Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoitajat hylkäsivät sovintoehdotuksen

Vierailija
11.05.2022 |

Pitäisi varmaan saada miljoonia että riittäisi noille.

Kommentit (2351)

Vierailija
1621/2351 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

M realisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M realisti kirjoitti:

Itse odotan innolla näitä joukkoirtisanomisia. Kuinkahan moni hoitaja on OIKEASTI niin tunnollinen ja hyvä työssään että on varma että tulee palkatuksi takaisin irtisanomisen jälkeen? Työnantajallehan tämä on oiva tilaisuus päästä eroon niistä henkilöistä joista muuten joutuisi käymään yt-neuvottelut, ja sittenkään et saisi hetkeen palkata uutta väkeä. Innolla odotan :P

Ja aika helppohan se on Tehyn puheenjohtajan kehoittaa työtaistoon kun itse nauttii n.15000€ kk-palkkaa. Saattaa olla että näiden työtaisteluiden ansiosta myös hieman liiton jäsenmaksuja pitää korottaa.

Eikä pidä ymmärtää väärin, olen ehdottomasti sitä mieltä että hoitajien palkaa tulee korottaa, mutta rajansa on kerjäämiselläkin.

Jos jo nyt työnantajat oikeasti kerjäävät töihin ihan ketä tahansa koulutettua hoitajaa, riippumatta lainkaan tyypistä, niin luuletko, että tuo tilanne jotenkin paremmaksi muuttuu? Että sitten olisi mistä valita??

Kyllä minä tässä vaiheessa sitten suosittelen vahvasti tätä joukkoirtisanoutumista, siinähän on sitten selvä ja varmasti toimiva painostuskeino mikäli tämä on kertakaikkiaan tilanne. Toivottavasti kaikkia tyydyttävä sopimus saadaan aikaan.

Samaa mieltä. Erotkaa niin päästään kaikki jatkamaan normaalia elämää.

Vierailija
1622/2351 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevintä olisi myöntyä hoitajien pyyntöön ja haalia rahat kasaan esimerkiksi lopettamalla turhia palveluja ja muita virkoja. Lisäksi esimerkiksi lääkärien ja tuomareiden ja muiden kovapalkkaisten palkankorotukset jäihin 10v ajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1623/2351 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

M realisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M realisti kirjoitti:

Itse odotan innolla näitä joukkoirtisanomisia. Kuinkahan moni hoitaja on OIKEASTI niin tunnollinen ja hyvä työssään että on varma että tulee palkatuksi takaisin irtisanomisen jälkeen? Työnantajallehan tämä on oiva tilaisuus päästä eroon niistä henkilöistä joista muuten joutuisi käymään yt-neuvottelut, ja sittenkään et saisi hetkeen palkata uutta väkeä. Innolla odotan :P

Ja aika helppohan se on Tehyn puheenjohtajan kehoittaa työtaistoon kun itse nauttii n.15000€ kk-palkkaa. Saattaa olla että näiden työtaisteluiden ansiosta myös hieman liiton jäsenmaksuja pitää korottaa.

Eikä pidä ymmärtää väärin, olen ehdottomasti sitä mieltä että hoitajien palkaa tulee korottaa, mutta rajansa on kerjäämiselläkin.

Siinä kohtaa työnantajalla on sen verran kusisukassa, ettei tämmösiä ole aikaa miettiä. Kun ei niitä tekijöitä ole tarpeeksi! Ei parempia eikä huonompia. Se on se ongelma kun ei tajuta ongelman vakavuutta. Olen työssäni vuosia hoitanut sijaisjärjestelyitä ja tämän nähnyt. Tiukemmaksi vaan on mennyt.

En toki tarkoittanutkaan että jokainen hoitaja joutuisi tätä pelkäämään. Mutta jokainen jonka työpaikalla on vähintään 10 henkilöä töissä ymmärtää mitä tarkoitan. Isommassa työyhteisössä on aina muutama joita ilmankin pärjäisi ja jotka olisi korvattavissa. Väitän myös että siellä työpaikalla aika moni tietää keitä nämä henkilöt ovat, myös kyseiset henkiöt itse, ja siksipä he eivät välttämättä kovin hanakasti tällaiseen työtaisteluun olekaan osallistumassa.

Voin toki olla väärässä, ei olisi ollenkaan ensimmäinen kerta sitäkään lajia. .

Ja uskallan kyllä väittää ettei kaikki Suomen hoitajat ole töissä, kyllä niitä tulijoitakin vielä olisi korvaamaan.

Ei ole niitä tulijoita. Mikä tässä on niin vaikea tajuta?

Vierailija
1624/2351 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöljät. En arvosta tippaakaan.

Kyllä se arvostus sieltä sopukoista löytymään kun joskus sairaalan palveluita tarvitset. 

Vierailija
1625/2351 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

M realisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M realisti kirjoitti:

Siinä kohtaa työnantajalla on sen verran kusisukassa, ettei tämmösiä ole aikaa miettiä. Kun ei niitä tekijöitä ole tarpeeksi! Ei parempia eikä huonompia. Se on se ongelma kun ei tajuta ongelman vakavuutta. Olen työssäni vuosia hoitanut sijaisjärjestelyitä ja tämän nähnyt. Tiukemmaksi vaan on mennyt.

En toki tarkoittanutkaan että jokainen hoitaja joutuisi tätä pelkäämään. Mutta jokainen jonka työpaikalla on vähintään 10 henkilöä töissä ymmärtää mitä tarkoitan. Isommassa työyhteisössä on aina muutama joita ilmankin pärjäisi ja jotka olisi korvattavissa. Väitän myös että siellä työpaikalla aika moni tietää keitä nämä henkilöt ovat, myös kyseiset henkiöt itse, ja siksipä he eivät välttämättä kovin hanakasti tällaiseen työtaisteluun olekaan osallistumassa.

Ja uskallan kyllä väittää ettei kaikki Suomen hoitajat ole töissä, kyllä niitä tulijoitakin vielä olisi korvaamaan.

Tässä sinulle mielikuvaharjoittelu todellisesta elämästä, jospa tämä saisi sinut ymmärtämään monen paikan karun todellisuuden:

Aina kun työvuorolista julkaistaan mietit kuinka paljon tyhjiä vuoroja taas on ja saadaanko niihin taaskaan ketään. Mietit joudutko painamaan vuorossa vähintään kahden edestä, kun työkaveria ei ole. Mietitte yhdessä työyhteisössä mitä pitää jättää tekemättä. Esimies sanoo, ei voi kuule mitään, kun ei ole tekijöitä. Kesäsijaisista jäi iso osa saamatta. Esimies pyytää sinua viikottain ylitöihin tai vuoronvaihtoihin. Et halua jättää muita pulaan niin suostut.

Kuulet toisten yksiköiden kollegoilta että siellä on ihan samaa. Vain suosituimmissa ja helpommissa yksiköissä on tarpeeksi väkeä. Tiedät että työt eivät tule loppumaan tulevaisuudessa, päinvastoin. Ja tätä samaa jatkuu vuosia.

Vaikka kuuluisitkin tähän heikompaan työntekijäryhmään (jota luonnollisesti hoitoalallakin on) Tuskin säkään tällä kokemuspohjalla kovin miettisit irtisanoutumisen riskejä?

Vierailija
1626/2351 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M realisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M realisti kirjoitti:

Ei tarvitse olla. Jokaisella työpaikalla on aina vähintään se yksi tyyppi, joka ei tuo mitään lisäarvoa olemassaolollaan. Sellainen joka lähinnä tauottaa ja jonka jälkiä muut joutuu korjaamaan. Nämä eivät ole mikään menetys ja heidän poissaolonsa olisi todennäköisesti muille helpotus ja jättäisi enemmän aikaa töille.

Käsi ylös kenen työpaikalla ei ole sitä tyyppiä, jonka panos on täysin 0 ja jota ilman pärjättäisiin paremmin kuin hyvin.

Vierailija
1627/2351 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M realisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M realisti kirjoitti:

Ei tarvitse olla. Jokaisella työpaikalla on aina vähintään se yksi tyyppi, joka ei tuo mitään lisäarvoa olemassaolollaan. Sellainen joka lähinnä tauottaa ja jonka jälkiä muut joutuu korjaamaan. Nämä eivät ole mikään menetys ja heidän poissaolonsa olisi todennäköisesti muille helpotus ja jättäisi enemmän aikaa töille.

Käsi ylös kenen työpaikalla ei ole sitä tyyppiä, jonka panos on täysin 0 ja jota ilman pärjättäisiin paremmin kuin hyvin.

Typerä kommentti. 

Vierailija
1628/2351 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevintä olisi myöntyä hoitajien pyyntöön ja haalia rahat kasaan esimerkiksi lopettamalla turhia palveluja ja muita virkoja. Lisäksi esimerkiksi lääkärien ja tuomareiden ja muiden kovapalkkaisten palkankorotukset jäihin 10v ajaksi.

Selvä. Mitkä palvelut on turhia?

Vierailija
1629/2351 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M realisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M realisti kirjoitti:

Typerä kommentti. 

Ei ollut, oli hyvin paikkaansa pitävä kommentti.

Vierailija
1630/2351 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M realisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M realisti kirjoitti:

Ne tyypit ovat pääosin lähteneet alalta. Osa on hoivakodeissa tms. ja siellä naiset työyhteisönä huolehtii että he tekevät työnsä tai lähtevät nopeasti lätkimään eli savustetaan pihalle.

Vierailija
1631/2351 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M realisti kirjoitti:

Tunnen muutaman alalla pitkään olleen hoitajan, eivätkä he ole lähdössä mihinkään. Saavutettuja etuja ei haluta menettää ja aloittaa alusta.

Tajutkaa nyt, ei kukaan hoitaja oikeasti luule eikä kuvittele eikä usko, että irtisanoutuminen edes realisoituu ja jos niin käy, niin ei varmasti montaa päivää kestä. Osa irtisanoutuu siksi, että haluaa pois, mutta valtaosa irtisanoutuu siksi, että se on työtaistelutoimi, joka päättyy, kun sopimukseen päästään. Ja päästäänhän siihen. Ja siihen sopimukseen on luonnollisesti kirjattu ne ehdot, millä jokainen irtisanoutunut palaa entiseen työhönsä (jos siis itse haluaa), eli ei tietenkään mitään etujen menetyksiä kenellekään tule tms.. 

Tämä on tuttua vuodelta 2007.

Nuorilla asia voi olla toisin, mutta tämän hetken maailmantilannetta ja maan taloutta silmällä pitäen on paljon epävarmuutta tulevaa kohtaan.

Edes liitoilla ei ole antaa mitään lukuja, moniko olisi valmis irtisanoutumaan.

Vierailija
1632/2351 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä vaaditaan hoitajilta ratkaisua siihen mistä rahat korotuksiin otetaan ja mitä leikkauksia niiden vuoksi tehdään. Tähän ei ole minulla vastauksia. Tiedän van sen, että nykyisellään ei voida jatkaa.

Heitän vastakysymyksen teille, jotka ette korotuksia hyväksy:

Mistä terveydenhuollon palveluista ja hoidosta olette valmiit luopumaan ja kenet olette valmiit jättämään ilman hoitoa?

Tämä on asian ydin.

Tämä kehityskaari etene vääjäämättä siihen, että jostain on luovuttava. Kuka on se joka voi jäädä ilman hoitoa? Onko se lapsesi, vanhempasi, sinä itse? Vai ajatteletko, että tämä ei koske sinua? Kuka hoitaa lastasi jos hän vammautuu ja tarvitsee laitoshoitoa? Kuka hoitaa dementoitunutta vanhempasi? Mitä jos saat aivoinfarktin ja vammaudut loppuiäksesi, koska ensihoito ei tule ajoissa paikalle? Mitä teet ja koet kun jäät ilman kuntoutusta, kun sitä ei ole tarjolla? Hyväksytkö päätöksen, että läheistäsi ei yritetä pelastaa, koska priorisointi ja heikko onnistumismahdollisuus?

Avatkaa silmät! Ei ole olemassa mitään ulkomailta tuotavaa hoitajareserviä! Hoitajapula on globaali ja kaikkialla muualla hoitajat saavat parempaa palkkaa ja sen lisäksi työolot ovat paremmat.

Vierailija
1633/2351 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat kusivat kintuille siinä mielessä, että olivat aluksi mukana ja osallisena kunnallista kokonaisratkaisua. Nyt koko kuntasektori ratsastaa yhä hoitajien vaatimuksilla ja tämä ei uppoa jakeluun. Miksi Tehy ja Super eivät heti alkuun irtautuneet kunnallisesta kokonaisratkaisusta, kun tiedossa oli ettei mikään tuolta suunnalta tarjottava riitä heille. Nyt muu kuntasektori todennäköisesti kiittäen kumartaa ylimääräiset 5%. Kysymys kuuluu mihin työnantajilla riittää rahaa enää tämän jälkeen, kun aika ison siivun nappasivat muut kuntasektorin palkansaajat ja mikä vaikutus tällä on veroihin.

Työnantajapuolen voi olla vaikea perustella opettajille, että ette tulekaan saamaan tuota 5% koska hoitajille pitää varata vielä enemmän kerran luvattua on vaikea lähteä perumaan.

Palkkaukseen ja työvoimapulaan ratkaisuna palkankorotus mutta samalla pitää tarkistaa palkallisia lomia lähemmäs yksityisen sektorin lukuja. Kahden kuulauden palkallisista lomista pitää päästä eroon, jos palkat nousevat yli teollisuuden korotusten.

t. teollisuuden palkansaaja eli palkkojenne nettomaksaja

Vierailija
1634/2351 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitotyötä tekeviä hoitajia ei ole riittävästi. Hoitajia voi olla, mutta iso osa on siirtynyt muihin hommiin. Kuka minnekin. Sillä ei ole mitään merkitystä minne - jokaisen oma asia ja valinta. Ongelma on siinä, että niitä hoitotyötä tekeviä hoitajia ei ole siihen tarvittavaan työmäärään. Voidaanko jokin työ jättää tekemättä? Suljetaanko paikkoja? Pakkolaki?

Millä tavalla hoitajia saadaan lisää? Minä olen yksi lähtijöistä, irtisanouduin vuosi sitten. Saadaanko minut pakkolailla takaisin, jotta vuorossa olisi riittävästi tekijöitä? Ei saada. Saan riittävästi rahaa helpomminkin ja varmistan sen, että lapseni saavat äitinsä takaisin. Ikinä en lähde siihen enää etten tiedä milloin töistäni pääsen, kun on perhekin hoidettavana. Syyllistämällä pakotetaan jäämään tuplavuoroon. "Hommaa lapsilles joku hoitaja, kai sä nyt jonkun saat". En hoida. En halua tehdä jatkuvasti ylitöitä ja jatkuvasti joutua jännittämään sitä, että kuinka monen hoitajan työt pitää kussakin vuorossa yrittää jotenkin tehdä. Päälle hyvässä lykyssä vielä nuhteet tekettömistä töistä. Ja tätä siis toistuvasti. Ja ihan oikeasti sitten tuodaan kirjallinen käsky jäädä ylitöihin varoituksen kera "potilaat tulee hoitaa". Uskomatonta.

Joo kyllä, keskiansio siitä nousi ja sitä voidaan nyt käyttää "sairaanhoitajan keskiansio on yli sen ja sen". No ei ole. Ylitöillä vääristelty potti.

Minä valitsen perheeni ja lähdin. Onneksi.

Ja, "kyllä tiesit, ammatinvalintakysymys - jutut" on turha tähän vetää. Homma toimi sanotaanko 10 vuotta sitten. Sitten alkoi säästäminen ja ylempää tahoa ei kiinnosta rivihenkilöstön viestit puutteista kentältä.

Toivon hoitajille palkankorotusta, jos sillä saadaan jäljellä olevat pysymään ja uusia nuoria ja vaikka vähän vanhempiakin alalle tulemaan.

Itsekin totesit, miten 10 vuotta sitten homma vielä toimi, sitten alkoi säästäminen.

Tähän säästämiseen vaikutti 2007 vuoden saadut korotukset.

Nyt vaadituilla korotuksilla on ihan sama vaikutus, vähennetään väkeä ja kiristetään työtahtia säästösyistä vielä enemmän.

Raha ei alan ongelmia

ratkaise -päinvastoin, se on nyt nähty vuoden 2007 isojen korotusten jälkeen.

Mikä sitten on ratkaisu siihen että alalle houkutellaan niin työntekijöitä kuin niitä jotka hoitaa esimiestehtäviä ja alan johtamista, jos se ei ole palkka?

Tajua nyt, ettei se hoitajien raha/palkka ainakaan tuonut alalle yhtään mitään parannusta, päinvastoin.

Koko systeemi pitäisi purkaa johtamista ja esimiehiä myöten, sieltä ne todelliset ongelmat kumpuaa.

Miten se tehdään onkin vaikeampi yhtälö. Sairaanhoitopiirit ym. pyörivät annetun budjetin varassa ja kaikki toiminta mikä paukkuu annetun budjetin yli nipistetään alalla kuin alalla suorittavaa työtä tekevien selkänahasta.

Itse johto- ja esimiesportaaseen ei tietenkään kosketa, he kun ovat lopulta vain nimellisesti vastuussa koko toiminnasta.

Vierailija
1635/2351 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hoivakotien-ja-kotihoidon-hoitajapu…

Tästä setämiehet laittamaan asiat kuntoon. Jos tilanne on tällainen,  niin miksi ei lähdetä kilpailemaan palkalla? Ei hyvinvointivaltio voi toimia niin että jätetään hoitamatta ihmiset. Ja reilut bonukset heille jotka ovat vielä töissä. Mielellään kiitos osoitetaan muutoin kuin tulostettavalla kiitos-paperilla, valoilla seinään tai banaanilla.

Meillä ei ole varaa hoitajien palkkoihin? Mutta meillä on ollut varaa päästää tämä meidän terveydenhuolto tähän pisteeseen. Tämä on ollut arvovalintakysymys, poliittinen kysymys. 

Vierailija
1636/2351 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti täällä toitotettaan, etää niiden isopalkkaisten johtajien palkasta pitäisi leikata. Työskentelen siellä kuuluisassa hallinnossa yli 100 000 asukkaan kunnassa ja toisin kuin monet kuvittelee, ei edes kaupunginjohtajalle makseta 20 000 e kuussa palkkaa. Noin 10 000 kuukausiansioihin yltää kourallinen työntekijöitä. Vaikka näiltä johtajilta vietäisiin puolet palkasta, ei sillä rahoitettaisi kuin korkeintaan muutaman hoitajan palkankorotukset.

En ymmärrä muutenkaan täällä välillä pintaan pulpahtavaa johtajien kahdehtimista. Ihan yht lailla silläkin tasolla palkkauksen pitää olla kunnossa, että pestit on houkuttelevia. Miksi ihmeessä muiden palkkoja pitäisi muutenkaan pienentää hoitajien palkkojen takia? On aika kylmäävä viesti, että hoitajat ovat niin tärkeitä, että muilla aloilla tai muilla julkisilla palveluilla ei ole niin väliä.

Vierailija
1637/2351 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

quote=Vierailija]

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutte runsaasti alan vaihdosta. Kertokaa kerrankin joku mihin ihmeen alaan te vaidatte ja vieläpä paremmalla palkalla?

Kuinka monta kertaa tähän pitää vastata?

Tämä sama kysymys on tosiaan esitetty lukuisia kertoja. Voin itse vastata omasta kokemuksesta. Olen entinen hoitaja, olen siirtynyt hallintoon. Minulla on lukuisia ystäviä ja entisiä työkavereita joilla on hoitoalan koulutus. Alan vaihto on ollut vakio keskustelunaihe jo vuosia ja alan vaihtoa tapahtuu koko ajan. Osa on hankkinut uuden ammatin ammattikoulussa tai ammattikorkeakoulussa, osa on kouluttautunut pidemmälle yliopistossa tai suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon, osa on vaihtanut muihin töihin ilman uutta koulutusta. Siirtymää tapahtuu monipuolisesti kaikille mahdollisille aloille.

En ymmärrä mikä tässä on vaikeaa ymmärtää.

Se on vaikea ymmärtää, miten kymmenille tuhansille hoitajille riittää yhtäkkiä töitä heidän joukkoirtisanoutuessaan työttömyystilastojen ollessa pahasti pakkasella auki oleviin työpaikkoihin nähden.

-ohis

Juurikin tämä. Hoitajia ei yhtään kiinnosta se, mitä tapahtuu jos 12000 hoitajaa jää yhtäkkiä työttömäksi. Mutta kuulemma ei tarvitsekaan, kun he työllistyvät heti samoihin työpaikkoihin takaisin.

Kuten täällä on sanottu jo tuhat kertaa. Mitä se sua liikuttaa? Miksei täällä joka päivä vatvota että voivoi mitä niille pitkäaikaistyöttömille oikein tehdään?

Ja kuten todettu tuhat kertaa, ettei kymmenillä tuhansilla hoitajilla ole mitään realistista vaihtoehtoa lähteä yhtään mihinkään.

Kova on uho ja tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.

Vierailija
1638/2351 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M realisti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M realisti kirjoitti:

Tässä sinulle mielikuvaharjoittelu todellisesta elämästä, jospa tämä saisi sinut ymmärtämään monen paikan karun todellisuuden:

Aina kun työvuorolista julkaistaan mietit kuinka paljon tyhjiä vuoroja taas on ja saadaanko niihin taaskaan ketään. Mietit joudutko painamaan vuorossa vähintään kahden edestä, kun työkaveria ei ole. Mietitte yhdessä työyhteisössä mitä pitää jättää tekemättä. Esimies sanoo, ei voi kuule mitään, kun ei ole tekijöitä. Kesäsijaisista jäi iso osa saamatta. Esimies pyytää sinua viikottain ylitöihin tai vuoronvaihtoihin. Et halua jättää muita pulaan niin suostut.

Kuulet toisten yksiköiden kollegoilta että siellä on ihan samaa. Vain suosituimmissa ja helpommissa yksiköissä on tarpeeksi väkeä. Tiedät että työt eivät tule loppumaan tulevaisuudessa, päinvastoin. Ja tätä samaa jatkuu vuosia.

Vaikka kuuluisitkin tähän heikompaan työntekijäryhmään (jota luonnollisesti hoitoalallakin on) Tuskin säkään tällä kokemuspohjalla kovin miettisit irtisanoutumisen riskejä?

Kyllä minä ymmärrän ja uskon että alalla on todella tiukka ja kurja tilanne. Kuten tuolla aiemmin laitoinkin, niin uskoisin että ongelmana ei ole se palkankorotus, vaan se että tässä tilanteessa (globaalistikin) on hieman kohtuutonta mielestäni vaatia noin suuria korotuksia. Uskoisin että että hieman pienemmälläkin kompensaatiolla alan houkuttavuus ja kannattavuus paranisi.

Ja toki palkkoja voi korottaa enemmänkin kunhan siihen jostain rahoitus löytyy, onko se sitten mistä? Lääkäreiden palkoista? Poliitikkojen palkoista? (edellä mainitut on valitettavasti pennosia isossa kuvassa..)

Vai onko syytä pohtia muita kohteita? Ympäristöpolitiikka? Kehitysapu? Sosiaaliturva? Työttömyyskorvaukset? Vai tehdäänkö kuten yleensä eli vaaditaan rikkaiden korkeampaa progressiivista verotusta tai valjastetaan yrittäjät maksajiksi? 

Vierailija
1639/2351 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

quote=Vierailija]

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhutte runsaasti alan vaihdosta. Kertokaa kerrankin joku mihin ihmeen alaan te vaidatte ja vieläpä paremmalla palkalla?

Kuinka monta kertaa tähän pitää vastata?

Tämä sama kysymys on tosiaan esitetty lukuisia kertoja. Voin itse vastata omasta kokemuksesta. Olen entinen hoitaja, olen siirtynyt hallintoon. Minulla on lukuisia ystäviä ja entisiä työkavereita joilla on hoitoalan koulutus. Alan vaihto on ollut vakio keskustelunaihe jo vuosia ja alan vaihtoa tapahtuu koko ajan. Osa on hankkinut uuden ammatin ammattikoulussa tai ammattikorkeakoulussa, osa on kouluttautunut pidemmälle yliopistossa tai suorittanut ylemmän korkeakoulututkinnon, osa on vaihtanut muihin töihin ilman uutta koulutusta. Siirtymää tapahtuu monipuolisesti kaikille mahdollisille aloille.

En ymmärrä mikä tässä on vaikeaa ymmärtää.

Se on vaikea ymmärtää, miten kymmenille tuhansille hoitajille riittää yhtäkkiä töitä heidän joukkoirtisanoutuessaan työttömyystilastojen ollessa pahasti pakkasella auki oleviin työpaikkoihin nähden.

-ohis

Juurikin tämä. Hoitajia ei yhtään kiinnosta se, mitä tapahtuu jos 12000 hoitajaa jää yhtäkkiä työttömäksi. Mutta kuulemma ei tarvitsekaan, kun he työllistyvät heti samoihin työpaikkoihin takaisin.

Kuten täällä on sanottu jo tuhat kertaa. Mitä se sua liikuttaa? Miksei täällä joka päivä vatvota että voivoi mitä niille pitkäaikaistyöttömille oikein tehdään?

Ja kuten todettu tuhat kertaa, ettei kymmenillä tuhansilla hoitajilla ole mitään realistista vaihtoehtoa lähteä yhtään mihinkään.

Kova on uho ja tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.

Irtisanouduin jo. 25-vuotta teho-osastolla ja kiitti riitti. Nyt olen töissä luontopuolella ja helposti löytyi töitä hoitajan kokemuksella ja vastuuntunnolla. On tämä ihmeellistä kun ei tarvitse enää mennä aamukahville puolen päivän aikaan ja lounaalle kl 15. aikoihin mikä oli ihan normi käytäntö sairaalamaailmassa. 

Vierailija
1640/2351 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso osa huonosta työilmapiiristä johtuu siitä, että alalla on niin kiire. Väki väsyy, eikä kykene enää parhaimpaansa, ja se hiertää. Siinä mielessä raha on ratkaisu - saadaan lisää väkeä töihin, niin kuormitus tasaantuu ja sitä myöten jää aikaa ja resursseja huolehtia työyhteisön ilmapiiristäkin. 

Se, että palkkaa nostetaan ei lisää väkeä töihin vaan vähentää. Jos oletetaan, että hoitsujen palkkoihin on käytettävissä 100 rahaa. Jos annetaan 1 raha per hoitsu saadaan 100 hoitsua. Jos annetaan 2 rahaa per hoitsu ,saadaan 50 hoitsua. Hoitsujen palkankorotukset johti viimeksi 2007 kuntataloudet kriisiin, sulki osastoja ja vähensi väkeä. Hoitsut ovat ahnehtineet töitä ja tehtäviä lähihoitajilta ja laitosapulaisilta ja näitä virkoja on muutettu sairaanhoitajien viroiksi .Nyt sitten itketään kun on raskasta . Iso osa työstä kannattaisi teettää halvemmalla palkoilla ja keskittää hoitsut tekemään niitä vaativampia hoitotoimenpiteitä.

Uuden sote-himmelin tarkoitus on säästää rahaa eli ylimääräisistä toimipisteistä ja henkilöstöstä hankkiudutaan eroon. Kun hoito tästä kärsii niin se on voivoi, parempaan ei ole varaa.

Älä hoitsuttele. Tousekseen rivihoitajat siellä harvoin päättävät asioista, etenkään siitä että joutuvat tekemään laitsareidenkin tehtäviä. Tämän lisäksi suurempi palkka lisää minkä tahansa työn miellyttävyyttä, mutta kumma kun palkan merkitys on muka naisvaltaisille merkityksetön.

No näinhän tälläkin palstalla väitetään että tarkoitus on vain saada lisää hoitajia eikä lihottaa oma lompakkoa.Jostain syystä hoitajien naisvaltainen ala on tärkeämpi kuin muut naisvaltaiset alat kun pitää saada enemmän kuin muut.