Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luulin että minulla ja miehellä ei ole raha-asioissa salaisuuksia mutta pankissa kävikin näin

Vierailija
10.05.2022 |

Olimme avaamassa tiliä parivuotiaalle lapsellemme kun virkailija olisi halunnut ottaa puheeksi meidän vanhempien raha-asiat. Hän kysyi että voiko näistä puhua vapaasti molempien kuullen. Mies vastasi hätäisesti: ei.

Olen nyt aika kummissani, meillä on yhteinen asuntolaina, yhteinen talous. Olen luullut ettemme salaile näissä asioissa. Palkkatulotkin on suunnilleen yhtä suuret, ei ole mitään elätettävä/elättäjä-asetelmaa.

Mitä tästä nyt pitäisi ajatella. Miksi te salaatte varallisuus- tai tulotietoja puolisolta?

Kommentit (716)

Vierailija
121/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen monia joiden työstä tulevat lisät menee eri tilille, kun varsinainen palkka.

Tällä rahalla tehdään sitten omia juttuja, korjaillaan venettä, moottoripyörää, käydään lounaan yhteydessä kaljalla.

Ilmeisesti kotona ollaan tarkkoja rahankäytöstä ja napinaa tulee sitten kun vaimot katsovat tiliotteita.

Höpö höpö. Palkanlaskentaan ilmoitetaan työntekijälle yksi tilinumero, eikä siellä todellakaan aleta veivaamaan kahden tilinumeron kanssa edestakaisin, tai tehdä ylimääräisiä palkka-ajoja, jotta kuukausipalkka ja lisät saataisiin eriteltyä ja maksettua eri tileille.

Ehkä tässä tarkoitettiin lisillä esim matkalaskuja jotka kyllä on ainakin mun työpaikoilla ollut mahdollista saada eri tilille. Eivät mene palkka-ajossa vaan laskuissa.

Vierailija
122/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se huvinvuoksi sitä esiin nostanut. Mä luulen, että miehesi on kusessa. Jos kaikki olisi ok, ei se virkailija olisi edes kysynyt moista.

Anna sen hoitaa omat ongelmansa, pidä vaan huoli ettei sun tilille pääse ja, jos teillä on yhteinen tili esim. lainanhoitoon, katsopas, että lainat lyhennetään sovitusti.

Mietin samaa. Meilläkin oli pankkivirkailijan kanssa tapaaminen jossa pankki opetteli tuntemaan asiakkaansa ja keskustelimme raha-asioista ja pankki tietysti yritti kaupata omia tuotteitaan. Mutta, meiltä ei kysytty saako raha-asioista puhua avoimesti vaan se pidettiin itsestään selvyytenä. Ap:n miehellä todellakin lienee jotain salaisia ja kiusallisen tuntuisia vastuita, muuten tuota kysymystä ei olisi tehty.

Meiltä on aina kysytty. Molemmilla on omat tilit, sijoitukset ja säästöt, joten oletusarvona lienee silloin että tilanne ei automaattisesti kuulu puolisolle. Ehkä jos on yhteiset tilit ja velat, niin tilanne on eri?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee muutama vaihtoehto mieleeni:

-mies tienaa selvästi enemmän kuin antaa ymmärtää ja siirtää salaiselle tililleen osan palkastaan, jotta näyttäisi, että tienaatte suht. yhtä paljon; varmisteleeko eroa?

-mies ei ole kertonut sinulle nuoruuden hairahduksesta tai myöhemmästä harha-askeleesta, josta on tullut seurauksia (todistettu dna-testillä) ja makselee ruokkoa

-mies on saanut testamentilla perintöjä, joista ei ole kertonut sinulle mitään, koska testamentissa on määräys, että puolisolla ei ole perintöön avio-oikeutta miehen kuoleman tai avioeron yhteydessä, vaan perintö siirtyy ennalta määrätylle henkilölle

.miehellä on paha peliriippuvuus, johon kuluu rahaa tuhottoman paljon

Vierailija
124/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en haluaisi että mieheni tietää tarkalleen raha-asioistani.

Hänen lapsuuden perheessään raha-asiat ovat yhteistä tietoa. Käsiojossa tulijoita riittää jos on raha-asiat kunnossa. Itse säästin suuren summan rahaa ja ostin sillä sijoitusasunnon. Sain anopilta neuvoja ettei minun pitäisi rahoja sellaiseen käyttää vaan tehdä niillä jotain fiksumpaa. Tästä syystä haluaisin pitää raha-asiani ainoastaan omana tietonani.

Vierailija
125/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen monia joiden työstä tulevat lisät menee eri tilille, kun varsinainen palkka.

Tällä rahalla tehdään sitten omia juttuja, korjaillaan venettä, moottoripyörää, käydään lounaan yhteydessä kaljalla.

Ilmeisesti kotona ollaan tarkkoja rahankäytöstä ja napinaa tulee sitten kun vaimot katsovat tiliotteita.

Et tunne ketään, kunhan tyhjää jauhat. Ei samasta työpaikasta maksateta palkkaa eriteltynä peruspalkka ja lisät eri tileille. Miten luulit sen edes olevan mahdollista, kun nämä lasketaan siihen samaan kuukausipalkan tilinauhaan 99% tapauksista? Taidat olla joku kelan sosiaalituilla elävä, kun et edes perusasioita ymmärrä.

Älä puhu potaskaa. Monilla on firma ja siellä asioita hoitava lakimies. Kusetetaan niin puolisoa kuin verottajaakin , minkä ennättää.

Vierailija
126/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pari tonnia säästettynä vuosien varrelta ennen mieheni tapaamista. Muutimme yhteen, ostimme talon, ja jäin työttömäksi. En halua käyttää noita rahoja elämiseeni/mme, vaan haluan pitää ne säästössä. Ihan samalla tavalla kuin ne säästyisivät jos asuisin yksin vuokrakämpässä, ja saisin tukia. Nyt minulle jää kuukaudessa reilu 500€, josta minun pitää maksaa vielä yhteistaloutta. Jos olisin työttömänä yksin  vuokrakodissa, niin minulla jäisi elämiseen vuokran ja muun jälkeen tuo 500€.

Mies tietää että minulla on vähän rahaa säästössä, mutta ei tiedä että noin "paljon".

En kerro siis siksi että en halua keskustelua asiasta joka on oma asiani, ja henkilökohtainen, vaikka tiedän että mieheni sanoisi että tottakai saa olla säästössä, niin en siltikään. Joskus voi tulla sellainen tilanne että sukset menee ristiin ja sitten voi alkaa tuo parisen tonniakin kiinnostamaan miestä eri tavalla.

Eli edellytätkö että mies elättää sua kuitenkin ja saat pidettyä omat säästösi?

Me olemme tässä tilanteessa kyllä ihan yhdessä. Eli mies edellyttää että en muuta nyt tästä yksin asumaan vuokralle, ja myy talonpuolikasta hänelle.

Miehen rahat = yhteinen asia

Omat rahat = mun henkilökohtainen asia

🤢🤮

Vierailija
127/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sama ongelma.

"Minä luulin, että meillä ei ole salaisuuksia."

Älkää luulko. Ei pidä loukkaantua asiasta, mistä ei ole sovittu. Jutelkaa.

Sähköposti, sairastiedot, puhelin ja pankkitili ovat varsin monelle henkilökohtaisia juttuja. Ei siinä ole pakko olla mitään ikävää salaisuutta taustalla.

Ja silloinhan niitä ei hyvä puoliso katso, vaikka olisivat nenän edessä avoinna.

Vierailija
128/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihmejuttu muuten miten joillekin nämä raha asiat on niin pyhiä ja henkilökohtaisia, että niistä ei puhuta tai niitä piilotellaan. Jokin syy tosin aina on ja esim hyvää toimeentuloa saavat eivät aina halua kertoa sitä miten hyvin tienaa/saa. Tai sitten häpeillään pieniä tuloja ja jätetään kertomatta.

Minulle tämä ei ole mikään pyhä asia ja voin kertoa omista tuloista kenelle hyvänsä.

Sinä et halua salailla mitään, ap:n mies haluaa.

Vierailija
129/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihmejuttu muuten miten joillekin nämä raha asiat on niin pyhiä ja henkilökohtaisia, että niistä ei puhuta tai niitä piilotellaan. Jokin syy tosin aina on ja esim hyvää toimeentuloa saavat eivät aina halua kertoa sitä miten hyvin tienaa/saa. Tai sitten häpeillään pieniä tuloja ja jätetään kertomatta.

Minulle tämä ei ole mikään pyhä asia ja voin kertoa omista tuloista kenelle hyvänsä.

Tai yritetään salata velkoja.

Vierailija
130/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että kyse on siitä että sitä rahaa on enemmän luulet. Muuten ei olisi ottanut asiaa puheeksi. Velat olisi jo tullut sinulle tiedoksi. Epäilen että salailee omaisuuttaan.

Joskus on vaan parempi olla kertomatta omaisuudesta kenellekkään. Kynnys kertomisesta kasvaa kokoajan varsinkin parisuhteessa.

Vierailija
131/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta salaisuusketjusta kopsattua:

"Kun mentiin yhteen, naisystäväni tienasi lähihoitajana enemmän kuin minä. Silloin sovittiin ettei rahalla ole merkitystä, pakoliset kulut puoliksi ja kumpikin käyttää omansa miten haluaa. Minun palkkani on hiljalleen noussut, ja nyt tienaan vähän enemmän.

Sain myös perintöä, jonka sijoitin. Nyt säästössä on 130 000 euroa, ja saan osinkoja viitisen tonnia vuodessa. Jos naisystävä tietäisi, hän alkaisi takuulla kinuamaan parempaa asuntoa jollain järjestelyllä, nyt kun säästöjeni ansiosta saisimme sellaisen hankittua. Tekisi mieli myös hevosta, puhumattakaan lomamatkoista.

On sanomattakin selvää etten anna säästöjäni tuhlarin käsiin. Hän saa rakkauteni kyllä, sehän on tärkeintä :)"

Vierailija
132/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pari tonnia säästettynä vuosien varrelta ennen mieheni tapaamista. Muutimme yhteen, ostimme talon, ja jäin työttömäksi. En halua käyttää noita rahoja elämiseeni/mme, vaan haluan pitää ne säästössä. Ihan samalla tavalla kuin ne säästyisivät jos asuisin yksin vuokrakämpässä, ja saisin tukia. Nyt minulle jää kuukaudessa reilu 500€, josta minun pitää maksaa vielä yhteistaloutta. Jos olisin työttömänä yksin  vuokrakodissa, niin minulla jäisi elämiseen vuokran ja muun jälkeen tuo 500€.

Mies tietää että minulla on vähän rahaa säästössä, mutta ei tiedä että noin "paljon".

En kerro siis siksi että en halua keskustelua asiasta joka on oma asiani, ja henkilökohtainen, vaikka tiedän että mieheni sanoisi että tottakai saa olla säästössä, niin en siltikään. Joskus voi tulla sellainen tilanne että sukset menee ristiin ja sitten voi alkaa tuo parisen tonniakin kiinnostamaan miestä eri tavalla.

Eli edellytätkö että mies elättää sua kuitenkin ja saat pidettyä omat säästösi?

Me olemme tässä tilanteessa kyllä ihan yhdessä. Eli mies edellyttää että en muuta nyt tästä yksin asumaan vuokralle, ja myy talonpuolikasta hänelle.

Niinpä niin. Eli pidät omat säästösi ja mies saa kustantaa sun kustannukset. Onpa sikamaista. En tajua miten kehtaat.

Kauanko ajattelit että pari tonnia lämmittää jos sen työntää ruokaan ja sähkölaskuun? 

Kai se nyt on miehen ihan oma päätös ja asia jos hän ei halua ostaa talonpuolikasta minulta ja että muutan pois samasta taloudesta saadakseni enemmän rahaa.

Sinä et edes kerro miehelle todellista summaa mikä sulla on. Luulet ja oletat, että miehellä on velvollisuus laittaa omat rahat sinun elatukseen, mutta samalla pimittelet häneltä SINUN rahojasi. Miehen rahoilla voi huoletta elää, se ei sinua harmita.

Ja moni nainen täällä sinua puolustaa! Vaikka toisaalta ketjussa samalla haukutaan raha-asioitaan salailevat miehet. Kaksinaismoralismia jälleen kerran.

En enää ihmettele, miksi miehet haluavat omastaan pitää kiinni.

Vierailija
133/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos miehesi ei halunnut sinun tietävän, ja etsit tiedot, loukkaat miestäsi. Sinua loukkasi se, että miehesi ei halunnut kertoa. Minusta kumppanuus perustuu luottamukseen, mutta myös vapauteen olla oma itsensä,

En muista kirjaa, mutta siinä suhde päättyi, koska nainen halusi uskoa aina pahaa. Jos luotat mieheesi muuten, eikö olisi tässäkin asiassa parasta luottaa ja kunnioittaa hänen tahtoaan. Rakkaus on pitkälti tahtotila.

Ai silloinkin pitää luottaa, kun toinen on vilpillinen esim raha-asioissa ja elätettävänä on yhteinen perhe ja talolainat hoidettava.

Jos ap:n mies huolehtii oman osuutensa perheen kuluista ja vilpillisyydestä ei ole mitään muuta tietoa kuin kysymys, voiko raha-asioista keskustella niin kyllä. 

Ehkä meidän tilanteemme poikkeaa siinä mielessä, että meillä on velaton koti ja kummallakin varallisuutta, mutta miksi raha-asiat olisivat yhteistä tietoa. 

Näitä yhteislainojakaan en ymmärrä. 'Kuvitellaan' tilanne, että pariskunta hankkii/rakentaa yhteisen kodin. Toisella on sijoittaa oma osuutensa riihikuivana ja toinen tarvitsee lainaa, kuka idiootti ottaisi yhteislainan. Ja miksi heidän pitäisi tietää toistensa taloudellinen tilanne?

Vierailija
134/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa sinä ap tyhmä.

Pankin täti halusi keskustella vanhempien raha-asioista tyrkyttääkseen teille jotain. Miehesi oli fiksu ja vastasi "ei" tuohon kysymykseen ihan vain siksi, että ei tahtonut mitään helvetin myyntityrkytystä kuunnella, kun tarkoitus oli vaan saada tili avattua.

Kertoo aika paljon vainoharhojen tasosta, jos tämä ilmeinen selitys ei tule heti mieleen, vaan heti aletaan miestä epäillä ties mistä.

Vierailija
135/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuus ja varallisuus kannattaa pitää vain omana. Jos nainen ei sitä hyväksy niin nainen vaihtoon. Tässä yhteiskunnassa kaikille eläminen on yhtä kallista ja kaikilla on samanlainen mahdollisuus opiskella ja työllistyä. Jos itse laiskottelee ja haluaa päästä mahdollisimman helpolla niin se on ihan oma vika eikä se oikeuta vaatimaan muiden tienaamaa varallisuutta

Vierailija
136/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksanut kahlata koko ketjua läpi, mutta jos/kun joku random pankkivirkailija ehdottaa raha-asioista keskustelemista, sanon samantien "EI" ja sen ainoastaan siksi että en kehtaa sanoa että voi tunkea ne kalliit eläkevakuutuksensa ja isokuluiset rahastonsa jonnekin minne ei aurinko paista.

Eikä kyllä siinä tilanteessa tulisi mieleen että puoliso tulkitsisi sen jotekin raha-asioiden salailuksi.

Vierailija
137/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaisuus ja varallisuus kannattaa pitää vain omana. Jos nainen ei sitä hyväksy niin nainen vaihtoon. Tässä yhteiskunnassa kaikille eläminen on yhtä kallista ja kaikilla on samanlainen mahdollisuus opiskella ja työllistyä. Jos itse laiskottelee ja haluaa päästä mahdollisimman helpolla niin se on ihan oma vika eikä se oikeuta vaatimaan muiden tienaamaa varallisuutta

Paitsi että usein se on vaimo joka on yhteisen lapsen takia pois töistä vuoden pari ja joutuu uhraamaan usein uransa.

Ja entäpä jos toinen ottaa salaa velkaa? Toinen säästää salaa. Erossa sitten tasataan.

Vierailija
138/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyikkö mieheltä miksi se vastasi ei? Että onko sillä joku säästötili kenties? Vai velkaa?

En ole kysynyt vielä. Olen jotenkin niin hämmentynyt asiasta, loukkaantunutkin, että pitää sulatella. Pelkään että mies keksii jonkun hätävalheen, eikä ole rehellinen.

Ap

tehän asutte samassa taloudessa? säkö et pääse käsiksi sen pankkitunnuksiin?

jos et halua tuota tehdä, niin kysy siltä ja kun se on kertonut versionsa, niin sano, että loggaantuu pankkiin niin tarkistetaan.

Vierailija
139/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi hoitoalalla on ihan yleinen käytäntö että jos työntekijällä on kuukausipalkka niin mahdolliset lisät maksetaan erikseen eri päivänä.

Vierailija
140/716 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyikkö mieheltä miksi se vastasi ei? Että onko sillä joku säästötili kenties? Vai velkaa?

En ole kysynyt vielä. Olen jotenkin niin hämmentynyt asiasta, loukkaantunutkin, että pitää sulatella. Pelkään että mies keksii jonkun hätävalheen, eikä ole rehellinen.

Ap

tehän asutte samassa taloudessa? säkö et pääse käsiksi sen pankkitunnuksiin?

jos et halua tuota tehdä, niin kysy siltä ja kun se on kertonut versionsa, niin sano, että loggaantuu pankkiin niin tarkistetaan.

95% av-mammoista on oikeasti näin sekaisin. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme