Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luulin että minulla ja miehellä ei ole raha-asioissa salaisuuksia mutta pankissa kävikin näin

Vierailija
10.05.2022 |

Olimme avaamassa tiliä parivuotiaalle lapsellemme kun virkailija olisi halunnut ottaa puheeksi meidän vanhempien raha-asiat. Hän kysyi että voiko näistä puhua vapaasti molempien kuullen. Mies vastasi hätäisesti: ei.

Olen nyt aika kummissani, meillä on yhteinen asuntolaina, yhteinen talous. Olen luullut ettemme salaile näissä asioissa. Palkkatulotkin on suunnilleen yhtä suuret, ei ole mitään elätettävä/elättäjä-asetelmaa.

Mitä tästä nyt pitäisi ajatella. Miksi te salaatte varallisuus- tai tulotietoja puolisolta?

Kommentit (716)

Vierailija
141/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkaan mies ei tiedä että todellisuudessa tienaan enemmän mitä annan ymmärtää.

Syynä se että mies on huomattavasti huolettomampi rahankäyttäjä ja olisi vonkumassa minulta koko ajan rahaa ties mihin. Ja se ties mihin on oikeasti johonkin aivan täysin turhaan.

En vaan käsitä tällaisia liittoja. Miksi menette yhteen ihmisten kanssa joihin ette voi tuollaisissa asioissa luottaa?

Minä taas en käsitä miksi kaikki pitäisi jakaa. Ikinä en tule keneenkään niin paljon luottamaan että kaikki rahat olisi yhteisiä.

Vierailija
142/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies on "unohtanut" kertoa kaikista palkankorotuksistaan ja sinä olet maksanut vanhempainvapaat omista säästöistäsi? :D

Miksei minun ex-vaimo ollut niin tossu että olisi maksanut puolet kuluista vanhempainvapaan aikana? Vai olinko minä se tossu kun en vaatinut moista? Tullut tätä palstaa lukiessa mieleen että olen ollut tyhmä kun suurin osa av-mammoista maksaa kiltisti puolet kuluista ilman tulojakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt jaksanut kahlata koko ketjua läpi, mutta jos/kun joku random pankkivirkailija ehdottaa raha-asioista keskustelemista, sanon samantien "EI" ja sen ainoastaan siksi että en kehtaa sanoa että voi tunkea ne kalliit eläkevakuutuksensa ja isokuluiset rahastonsa jonnekin minne ei aurinko paista.

Eikä kyllä siinä tilanteessa tulisi mieleen että puoliso tulkitsisi sen jotekin raha-asioiden salailuksi.

Motherfakin amen. Jos on avaamassa tiliä pankissa, tottakai jokainen ihminen jolla on edes yksi aivosolu, vastaan "EI" kaikkeen muusta raha-asioista puhumiseen. Nyrkkisääntö: jos olet kiinnostunut eläkevakuutuksista ja sijoitusrahastoista, selvittele asiaa itsellesi itseksesi kaikessa rauhassa. Et tietenkään saa parasta mahdollista diiliä tuollaisessa tyrkytystilanteessa. Pankkivirkailijat ovat nykyään samanlaisia kuin vakuutusmyyjät, ei niiden tarkoitus ole hoitaa asioitasi parhaalla mahdollisella tavalla vaan saada rahat pois tyhmiltä.

Järkyttävää, että tämä ketju lähti heti tuolle "Mitä Mies Salailee" -linjalle. Itse ainakin olisin tulkinnut tilanteen nimenomaan noin, että mies sanoi ei ihan vaan sille että muista raha-asioista kuin siitä tilinavauksesta ei puhuta nyt. Eikä niinkään sille, että HÄNEN raha-asioistaan ei puhuta vaimon kuullen.

Meillä ei kyllä mies olisi kerennyt eitään sanomaan, koska minä olisin ehtinyt ensin: "Tulimme tänne vain tätä tilin avaamista varten, jos meillä on muita tarpeita, otamme itse yhteyttä. Kiitos näkemiin."

Vierailija
144/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pari tonnia säästettynä vuosien varrelta ennen mieheni tapaamista. Muutimme yhteen, ostimme talon, ja jäin työttömäksi. En halua käyttää noita rahoja elämiseeni/mme, vaan haluan pitää ne säästössä. Ihan samalla tavalla kuin ne säästyisivät jos asuisin yksin vuokrakämpässä, ja saisin tukia. Nyt minulle jää kuukaudessa reilu 500€, josta minun pitää maksaa vielä yhteistaloutta. Jos olisin työttömänä yksin  vuokrakodissa, niin minulla jäisi elämiseen vuokran ja muun jälkeen tuo 500€.

Mies tietää että minulla on vähän rahaa säästössä, mutta ei tiedä että noin "paljon".

En kerro siis siksi että en halua keskustelua asiasta joka on oma asiani, ja henkilökohtainen, vaikka tiedän että mieheni sanoisi että tottakai saa olla säästössä, niin en siltikään. Joskus voi tulla sellainen tilanne että sukset menee ristiin ja sitten voi alkaa tuo parisen tonniakin kiinnostamaan miestä eri tavalla.

Tuo ei ole vain sun asiasi todellakaan. Sinä voisit osallistua enemmänkin, mutta valitset epärehellisen, puolisosi taloudellisen hyväksikäytön.

Pari tonnia ei ole taloudellista hyväksikäyttöä, vaan ihan normaali puskuri, joka kaikilla pitäisi olla sivussa.

Mieshän on sitäpaitsi tietoinen, että vaimolla on säästöjä. Vain summaa ei tiedä. 2000 ei ole kovin kummoinen rahamäärä.

Vierailija
145/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaisuus ja varallisuus kannattaa pitää vain omana. Jos nainen ei sitä hyväksy niin nainen vaihtoon. Tässä yhteiskunnassa kaikille eläminen on yhtä kallista ja kaikilla on samanlainen mahdollisuus opiskella ja työllistyä. Jos itse laiskottelee ja haluaa päästä mahdollisimman helpolla niin se on ihan oma vika eikä se oikeuta vaatimaan muiden tienaamaa varallisuutta

Paitsi että usein se on vaimo joka on yhteisen lapsen takia pois töistä vuoden pari ja joutuu uhraamaan usein uransa.

Ja entäpä jos toinen ottaa salaa velkaa? Toinen säästää salaa. Erossa sitten tasataan.

Yleensä se on nainen kenelle iskee vauvakuume jonka jälkeen se vauva on pakko saada vaikka mies ei sitä edes haluaisi. Jos toinen on säästäväinen ja toinen tuhlaileva niin säästäväisellä ei ole mitään velvollisuutta luovuttaa säästöjään tuhlaajan tuhlattavaksi.

Vierailija
146/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksu mies. Jos on varannut aikaa 15 min, niin ei ole mitään järkeä jäädä käymään keskustelua siitä, miten teidän kannattaa sijoittaa, laittaa rahastoihin, ottaa vakuutuksia jne. Kyse ei ole teidän raha-asioistanne vaan pankin markkinointikikasta.

Meillä molemmilla on omat rahat ja jopa eri pankit, ei olla toistemme holhouksessa. Minua eivät kiinnosta miehen sijoitukset tai raha-asiat, riittää, että miehellä on rahaa itsensä elättämiseen eikä  kysele minulta apua.

Se virkailija kertoo kyllä ensin mitä hän aikoo tehdä ja vasta sit kysyy saako asioista puhua molempien kanssa yhtäaikaa. Se EI olisi sanottu ennen tuota kysymystä, jos kyseessä olisi ollut sijoituksista jne.

Tilejä ja taloutta ei ruodita, jos kaikki on ok. Kyllä tuo minustakin haiskahtaa siltä, että siellä on jokin laina tms. ongelma.

Vierailija
147/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minunkaan mies ei tiedä että todellisuudessa tienaan enemmän mitä annan ymmärtää.

Syynä se että mies on huomattavasti huolettomampi rahankäyttäjä ja olisi vonkumassa minulta koko ajan rahaa ties mihin. Ja se ties mihin on oikeasti johonkin aivan täysin turhaan.

En vaan käsitä tällaisia liittoja. Miksi menette yhteen ihmisten kanssa joihin ette voi tuollaisissa asioissa luottaa?

Minä taas en käsitä miksi kaikki pitäisi jakaa. Ikinä en tule keneenkään niin paljon luottamaan että kaikki rahat olisi yhteisiä.

Eihän tuota rahojen jakamista vaadi kenenkään muut kuin kotona laiskottelevat äidit jotka keksivät keinoja miten pääsisi miehen rahoihin käsiksi että pääsisi tuhlaamaan tai tarkistamaan miehen varallisuus että joko kannattaa jättää että saako vietyä tarpeeksi miehen tienaamia rahoja

Vierailija
148/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkastahan miehen verotiedot. Voi olla että tienaa enemmän kuin väittää tai sitten rahaa uppoaa johonkin addiktioon

Niin juuri, verotoimistostahan saat ne tiedot. Tiedät hänen henkkarin, mut sitä ei muistaakseni tarvitse. Katso ihmeessä kaikki mitä tietoa saat sieltä.

On kokemusta tuttavaperheestä. Niillä ei ollut avioehtoa. Mies tienasi paljon enemmän ,kuin vaimo ,joka teki 3 lasta ja hoiti niitä kotona muutaman vuoden. Ei voinut edetä urallaan ja tienata yhtä paljon.

Mies petti, oli tulla ero ja mies salasi omaisuuttaan , kun olisi vaimo saanut puolet. Rahaa oli eri pankkien tileillä ect.

Ei voi luottaa kehenkään.

Se on etc. Ja jne, ei jen.

Vierailija
149/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pari tonnia säästettynä vuosien varrelta ennen mieheni tapaamista. Muutimme yhteen, ostimme talon, ja jäin työttömäksi. En halua käyttää noita rahoja elämiseeni/mme, vaan haluan pitää ne säästössä. Ihan samalla tavalla kuin ne säästyisivät jos asuisin yksin vuokrakämpässä, ja saisin tukia. Nyt minulle jää kuukaudessa reilu 500€, josta minun pitää maksaa vielä yhteistaloutta. Jos olisin työttömänä yksin  vuokrakodissa, niin minulla jäisi elämiseen vuokran ja muun jälkeen tuo 500€.

Mies tietää että minulla on vähän rahaa säästössä, mutta ei tiedä että noin "paljon".

En kerro siis siksi että en halua keskustelua asiasta joka on oma asiani, ja henkilökohtainen, vaikka tiedän että mieheni sanoisi että tottakai saa olla säästössä, niin en siltikään. Joskus voi tulla sellainen tilanne että sukset menee ristiin ja sitten voi alkaa tuo parisen tonniakin kiinnostamaan miestä eri tavalla.

Tuo ei ole vain sun asiasi todellakaan. Sinä voisit osallistua enemmänkin, mutta valitset epärehellisen, puolisosi taloudellisen hyväksikäytön.

Pari tonnia ei ole taloudellista hyväksikäyttöä, vaan ihan normaali puskuri, joka kaikilla pitäisi olla sivussa.

Jos puskurin pitäminen edesauttaa joltain muulta tavanomaista suurempaa taloudellista panostusta, se todellakin on nimenomaan taloudellista hyväksikäyttöä.

Alan ymmärtää miehiä, jotka valittaa et naiset käyttää taloudellisesti hyväksi. Luulin että se on jotain vainoharhaista ulinaa... Näköjään moni pitää tällaista toimintaa ok:na, kun nainen tekee tällaista.

Häh??

Vierailija
150/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyikkö mieheltä miksi se vastasi ei? Että onko sillä joku säästötili kenties? Vai velkaa?

En ole kysynyt vielä. Olen jotenkin niin hämmentynyt asiasta, loukkaantunutkin, että pitää sulatella. Pelkään että mies keksii jonkun hätävalheen, eikä ole rehellinen.

Ap

Ois varmaan kannattanu sulatella ennen tänne kirjotteluakin.

Vierailija
151/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin ketjusta ilmenee kuinka paranoideja naiset ovat.

Vierailija
152/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä. Kaikilla tulisi olla säästöjä jonkin verran. tottakai oma selusta tulee turvata aina. Tuohan kirjoittaa että asia on miehelle ok.

Hän salailee säästöjen määrää. Miksi ihmeessä? Ja hyötyy taloudellisesti toisesta.

Lisäksi sanoo, et säästöt ovat hänen henkilökohtainen asia.

Hänen elintaso ja elinkustannukset on kuitenkin hänen mukaan yhteinen asia ("me ollaan tässä yhdessä...")

Onhan tuossa miehelläkin mahdollisuus säästää muutama tonni. Sen kun pienentää omia menojaan ja laittaa summan säästöön, niinhän hänen puolisonsakin on tehnyt.

Miehellä on myös säästöjä, se lukee tuolla.

Ja mitä sitten vaikka onkin??? Ei muuta mitään.

Minäpä jään työttömäksi ja pidän säästöt itselläni. Puoliso maksaa sitten minun kustannukset. Samassa jamassahan tässä ollaan! Toki jos ero tulee, vien omat rahat mukanani.

Monelleko kävis tällainen järjestely?

Ikävä jos teillä ei ole yhteistä elämää, vaan vain rahojen perään kyttäämistä. Monella muulla kuitnekin on asiat eri tavoin.

Kerrotko vielä kuinka kauan pari tonnia lämmittää tilanteessa jossa tullaan hyvin toimeen ilman säästöjen käyttämistä päivittäiseen elämään? 

Vierailija
153/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on "unohtanut" kertoa kaikista palkankorotuksistaan ja sinä olet maksanut vanhempainvapaat omista säästöistäsi? :D

Miksei minun ex-vaimo ollut niin tossu että olisi maksanut puolet kuluista vanhempainvapaan aikana? Vai olinko minä se tossu kun en vaatinut moista? Tullut tätä palstaa lukiessa mieleen että olen ollut tyhmä kun suurin osa av-mammoista maksaa kiltisti puolet kuluista ilman tulojakin.

Eihän naisten tulot juuri laske perhevapaiden aikana, jos on ollut työelämässä ja voi maksaa puolet perheen kuluista, kun saa Kelalta äitiyspäivärahaa/kotihoidontukea ja loput äidin ansionmenetyksestä, lomista ja eläkekertymästä jaetaan lapsen molempien vanhempien kesken, onhan lapsi yhteinen projekti.

Vierailija
154/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkastahan miehen verotiedot. Voi olla että tienaa enemmän kuin väittää tai sitten rahaa uppoaa johonkin addiktioon

Niin juuri, verotoimistostahan saat ne tiedot. Tiedät hänen henkkarin, mut sitä ei muistaakseni tarvitse. Katso ihmeessä kaikki mitä tietoa saat sieltä.

On kokemusta tuttavaperheestä. Niillä ei ollut avioehtoa. Mies tienasi paljon enemmän ,kuin vaimo ,joka teki 3 lasta ja hoiti niitä kotona muutaman vuoden. Ei voinut edetä urallaan ja tienata yhtä paljon.

Mies petti, oli tulla ero ja mies salasi omaisuuttaan , kun olisi vaimo saanut puolet. Rahaa oli eri pankkien tileillä ect.

Ei voi luottaa kehenkään.

Se on etc. Ja jne, ei jen.

Kirjoitusvirheistä nalkuttava iskee jälleen. Saatko jotain sairasta mielihyvää kun huomautat muiden kirjoitusvirheistä?

Vierailija
155/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsistä. Kaikilla tulisi olla säästöjä jonkin verran. tottakai oma selusta tulee turvata aina. Tuohan kirjoittaa että asia on miehelle ok.

Hän salailee säästöjen määrää. Miksi ihmeessä? Ja hyötyy taloudellisesti toisesta.

Hänen elintaso ja elinkustannukset on kuitenkin hänen mukaan yhteinen asia ("me ollaan tässä yhdessä...")

Kerrotko vielä kuinka kauan pari tonnia lämmittää tilanteessa jossa tullaan hyvin toimeen ilman säästöjen käyttämistä päivittäiseen elämään? 

"Tullaan toimeen" = toinen tekee työn ja toinen kerää edun.

Kyse on enemmänkin periaatteesta: kuinka on pokkaa kuvitella, että puolisolla on velvollisuus maksaa ja itsellä säästellä.

Eli ainoa syysi tuohon olisi se ettei rakastamallasi puolisolla saisi olla sukanvarressa mitään. Asia selvä. Hyi kun oikein puistattaa tuollainen periaate missä halutaan päästä niskan päälle taloudellisesti, jotta toisella ei olisi mitään puskuria itsellään omassa käytössä.

Vierailija
156/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaisuus ja varallisuus kannattaa pitää vain omana. Jos nainen ei sitä hyväksy niin nainen vaihtoon. Tässä yhteiskunnassa kaikille eläminen on yhtä kallista ja kaikilla on samanlainen mahdollisuus opiskella ja työllistyä. Jos itse laiskottelee ja haluaa päästä mahdollisimman helpolla niin se on ihan oma vika eikä se oikeuta vaatimaan muiden tienaamaa varallisuutta

Paitsi että usein se on vaimo joka on yhteisen lapsen takia pois töistä vuoden pari ja joutuu uhraamaan usein uransa.

Ja entäpä jos toinen ottaa salaa velkaa? Toinen säästää salaa. Erossa sitten tasataan.

Yleensä se on nainen kenelle iskee vauvakuume jonka jälkeen se vauva on pakko saada vaikka mies ei sitä edes haluaisi. Jos toinen on säästäväinen ja toinen tuhlaileva niin säästäväisellä ei ole mitään velvollisuutta luovuttaa säästöjään tuhlaajan tuhlattavaksi.

Tätä en käsitä. Miksi se, että toinen tietää toisrs rahoista, olisi muka lupa antaa toisen tuhlata? Ja ihan itse se tuhlasjapuoliso on valittu. Voi toki erota, jos ei kelpaa.

Vierailija
157/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksu mies. Jos on varannut aikaa 15 min, niin ei ole mitään järkeä jäädä käymään keskustelua siitä, miten teidän kannattaa sijoittaa, laittaa rahastoihin, ottaa vakuutuksia jne. Kyse ei ole teidän raha-asioistanne vaan pankin markkinointikikasta.

Meillä molemmilla on omat rahat ja jopa eri pankit, ei olla toistemme holhouksessa. Minua eivät kiinnosta miehen sijoitukset tai raha-asiat, riittää, että miehellä on rahaa itsensä elättämiseen eikä  kysele minulta apua.

Se virkailija kertoo kyllä ensin mitä hän aikoo tehdä ja vasta sit kysyy saako asioista puhua molempien kanssa yhtäaikaa. Se EI olisi sanottu ennen tuota kysymystä, jos kyseessä olisi ollut sijoituksista jne.

Tilejä ja taloutta ei ruodita, jos kaikki on ok. Kyllä tuo minustakin haiskahtaa siltä, että siellä on jokin laina tms. ongelma.

Ei hitto sä olet sekaisin. :D

Pitäisikö vähän vähentää av-palstan ja mitä lie varhaisnuorten agenttitarinoita luetkaan, lukemista ja vierailla välillä oikeassa maailmassa?

Vierailija
158/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

maituuu

Vierailija
159/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuossa miehelläkin mahdollisuus säästää muutama tonni. Sen kun pienentää omia menojaan ja laittaa summan säästöön, niinhän hänen puolisonsakin on tehnyt.

Miehellä on myös säästöjä, se lukee tuolla.

Ero tuleekin siinä että miehen säästät on yhteisiä jos tarve tulee mutta nainen pitää säästönsä itsekkäästi ainoastaan itsellä ja ei halua käyttää säästöjään edes elämiseen vaan maksattaa elämisensä miehellä

Noinhan ei sanota missään muualla kuin sinun mielikuvituksessasi ;) :D

Vierailija
160/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kerro puolisolle omista säästöistäni, koska ei se asia kuulu hänelle, sillä ne ovat minun rahojani. Kaikesta yhteisestä maksetaan puoliksi ja asuntolainakin on. Sitä paitsi tiedän, että puolisolla ei ole säästöjä enkä halua aiheuttaa hänelle alemmuudentuntoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi