Luulin että minulla ja miehellä ei ole raha-asioissa salaisuuksia mutta pankissa kävikin näin
Olimme avaamassa tiliä parivuotiaalle lapsellemme kun virkailija olisi halunnut ottaa puheeksi meidän vanhempien raha-asiat. Hän kysyi että voiko näistä puhua vapaasti molempien kuullen. Mies vastasi hätäisesti: ei.
Olen nyt aika kummissani, meillä on yhteinen asuntolaina, yhteinen talous. Olen luullut ettemme salaile näissä asioissa. Palkkatulotkin on suunnilleen yhtä suuret, ei ole mitään elätettävä/elättäjä-asetelmaa.
Mitä tästä nyt pitäisi ajatella. Miksi te salaatte varallisuus- tai tulotietoja puolisolta?
Kommentit (716)
Virkailija halusi myydä pankin omia sijoitusvaihtoehtoja ja miehesi tiesi tämän. Siksi vastasi samantien että ei, ei kiinnosta.
No ei se huvinvuoksi sitä esiin nostanut. Mä luulen, että miehesi on kusessa. Jos kaikki olisi ok, ei se virkailija olisi edes kysynyt moista.
Anna sen hoitaa omat ongelmansa, pidä vaan huoli ettei sun tilille pääse ja, jos teillä on yhteinen tili esim. lainanhoitoon, katsopas, että lainat lyhennetään sovitusti.
Ei kovin hyvältä kuulosta. Itse kyseenalaistaisin suhteen laadun tuollaisen jälkeen. Rahasta pitää voida perheen kesken keskustella avoimesti. En suostuisi olemaan suhteessa jossa olisi tuollaista salailua.
Ja ennen kuin kaikki reppanat tulevat alapeukuttamaan, tienaan enemmän kuin mieheni ja siten myös osallistun perheen kuluihin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miehesi ei halunnut sinun tietävän, ja etsit tiedot, loukkaat miestäsi. Sinua loukkasi se, että miehesi ei halunnut kertoa. Minusta kumppanuus perustuu luottamukseen, mutta myös vapauteen olla oma itsensä,
En muista kirjaa, mutta siinä suhde päättyi, koska nainen halusi uskoa aina pahaa. Jos luotat mieheesi muuten, eikö olisi tässäkin asiassa parasta luottaa ja kunnioittaa hänen tahtoaan. Rakkaus on pitkälti tahtotila.
Tajuatko nyt ollenkaan ristiriitaisuuttasi? Mieheltähän se luottamus kumppaniin puuttuu kun salailee.
Miksi ap:n pitäisi tietää miehensä raha-asioista, jos mies hoitaa sitoumuksena? En minulla tulisi mieleenikään kertoa ukolle kaikkia omistuksiani. Meillä on yhteinen koti, mutta miksi sen pitäisi tietää sijoitukseni? Enkä kysy, miten rahoittaa isommat ostot? Kumppanuuteen tarvitaan kaksi tasavertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen monia joiden työstä tulevat lisät menee eri tilille, kun varsinainen palkka.
Tällä rahalla tehdään sitten omia juttuja, korjaillaan venettä, moottoripyörää, käydään lounaan yhteydessä kaljalla.
Ilmeisesti kotona ollaan tarkkoja rahankäytöstä ja napinaa tulee sitten kun vaimot katsovat tiliotteita.Et tunne ketään, kunhan tyhjää jauhat. Ei samasta työpaikasta maksateta palkkaa eriteltynä peruspalkka ja lisät eri tileille. Miten luulit sen edes olevan mahdollista, kun nämä lasketaan siihen samaan kuukausipalkan tilinauhaan 99% tapauksista? Taidat olla joku kelan sosiaalituilla elävä, kun et edes perusasioita ymmärrä.
Omalla työpaikalla voi tehdä niin, että palkan voi maksaa kahdelle eri tilille ja itse saa päättää, että toisen pankin tilille menee aina x summa ja loput sitten toiselle. Kyseessä on suuri yritys.
Mieheni sai joskus kutsun pankkiin keskustelemaan raha-asioista ja hän pyysi minut mukaansa. Virkailija oli hieman hämmästynyt ja sanoi, että otit sitten puolison mukaan. Mies vastasi, että pitäähän se muistitikku ottaa mukaan. Ehdittiin sitten minunkin raha-asioista lopuksi jutella.
Minunkaan mies ei tiedä että todellisuudessa tienaan enemmän mitä annan ymmärtää.
Syynä se että mies on huomattavasti huolettomampi rahankäyttäjä ja olisi vonkumassa minulta koko ajan rahaa ties mihin. Ja se ties mihin on oikeasti johonkin aivan täysin turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyikkö mieheltä miksi se vastasi ei? Että onko sillä joku säästötili kenties? Vai velkaa?
En ole kysynyt vielä. Olen jotenkin niin hämmentynyt asiasta, loukkaantunutkin, että pitää sulatella. Pelkään että mies keksii jonkun hätävalheen, eikä ole rehellinen.
Ap
Joten hätävalheen sijasta annat hänelle mahdollisuuden keksiä paremman selityksen? Eipä ihmetytä miksi avioerotilastot on niin korkeat kun ihmiset ajattelee liikaa ja puhuu liian vähän.
Vierailija kirjoitti:
Ei kovin hyvältä kuulosta. Itse kyseenalaistaisin suhteen laadun tuollaisen jälkeen. Rahasta pitää voida perheen kesken keskustella avoimesti. En suostuisi olemaan suhteessa jossa olisi tuollaista salailua.
Ja ennen kuin kaikki reppanat tulevat alapeukuttamaan, tienaan enemmän kuin mieheni ja siten myös osallistun perheen kuluihin enemmän.
Tämäpä juuri. Vaikka rahat olisivat erilliset ja omilla tileillä jne, on mielestäni omituista jos puolisot eivät voi jutella raha-asioistaan avoimesti.
Fiksu mies. Jos on varannut aikaa 15 min, niin ei ole mitään järkeä jäädä käymään keskustelua siitä, miten teidän kannattaa sijoittaa, laittaa rahastoihin, ottaa vakuutuksia jne. Kyse ei ole teidän raha-asioistanne vaan pankin markkinointikikasta.
Meillä molemmilla on omat rahat ja jopa eri pankit, ei olla toistemme holhouksessa. Minua eivät kiinnosta miehen sijoitukset tai raha-asiat, riittää, että miehellä on rahaa itsensä elättämiseen eikä kysele minulta apua.
Vierailija kirjoitti:
Minunkaan mies ei tiedä että todellisuudessa tienaan enemmän mitä annan ymmärtää.
Syynä se että mies on huomattavasti huolettomampi rahankäyttäjä ja olisi vonkumassa minulta koko ajan rahaa ties mihin. Ja se ties mihin on oikeasti johonkin aivan täysin turhaan.
En vaan käsitä tällaisia liittoja. Miksi menette yhteen ihmisten kanssa joihin ette voi tuollaisissa asioissa luottaa?
ehkä hän ei tosiaankaan jaksanut keskustella muusta kuin siitä aiheesta, jonka vuoksi pankkiin menitte, en minä ainakaan jaksaisi. Mutta miksi ihmeessä sinulle tuli tunne, että mies salaa jotain, oletko luonteeltasi epäileväinen vai onko jotain muutakin, mikä saa epäilemään moista?
Mulla on pari tonnia säästettynä vuosien varrelta ennen mieheni tapaamista. Muutimme yhteen, ostimme talon, ja jäin työttömäksi. En halua käyttää noita rahoja elämiseeni/mme, vaan haluan pitää ne säästössä. Ihan samalla tavalla kuin ne säästyisivät jos asuisin yksin vuokrakämpässä, ja saisin tukia. Nyt minulle jää kuukaudessa reilu 500€, josta minun pitää maksaa vielä yhteistaloutta. Jos olisin työttömänä yksin vuokrakodissa, niin minulla jäisi elämiseen vuokran ja muun jälkeen tuo 500€.
Mies tietää että minulla on vähän rahaa säästössä, mutta ei tiedä että noin "paljon".
En kerro siis siksi että en halua keskustelua asiasta joka on oma asiani, ja henkilökohtainen, vaikka tiedän että mieheni sanoisi että tottakai saa olla säästössä, niin en siltikään. Joskus voi tulla sellainen tilanne että sukset menee ristiin ja sitten voi alkaa tuo parisen tonniakin kiinnostamaan miestä eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
No ei se huvinvuoksi sitä esiin nostanut. Mä luulen, että miehesi on kusessa. Jos kaikki olisi ok, ei se virkailija olisi edes kysynyt moista.
Anna sen hoitaa omat ongelmansa, pidä vaan huoli ettei sun tilille pääse ja, jos teillä on yhteinen tili esim. lainanhoitoon, katsopas, että lainat lyhennetään sovitusti.
Eiköhän virkalijat ole ohjeistettu ottamaan aina puheeksi raha-asiast yleensä, markkinointi siinä on tausta-ajatus, mutta toki myös kartoittaa, jos heillä olisi tarjolla jotain asiakkaalle sopivia tuotteita/palveluja. Siis tavallaan myös asiakkaan etu, mutta omien tuotteiden myyminen joka tapauksessa taustalla, sellaista melkin kaikki asiakaspalvelutyö nykyään on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syynä se että mies on huomattavasti huolettomampi rahankäyttäjä ja olisi vonkumassa minulta koko ajan rahaa ties mihin. Ja se ties mihin on oikeasti johonkin aivan täysin turhaan.En vaan käsitä tällaisia liittoja. Miksi menette yhteen ihmisten kanssa joihin ette voi tuollaisissa asioissa luottaa?
Miten niin ei voi luottaa? Tuossahan nimenomaan voi luottaa, että mies käyttää rahojaan hulvattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Perintöjä? Vanhemmat vannottaneet, ettei puoliso saa hyötyä?
Ei sitä tarvitse vannottaa, kun rajaa testamentilla puolisot ulos. Tämän myötä ei tarvitse salaillakaan.
Vierailija kirjoitti:
ehkä hän ei tosiaankaan jaksanut keskustella muusta kuin siitä aiheesta, jonka vuoksi pankkiin menitte, en minä ainakaan jaksaisi. Mutta miksi ihmeessä sinulle tuli tunne, että mies salaa jotain, oletko luonteeltasi epäileväinen vai onko jotain muutakin, mikä saa epäilemään moista?
Kysymyshän koski sitä saako puhua puolison kuullen ja mies vastasi siihen ei. Mahdollisen markkinointopuheen taas olisi voinut keskeyttää siinä kohtaa jos/kun sellainen olisi alkanut.
Vierailija kirjoitti:
Voin kertoa kokemuksesta että kumppani voi olla kaikessa täysin luotettava, ja vain yhdessä asiassa vedättää. Eli ei tuon ap:n jutun lisäksi tarvitse olla jo alla jotain muutakin. Tämä voi olla ihan hyvin se ainoa asia jota mies salaa, ja kyllä sen kumppani huomaa kun oma puoliso valehtelee.
Ehkä ei vaan jaksanut mitään ylimääräistä lässytystä. Miksi teidän tiedoista olisi pitänyt puhua? Ei me ainakaan puhuttu omistamme kun lapsillemme tilit avattiin
Mielenkiintoisin ketju pitkästä aikaa! Toivottavasti ap tulee kertomaan mikä oli lopputulos.