Luulin että minulla ja miehellä ei ole raha-asioissa salaisuuksia mutta pankissa kävikin näin
Olimme avaamassa tiliä parivuotiaalle lapsellemme kun virkailija olisi halunnut ottaa puheeksi meidän vanhempien raha-asiat. Hän kysyi että voiko näistä puhua vapaasti molempien kuullen. Mies vastasi hätäisesti: ei.
Olen nyt aika kummissani, meillä on yhteinen asuntolaina, yhteinen talous. Olen luullut ettemme salaile näissä asioissa. Palkkatulotkin on suunnilleen yhtä suuret, ei ole mitään elätettävä/elättäjä-asetelmaa.
Mitä tästä nyt pitäisi ajatella. Miksi te salaatte varallisuus- tai tulotietoja puolisolta?
Kommentit (716)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyikkö mieheltä miksi se vastasi ei? Että onko sillä joku säästötili kenties? Vai velkaa?
En ole kysynyt vielä. Olen jotenkin niin hämmentynyt asiasta, loukkaantunutkin, että pitää sulatella. Pelkään että mies keksii jonkun hätävalheen, eikä ole rehellinen.
Ap
Siis millaisissa suhteissa te elätte, kun ette voi asioista keskustella?? Ekana saa tietää vauvapalsta ja bestis ja koko oma suku ja sit vihoviimeisenä kysytään jotain mieheltäkin. Itse olisin kysynyt heti.
Nythän sillä just on aikaa salailla.
Vierailija kirjoitti:
No ei se huvinvuoksi sitä esiin nostanut. Mä luulen, että miehesi on kusessa. Jos kaikki olisi ok, ei se virkailija olisi edes kysynyt moista.
Anna sen hoitaa omat ongelmansa, pidä vaan huoli ettei sun tilille pääse ja, jos teillä on yhteinen tili esim. lainanhoitoon, katsopas, että lainat lyhennetään sovitusti.
Mietin samaa. Meilläkin oli pankkivirkailijan kanssa tapaaminen jossa pankki opetteli tuntemaan asiakkaansa ja keskustelimme raha-asioista ja pankki tietysti yritti kaupata omia tuotteitaan. Mutta, meiltä ei kysytty saako raha-asioista puhua avoimesti vaan se pidettiin itsestään selvyytenä. Ap:n miehellä todellakin lienee jotain salaisia ja kiusallisen tuntuisia vastuita, muuten tuota kysymystä ei olisi tehty.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki pitäisi jakaa
Ap. on miehen kanssa yhteinen lapsi, yhteinen asuntolaina ja yhteinen talous.
Jo juridisesti on tärkeää molempien tietää, kun yhteinen lapsi, jos tulee ero tai puoliso kuolee.
Onko esim. miehellä ylimääräisiä pankkilainoja, joissa vakuutena omaisuutta, henkilötakauksia jne.
Tärkeintä nyt olisi selvittää, onko miehellä sellaisia salaisia asioita, jotka vaikuttavat lapsen tai ap. asemaan, jos sattuu jotakin.
Onhan sattunut, että toinen vanhempi on ottanut lainaa jopa alaikäisen lapsen nimissä ja lapsi joutunut sen takia ulosoton asiakkaaksi. Tai väärennetty allekirjoituksia ja valtakirjojen.
Lycka till!
Julkisia tietoja voi pyytää puhelimitse ja katsella asiakaspäätteiltä
Tuloverotuksen julkisia tietoja voi kysellä puhelimitse:
Henkilöasiakkaan tuloverotuksen julkiset tiedot: 029 497 002 (suomi) ja 029 497 003 (ruotsi)
Julkiset tiedot ovat myös nähtävillä lähes kaikissa Verohallinnon toimipisteissä. Koronatilanteen vuoksi suosittelemme välttämään verotoimistossa asiointia.
Asiakaspäätteet ovat käytettävissä toimipisteiden aukioloaikoina. Verotoimistojen aukioloajoissa on koronatilanteen takia muutoksia ja supistuksia.
https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/verohallinnon_esittely/tieto…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyikkö mieheltä miksi se vastasi ei? Että onko sillä joku säästötili kenties? Vai velkaa?
En ole kysynyt vielä. Olen jotenkin niin hämmentynyt asiasta, loukkaantunutkin, että pitää sulatella. Pelkään että mies keksii jonkun hätävalheen, eikä ole rehellinen.
Ap
Voi ei! Olet jo loukkaantunut vaikka et tiedä onko sulla siihen mitään syytäkään... Ensin suututaan ihan varmuuden vuoksi ja sitten aletaan selvitttämään mistä sitä tulikaan suututtua ja perustuiko se mihinkään.
En kestä näitä marttyyreja!
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki pitäisi jakaa
Esim. tästä syystä
https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/4218232-lapsen-velkaantuminen-al…
Vierailija kirjoitti:
Tunnen monia joiden työstä tulevat lisät menee eri tilille, kun varsinainen palkka.
Tällä rahalla tehdään sitten omia juttuja, korjaillaan venettä, moottoripyörää, käydään lounaan yhteydessä kaljalla.
Ilmeisesti kotona ollaan tarkkoja rahankäytöstä ja napinaa tulee sitten kun vaimot katsovat tiliotteita.
Höpö höpö. Palkanlaskentaan ilmoitetaan työntekijälle yksi tilinumero, eikä siellä todellakaan aleta veivaamaan kahden tilinumeron kanssa edestakaisin, tai tehdä ylimääräisiä palkka-ajoja, jotta kuukausipalkka ja lisät saataisiin eriteltyä ja maksettua eri tileille.
Vierailija kirjoitti:
Säännöllisiä kuukausilaskutuksia Pissakakkadomina Oy:lle.
Kuvitelkaa pankkivirkailija asiallisella pokkanaamalla kysymässä rahaliikenteestä pissakakkadomina oy:lle 🤭
"Sit täällä on nämä tilisiirrot Pissakakkadomina Oy:lle..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miehesi ei halunnut sinun tietävän, ja etsit tiedot, loukkaat miestäsi. Sinua loukkasi se, että miehesi ei halunnut kertoa. Minusta kumppanuus perustuu luottamukseen, mutta myös vapauteen olla oma itsensä,
En muista kirjaa, mutta siinä suhde päättyi, koska nainen halusi uskoa aina pahaa. Jos luotat mieheesi muuten, eikö olisi tässäkin asiassa parasta luottaa ja kunnioittaa hänen tahtoaan. Rakkaus on pitkälti tahtotila.
Tajuatko nyt ollenkaan ristiriitaisuuttasi? Mieheltähän se luottamus kumppaniin puuttuu kun salailee.
Miksi ap:n pitäisi tietää miehensä raha-asioista, jos mies hoitaa sitoumuksena? En minulla tulisi mieleenikään kertoa ukolle kaikkia omistuksiani. Meillä on yhteinen koti, mutta miksi sen pitäisi tietää sijoitukseni? Enkä kysy, miten rahoittaa isommat ostot? Kumppanuuteen tarvitaan kaksi tasavertaista.
Ihan vain siksi, jos on pankkilainaa, minkälaisia vastuita tai vakuuksia kohdistuu yhteiseen omaisuuteen. Tai onko ap. antanut henkilötakauksia tai vast. tietylle lainamäärälle, vain onko se rajaton, jos miehellä on velkaa.
Miehellä voi olla enemmän rahaa, mitä kertoo. Mä sain isohkon summan varakkaalta sukulaiselta enkä todellakaan kerro yhtään kenellekään asiasta. Alkaisi se loputon jankutus joka ostoksen yhteydessä, onhan sulla varaa maksaa tästä enemmän. Ei ikinä. Hiljaisuudessa lahjoitan taas itse eteenpäin yhteen kohteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pari tonnia säästettynä vuosien varrelta ennen mieheni tapaamista. Muutimme yhteen, ostimme talon, ja jäin työttömäksi. En halua käyttää noita rahoja elämiseeni/mme, vaan haluan pitää ne säästössä. Ihan samalla tavalla kuin ne säästyisivät jos asuisin yksin vuokrakämpässä, ja saisin tukia. Nyt minulle jää kuukaudessa reilu 500€, josta minun pitää maksaa vielä yhteistaloutta. Jos olisin työttömänä yksin vuokrakodissa, niin minulla jäisi elämiseen vuokran ja muun jälkeen tuo 500€.
Mies tietää että minulla on vähän rahaa säästössä, mutta ei tiedä että noin "paljon".
En kerro siis siksi että en halua keskustelua asiasta joka on oma asiani, ja henkilökohtainen, vaikka tiedän että mieheni sanoisi että tottakai saa olla säästössä, niin en siltikään. Joskus voi tulla sellainen tilanne että sukset menee ristiin ja sitten voi alkaa tuo parisen tonniakin kiinnostamaan miestä eri tavalla.
Eli edellytätkö että mies elättää sua kuitenkin ja saat pidettyä omat säästösi?
Ensimmäiseksi ap. kannattaa selvittää, mitkä ovat hänen henk.koht. velat ja vastuut pankille?
Onko kaikki mennyt suunnitelmien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pari tonnia säästettynä vuosien varrelta ennen mieheni tapaamista. Muutimme yhteen, ostimme talon, ja jäin työttömäksi. En halua käyttää noita rahoja elämiseeni/mme, vaan haluan pitää ne säästössä. Ihan samalla tavalla kuin ne säästyisivät jos asuisin yksin vuokrakämpässä, ja saisin tukia. Nyt minulle jää kuukaudessa reilu 500€, josta minun pitää maksaa vielä yhteistaloutta. Jos olisin työttömänä yksin vuokrakodissa, niin minulla jäisi elämiseen vuokran ja muun jälkeen tuo 500€.
Mies tietää että minulla on vähän rahaa säästössä, mutta ei tiedä että noin "paljon".
En kerro siis siksi että en halua keskustelua asiasta joka on oma asiani, ja henkilökohtainen, vaikka tiedän että mieheni sanoisi että tottakai saa olla säästössä, niin en siltikään. Joskus voi tulla sellainen tilanne että sukset menee ristiin ja sitten voi alkaa tuo parisen tonniakin kiinnostamaan miestä eri tavalla.
Me olemme tässä tilanteessa kyllä ihan yhdessä. Eli mies edellyttää että en muuta nyt tästä yksin asumaan vuokralle, ja myy talonpuolikasta hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ehkä hän ei tosiaankaan jaksanut keskustella muusta kuin siitä aiheesta, jonka vuoksi pankkiin menitte, en minä ainakaan jaksaisi. Mutta miksi ihmeessä sinulle tuli tunne, että mies salaa jotain, oletko luonteeltasi epäileväinen vai onko jotain muutakin, mikä saa epäilemään moista?
Kysymyshän koski sitä saako puhua puolison kuullen ja mies vastasi siihen ei. Mahdollisen markkinointopuheen taas olisi voinut keskeyttää siinä kohtaa jos/kun sellainen olisi alkanut.
Aloittaja kirjoittaa näin:
"virkailija olisi halunnut ottaa puheeksi meidän vanhempien raha-asiat. Hän kysyi että voiko näistä puhua vapaasti molempien kuullen. Mies vastasi hätäisesti: ei."
Kyllä tuon perusteella voi ihan hyvin tehdä toisenlaisenkin tulkinnan. Eli sen, että mies ei ylipäätän halunnut puhua asiasta.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme tässä tilanteessa kyllä ihan yhdessä. Eli mies edellyttää että en muuta nyt tästä yksin asumaan vuokralle, ja myy talonpuolikasta hänelle.
Niinpä niin. Eli pidät omat säästösi ja mies saa kustantaa sun kustannukset. Onpa sikamaista. En tajua miten kehtaat.
Vierailija kirjoitti:
Halusi päästä sieltä pois mahdollisimman pian jaarittelematta turhia raha-asioista. Jos olisi mennyt vastaamaan kyllä, niin olisitte saaneet kuulla kauan kaiken maailman sijoittamis/laina/säästämisjuttuja.
He menivät sinne nimenomaan kuulemaan sijoitus- ja säästämisjuttuja. Tuskin parivuotaalle vielä käyttötiliä oltiin ottamassa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä varmasti monia alkais eron tullen ärsyttämään, jos olis elättänyt toista osapuolta, joka pitää omat säästönsä itsellään. Tosi reilulta kuulostaa. Jos ois sukupuolet toisinpäin, sut haukuttais aivan täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusi päästä sieltä pois mahdollisimman pian jaarittelematta turhia raha-asioista. Jos olisi mennyt vastaamaan kyllä, niin olisitte saaneet kuulla kauan kaiken maailman sijoittamis/laina/säästämisjuttuja.
He menivät sinne nimenomaan kuulemaan sijoitus- ja säästämisjuttuja. Tuskin parivuotaalle vielä käyttötiliä oltiin ottamassa.
Nyt spekulointi karkaa hieman. Kyllä minäkin olen 2-vuotiaalle tilin avannut, mutta eipä kiinnostanut kuulla pätkääkään mitään ylimääräistä.
Tuli mieleen, että onko miehellä jotain sellaisia sitoumuksia eli ehkä takauksia tai omaisuuden kiinnityksiä, joista sinä et tiedä mitään. Tai pahimmassa tapauksessa velkoja. Mutta ehkä hänellä onkin omaisuutta, säästöjä ja sijoituksia, joista ei halunnut sinun tietävän.
No minä olen eroamassa miehestäni enkä halua hänen tietävän minun jemmanneen rahaa tuota varten. Luulee lähes kaiken kuluneen elämiseen ja tinkaisi minulta esim. uuteen autoon rahaa jos tietäisi. Olen siis rahoittanut häntä kauan omaa tyhmyyttäni vuosien varrella yli 100 000€ mm. perintörahoillani. Nyt reilu 30 000€ säästössä ja lähden kun lasten koulutusasiat kunnossa.