Mikä siinä Italian ruokakulttuurissa on niin hienoa?
Ihmettelen syvästi. Mielestäni melkein minkä tahansa muun ison Välimeren maan ruoka on parempaa, Espanja ja Kreikka esimerkkeinä. Heillä ei myöskään näytä olevan vittumaista tarvetta draamailla ruoastaan, vaan sitä arvostetaan ilman jatkuvaa elitismiä, kirkunaa siitä miten joku kehtaa käyttää ketsuppia. Ei se Italian ruoka niin hienoa ole, että heillä on jatkuva oikeus kauhistella muiden tapoja tehdä ruokaa. Kaikki tietämäni italialaiset ovat ruokaelitistejä, he halveksivat muiden maiden ruokia mutta eivät kestä mitään kritiikkiä omastaan.
Toki on muutakin kuin pizzaa ja pastaa, mutta mikä näissäkin on niin hienoa? Vehnää, vehnää ja vehnää. Pastat usein uitettu suolassa ja vehnät lilluvat jossain keskinkertaisessa kastikkeessa. Ihan hyviä ruokia joo on, mutta varmaan maailman yliarvostetuin keittiö.
Kommentit (147)
Pizza=pitsa jotenki ärsyttävää tää kielen junttiutuminen. Tomaatti on kyllä hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Pizza=pitsa jotenki ärsyttävää tää kielen junttiutuminen. Tomaatti on kyllä hyvää.
Mikä siinä on junttia? Pitääkö spagetti kirjoitta mielestäsi suomeksi spaghetti?
Tähän mennessä surkein syömäni pizza oli Italiassa Follonican kaupungissa, joskin myös paras illallinen oli samassa kaupungissa, eri ravintolassa.
Italialainen ruoka perustuu pitkälti perinteisiin. Laadukkaat raaka-aineet ja useinkin melko yksinkertainen tapa valmistaa ruokaa; siitä se syntyy, italialainen keittiö.
Välimeren dieetti ylipäätään👍
Mun italialainen opiskelukaveri veti lähes 5 minuutin yksinpuhelu-huuto-kilarit kun kerroin että yksi Suomen suosituimmista pizzoista on sellainen johon laitetaan ananasta, kinkkua ja usein myös sinihomejuustoa. Tuli pyhäinhäväistyksistä ja ruokakulttuurin alentamisesta lähtien kommentit. Tottakai täällä kylmässä maassa suositaan tuhdimpia pizzoja, kuin heidän lipun värinen Margheritat joissa tomaattikastike, mozzarellajuusto ja basilika ja josta ovat maailman ylpeimpiä. Hänkin sanoo että se on ainoa oikea pizza ja ainoa mitä syö. Rajoittunutta tuo heidän ruokanäkemyksensä. Ei ihme ettei sinne maahan huolita muun maalaisia ravintoloita koskaan.
Lisäksi maailman suosituimpiin pizzoihin kuuluva Hawaiji, josta tuo ananas on lähtöisin, on keksitty kreikkalaisen pizzerian pitäjän toimesta Kanadassa vuosikymmenet sitten. Tuo lienee se syy miksi italialaiset näkee punaista jos niille mainitsee ananaksen pizzassa :o
Hehe kaikki te italialaisen ruuan laittajat tarkoitatte jotain makaronia ja lasagnea :DD
Olin kyllästynyt italialaiseen ruokaan 3 kk jälkeen ja sanoin että olisi kiva syödä sushia vaihteeksi, no mulle sanottiin että pitää ajaa melkein 300 km päähän Roomaan jotta saa sushia.
Vierailija kirjoitti:
Hehe kaikki te italialaisen ruuan laittajat tarkoitatte jotain makaronia ja lasagnea :DD
Tarkoitatko sä makaronilla pastaa noin ylipäätään vai sitä pastaa, jonka nimi on makaroni (ital. maccheroni)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko sä makaronilla pastaa noin ylipäätään vai sitä pastaa, jonka nimi on makaroni (ital. maccheroni)?
Tarkoitan juuri sitä, mitä Suomessa myydään nimellä makaroni ja mitä te pidätte italialaisena :D
Vierailija kirjoitti:
Etelä-Euroopassa oikeastaan kaikkialla jostain syystä suomalaisesta näkökulmasta parhaat ravintolat koitetaan piilottaa ja huonot turistimössöä tarjoavat pomppaavat esiin.
Tämän olen huomannut itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitan juuri sitä, mitä Suomessa myydään nimellä makaroni ja mitä te pidätte italialaisena :D
Ajatteletko siis, että makaroni (ital. maccheroni) on jotenkin Suomessa kehitetty pastalaji, ja että italialaiset eivät sitä ollenkaan käytä, vai mitä tarkoitat sillä, että jotkut pitävät sitä italialaisena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt maailman parhaimman pizzan Roomassa vuonna 2005. OLi sellainen perunapizza mitä ei Suomesta saa.
Mä olen kanssa käynyt ueampaan otteeseen Italiassa, enkä kertaakaan siellä saanut hyvää pitsaa.
Roomassakin jokin paikka mainosti, että on vääntänyt pitsaa kiviuunissa jo pari sataa vuotta ja sitten niillä ainoastaan tarjolla pakastepitsaa!
Jos menet turistipaikkaan, saat huijausannoksen. En voi auttaa.
Joo, Roomassa ne on käytännössä kaikki turistipaikkoja.
Olen syönyt muuallakin kuin ihan siinä ytimessä, eikä voi ruokia kehua.
Olen täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Asuin pari vuotta Roomassa ja italialaisten ajattelu heidän ruoka- ja juomakulttuurin erinomaisuudesta on rasittavaa. He myös olettavat muiden pitävän italialaista keittiöitä jonain ihmeellisenä luomuksena ja lähes tulkoon loukkaantuvat, jos joku ulkomaalainen ei pidä heidän ruokiaan erinomaisimpina maailmassa.
Ovat myös todella kaavoihin kangistuneita ja tavoille orjallisia. Brittikollegan cappuccino töissä lounaan jälkeen sai italialaiset aina kiljumaan kuorossa, että cappuccinon voi juoda vain aamulla. Muutaman kerran naureskelu hölmön ulkkarin vääristä juomatavoista olisi ollut ihan ok ja "hauskaa", mutta joka jumalan kerta sama vaahtoaminen. En tajua.
Muutenkin sellainen kansa, että varmasti vaikeaa olla massasta poikkeava. Kaikki pitää tehdä tietyllä tavalla ja kaikkien olla tietynlaisia sukupuolen ja ikänsä mukaan ollakseen hyväksytty.
Suurin osa Italian food ravintoloita onkin oikeasti turkkilaisia iranilaisia ne vaan myy sitä sanaa italia saadakseen tyhmien rahat.Siis muistaa pitää myös että lämmin uunileipä on leipä eikä mikään ruoka siinä mielessä kuin joku paisti.Kreikassa taas moussaka on lihaa kasviksia 🍆 kun suomessa erityisesti Sokos tekee niitä piraatteja kopioita muista aineista.Kreikassa liha on lammasta.Italialainen tuore pasta muna jauhot öljyä voi itsekin tehdä helppo taikina.Voit tehdä myös peston itse.Etelässä on se ero että kaikki on auringossa kypsää meillä puoliraakaa.Siitä tulee maku ero kasviksiin ja jopa perunaan.Tomaatti on mehukas.Ilmasto tuottaa monta satoa vuodessa meillä yhden.Lämmin ilmasto on ilmainen heille meillä on valtavat lämmityskulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletko siis, että makaroni (ital. maccheroni) on jotenkin Suomessa kehitetty pastalaji, ja että italialaiset eivät sitä ollenkaan käytä, vai mitä tarkoitat sillä, että jotkut pitävät sitä italialaisena?
Todistit pointtini :D Maccheroni EI ole sama kuin makaroni :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on junttia? Pitääkö spagetti kirjoitta mielestäsi suomeksi spaghetti?
Kyllä.
Emmehän me espanjalaisistakaan kirjoita kirjoita tsoritso, jalopeeno, natsos, fahitas tai entsilaadas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertaa Ruisleipä Rusleip
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistit pointtini :D Maccheroni EI ole sama kuin makaroni :DD
Maccheroni on onttoa pastaa, tosin jossain päin Italiaa se sana tarkoittaa pastaa yleensä. Siitä on erilaisia versioita, esim. nyt sellainen kuin se, mitä myydään Suomessa nimellä makaroni.
Mä en ole löytänyt sun viesteistä oikein mitään pointteja vielä. Ajatteletko, että kun laittaa hymiöitä, niin sitten tulee joku pointti? Mä tässä vasta yritän selvittää, mitä mahdat viesteilläsi tarkoittaa, mutta vaikeaa se on, taidan luovuttaa ja mennä syömään.
Pidän monista maista. Mutta Italiasta on kyllä hyvöt ruokamuistot (reissasimme pohjois-italiassa).
Päällimmäisenä muistan maukkaat ja ravitsevat vihannesruoat. Puoliso on kavsissyöjä ja ilahtui siitä että ihan missä tahansa ravintolassa oli paljon kasvisvaihtoehtoja ja ne maistuivat myös minulle vaikka olen sekasyöjä . Ruoat olivat melko konstailemattomia mutta kaikki oli tuoretta, raikasta ja huolella tehtyä.
Suolisto-ongelmasi eivät ole italialaisten syy. Eipä sillä, Sisiliassa saa oikein hyvää ruokaa.