta silti. (150 euroa/kärsä) Lisäksi tarjosin pizzat ja bisset työn päätyttyä. Lisäksi oli isä, isän kaveri ja molemmat veljet muuttoapuna. Kaverit olivat aika stressaantuneita ja jälkikäteen ajattelin, että olisi ollut parempi maksattaa työ ammattilaisilla. Ei välit sentään menneet, mutta nolotti. 

Suosittelisin samoin kuin muut tässä ketjussa, että palkkaisitte edes osaan hommista muuttofirman. Myös siivousfirma ja kodinkoneiden siirtofirma olisi hyvä palkata. Entä kuka vahtii lapsia muuton aikana? Tässä on aika monta liikkuvaa osaa. Jos kaikki jätetään kavereille, niin heille olisi hyvä ainakin maksaa korvaus. 

Vierailija
416/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä järkeä on käyttää muuttofirmaa ainakaan isoissa kaupungeissa kun siellä on 2015 vuonna tullutta työvoimaa runsaasti tarjolla on moniosaajaa ja insinööriä ja lääkäriä  miksette käytä niitä

Vierailija
417/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä järkeä on käyttää muuttofirmaa ainakaan isoissa kaupungeissa kun siellä on 2015 vuonna tullutta työvoimaa runsaasti tarjolla on moniosaajaa ja insinööriä ja lääkäriä  miksette käytä niitä

Tämä oli varmaan trolli, mutta mitä joku insinööri ja lääkäri osaavat tehdä muutossa, sen sijaan että tilaisi asiaan erikoistuneen yrityksen? Insinööri tietää lähinnä jostain koneiden asennuksesta ja lääkäri ei sitäkään vähää. Ei kuulu erikoisalaan. 

Vierailija
418/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avun pyytäminen on aivan ok.  Se, ettei kunnioita kieltävää vastausta, ei ole.

Omat muutot on hoituneet viimeistä lukuun ottamatta kaveriporukalla, jolla on tehty vuorollaan kaikkien muutot. Onnistuneen muuton salaisuudet:

- kaikki on etukäteen pakattu valmiiksi (mielellään pinottaviin muuttolaatikoihin)

- muuttoapua on niin paljon, että yhden, kahden tai kolmen muuttajan viime hetken poisjäänti ei kippaa venettä

- muuttoväki mielellään jaettu lähtevään ja purkavaan päähän, niin ettei heidän tarvitse liikkua

- riittävän iso muuttoauto suhteessa tavaran määrään

- muuttotouhu on organisoitu järkevästi niin, että isompaa tyhjäkäyntiä tai odottelua ei tule missään vaiheessa

- koko touhu on paketissa maksimissaan 6 tunnissa

Näillä opeilla nopein muutto alusta loppuun on tehty 1,5 tunnissa.

Käyn mielelläni hyötyliikkumassa muutaman tunnin viikonloppuna minulle sopivana ajankohtana, niin että koko muuton onnistumista ei ole laskettu osallistumiseni varaan. Koko viikonlopun leiri työviikon jälkeen - ei kiitos. "Ystävä", joka yrittää nakittaa moiseen touhuun säästääkseen muutaman satasen, eikä ymmärrä sanaa 'ei': ei kiitos ^2.

-Lisäksi: Mitään ei tarvitse kantaa vaan tavarat viedään hissiin rullakoissa tai nokkakärryillä ja hissistä edelleen muuttoautoon.

Vierailija
419/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen luulet tekevän töitä niissä muuttofirmoissa? Ei niin rankka homma suomalaisille tukiloisille kelpaa.

Vierailija
420/529 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

thjuki kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupareitten järjestäminen on vapaaehtoista. Ei ole pakko tarjota kellekään mitään.