Miksi mennä "paska"töihin 10e/h bruttopalkalla, kuin sillä ei rakenneta elämää yhtään millään tavalla? Asuntolainaa ei saa, joten vuokraan joutuu haaskaamaan rahojaan. Säästäminenkään ei onnistu vuokran takia. Naisia ei saa matalalla palkalla
Ihan sama siis olla työtön, kuin mennä 10e/h paskahommiin...Näin ainakin PK-Seudulla.
Tai antakaa yksikin hyvä syy.
Eläkekin on noista paskahommista sama kuin ikänsä työtä tekemättömällä
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Saan tuilla yli 1400e kuussa, kun otetaan huomioon vuokrani.
Käteen jää 510e vuokran ja laskujen jälkeen, TTT-perusosa.
ap
Oletko miettinyt sitä, että vaikka aloittaisit työurasi pienellä palkalla, niin sinulla on mahdollisuus edetä urallasi vuosien mittaan, jolloin palkkakin on sitten isompi. Voi tukienkin varassa varmaan loppuelämänsä elää, mutta silloin voi olla varma siitä, että pysyy pienituloisena loppuelämänsä. Kyllä aika moni hyvätuloinenkim ihminen on aloittanut työuransa ihan sieltä pohjalta.
Mene opiskelemaan ammatti, jossa tienaat. Putkimies, sähkömies tienaavat hyvin ja koulutus kestää 2 vuotta jos sinulla on lukio tms käytynä.
Mieluummin teen 10e/h sitä mitä rakastan kuin 30e/h jotain mitä inhoan. Työ on kuitenkin niin iso osa elämää. että sen täytyy olla mieluista! Eikä vuokralla asumisessa mitään vikaa ole, helppo vaihtaa maisemaa tarvittaessa. Plus kaupunki hoitaa lumityöt ja muut.
Onhan se ikävä asia joa naisia ei voi saada kuin sillä että on paljon rahaa.
Itse olen aina naisia saanut jopa silloin kun olen ollut työtön ja kaikki naiset ovat olleet mun makuuni eli todella hyvännäköisiä.
Kokoaikainen työ, 40h/vko, bruttopalkka 1819e/kk. Netto 1450e/kk.
- asumiskustannukset sis. kaiken 570e/kk
- bensat 300e/kk (ei julkista), auton liikennevakuutus, vero, mahdollinen korjaus ja osat, katsastus yms. vuoden kulut kuukaudelle jaettuna n. 50e/kk, tää tosin voi hieman heitellä riippuen miten pitää autoa laittaa
- työpaikalla ruokailu (työnkuva sellainen että ei lainkaan mahdollista omia eväitä kuljettaa mukana) n. 150e/kk
- puhelin, netflix, pesukoneen osamaksu vielä vuoden yht. 70e/kk
= yht. vakiomenot kuussa 1190e/kk jos oikein laskin. Eli jää about 300e josta mm. hygienia, lääkäri, syömiset kotona, ennen oli salikortti 50e/kk mut jätin sen pois kun alkoi olla liian tiukkaa elo. As. Tukea ei saa koska brutto niin iso ja ttt:täkään ei heru, koska auton kuluja ei lasketa menoiksi ttt:ssa.
Kun olin työttömänä, sain nettona ansiosidonnaisen 950e/kk + as. Tuki 100e/kk eli yht 1050e/kk. Mutta koska auton kulut ja työpaikkaruokailu jäi pois, niin sitähän eli herroiksi ja sai jopa parikymppiä säästöönkin! Lisäksi sain mm. terveydenhuoltomenot ja lääkkeet toimeentulotukeen.
Mutta kumpi on ongelma, kämänen palkka koulutuksista huolimatta vai liian isot tuet? Mielestäni palkka on se ongelma, ei tuet. Palkka nousi juuri 30e/kk ammattitaitolisän vuoksi, mutta sähköön ja siirtoon tuli 30e/kk nousu ja työmatka-ajelun kustannukset nousi viime vuodesta 100e/kk.
Jos minun lapseni olisi tuollainen työtä pakoileva lusmu, työntäisin takaisin kohtuuni ja synnyttäisin ja kasvattaisin uudelleen. Asennevika on niin paha.
Vierailija kirjoitti:
Mun 17v lapseni on erittäin tyytyväinen 10 tuntipalkkaansa ja kokee olevansa rikas :)
Ei ole ap:n kaltainen sossupummi, vaan käy töissä (opintojen ohella) ja maksaa ihan itse oman vuokransa eikä ruikuta perus sossupummien ja opiskelijoiden tapaan, kun on köyhää ja tuet liian pieniä...
Ruikuttamisen sijaan kun voi tehdä töitäkin, mutta opiskelijat ja sossupummit kokevat olevansa "paskapalkan" yläpuolella.Tukien pienuudesta valittavat ovat yhteiskunnan alinta pohjasakkaa, joille tukien pienentäminen olisi ihan kohtuullista, ehkä sitten se 10/h "paska"palkka alkaisi houkutella.
Tarvii siinä ketään haukkua pummiksi, kun on oman lapsensa maailmalle hylännyt alaikäisenä. 10 e/h on surkee palkka Suomen hintatasoon nähden.
Vierailija kirjoitti:
Suurin kannustinloukku on pieni palkka, vaikka Kokoomus muuta väittääkin. Saisivat pistää äänestäjänsä maksamaan sellaista palkkaa, jolla 2022 Suomessa kannattaa tehdä töitä. Sanon jo etukäteen pää kiinni sinulle, joka alat moralisoimaan, että minut pitäisi pakottaa rupupalkalla töihin. Tule pakottamaan, niin katsotaan millä lihaksilla. Lähden kyllä heti töihin, jos myymästäni vapaa-ajasta maksetaan tarpeeksi. Ottakaa hoitajat ja siivoojat ulkomailta, jos haluatte. Minusta ei ole rikastuttamaan työpanoksellani kusipäistä nälkäpalkkaa tarjoavaa yrittäjää.
👍
Pieni palkka pilaa elämän laadun. Ei nouse mihinkään kun se on tuntipalkka tes. Inflaatio on jo paljon kovempi kuin ne pilipali korotukset. Yli tes ei makseta, kun ovella on jono tulossa min. Tes palkalla uran aloittajia.
10 vuotta minulla kokemusta ja elämä pilalla.
Palkka pitää olla heti alussa kunnollinen ja nousta satasilla /kk vähintään muutaman vuoden kokemuksella.
Opiskelijana pidin 10e/h kesätyöpalkkaa luksuksena. Opintotuki oli vain 450e/kk ja siinä hupeni säästöt. 10e tuntipalkalla säästöt kasvoi ja pystyi jotain ylimääräistäkin ostamaan.
Mielestni työttömien tuet liian korkeita, pitäisi olla sama kuin opiskelijoilla oli 10v sitten eli se 450e, sisältäen asumistuen.