Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luulin että minulla ja miehellä ei ole raha-asioissa salaisuuksia mutta pankissa kävikin näin

Vierailija
10.05.2022 |

Olimme avaamassa tiliä parivuotiaalle lapsellemme kun virkailija olisi halunnut ottaa puheeksi meidän vanhempien raha-asiat. Hän kysyi että voiko näistä puhua vapaasti molempien kuullen. Mies vastasi hätäisesti: ei.

Olen nyt aika kummissani, meillä on yhteinen asuntolaina, yhteinen talous. Olen luullut ettemme salaile näissä asioissa. Palkkatulotkin on suunnilleen yhtä suuret, ei ole mitään elätettävä/elättäjä-asetelmaa.

Mitä tästä nyt pitäisi ajatella. Miksi te salaatte varallisuus- tai tulotietoja puolisolta?

Kommentit (716)

Vierailija
261/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööööö no itse olen saanut tarkan kasvatuksen rahaan liittyen ja näinpä en:

- halua puhua rahoistani

- anna kenenkään hyötyä rahoistani

- en jaa rahojani eli en suostu mihinkään yhteistileihin

Tuo yhteistilin puute tuntuu olevan suuren ihmetyksen aihe. "Mutta tehän ootte naimisissa?" Juu ei laitettu maistraatissa yhteistiliä eikä vaihdeltu nimiä. 

Multa ei ole kukaan koskaan kysynyt tileistäni, enkä kertoisi jos kysyisi. Ihmettelen mikä on se tilanne että on pakottava tarve kertoa tai kysyä ihmisiltä heidän tilestään.

Vierailija
262/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tai sitten se on ulosotossa

Ei pankkivirkailija olisi silloin kysynyt noin, kyllähän tuo viittaa aika selvästi siihen että miehellä löytyy pätäkkäå paljon enemmän kuin ap tietää. Joku suuri perintö tai lottovoitto tms. Ei pelkästä parin tonnin isommasta palkasta kertyneistä olisi tuolla tavoin virkailija kysynyt.

Saako pankkivirkailija edes vihjailla tuollaisesta toisen raha-asioista? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä voi olla velkoja, joista ei halua sinun tietävän

sekä salaisia elareita ja tilisiirtoja hooralaan

Vierailija
264/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyikkö mieheltä miksi se vastasi ei? Että onko sillä joku säästötili kenties? Vai velkaa?

En ole kysynyt vielä. Olen jotenkin niin hämmentynyt asiasta, loukkaantunutkin, että pitää sulatella. Pelkään että mies keksii jonkun hätävalheen, eikä ole rehellinen.

Ap

tehän asutte samassa taloudessa? säkö et pääse käsiksi sen pankkitunnuksiin?

jos et halua tuota tehdä, niin kysy siltä ja kun se on kertonut versionsa, niin sano, että loggaantuu pankkiin niin tarkistetaan.

95% av-mammoista on oikeasti näin sekaisin. :D

"tehän asutte samassa taloudessa? säkö et pääse käsiksi sen pankkitunnuksiin?"

Toi on kyllä jännä, mä en vois kuvitella että meillä olis toistemme pankkitunnukset käytössä. Saati joku yhteinen tili. No en mä ymmärrä sitäkään että pariskunta on molemmat yhtä aikaa vessassa, toinen paskoo ja toinen pesee hampaita. Kun ei ole salaisuuksia... 

Meillä on yhteinen taloustili, koska on helpompaa käyttää sitä yhteisiin menoihin. Sen lisäksi on omat tilit, jonne toisella ole mitään asiaa. 

Ja meillä pankki edellytti yhteistä tiliä kun otimme asuntolainan yhdessä.

Vierailija
265/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisnaiseni olisi halunnut miehensä kanssa yhteisen tilin kätevyyden vuoksi. Mies vastusti ajatusta henkeen ja vereen. Myöhemmin jossain yhteydessä paljastui, että miehellä oli ollut 4 vuotta toinen vaimo ja pikku lemmenpesä vain 3 km omasta kotoaan. Ohis, mutta kaikki vihjeet kannattaa laittaa muistiin.

Vierailija
266/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tai sitten se on ulosotossa

Ei pankkivirkailija olisi silloin kysynyt noin, kyllähän tuo viittaa aika selvästi siihen että miehellä löytyy pätäkkäå paljon enemmän kuin ap tietää. Joku suuri perintö tai lottovoitto tms. Ei pelkästä parin tonnin isommasta palkasta kertyneistä olisi tuolla tavoin virkailija kysynyt.

Saako pankkivirkailija edes vihjailla tuollaisesta toisen raha-asioista? 

å

Ei saa. Luultavasti halunnut esitellä pankin sijoitustilejä ja mahdollisuutta varainhoitoon yleisellä tasolla.

Luulen, että siinä on käynyt kuin miniälle. Pojalle oli tullut verotuspäätös. Kirje oli paksu. Miniä soitti paniikissa, että sinun veropäätöksesi on paljon paksumpi kuin minun, sinulla on varmaan isot lisäverot. No poika lupasi, että avaa se ja katso, sivuja oli kymmenkunta, loppusummasta piti lopulta kysyä, onko  se positiivinen vai negatiivinen. Kun paniikki iskee, niin järki karkaa.

Vierailija
267/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkastahan miehen verotiedot. Voi olla että tienaa enemmän kuin väittää tai sitten rahaa uppoaa johonkin addiktioon

Joo tuo on just oikea tapa hoitaa asia. Ei kannata kysyä mieheltä ja keskustella vaan katsoa verotiedot joo hyvä homma juuri noin tollot.

Kannattaa keskustella, mutta kun mies on jo osoittanut taipumusta salailuun, niin kannattaa huomioida mahdollisuus ettei miehen selitys ole totta.

Lähtisin myös nyt siitä, että mieheltä se totuus ei irtoa.

Ala kerryttää omaa hätävarastoa jollekin omalle tilille eron varalta, koska kyllähän tuo näyttää siltä että voit joku päivä olla sen tarpeessa.

Äläkä tosiaan luule, että hän automaattisesti panostaa teidän perheeseen tasapuolisesti. Kuulostaa siltä, että hän on siirtänyt kohtuullisenkin summan sivuun sinun tietämättä. Ei tuota muutaman tonnin takia tehdä.

Hänellä voi myös olla rahasto, jota kartuttaa kuukausittain, kun sinun kaikki raha menee ruokaan ja lasten vaatteisiin.

Mun miehellä oli salassa säästötili jonne laittoi kuukaudessa aika ison summan rahaa. Itse luulin että menemme 50/50 ja palkkamme on suurinpiirtein saman suuruiset (olemme molemmat pienituloisia). Välillä annoin miehelle rahaa useampia satasia kun hänellä oli tiukkaa (näin luulin) esim auton renkaiden vaihdossa tai jonkun muun yllättävän menon takia. 

Se yllätys, kun sain tietää miehellä olevan yli 20 000 euroa säästössä, oli aika suuri. Erohan siitä tuli. En voi olla miettimättä että hän kerrytti omaisuuttaan salassa ja luotti siihen että sai säästettyä itselleen ison summan rahaa avullani.

Vierailija
268/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap:n miestä täysin. Meillä kävi niin, että kun keskusteltiin asuntolainasta niin pankin virkailija räväytti vaan kysymättä mun säästötilin ja rahastojen kokonaissumman meidän molempien kuultavaksi.  Minä en ole missään vaiheessa halunnut kertoa puolisolle omaa varallisuuttani, koska haluan että puoliso on kanssani ihan muista syistä. Kyllä hän tiesi että minulla ei ole taloudellista hätää, mutta summaa ei tiennyt ennen tuota. 

Vierailija
269/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- halua puhua rahoistani

Tuo yhteistilin puute tuntuu olevan suuren ihmetyksen aihe. "Mutta tehän ootte naimisissa?" Juu ei laitettu maistraatissa yhteistiliä eikä vaihdeltu nimiä. 

Multa ei ole kukaan koskaan kysynyt tileistäni, enkä kertoisi jos kysyisi. Ihmettelen mikä on se tilanne että on pakottava tarve kertoa tai kysyä ihmisiltä heidän tilestään.

Tulee vaan aina välillä ihan normaalissa keskustelussa esiin jossain sivulauseessa ja siitä sit vaihdetaan ajatuksia. Ja tietysti täällä vauvapalstan keskusteluissa! 

Vierailija
270/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pari tonnia säästettynä vuosien varrelta ennen mieheni tapaamista. Muutimme yhteen, ostimme talon, ja jäin työttömäksi. En halua käyttää noita rahoja elämiseeni/mme, vaan haluan pitää ne säästössä. Ihan samalla tavalla kuin ne säästyisivät jos asuisin yksin vuokrakämpässä, ja saisin tukia. Nyt minulle jää kuukaudessa reilu 500€, josta minun pitää maksaa vielä yhteistaloutta. Jos olisin työttömänä yksin  vuokrakodissa, niin minulla jäisi elämiseen vuokran ja muun jälkeen tuo 500€.

Mies tietää että minulla on vähän rahaa säästössä, mutta ei tiedä että noin "paljon".

En kerro siis siksi että en halua keskustelua asiasta joka on oma asiani, ja henkilökohtainen, vaikka tiedän että mieheni sanoisi että tottakai saa olla säästössä, niin en siltikään. Joskus voi tulla sellainen tilanne että sukset menee ristiin ja sitten voi alkaa tuo parisen tonniakin kiinnostamaan miestä eri tavalla.

Eli edellytätkö että mies elättää sua kuitenkin ja saat pidettyä omat säästösi?

Me olemme tässä tilanteessa kyllä ihan yhdessä. Eli mies edellyttää että en muuta nyt tästä yksin asumaan vuokralle, ja myy talonpuolikasta hänelle.

Niinpä niin. Eli pidät omat säästösi ja mies saa kustantaa sun kustannukset. Onpa sikamaista. En tajua miten kehtaat.

Kauanko ajattelit että pari tonnia lämmittää jos sen työntää ruokaan ja sähkölaskuun? 

Kai se nyt on miehen ihan oma päätös ja asia jos hän ei halua ostaa talonpuolikasta minulta ja että muutan pois samasta taloudesta saadakseni enemmän rahaa.

Sinä et edes kerro miehelle todellista summaa mikä sulla on. Luulet ja oletat, että miehellä on velvollisuus laittaa omat rahat sinun elatukseen, mutta samalla pimittelet häneltä SINUN rahojasi. Miehen rahoilla voi huoletta elää, se ei sinua harmita.

Ja moni nainen täällä sinua puolustaa! Vaikka toisaalta ketjussa samalla haukutaan raha-asioitaan salailevat miehet. Kaksinaismoralismia jälleen kerran.

En enää ihmettele, miksi miehet haluavat omastaan pitää kiinni.

Vastaa nyt vain kysymykseen ;)

Kauanko ajattelit että pari tonnia lämmittää jos sen työntää ruokaan ja sähkölaskuun?

Sinulle on jo monesti kerrottu että miehelle asia on ok. Miksi noin harmittaa? 

Harmittaa tämä kaksinaismoralismi täällä. Kun nainen loisii toisen siivellä eläen, kasaten itselleen säästöjä, se on ihan täysin ok.

Jos mies tekee saman, se on hirveä petos.

Mies ei edelleen tiedä kaikkea, kuten tuolta voit lukea. Mies ei tiedä paljonko rahaa on. Miksei puoliso voi sitä avoimesti kertoa? Pelkääkö, että mies ei haluakaan elättää tuollaista petturia? Miksei voi avoimesti käydä asiasta keskustelua. Silloin on jotain mätää, jos asioita pitää salata.

Aina iljettää tuollaiset moraalittomat petturit ja lokit, kun niistä lukee. Ei sille mitään voi.

Vierailija
271/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- halua puhua rahoistani

Tulee vaan aina välillä ihan normaalissa keskustelussa esiin jossain sivulauseessa ja siitä sit vaihdetaan ajatuksia. Ja tietysti täällä vauvapalstan keskusteluissa! 

Vauvapalstan ymmärränkin, irl-utelua en. 

Vierailija
272/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haisee laiskalle syötille koko ketju. Mä avasin esikoiselleni tilin s-pankkiin ja miehelleni tuli lähinnä vain kysymys pankista sähköisesti, että onko ok. Se piti kuitata pankkitunnistautumisella. Koko prosessi hoitui netissä eikä tarvinnut tavata ketään työntekijää.

Vierailija
273/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pari tonnia säästettynä vuosien varrelta ennen mieheni tapaamista. Muutimme yhteen, ostimme talon, ja jäin työttömäksi. En halua käyttää noita rahoja elämiseeni/mme, vaan haluan pitää ne säästössä. Ihan samalla tavalla kuin ne säästyisivät jos asuisin yksin vuokrakämpässä, ja saisin tukia. Nyt minulle jää kuukaudessa reilu 500€, josta minun pitää maksaa vielä yhteistaloutta. Jos olisin työttömänä yksin  vuokrakodissa, niin minulla jäisi elämiseen vuokran ja muun jälkeen tuo 500€.

Mies tietää että minulla on vähän rahaa säästössä, mutta ei tiedä että noin "paljon".

En kerro siis siksi että en halua keskustelua asiasta joka on oma asiani, ja henkilökohtainen, vaikka tiedän että mieheni sanoisi että tottakai saa olla säästössä, niin en siltikään. Joskus voi tulla sellainen tilanne että sukset menee ristiin ja sitten voi alkaa tuo parisen tonniakin kiinnostamaan miestä eri tavalla.

Eli edellytätkö että mies elättää sua kuitenkin ja saat pidettyä omat säästösi?

Me olemme tässä tilanteessa kyllä ihan yhdessä. Eli mies edellyttää että en muuta nyt tästä yksin asumaan vuokralle, ja myy talonpuolikasta hänelle.

Miehen rahat = yhteinen asia

Omat rahat = mun henkilökohtainen asia

🤢🤮

Joillakin menee hyvin, ja parisuhde kukoistaa, mutta itsellä ei=🤢🤮  

Parisuhde kukoistaa?? Johan vitsin murjasit. Sääliksi käy miestä, jota vedetään kuin pässiä narussa... Eikä eukko edes ymmärrä tekevänsä väärin. Mitä muuta tuollainen moraaliton olio mahtaa oikeuttaakaan itselleen? Voi vaan kuvitella

Vierailija
274/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiivistettynä:

-Naisella saa olla salainen hätätili, esim yllättävää avioeroa varten

-Miehellä ei saa olla salaista hätätiliä, esim yllättävää avioeroa varten

Vierailija
275/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyikkö mieheltä miksi se vastasi ei? Että onko sillä joku säästötili kenties? Vai velkaa?

En ole kysynyt vielä. Olen jotenkin niin hämmentynyt asiasta, loukkaantunutkin, että pitää sulatella. Pelkään että mies keksii jonkun hätävalheen, eikä ole rehellinen.

Ap

Vai että oikein hämmentynyt olet 😄. Nykyaikana kun ei kukaan MENE pankkiin avatakseen tilin jos ennestään on tilejä samassa pankissa. Se hoituu noin kahdessa minuutissa verkkopankissa. Miksi et tehnyt vain normaalia aloitusta ja kyselyä: "Salaatteko varallisuustietoja puolisoltanne?"? Näin saisi vähän fiksumpia aloituksia ja asiallisempaa keskustelua aiheesta. Miksi pitää toimittajaharjoittelijan esittää tyhmää tavista ja keksittyjen tarinoiden avulla saada kommentteja? Tästäkin olisi saanut pitkän aikuisten keskustelun asiallisella aloituksella mutta nyt näen vain hihittelevän teinitytön tekemän aloituksen.

Vierailija
276/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiivistettynä:

-Naisella saa olla salainen hätätili, esim yllättävää avioeroa varten

-Miehellä ei saa olla salaista hätätiliä, esim yllättävää avioeroa varten

Aika perus tällä palstalla, joka asiassa sama lähtökohta: naisella sallittua, miehellä kiellettyä. 

Vierailija
277/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos mies ei vaan halunnut puhua koko asiasta siellä pankissa? Ei siis varsinaisesti halunnut sinulta salata? Kysy ihmeessä siltä mieheltä ja sano, että yhteistaloudessa ei voi salata asioita.

Vierailija
278/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaisnaiseni olisi halunnut miehensä kanssa yhteisen tilin kätevyyden vuoksi. Mies vastusti ajatusta henkeen ja vereen. Myöhemmin jossain yhteydessä paljastui, että miehellä oli ollut 4 vuotta toinen vaimo ja pikku lemmenpesä vain 3 km omasta kotoaan. Ohis, mutta kaikki vihjeet kannattaa laittaa muistiin.

Oliko hyvä elokuva, kuka oli pääosassa?

Vierailija
279/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV:lla parisuhteet ovat enemmän symbiooseja kuin kahden tasavertaisen kumppanin suhteita.

Vierailija
280/716 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epätodennäköinen vaihtoehto promillen sadasosan todennäköisyydellä näyttää olevan suosittu skenaario eli toinen perhe, jolle maksaa rahaa. Kuvastaa hyvin palstan ajattelutapaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä