Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolme viikkoa juomatta

Vierailija
11.05.2022 |

Eikä tää elämä ole yhtään parempaa kuin juodessa. Olen viikonloppujuoppo ja nyt eron jälkeen ollut juomatta.
En nuku paremmin, en ole laihtunut, masentaa ja vtuttaa. Aiemmin kuukausien tipattomia, eikä se elämä ole auennut sittenkään.
Mitä hyötyä tästä nyt sit on kenellekään?
Miten pitkään vielä?

Kommentit (158)

Vierailija
61/158 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylsää on.

Onko nyt neljäs viikonloppu ilman alkoholia. Oon saanut paljon tehtyä, auteltua sukulaisia ja tehnyt käsitöitä mm ihan hyödyllisiä hommia.

On tää vaan silti tyhjää ja ahdistaa ja masentaa, tänäänkin jouduin ottamaan rauhoittavan että saan normaaleja asioita tehdyksi.

Mitä tulee pilven poltteluun, niin se vaan ei sovi mulle, mulle iskee tajuttoman kamala olo aina, ei johdu laittomuudesta tai "huonosta" budista, se on aivan järkyttävää.

Miten muilla menee?

Ap

Vierailija
62/158 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tylsää on.

Onko nyt neljäs viikonloppu ilman alkoholia. Oon saanut paljon tehtyä, auteltua sukulaisia ja tehnyt käsitöitä mm ihan hyödyllisiä hommia.

On tää vaan silti tyhjää ja ahdistaa ja masentaa, tänäänkin jouduin ottamaan rauhoittavan että saan normaaleja asioita tehdyksi.

Mitä tulee pilven poltteluun, niin se vaan ei sovi mulle, mulle iskee tajuttoman kamala olo aina, ei johdu laittomuudesta tai "huonosta" budista, se on aivan järkyttävää.

Miten muilla menee?

Ap

Tavallisen huonosti ja tylsää on. Ihmettelen miten ihmiset saa nykyään rauhoittavia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/158 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kova! Eikö ihminen kuole josnon kaksi viikkoa juomatta?

Ota nyt äkkiä jotakin.

Vierailija
64/158 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee jotain, äläkä istua möllötä sohvalla ihmetellen että tätäkö tää selvää oleminen on

Vierailija
65/158 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee jotain, äläkä istua möllötä sohvalla ihmetellen että tätäkö tää selvää oleminen on

😁

Muutamana päivänä olen ollut puusavotassa. Olen hoitanut kasveja, istuttanut uusia, tehnyt käsitöitä ja yrittänyt tauon jälkeen kohottaa kuntoakin treenaamalla taas savotan välipäivinä.

Ei mulla varsinaisesti ole ikävä alkoholia. Kaupassa käydessäni katselin kyllä siiderihyllyä ja melkein ostin 6 packin. Mutta jos jotain tehdään niin tehdään kunnolla tai ei ollenkaan. Vähän ehkä kaduttaa kun ei tullut ostettua.

Ei vaan tunnu mikään miltään. Vähän kaipaa sitä nousuhumalan fiilistä kun "koko maailma oli avoin", sitä unelmoi ja mietiskeli. Räyhääjä en ikinä ole ollut.

Eikö tässä jo pitäisi jotain muutoksia mielialassa olla tapahtunut?

Ap

Vierailija
66/158 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile alkoholitonta olutta. Saat plasebo-vaikutuksen ilman alkoholin negatiivisia vaikutuksia. Huom. Valitse laadukas juoma.

Vierailija
67/158 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, no mitä se tämän ketjun aloittaja auttaa?

Vierailija
68/158 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile alkoholitonta olutta. Saat plasebo-vaikutuksen ilman alkoholin negatiivisia vaikutuksia. Huom. Valitse laadukas juoma.

Sinä taidat saada plasebovaikutuksen. Itse ostan vissyä, limukkaa tai mehua. Alkoholin negatiiviset vaikutukset on krapula ja varsinkin siinä se unettomuus. Sairasta että vähemmän haitallista päihdettä ei voida sallia. Pakotetaan juomaan varsin haitallista kamaa kun haluaa päihtyä. Alkoholin haitat on kovien huumeiden luokkaa. Jos löytää vielä jostain sen thl taulukon niin siitä sen näki hyvin selvästi.

Vierailija
69/158 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä muutenkin leikkiä, että on humalassa 🤔

Vierailija
70/158 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi viikkoa ilman tippaakaan. Viikonloppu on vaikeampi, mutta ei mahdoton. Kaipaan myös nousuhumalan pirskahtelevaa tunnetta, että maailma on avoin ja kaikki on mahdollista. Valitettavasti parin tunnin ilon jälkeen astuu kuvaan tumpeys. Tässäkö tämä taas oli viikonlopun kohokohta. Pysyn poissa kotoa ja liikkeessä viikonlopun. Illalla ei enää tee mieli, jos on tarpeeksi väsähtänyt päivän puuhista. Pahin hetki on iltapäivä/ alkuilta.

Vierailija
71/158 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu viikko takana alkotonta. Nyt sain nukuttua kunnon yöunet. Tosin näin unta että join ja helpotuin kun heräsin että oli unta.

Naama on paremman näköinen, turvotus pois. Ruoka maistuu liian hyvin.

Juominen on mielessä lähes jatkuvasti, jos ei olisi antabusta, ratkeaisin varmasti.

Edelleenkin aikaa on liikaa ja on levoton olo.

Hommaa olisi en vain saa tartuttua niihin. Yksin on huono olla. Seurassa helpompaa.

Pitkä tämä tie on, se on nyt vaan mentävä, en aio luovuttaa.

Vierailija
72/158 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

15h juomatta. Kohta riennän ostamaan herkullista ja raikasta olutta 🍺🍺🍺🍺

Vierailija
73/158 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reilu viikko takana alkotonta. Nyt sain nukuttua kunnon yöunet. Tosin näin unta että join ja helpotuin kun heräsin että oli unta.

Naama on paremman näköinen, turvotus pois. Ruoka maistuu liian hyvin.

Juominen on mielessä lähes jatkuvasti, jos ei olisi antabusta, ratkeaisin varmasti.

Edelleenkin aikaa on liikaa ja on levoton olo.

Hommaa olisi en vain saa tartuttua niihin. Yksin on huono olla. Seurassa helpompaa.

Pitkä tämä tie on, se on nyt vaan mentävä, en aio luovuttaa.

Tsemppiä sulle!

Hienoa, että olet antabuksella. Moni tiedostaa ongelman, mutta ei uskalla hakea apua siihen ja "antabushan on vaan tosi deekuille, kyllä minä osaan olla juomatta ilmankin".

Ota askel kerrallaan.

Mä näen välillä painajaisia joissa olen ollut tolkuttoman kännissä ja pettänyt tai mokaillut muuten. Löydän unessa esim taksikuitteja ja tölkkejä joiden alkuperästä en tiedä, tiedän vaan että olen tehnyt jotain tosi väärää ja olen ihan paniikissa (tätä siis tapahtunut joskus oikeassa elämässä, olen pettänyt eikä jälkeenpäin mitään muistikuvaa).

Multa taas ruokahalu aivan hukassa. Pienessä hutikassa sitä tekee mieli popsia sitä sun tätä.

Olis ihan kiva jos ketjuun kirjais muutkin aatoksia.

Ap

Vierailija
74/158 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

15h juomatta. Kohta riennän ostamaan herkullista ja raikasta olutta 🍺🍺🍺🍺

Okei.

Sulla lienee juomisongelma astetta pahempana kun tunteja lasket.

Pidä hauskaa! :)

Ap

Vierailija
75/158 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivojen välittäjäaineiden tasapaino palautuu hitaasti. Ensimmäiset viikot eivät tarjoa mitään tajuntaa räjäyttävää, mutta silloin tuleekin vähitellen opetella terveitä keinoja saada mielihyvää. Liikuntaa ja uusia muita harrastuksia.

Oman kokemuksen mukaan elämä muuttuu koko ajan hieman paremmaksi.

Varmaa on, että asiat eivät koskaan ole niin huonosti, ettei niitä saisi juomalla huonommiksi.

Vierailija
76/158 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaas nyt kunnon tumut viinaa!

Vierailija
77/158 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivojen välittäjäaineiden tasapaino palautuu hitaasti. Ensimmäiset viikot eivät tarjoa mitään tajuntaa räjäyttävää, mutta silloin tuleekin vähitellen opetella terveitä keinoja saada mielihyvää. Liikuntaa ja uusia muita harrastuksia.

Oman kokemuksen mukaan elämä muuttuu koko ajan hieman paremmaksi.

Varmaa on, että asiat eivät koskaan ole niin huonosti, ettei niitä saisi juomalla huonommiksi.

Edes kuukausien juomattomuus ei parantanut mielialaa yhtään. Humalassa sentään vähäksi aikaa unohtuu kaikki p aska.

Vierailija
78/158 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele Yle Areenasta Darravapaana -podcastia. Tai Suplasta/Spotifysta Selvin päin -podcastia. Näissä monissa podcastin juontajat pohtivat suomalaista alkoholikulttuuria ja kertovat omakohtaisia kokemuksia raitistumisen vaikeuksista. Tosiasiahan on, että ei elämä sitä aina ihan yhtäkkiä muutu täydelliseksi, vaan omat olemassa olevat ongelmat on kohdattava selvin päin. Itselleni nuo podcastit ovat toimineet hyvänä vertaistukena hankalinakin hetkinä.

https://areena.yle.fi/audio/1-50931471

https://www.supla.fi/podcast/selvin-pain

Vierailija
79/158 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntele Yle Areenasta Darravapaana -podcastia. Tai Suplasta/Spotifysta Selvin päin -podcastia. Näissä monissa podcastin juontajat pohtivat suomalaista alkoholikulttuuria ja kertovat omakohtaisia kokemuksia raitistumisen vaikeuksista. Tosiasiahan on, että ei elämä sitä aina ihan yhtäkkiä muutu täydelliseksi, vaan omat olemassa olevat ongelmat on kohdattava selvin päin. Itselleni nuo podcastit ovat toimineet hyvänä vertaistukena hankalinakin hetkinä.

https://areena.yle.fi/audio/1-50931471

https://www.supla.fi/podcast/selvin-pain

Mua tuo juomisen/juomattomuuden jankkaaminen vaan saa ja ottamaan entistä enemmän.

Poissa näkyvistä, poissa mielestä.

Vierailija
80/158 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmisillä lähtee sellainen käsitys, että raitistumisen jälkeen elämä olisi pelkkää sateenkaaria, vaaleanpunaisia pilviä, jatkuvaa hyvää oloa ja euforiaa, maratonien juoksua ja kuuhun lentämistä? Kun lopettaa juomisen, elämäsi on just sitä mitä se oli ennen lopettamista, et vaan enää sumenna päätäsi alkoholilla. Ei se lopulta ole mitenkään ihmeellistä, ja aika usein on tylsää ja ankeaa. 

No tuo riippuu ihan ihmisestä. Toisilla voi olla ihan radikaali se ero. Siihen kun liittyy se oivallus, miten paljon ajatukset pyörivät naukkailussa ja kun aineen poistaa, kaikki asettuu uuten järjestykseen. IHAN kaikki. Kuten se, että voit olla kaikkialla selvinpäin, reissussa, viikonloppuna, ihmisten seassa (tuo vika on kyllä se vaikein jos muut varsinkin dokaa, mutta siinäpä se seurakin voi vaihtua).

Itse aion osallistua enemmän aktiviteetteihin, nyt kun niitä alkaa taas olla. Mullakin n viikko alla, sitä ennen pari vuotta viikoittaista lipittelyä. Voi miten helppo on seurustella vain sen litkun kanssa, mikäähän ei ole sen vaivattomampaa. Itse en ole polttaja, mutta eiköhän tuossa ole sama automaatio. Mulla on kyllä pidempiä tipattomia koettu ja aina on tuntunut huippuhyvältä se raitis elämä. Vaan jokin piru sai taas tarttumaan. Osin korona, osin ihmissuhdesyyt. Mutta nyt taas haluan olla ilman. Se latkiminenkin on vaan niin tylsää, turruttaa ja väsyttää. Jotain häpeää siihen myös liittyy.

Ihan mahdoton ajatus että olisi täysin samantekevää, juoko vai eikö. Mutta juoposta se on helposti samantekevää. Kuuluu just siihen mielenmaisemaan. Ahdistus voi kyllä hyvinkin vaivata lopettamisen jälkeen, mutta keskimäärin unenlaatu paranee kun raittiutta jatkaa.

Sanot että ajattelet juomista koko ajan, se on liittynyt kaikkeen ja olet ollut vain viikon selvinpäin.

Ja saarnaat muille "juopon mielenmaisemasta" ?

Mikä susta tekee paremman juopon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme