Miten voi olla laillista, että vuokra-asunnossa peritään vesimaksua 20e/kk/henkilö, ja jos on maksettu liian
vähän joutuu maksamaan lisää, mutta jos on maksanut liian paljon, sitä ei hyvitetä mitenkään???? Onko tuollainen käytäntö yleistäkin? Etsiskelen tässä vuokra-asuntoa, mutta en kyllä tuollaiseen hommaan lähde mukaan ollenkaan. Kuulostaa todella kummalliselta. Voiko olla oikeasti lainmukaista?
Ymmärrän, että jos on maksanut vähemmän kuin mitä on kuluttanut, niin tottakai maksetaan sitten lisää. Mutta en todellakaan ymmärrä, että jos onkin kuluttanut vähemmän vettä kuin mistä on maksanut, niin se on sitten vaan voivoi?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Tässä karsitaan niitä riskejä. Että jos joku sun tyylinen sekopää tulee asumaan ja viettää jotain höyrysuihku juhlia niin sen riskin saa maksatettua pois. 20e vettä perus omakotitalossa on ihan normi hinta. Ja ehkä se euron takaisinmaksu ei nyt ole paperityön väärtti.
Eli se on sekopään merkki, kun pitää erikoisena että liikaa maksettua vesimaksua ei saa hyvityksenä tulevista vesilaskuista? Just.
Vierailija kirjoitti:
https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/espoo/kivenlahti/kerrostalo/127…
"Vesimaksu: 20,00 eur/hlö/kk Vesimaksuennakko/hlö/kk (ylittävä osuus laskutetaan, alittavaa osuutta ei palauteta)"
Tällä firmalla on kaikissa kohteissa tämä sama ehto. Onko tämä a) laillista ja b) yleinen käytäntö???
Tietenkin se on laillista.!
On muuten harvinaisen onneton keittiö tuossa kämpässä. Aivan käsittämättömän... ikinä en oo noin surkeat missään nähnyt, edes mökillä.
Ja harvinaisen ahdistava saunakin. Eihän tuolla edes mahdu lauteilla istumaan, kun pääsen ottaa kattoon vastaan!
Vierailija kirjoitti:
"Vesimaksu: 20,00 eur/hlö/kk Vesimaksuennakko/hlö/kk (ylittävä osuus laskutetaan, alittavaa osuutta ei palauteta)"
Tällä firmalla on kaikissa kohteissa tämä sama ehto. Onko tämä a) laillista ja b) yleinen käytäntö???
Kylppäri on upea, mutta et kai nyt tosissasi tuollaiseen muuttaisi ja vielä tuolla vuokralla? Mikä ihmeen korotettu näyttämö tohon ikkunan eteen on rakennettu? Eikö olis voinut olla vaan normaali tasainen lattia? En todellakaan ymmärrä näitä nykyvillitysten järjenmenetyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole laillista vaan varkaus jos liikaa perittyjä maksuja ei palauteta
Kyllä se hyvitetään, tai ainakin kuuluisi. Kerran vuodessa tasaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä karsitaan niitä riskejä. Että jos joku sun tyylinen sekopää tulee asumaan ja viettää jotain höyrysuihku juhlia niin sen riskin saa maksatettua pois. 20e vettä perus omakotitalossa on ihan normi hinta. Ja ehkä se euron takaisinmaksu ei nyt ole paperityön väärtti.
Eli se on sekopään merkki, kun pitää erikoisena että liikaa maksettua vesimaksua ei saa hyvityksenä tulevista vesilaskuista? Just.
Ootko nyt tehnyt millaiset laskelmat. Laskitko sen vesimittarin ja putken kulumisen myös sekin vaihdetaan 20 vuoden välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole laillista vaan varkaus jos liikaa perittyjä maksuja ei palauteta
Voi pyhä tyhmyys sentään. Tuossahan tuo on osa vuokrasopimuksen ehtoja. Näytä mulle se lakipykälä, jossa sanotaan, että noin toimiminen on laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalo ja maksetaan just se mitä käytetään.
No tätähän mä kysyin.
Et kysynyt. Sinä kysyit vuokra-asunnon vesimaksusta. Kuka käskee tehdä typeriä sopimuksia?
Kyllä tuo aika oikea maksu on 20/kk per nenä.
Itse asun kerrostalossa, jossa on 54 asuntoa ja ei ole mittareita, niin meillä on 24kk.
On yhteismittari, jossa näkee lämminveden kulutuksen ja kylmäveden kulutuksen. Siitä joka vuosi isännöitsijä laskee hinnan per henkilö.
Uusissahan on mittaripakko. En ryhtyis valittaan tuosta summasta, sillä se on aika realistinen.
Olen omistajana kerrostalossa, ja olen saanut palautusmaksuja. Kerran vuokralla asuvan kanssa juttelin niin tuli ilmi ettei hän ollut saanut takaisin maksuja kun kerroin itse saaneeni. Eikä hän ollut saanut lisälaskuakaan. Mittarissa ei ole mitään hyötyä, jos vuokralla asuva ei voi vaikuttaa asumisen hintaan. Itsellä se on ollut päälle satasenkin joskus.
huh, ihme koppeja nykyään rakennetaankin. Tuotako voi sanoa kodiksi O_oo
20 euroa vesimaksua on oikeasti aika pieni summa. Monissa taloyhtiöissä maksu on paljon suurempi. Olen nähnyt jopa yli 30e maksujakin, ihmettelen vain mitä kaikkea pitävätkään sisällään, kun niin paljon on. Mutta tuo on siis ihan ok maksu.
Etsi sellainen kämppä, jossa on huoneistokohtainen vesimittari, jolloin maksat vain kulutetusta vedestä. Mulla on kakkosasunto kerrostalossa ja huoneistokohtainen vesimittari. Vesi laskutetaan kolmesti vuodessa. Asukas lukee mittarin ja ilmoittaa lukemat isännöitsijälle. Minä olin talvella pitemmän aikaa pois asunnolta, joten vettä ei tietenkään kulunut eikä tullut laskuakaan. Vakituisessa asunnossa on kiinteä vesimaksu henkilöluvun mukaan, tällä hetkellä 17 €/kk/nuppi. Veden hinta määritellään taloyhtiön edellisen vuoden kulutuksen perusteella, kun laaditaan talousarvio. Vesimaksu on hieman liian korkea, mikä johtuu siitä, että viime tilikaudella taloyhtiössä kulutettiin vettä enemmän kuin yleensä. Jos vesimaksuja on kertynyt liikaa, niin tilikauden lopussa tasataan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia. Niin meidän omistusasunnossa kerrostalossa toimitaan. Jos on kuluttanut enemmän, pitää maksaa lisää, jos taas vähemmän, saa palautusta. Se on juurikin oikeudenmukaista, että maksetaan todellisesta kulutuksesta.
En ole ap mutta meidän talossa ei ole asuntokohtaisia vesimittareita kenelläkään ja maksetaan juuri tuo 20/kk/hlö. Tiedän että kulutan vähemmän, sillä kaikissa aiemmissa asunnoissani on ollut asuntokohtainen vesimittari. Olisikohan kyse ollut samanlaisesta tilanteesta? Todellista kulutusta ei näy asuntokohtaisesti?
Ohi aiheen,
mutta osa asuu kodissaan varsin vähän, esim. reissuhommia tekevät lähinnä viikonloput. Ja moni myös käytännössä asuu koko kesän (touko-syyskuu) mökillä.
Tuolloin epäreilua jos maksua ei palauteta.
Nyt ihan oikeasti.
Mulle on ihan sama vaikka vesimaksu ois kuukaudessa 5e tai 500e. Se ei ole tämän aloituksen pointti. Aloituksen pointtina ei myöskään ole se, että paljonko muut maksaa omasta vedestään.
Pointti on se, että miten voi olla niin, ettei liikaa maksettua vesimaksua hyvitetä mitenkään. Mutta siihenhän ei 99% ketjun avaajista vastaa, koska he lukevat tasan ensimmäiset 6 sanaa ja vastaavat siihen.
Kiitos teille harvoille, jotka olette ymmärtäneet lukemanne ja vastanneet myös mun kysymykseen.
(Ja ei, en ole muuttamassa tuohon asuntoon, otin sen vain esimerkiksi tästä vesimaksuhommasta. En ole muuttamassa mihinkään kys. yhtiön asuntoon, koska niissä kaikissa on sama typerä käytäntö: ylimääräistä vesimaksua ei hyvitetä. Mulla on vedenkulutus oikeasti tosi pientä, ei todellakaan 20e/kk.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin se on laillista.!
On muuten harvinaisen onneton keittiö tuossa kämpässä. Aivan käsittämättömän... ikinä en oo noin surkeat missään nähnyt, edes mökillä.
Ja harvinaisen ahdistava saunakin. Eihän tuolla edes mahdu lauteilla istumaan, kun pääsen ottaa kattoon vastaan!
Lopeta toi jeesustelu. Onneksi sinun ei tarvitse tuossa asunnossa asuakaan eikä hakata päätäsi saunan kattoon. Jollekin toiselle se on riittävä. Ja siisti ja kaunis asunto, neliöistä viis. Se ei nyt ollut tämän keskustelun pointti.
Wi ole tavallista. Itse olen asunut muun kaupungin vuokra-asunnoissa, ja aina on saanut myös liikaa maksetun takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheen,
mutta osa asuu kodissaan varsin vähän, esim. reissuhommia tekevät lähinnä viikonloput. Ja moni myös käytännössä asuu koko kesän (touko-syyskuu) mökillä.
Tuolloin epäreilua jos maksua ei palauteta.
Sun logiikalla sähkökin pitäisi olla ilmaista silloin kun kotona ei olla?
Ehkä sun ei kannattais muuttaa siihen taloon. Veikkaan että vuokraajalle olet yks miina.