Miksi mennä "paska"töihin 10e/h bruttopalkalla, kuin sillä ei rakenneta elämää yhtään millään tavalla? Asuntolainaa ei saa, joten vuokraan joutuu haaskaamaan rahojaan. Säästäminenkään ei onnistu vuokran takia. Naisia ei saa matalalla palkalla
Ihan sama siis olla työtön, kuin mennä 10e/h paskahommiin...Näin ainakin PK-Seudulla.
Tai antakaa yksikin hyvä syy.
Eläkekin on noista paskahommista sama kuin ikänsä työtä tekemättömällä
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Työmyyrä kirjoitti:
Ei sitten ole tullut mieleen kouluttautua ammattiin, josta maksettaisiin enemmän kuin 10€/h?
Suomessa on tehty siirtyminen työttömän statuksesta opiskelijaksi mahdollisimman epähoukuttelevaksi...tulot romahtavat
Mahdollisuuksia on monia. Ei kaikki opiskelu ole välttämättä vuosi kausia kestävää.
Valitettavasti toi eläke juttu on totta. En jaksa moralisoida vaan sanon ettei siinä kärkeä olekaan. Ainut on että sulla on muutama hilu enemmän käyttörahaa kuin työttömänä. Mutta sanon kyllä itsekin pari vuotta sitten tuolla palkalla olleena. Ettei se paljoa motivoi kun käteen ei jää kuin tupakkarahat.
No hommaa se vaimoihminen, jolla samat ongelmat. Tulee halvemmaksi, kun on joku jonka kanssa jakaa kulut. Tai maksaa yhdessä.
Jos pankit vain myöntäisivät lainaa asuntoon, niin olisi ihan eri tilanne.
Kumma juttu että minä selviäisin 850e vuokrasta, mutta en 700e lyhennyskuluista kaikkinensa.
Ap
Kommuuniasuminen kuulemma yleistymään päin tuolla Etelässä juurikin kustannuksien takia...
Totta, minua ei saa matalalla palkalla. Ei saa kyllä isollakaan palkalla - koska minä en ole maksullinen nainen.
Mutta minua ei saa myöskään sillä, että ei oteta vastuuta omasta elämästä, ei siihen kympin palkkaan tarvitse loppuiäkseen sitoutua.
Vierailija kirjoitti:
Totta, minua ei saa matalalla palkalla. Ei saa kyllä isollakaan palkalla - koska minä en ole maksullinen nainen.
Mutta minua ei saa myöskään sillä, että ei oteta vastuuta omasta elämästä, ei siihen kympin palkkaan tarvitse loppuiäkseen sitoutua.
Joo, kaikki tuosta noin vain vaihtavat 15e palkkaan kun haluavat...ja sitten 20e, ja sen jälkeen 30e....
Vai miten se menikään?
WAKE UP!!! :DDDD
Vierailija kirjoitti:
Työmyyrä kirjoitti:
Ei sitten ole tullut mieleen kouluttautua ammattiin, josta maksettaisiin enemmän kuin 10€/h?
Suomessa on tehty siirtyminen työttömän statuksesta opiskelijaksi mahdollisimman epähoukuttelevaksi...tulot romahtavat
Missä ei olisi? Eikö opiskelun tarkoitus ole päästä töihin ja mielellään vielä mielenkintoisempiin ja/tai parempipalkkaisiin hommiin valmistumisen jälkeen? Pitäisikö ihmisiä houkutella nykyistä paremmilla tuilla? Voipi olla, että minäkin ryhtyisin ikuiseksi opiskelijaksi.
Minäkin pienipalkkainen mutta silti on vaimo ja hän vieläpä huomattavasti hyvätuloisempi. Jos asenne on tuollainen niin puolison löytäminen varmasti todella haastavaa ja lisäksi elämä muutoinkin vaikeaa.
Kumma juttu, kun mun poika on ihan täysillä töissä rehkimässä kympin tuntipalkalla. Mutta meitä on moneksi. Hän tulee ehtimään vielä muuallekin. Hänelle ei tullut mieleenkään jäädä tuille.
Ei kannatakkaan, rappaa persettä lopun elämää siellä itä-helsinkiläisellä Ikean sohvalla. Turha pyrkiä eteenpäin elämässä💅
Mä ehdotan, että aina vain jatkaisit jotain aiemmin samasta aiheesta aloittamaasi ketjua. En ymmärrä, miten joku voi jankata jatkuvasti samaa asiaa. Vai luuletko, että keskustelu menee joskus eri tavalla? Vai unohdatko, että olet kysynyt samaa asiaa jo kymmeniä ellei satoja kertoja? Jos muistat tehneesi jo runsaasti samansisältöisiä aloituksia ja silti jatkat, olet sitten vain todella yksinkertainen.
Korota ajokorttiluokkaa ja tuntiliksa nousee vähintään 5 eurolla.
Koska paskaduuneista saa kokemusta ja kokemuksella pääsee parempiin hommiin.
Mutta menisin tällä hetkellä ravintola-alalle, jolla on huutava työvoimapula. Baarimikot saa tällä hetkellä yhtä hyvää liksaa, kun ammattikoulun käynyt teknisen alan osaaja.
Olen harkinnut itsekin alan vaihtoa sinne, mutta en ole yöeläin. Baarimikot voi oikeissa olosuhteissa ja innokkuudella nousta vaikka ravintolapäälliköksi, joka on jo ihan hyvä meriitti kouluja käymättömälle.
Myös oppisopimusta kannattaa harkita ravintola alalle, jotta saisi ne koulupaperit.
Tällä hetkellä tosin työnantajat kouluttaa anniskelu ja hygieniapasseja uusille työntekijöille pulan vuoksi. En tiedä mikä meininki nykyään työkkärissä, mutta sieltäkin oli ennen mahdollisuus saada nämä 2 ravintola alalla pakollista todistusta, jos työpaikka oli niistä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kaikki tuosta noin vain vaihtavat 15e palkkaan kun haluavat...ja sitten 20e, ja sen jälkeen 30e....
Vai miten se menikään?
WAKE UP!!! :DDDD
Ap:n kohdalla se asenteesta johtuen tuskin toteutuukaan, mutta aika moni tällä palstalla saa luultavasti hemmetisti enemmän palkkaa tänään kuin vaikka kymmenen tai kaksikymmentä vuotta sitten. Mutta joo, olisi varmaan silti kannattanut jäädä sohvalle sen sijaan, että meni tehtaaseen / siivoamaan / mäkkärille töihin. Kyllä harmittaa kun nykyisen elintason sijasta voisi sieltä vuokrakämpästä tehdä palstalle mun ei kantsi mennä töihin -aloituksia.
Tuollaisella palkalla kannattaa mennä töihin ainoastaan, jos on nuori ja tilanteessa, jossa kaikenlainen työkokemus on oman urakehityksen kannalta järkevää. Sen sijaan keski-ikäisen ihmisen ei kannata alkaa myymään vapaa-aikaansa pilkkahintaan pois vain, koska työnteko on mukamas jokaisen velvollisuus. Ei se niin mene. Työnteon pitää tuottaa selvää lisäarvoa yksilölle ja tietyn iän ylittäneillä sen pitää olla esimerkiksi selkeästi kohonnut ansiotaso, yleisen elämänlaadun paraneminen tai työ, jossa oikeasti viihtyy. Ilman näitä kannattaa unohtaa suomalainen työmoraali, jossa oman hyvinvoinnin kustannuksella raahaudutaan mihin tahansa paskahommiin vain, koska niin on ennenkin tehty.
Vierailija kirjoitti:
Jos pankit vain myöntäisivät lainaa asuntoon, niin olisi ihan eri tilanne.
Kumma juttu että minä selviäisin 850e vuokrasta, mutta en 700e lyhennyskuluista kaikkinensa.
Ap
Öö siis ethän sinä selviäisikään ilman tukia? Meinaatko, että työmarkkinatuki ja toimeentulotuki lasketaan tuloiksi lainanmaksukykykäsi arvioidessa?
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisella palkalla kannattaa mennä töihin ainoastaan, jos on nuori ja tilanteessa, jossa kaikenlainen työkokemus on oman urakehityksen kannalta järkevää. Sen sijaan keski-ikäisen ihmisen ei kannata alkaa myymään vapaa-aikaansa pilkkahintaan pois vain, koska työnteko on mukamas jokaisen velvollisuus. Ei se niin mene. Työnteon pitää tuottaa selvää lisäarvoa yksilölle ja tietyn iän ylittäneillä sen pitää olla esimerkiksi selkeästi kohonnut ansiotaso, yleisen elämänlaadun paraneminen tai työ, jossa oikeasti viihtyy. Ilman näitä kannattaa unohtaa suomalainen työmoraali, jossa oman hyvinvoinnin kustannuksella raahaudutaan mihin tahansa paskahommiin vain, koska niin on ennenkin tehty.
Kyse ei ole iästä, vaan työkokemuksesta. Miksi 30v työttömänä luuhannut olisi oikeutettu korkeampaan palkkaan kuin juuri koulusta päässyt henkilö?
Itse ainakin yrittäjänä palkkaisin mieluummin nuoren, jolla on intoa, kuin vanhan joka ei ole tehnyt mitään ja vaatii "ikälisiä" tekemättömästä työstä.
Sitten kun sossun luukku on laitettu kiinni alkaa hommat maistumaan.
Nälkä on hyvä motivaattori.
Voisihan sitä jonkin aikaa tehdä. Ongelmana vain on, ettei sitä voi lopettaa, kun työkkäri antaisi sitten karenssia. Siksi ei kannata edes aloittaa. Ainakaan jos ei ole satavarma, että löytää jotain parempaa tilalle.